Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
.= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱عنوان درس : حکمت اشراق ۲رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۲۱- سهروردی تعلق نفوس ناقصی به چه چیز را مصداق درست تناسخ می داند؟ ۱. اجرام آسمانی ۲. تصویرهای آویزان " . نوع انسان ". بدن انسان۲- سهروردی جایگاه کدام قسم نفسی پس از جدایی از بدن را عالم انوار می داند؟Y۱. نفوس منزه از گرفتاری های مادی نفوس میانی۰۳ نفوسی که از جهت عملی ناقصی اند ۰۴ نفوسی که فقط از جهت نظری کامل اند۳- نه در ذات خود ظهور دارد و نه برای خود ظهور دارد؟ャ۱. نور مجرد ؛ نور عارض . جوهر غاسق ۴. نورالانوار۴- جوهری که اشاره پذیر است، از نظر سهروردی تعریف چیست؟۱. نور ۲. نورعارضی ۳. عرضی های ظلمانی ۵- شیخ اشراق به پنج مقوله قائل است، آنها کدامند؟۱. جوهر، کم، کیف، نسبت، حرکت ۲. جوهر، کم، اضافه، زمان، حرکت۳. جوهر، عرضی، کم، کیف، حرکت ۰۴ جوهر، کم، کیف، اضافه، نسبت ۶- شیخ اشراق جواهر پنج گانه فلسفه مشا را به دو مقوله کاهش می دهد، آن دو کدامند؟۱. عقلی و نفسی ۲. مجرد و مادی ۳. عقلی و جسم ۴ - نفس و جسم ۷- از نظر شیخ اشراق تعداد انوار چند تاست؟۱. ده تا ۲. دو تا۳. پنج تا ۴. دقیقا برای ما معلوم نیستند ۸- سهروردی مبنای علم واجب ( نورالانوار ) به ذات خود را چه می داند؟۱. تجرد ۲. علم به علت ۰۳ نور لنفسه بودن ۴. عدم غیبت ۹- کدام نور است که با بدن انسان انس می گیرد؟۱. نور اسپهبد ۲. انوار قاهره ۰۳ نور اقرب ۴. نورالانوار۱۰- مقولات عرضی (در اندیشه فلاسفه مشاء) با کدام مقوله اصلی و کلی جهان هستی در اندیشه شیخ اشراق قابل تطبیقاست؟۱. نور جوهری مجرد ۲. نور عارضی ۳. جوهر غاسق ۴. هیئت های ظلمانیい・い・ハ・Y・YY%A صفحه ۱ از ۴نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ *** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : حکمت اشراق ۲رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۲WW— از نظر دهسسهروردی کدام گزینه در دست است ؟۱. جسم مرکب از هیولا وصورت است سهروردی تعریف به حد و رسم را ممکن نمی داند۳. عرض های ظلمانی در نهاد خود نور هستند ۲ نورا جوهری در وجود خود نیازمند نور عارض است ۱۲- از نظر سهروردی امتیاز صادر اول از نورالانوار چگونه است؟ ۱. اختلاف نوعی ۲. براساس هیئت ظلمانی۳. اختلاف به تمام ذات ۴. بر اساس کمال و نقصی۱۳- شیخ اشراق نظر خود درباره حقیقات علم واجب به غیر را برکدام نظریه خود مستند می کند؟۱. ابصار ۲. خروج شعاع ۳. انطباع اشباح اشیاء ۴۔ علم حصولی۱۴- نظر شیخ اشراق در باب نفس چیست؟ ۱. نفوس از عالم بالا سقوط کرده و گرفتار عالم ماده می شوند ۲. نفس قدیم است چون نورالانوار قدیم است . Y.وحدت نفوس پیش از بدن امکان ندارد۴. کثرت نفس قبل از بدن توجیه دارد زیرا شدت و ضعف دارند۱۵- تعریف درست از نظر سهروردی کدام گزینه است؟ ۱. دستیابی به ذات و ذاتیات اشیاء ۲. مجموعه خواصی و لوازم ۳. تعریف به حد تام ۴۔ تعریف بر اساس جنس و فصل ۱۶- کدام فیلسوف به " تشکیک در ماهیت اصرار دارد؟۱. ابن سینا ۲. میرداماد ۳. ملاصدرا ۲. سهروردی۱۷- شیخ اشراق رابطه نور برین و زیرین را چگونه بیان می کند؟ャ۱. نور زیرین بر نور برین احاطه ندارد نور زیرین بر نور برین چیره است۰۳ نور زیرین، نور برین را نمی بیند "هر نور زیرین نسبت به نور برین قهر دارد۱۸- انوار براین برابر (متکافی ) همه باهم و بی واسطه از نورالانوار صادر نمی شوند ، منظور از متکافی چیست؟ ۱. انوار قاهره ای هستند که رابطه وجودی دارد ۲. مجموعه کاملی که نورالانوار علت آنها نمی باشد۳. مجموعه ای از انوار که علت و معلولی یکدیگر نیستند ۴. سلسله طولی انواز قاهره اند که بی نیاز از علت اندい・い・ハ・Y・YY%Aصفحه ۲ از ۴نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ *** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : حکمت اشراق ۲رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۲ ۱۹- شیخ اشراق با استفاده از قاعده امکان اشرف " چه چیزی را اثبات می کند؟ ۱. ارباب انواع ۲. نورالانوار ۰۳ علم عنائی واجب تعالی " . حدوث نفس ۲۰- زمان در اندیشه شیخ اشراق چگونه است؟ ۱. آن نقطه آغاز زمان است ۲. زمان اندازه حرکت است ۳. زمان امری است موهوم آن زمان پایان دارد۲۱- چه نسبتی بین خود آگاهی و نور وجود دارد؟(به اقسام نور در گزینه ها دقت نمایید)۱. نور محض مجرد، خودآگاه و هر خودآگاهی نورمحض مجرد است ۲. نورمحض مجرد خودآگاه است اما هر خودآگاهی نور مجرد نیست ۳. نورعارضی خودآگاه نیست اما هر خودآگاهی نورعارض است۴. همه اقسام نور خودآگاه هستند اما هر خودآگاهی نور نیست۲۲- شیخ اشراق چگونه لزوم ترکیب واجب (نورالانوار) از جنس و فصل را حل می کند؟۱. پذیرش خودآگاه بدون نور ۲. پذیرش تشکیک در جوهر ۳. پذیرش اختلاف نوعی انوار ۴. اثبات زنده بودن نور"ץץ- گزینه صحیح کدام است.۲. شیخ اشراق صفات واجب را عارض ذات او نمی داند۱. شیخ اشراق قاعده الواحد را نمی پذیرد۳. شیخ اشراق اختلاف نورها را ماهوی می داند ۲. شیخ اشراق نورالانوار را منشا کثرت می داند ۲۴- شیخ اشراق با پرداختن به تعریف بخشش نورالانوار درصدد توجیه کدام مطلب است؟۱. تبیین اینکه نورالانوار، نور اقرب را مشاهده می کند ۲. تبیین حجاب بین نور اقرب و نورالانوار۳. تبیین چگونگی آفرینش از نورالانوار ۲. خدا در کارهایش غرض و هدفی را دنیال نمی کند ۲۵- در باب کدام گزینه بین شیخ اشراق و مشائیین اختلاف نظر وجود ندارد؟۱. ترکیب جسم از ماده و صورت ۲. باور به ارباب انواع۳. جسم نمی تواند علت فاعلی جسم دیگر باشد ۲. محدود کردن تعداد عقول به عدد معینیい・い・ハ・Y・YY%Aصفحه ۳ از ۴نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ *** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعنوان درس : حکمت اشراق ۲رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۲ ۲۶- بدان که انسان گاهی چیزی را فراموش می کند و به دشواری آنرا به یاد می آورد و گاهی با کوشش زیاد هم آنرا به یاد نمی آورد و گاهی بصورت ناگهانی آنرا به یاد می آورد ، این جریان نشان میدهد که؟ ۱. حافظه صور و معانی در مجردات است ۲. قوه حافظه در مغز انسان است ۳. قوه حافظه در یکی از اندامهای ماست آن صورتهای خیالی در قوه خیال نگهداری می شوند ۲۷- شیخ اشراق اصطلاح منطقی مشکک را به چه اصطلاحی می خواند؟۱. متساوق ャ。 متفاوت .Y . شاخص .Y . عام۲۸- از نظر نویسنده کتاب، نظر شیخ اشراق در باب وجود و ماهیت چیست؟ ۱. شیخ اشراق پیشی گام اعتقاد به اصالت ماهیت است ۲. نظر ملاصدرا در باب اصالت ماهیتی بودن شیخ اشراق صحیح است ۳. سهروردی وجود را از مفاهیم اعتباری و از معقولات ثانوی می داند ۲. اصالت ماهیت در فلسفه شیخ اشراق مطرح نشده پس او اصالت وجودی است۲۹- موجوداتی که در نهاد خود نور نیستند و وابسته به موجودات دیگرند، را شیخ اشراق چه می نامد؟۱. عرضی های ظلمانی ۲. جوهر تاریک ۳. برزخ ۴ - نور عارض ۳۰- نظر شیخ اشراق در باب ظلمت چیست؟ ۱. شیخ اشراق به جوهر بودن ظلمت معتقد نیست ۲. شیخ اشراق ظلمت را یک امر واقعی نمی داند۳. هرچیزی که در نهاد خود نورو روشنایی است ۲. ظلمت واقعیتی است در مقابل نورい・い・ハ・Y・YY%Aصفحه ۴ از ۴نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ ***