Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
. . . =انشكاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ عن-وان درس : تاریخ فرق اسلامی ۱رشته تحصیلی /کد درس : الهیات ومعارف اسلامی - ادیان و عرفان (چندبخشی ) ۱۲۲۰۱۶۲۱- مفهوم اصلی و بنیادین واژه ی «فرقه» چیست؟ ۱. گروه گرایی ، دسته بندی ۲. گسستن ، تفاوت نهادن۰۳ کوچک کردن ، جزئی نمودن ۴. بزرگ کردن ، کلی نمودن۲- از نظر «ابوالقاسم کعبی» امت اسلام به چه گروهی اطلاق می شود؟ ۱. به گروهی که به وحدانیت خدا، نبوت پیامبر و اعجاز قرآن باور دارند. ۲. به گروهی که شهادتین بر زبان جاری سازند. ۳. به گروهی که به نبوت پیامبر(ص) و آنچه آورده ایمان داشته باشند. آن به گروهی که به خداوند و رسولش ایمان دارند و پاداش وجزای الاهی را می پذیرند.۳- کدام گزینه از عوامل برون دینی پیدایش فرقه ها شمرده می شود؟ ۱. عامل انسانی ۲. مسئله ی جبر و اختیار۳. مسئله ی خدا، اسما و صفات وی ۴. حدود ایمان و اسلام۴- بنابر دیدگاه «اسفراینی» مقصود از فرقه ی ناجیه چه گروهی است؟۱. معتزله ۲. شیعه ۳. مرجئه ". اهل سنت۵- محوری ترین اندیشه ی «قدریه» چیست؟۱. امامت و خلافت ۲. اختیار ۳. جبر ۴. ایمان۶- به چه دلیل «معبد جهانی» مورد وثوق بوده است؟۱. اقرار به امامت علی(ع) ۰۲ پرهیز از جریان حکمیت۲. راستگویی در نقل حدیث ۲. عقیده به ارجاء ۷- «مرجئه ی قدرته» به چه کسانی می گویند؟۱. غیلانیه ۲. بکریه ۳. ضراریه ۴. معتزله ی بغداد ۸- از نظر «جعد بن درهم» کفر چیست؟۱. عدم اعتقاد به حکمت خدا ۲. باور به امکان رؤیت خدا۳. شناخت خدا و تکذیب او ۰۴ جهل و نادانی نسبت به خدا\•\•|\•\•የየصفحه ۱ از ۴نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ ***. . . =انشكاه پیام نور کارشناسی--- - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست- تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعن-وان درس : تاریخ فرق اسلامی ۱ رشته تحصیلی /کد درس : الهیات ومعارف اسلامی - ادیان و عرفان (چندبخشی ) ۱۲۲۰۱۶۲ ۹- مهم ترین اندیشه ی «جهم بن صفوان» چیست؟ا. مخلوق بودن صفات خدا ۲. موجودیت خدا در همه جا" . تنزيه مطلق خداوند ۰۴ فنای بهشت و دوزخ ۱۰- باور زنادقه ی جاهمیه درباره ی خدا چه بود؟۱. اسم و صفات خدا مخلوق است.۲. خدا در دنیا و آخرت به چشم سر دیده می شود.۳. عذاب قیامت وجود ندارد و خدا گناه کاران را در همین دنیا عقوبت می کند.۲. هر که خدا را بشناسد هرگز به آتش دوزخ نمی رود ۱۱- بغدادی نخستین خاستگاه «تشبیه» را چه کسانی می داند؟) ... غالیان شیعی ャ。 هشامیه .Y . مشابهه .Y . خابطيه ۱۲- از دیدگاه مشابهه، «استواء بر عرش» چگونه تفسیر می شود؟۱. تأویل شدنی است. ۲. تعبیری فلسفی دارد.۲. تفسیری صددرصد روایی می یابد. ۴. همان معنای ظاهری را می رساند ۱۳- «ارجاع» به معنای بی طرفی سیاسی به دوران کدام یک از خلفا برمی گردد؟۱. ابوبکر ۲. عمر ۳. عثمان ۴ - حضرت علی (ع) ۱۴- رساله ی العالم و المتعلم نوشته ی کیست؟۱. ابن ابی دؤاد ۲. ابوحنیفه ۳. محمد بن حنفیه ۴. ابراهیم نخعی ۱۵- کدام شخصیت در شمار مبلغان مرجئه ی سیاسی است؟۱. حسن بن محمد حنفیه ۰۲ عمرو بن مره۰۳طلق بن حبیب عنزی ". عمر بن ذر ۱۶- کدام گزینه در تقسیم بندی بغدادی راجع به طرفداران نظریه ی ارجاء نمی گنجد؟۱. مرجئه ی قدریه ۲. مرجئه ی خالصه ۳. مرجئه ی جبریه ". مرجئه ی خوارج\የየ•\•\|•\•\ صفحه ۲ از ۴نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰***. . . =انشكاه پیام نور کارشناسی--- - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : تاریخ فرق اسلامی ۱ رشته تحصیلی /کد درس : الهیات ومعارف اسلامی - ادیان و عرفان (چندبخشی ) ۱۲۲۰۱۶۲ ۱۷- چرا خردگرایان اسلامی خود را( اهل توحید) خوانده اند؟۱. چون؛ صفات خدا را از صفات زاید بر ذات نفی می کنند.۲. چون؛ معتقدند که این نام به عدل و حکمت خدا اشاره دارد.۳. چون؛ معتقدند نفی صفات زاید بر ذات همان تعطیل صفات است.f چون؛ معتقدند در کنار خداوند قدیمی دیگر نیست. ۱۸- عصر طلایی معتزله در فاصله ی حکومت کدام خلفای عباسی بود؟۱. از حکومت هارون الرشید تا پایان حکومت مأمون ۲. از حکومت مأمون تا پایان حکومت واثق۰۳ از حکومت معتصم تا پایان حکومت متوکل ۴ - از حکومت منصور تا پایان حکومت معتصم ፃ\– «محنه» یعنی چه؟۱. تفتیش عقاید ۲. سختگیری ۰۳ درد و رنج بی پایان ۴: جاسوسی ۲۰- اگر شکل گیرایی اندیشه ی اعتزال به قدریه ی نخستین بازگردد ، نخستین اصلی از اصول معتزلیان چیست؟۱. توحید ۲. منزلت بین منزلتین۳. اختیار و اندیشه ی قدر ۰۴ امر به معروف و نهی از منکر ۲۱- «احباط و تکفیر» از فروع چه اصلی است؟۱. حسن و قبح عقلی ۲. نسخ شرایع " : اصل عدل " وعد و وعيد ۲۲- در منابع معتزلی پیشینه ی معتزله به چه دوره ای برمی گردد؟۱. دوره ی اتباع ۲. دوره ی تابعین ۳. دوره ی صحابه ٠٢ دوره ی اهل بيت ۲۳- «قاضی عبدالجبار» طبقات معتزله را چند طبقه دانسته است؟۱. ده طبقه ۲. هفت طبقه ۳. دوازده طبقه ۴. چهارده طبقه ۲۴- کتاب «اصولی خمسه» از کیست؟۱. نظام معتزلی ٢. ابوالهذيل علاف ۳۔ واصل بن عطا ۴. هشام بن عمرو ۲۵- چرا «نظام» مورد انتقاد سخت اهل سنت قرار گرفته است؟۱. به دلیل تعارضا کلامی وی با آنان ۲. به دلیل گرایش وی به ثنوی گری۳. به دلیل نظریه ی «جزء لایتجزای» وی ۴. به دلیل گرایش فلسفی وی\የየ•\•\|•\•\ صفحه ۳ از ۴نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰***. . .سری سوال : ۱ یک۴. طفرہحضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجشتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰عن-وان درس : تاریخ فرق اسلامی ۱رشته تحصیلی /کد درس : الهیات ومعارف اسلامی - ادیان و عرفان (چندبخشی ) ۱۲۲۰۱۶۲۲۶- نظریه ی «صرفه» چیست؟ ۱. همه ی چیزها یکباره ایجاد شده و کم کم از حالت پنهان به ظهور تبدیل شدند. ۲. روح جسمی لطیف است که به صورت تداخل در جسم کثیف درآمده است. ۳. خداوند مخالفان عرب را از آوردن همانندی برای قرآن منصرف بداشت.f شیء متحرک فاصله ی میان دو نقطه از مسافت، بدون طی نقاط میان آن، رد می شود.۲۷- مهمترین نظریه ی «بشر بن معتمر» چیست؟ ۱. تأویل ۲. تولید ۳. تجسیم۲۸- «راهب معتزلی» لقب کیست؟۱. جعفر بن حرب ۲. معمربن عباد " . بشربن معتمر ۴۔ عیسی بن صبیح ۲۹- ابوعلی جبایی درباره ی «اسماء ا...» چه نظری داشت؟۱. تابع قواعد عادی صرف و نحو و زبان عربی است. ۲. همه ی آن ها جنبه ی تعبدی دارند.۳. همه ی آن ها عین صفات اوست. ۴. خداوند عالم به اسم هایش شناخته می شود. ۳۰- بزرگ ترین دانش نامه ی عقاید اسلامی چه نام دارد؟١. الجامع الکبیر ٢. الإستطاعه۳: المغنی فی اصول الدین آ، المجموع من المحیط بالتکلیفصفحه ۴ از ۴\የየ•\•\|•\•\ نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰***