Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
.عادی دانشکاه پیام نوه کارشتاسبی- フパミŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱) تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: --نام درس: قرائت و تجوید (۴) رشته تحصیلی اگد درس: الهیات و معارف اسلامی - تربیت معلم قرآن کریم (۱۲۲۰۵۳۷)استفاده از: مجاز است.۱. کتاب « التیسیر فی علم القراعات السبع» از کیست و چه کسی آن را به نظم کشیده تحت عنوان « حرز الامانی و وجه التهانی» ؟الف.ابن الجزری - ابن مجاهد ب، قاسم بن سلام - ابن طیفور سجاوندیج: ابو عمرو دانی - شاطبی اندلسی د. ابوعلی فارسی - ابن الجزری ۲. اولین بار اعراب گذاری قرآن توسط چه کسی صورت پذیرفت؟الف، ابوحیثم بجستانی ب. خلیل بن احمد فراهیدیج: نصربن عاصم لیثی د. ابوالاسود دؤلی ۳.قنبل راوی کدام یک از قراء سبعه است؟الف، ابن عامر ب. ابن کثیرج، کسائی د. ابوعمرو بصری۴ قراء سبعه « بسم الله الرحمن الرحیم» را در آغاز سوره ها( بجز سوره برائت) چگونه خوانده اند؟الف. همگی خوانده اند.ب. تنها عاصم خوانده است.ج، تنها قراع کوفی خوانده اند.د. تنها ابن عامر شامی نخوانده است مگر در سوره فاتحة الکتاب ۵. «از لاق» از صفات حروف به چه معناست؟الف. سنگین اداشدن ب. به نرمی ادا نمودنج. با غلظت ادا کردن د. تند و تیز و روان ادا نمودن ۶. کدام یک از حروف هیچگاه قبول حرکت نمی کند؟الف. همزه ب. الف ج. و - ا-ی د.همزه وصل ۷. کدام یک از قاریان «قرآن» را در حال وقف و وصل بدون همزه ( یعنی در حال نقل و حذف همزه) خوانده است؟الف. همه قاریان بجز عاصم ب. حمزه و ابن کثیرج. نافع و ابوعمرو د. ابن کثیر ۸. اشباع ضمه به واو مدی و اشباع کسره به یاء مدی چه نامیده می شود؟الف. تسهیل ب. صله ج. مد عارضی د. هر سه مورد۹. کلمات ماء، جزاع، شرکاء و مانند آنها اگر با واو پایه همزه ( ماؤ- شرکاؤ) نوشته شوند چگونه خوانده می شوند؟ الف. عاصم بدون اشباع واو و سایرین با اشباع خوانده اند ب. حمزه و نافع با اشباع خوانده اند ج.همه قراع بدون اشباع خوانده اندد. تنها ابوعمرو بصرى با اشباع واو خوانده استنیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۱ از ۴ *** .عادی دانشکاه پیام نوه کارشتاسبی- フパミŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱) تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: --نام درس: قرائت و تجوید (۴) رشته تحصیلی اگد درس: الهیات و معارف اسلامی - تربیت معلم قرآن کریم (۱۲۲۰۵۳۷)استفاده از: مجاز است.۱۰. کدام یک از قاریان ، همه میم های جمع در وصل به مابعد متحرک را صله ی واوی داده است: انعمت علیهمو غیرالف، ابن کثیر ب، ابن عامرج: ابو عمرو د. بجز عاصم و ابن کثیر و ابن عامر سایر قراع صله داده اند \ ۱. کدام یک از ادغام های ذیل ، ادغام متجانسین می باشند؟الفایدرکگم ب. قال لهم اگر قالهم شودج. قل ربی (قربی)رد د. وجدت (وجت) ۱۲. کدام قاری مد منفصل را فقط به قصر تلاوت کرده است؟الف. عاصم و نافع ب. همه قاریانج. ابن کثیر د. قاریان کوفه به دو وجه قصر و توسط و سایرین به قصر ۱۳. کدام یک از قاریان همیشه « قیل» را به اشسامام حرکت در حرکت خوانده اند؟الف. تنها ابن عامر به روایت هشام و کسائی ب. تنها ابن کثیرج. نافع، کسائی، ابن عامر د. حمزه و کسائی ۱۴. اگر صدای «ص» با «ز» چنان مخلوط شود که حرف دیگری (نه صاد باشد و نه زاع ) متولد گردد چه نام دارد؟الف.تسهیل ب، روم○・ الشمام د. اختلاس۱۵.کدام یک از قاریان كلمات آخر آیات ۱۱ سوره طه، النجم، المعارج، القیامة، النازعات، عباس، الاعلی، الشمسی، اللیل، الضحی و العلق را همیشه «اماله» کرده اند؟الف. ورشی از نافع ب. حمزه و کساییج. نافع و ابوعمرو د. بجز عاصم، ابن کثیر و ابن عامر ۱۶. « تقلیل» چیست؟الف. اماله کبری ب. اماله صغریج. فتح د. تسهیل ۱۷. کدام یک از قاریان الف های آخر سوره های ۱۱ گانه فوق الذکر را به تقلیل خوانده است؟الف، ابن کثیر ب. حمزه و کساییج. نافع د. ابوعمرو۱۸. کدام قاری از «اماله کبری» در حد هیچ یا یکبار ( به گفته راویان خود) استفاده کرده است؟ الف. حمزه و کسایی ب، ابوعمرو ، ابن عامر ج. عاصم، ابن کثیر، نافع د. حمزه، کسایی، نافع ، ابو عمرونیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰صفحه ۲ از ۴ *** .عادی دانشکاه پیام نوه کارشتاسبی- フパミŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱) تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: --نام درس: قرائت و تجوید (۴) رشته تحصیلی اگد درس: الهیات و معارف اسلامی - تربیت معلم قرآن کریم (۱۲۲۰۵۳۷)استفاده از:۱۹. عاصم و کسائی و ابن عامر مد متصل و منفصل را چگونه خوانده اند؟ الف. همگی به قصر خوانده اند ب. همگی به توسط خوانده اند ج. عاصم به توسط و مابقی به طول خوانده اند د. همگی مد متصل را به طول و مد منفصل را به قصر خوانده اند ۲۰ کدام قاری الداع و المناد و مانند آنها را در حال وقف و وصل همیشه الداعی و المنادی قرائت نموده است؟ الف. ابوعمرو ب. حمزه و کسائی ج. نافع به روایت ورش د. ابن کثیر ۲۱. «الحاق» در کجا به کار می آید و به چه معنا است؟الف. افزودن یاء به کلماتی که یاع آنها در کتابت مصحف حذف شده استب. افزودن حرکت به آخر کلمه برای رفع التقاء ساکنینج. افزودن هاء سکت به آخر کلمه ای که مبنی بر حرکت بوده استد. هر سه مورد صحیح است ۲۲. کدام قاری کلمه « یا آبت» را در همه جای قرآن در حال وقف یا «آبه» (بر هاء) وقف کرده است؟الف. ابن کثیر و ابن عامر ب. ابن کثیر، ابو عمروج. کسایی، حمزه د. بجز عاصم و نافع همگی چنین کرده اند ۲۳. کدام قاری « ة» ( تاع تانیث مدور) را در حالت وقفی به هاع خوانده است؟الف. فقط عاصم ب، فقط قراء کوفی ج. فقط عاصم و نافع د. همه قراء سبعه ------------ ۲۴. وقتی کلام لفظاً تمام ولی معنا مربوط به مابعد باشد وقف .............. و اگر معناً تمام ولفظاً مربوط به مابعد باشد وقف نام دارد. الف، تام-کافی ب. کافی - حسن ج. حسن - کافی د. تام-حسن۲۵. اگر لفظ و معنا هر دو تمام باشد و ابتدای به مابعد نیکو باشد چه علامتی به کار می رود؟الف. م ب. ط& J د. قلا %Y. کدام گزینه ذیل را « تسهیل » می نامند؟الف. اماله ، تقلیل، فتح دب. اماله، روم، اشمامج. نقل، ابدال، حذف د. صله، ابدال، بین بیننیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰صفحه ۳ از ۴ *** .2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: قرائت و تجوید (۴) رشته تحصیلی اگد درس: الهیات و معارف اسلامی - تربیت معلم قرآن کریم (۱۲۲۰۵۳۷)استفاده از: مجاز است.۲۷. یاع اضافه کدام است؟الف. یائی که در اماله کبری پدید می آید. ب. یاع اصلی کلمه که در کتابت قرآن حذف می گردد.ج: یاء ضمیر متکلم د. الف و ب ۲۸. یاع اضافه که بعدش همزهٔ قطع مکسور باشد ....... بطور کلی به فتح (ی) خوانده اند.الف. نافع و ابو عمرو ب. حمزه و کسائیج. ابن کثیر و ابن عامر د. بجز عاصم مابقی قاریان۲۹. یاع زائده کدام است؟ الف. یائی که در رسم الخط قرآن نوشته نشده ولی توسط برخی از قاریان خوانده می شود. ب. یائی که در اثر اماله کبری پدید می آید ولی نوشته نمی شود. ج: یاء ضمیر متکلم د. یاء اصلی کلمه که در کتابت قرآن حذف می گردد.۳۰ کدام یک از قاریان تاء فعل مضارع را در موارد متعدد با تشدید خوانده است ( مانند: لاتفر قوا- لاتعارفوا-الف شهر تنزل) الف. فقط ابن عامر ب. فقط نافع به روایت قنبلج. فقط حمزه به روایت خلاد د. فقط ابن کثیر به روایت بزینیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰صفحه ۴ از ۴ ***