نمونه سوال درس فلسفه اسلامی 2 رشته آموزش دینی عربی نیمسال اول 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس فلسفه اسلامی 2 رشته آموزش دینی عربی نیمسال اول 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


= دانشگاه پیام نور کارشناسی ناپیوسته
. 藥
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ درسی : (فلسفه اسلامی (۲
رشته تحصیلی / کد درس : آموزش دینی و عربی ۱۲۲۰۵۱۴
۱- کتاب مواقف تحت تأثیر کدامیک از کتابهای زیر می باشد؟ ا. تجريد العقائد ۲. حکمه الاشراق ۳. شفا ۴. نجات ۲- علوم حضوری: ۱. عین واقع هستند ۲. مطابق با واقع هستند ۲. دارای درستی و نادرستی اند ۴. دارای صدق و کذب می باشند
۳- آن دسته از صورتهای ذهنی که به دنبال تصورات حسی پدیده می آید، ولی بقای ارتباط با خارج وابسته نمی باشد؟ ۱. تصور حسی ۲. تصور وهمی ۳۔ تصور خیالی ۴۔ تصور عقلی ۴- روش اشراقی برای تحقیق در مسایل فلسفی کدام روشی است؟ ۱. تنها استدلال و تفکرات عقلی کافی است آ، فقط سلوک قلبی و تصفیه نفس ضروری است ۳. علاوه بر استدلال سلوک قلبی نیز لازم است ۲. بدون تکیه بر عقل فقط مجاهدات نفس کافی است ۵- هدف فیلسوف اشراقی چیست؟ ۱. کشف حقیقت ۰۲ وصول به حقیقت
۳. علم و آگاهی به واقعیات ۴. علم به حقیقت
۶- مظهر و نماینده کامل کلام شیعی چه کسی است و کتاب کلام او چه نام دارد؟ ۱. قاضی عصر ایجی، شرح مواقف ۲. علم الهدی، کشف المراد ۳. صدرالمتألهین، اسفار اربعه ۲. خواجه نصیرالدین طوسی، تجرید العقاید ۷- در کدام سفر سالک به ارشاد و هدایت مردم به دستگیری مردم و رساندن آنها به حق می پردازد؟ ۱. من الخلق الی الحق ۲. باالحق فی الحق ۰۳ فی الخلق بالحق " . من الحق الى الخلق بالحق
۸- علامه طباطبایی (ره) در کتاب بدایه الحکمه سه امر را به عنوان غایت و هدف حکمت الهی معرفی می کند ، کدام گزینه از آن موارد سه گانه نمی باشد؟
۱. شناخت موجودات به نحو کلی ۲. شناخت موجودات به نحو جزئی ۳. شناخت موجودات حقیقی از غیر حقیقی ۴. شناخت علل عالیه وجود
۹- سعادت فردی و اجتماعی و رسیدن به کمال برای انسان مدرن امروز در گرو دستاورد های کدام دانش می باشد؟ ۱. هنر ۲. علوم روز ۳. عرفان ۴. فلسفه
Vץ"זן וו
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۱ از ۴
***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ناپیوسته مرکز آزمون و سنجش
. 藥
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : فلسفه اسلامی (۲)
رشته تحصیلی / کد درس : آموزش دینی و عربی ۱۲۲۰۵۱۴
۱۰- طبق نوشته مورخان ، اولین پرسشهایی که موجب شکل گیری مباحث معرفت شناسی شد، چه کسانی طرح کردند؟ ۱. سقراط و افلاطون آ · سوفسطائیان ۳. دکارت و کانت ۴. ارسطو و فیثاغورس ۱۱- از دید گاه شک گرایان چه امری قابل اعتماد است؟ ۱. حسی ۲. حسی و عقل ۳۔ عقل و وحی ۴. نه حسی و نه عقل
۱. شک در همه امور امکان دارد ۲. باید به همه امور یقین پیدا کرد
۳. ما ناگزیریم در اینکه به اموری یقین داریم ۴. همه یقین ها صحیح است ۱۳- نظریه اسامیون (نومینا لیستها) درباره مفاهیم کلی چیست؟
۱. تصور کلی تصور مبهم و رنگ پریده جزعی است ۲. منکر مفاهیم کلی می باشند
۳. مفهوم کلی نوعی خاصی از مفاهیم ذهنی است ۲. مفاهیم کلی مشترک معنوی می باشند ۱۴- کدام گزینه از ویژگیهای مشترک لقطی است؟
۱. معنای واحد عامی است ۲. نیاز به قرینه ندارد
۳. نیازمند قراردادهای متعد است ۴. قابل انطباق بر افرادی بی شمار
۱۵- با توجه به انواع مفاهیم کلی، کدام مفهوم کلی ، نمی تواند حکایتگر واقعیات خارجی باشد؟
۱. منطقی ۲. ماهوی ۰۲ فلسفی ۴. اولی ም\-- پوزیتو یستها، مبدا علوم و ملاک صحت آن را چه می نامند؟
۱. عقلی و حسی ۲. ملاکهای عقلی
۳. قوانین کلی علوم تجربی ۴. حسی ۱۷- اگر قضیه ای دارای محمولی باشد غیر از مفهوم موجود چه نوع قضیه ای نامیده می شود؟
۱. حمل اولی ذانی ۲. هلیه مرکبه ۰۳ هلیه بسیطه ۴۔ تحلیلی و ترکیبی ۱۸- در کدام قضیه نیازمند برهان هستیم و وادراک آن منوط به کار برد ابزار حسی است؟
۱. وجدانیات ۲. تحلیلی و منطقی ۳. من درد دارم ۴. جسم وجود دارد ۱۹- فلاسفه مسلمان علم به جهان برون از انسان را چگونه می دانند؟
۱. فطری ۲. عقلی ۳۔ غیر فطری ۴ - غیر علمی
Vץ"ץן וו صفحه ۲ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰

***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ناپیوسته
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : فلسفه اسلامی (۲)
رشته تحصیلی / کد درس : آموزش دینی و عربی ۱۲۲۰۵۱۴ ۲۰- تعریفی که از جنس بعید و فصل قریب و یا فقط از فصل قریب فراهم آید چه نوع تعریفی از تعاریف حقیقی است؟
۱. رسم ناقصی ۲. رسم تام ۳. حد ناقصی ۴. حد تام ۲۱- زیادت وجود ماهیت در خارج از ذهن:
۱. مورد تایید همگان است ۲. مورد تایید حکماء است
۳. مطرود همگان و حکماء است ۲. مطرود همگان و مورد تایید عرفا است ۲۲- وجود در بحث های فلسفی به چه معناست؟
۱. به معنای اسم مصدری ۰۲ به معنای مصدری
۳. به معنای حرفی "است" آ، به معنای بودن ۲۳- رای برگزیده صدر المتالهین و پیروان حکمت متعالیه چیست؟
۱. هصالت وجود و ماهیت ۲. اعتباری بودن وجود و ماهیت
۲. اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت ۲. اصالت ماهیت و اعتباری بودن وجود
۲۴- این نظریه که او و هم کثرت واقعیت دارد وهم وحدت ، ولی اکثراتی که بر وجود های خارجی حکمفرماست ، به نوعی به وحدت باز می گردد ، به کدام نظریه مشهور است؟
۱. نظریه کثرت وجود موجود ۲. نظریه وحدت در عین کثرت
۳. نظریه وحدت موجود و کثرت موجود ۴. نظریه وحدت وجود و موجود ۲۵- کثرت وجود در جهان خارج به واسطه چه امری است ؟
۱. اعراضی خارج از ذات ۲. جزء ذات
۲. تباین حقایق وجودی ۴ - یک حقیقت تشکیلی است Y2— متکلمان چون گمان کرده اند که معاد نوعی اعاده ی معدوم است قاعلی به کدام نظریه شده اند ؟
۱. جواز اعاده یا معدوم ۲. امتناع اعاده ی معدوم ۳. اصلی نقای ماده ۴. اصل نقای انرژی ۲۷- این بیت مرحوم سبزواری دلالت بر چه امری دارد ؟ للشی غیر الکون فی الاعیان / کون بنفسه لدی الاذهان
۱. انکار وجود ذهنی ۰۲زیادت وجود بر ماهیت
۳. اثبات وجود ذهنی ۴. اصالت وجود ۲۸- کدام قسم از اقسام امکان محالی است ؟
۱. امکان بالغیر ۲. امکان بالذات ". امکان بالقياس ۴. امکان وقوعی
Vץ"זן וו
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۳ از ۴

***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ناپیوسته مرکز آزمون و سنجش
. 藥
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : فلسفه اسلامی (۲)
رشته تحصیلی / کد درس : آموزش دینی و عربی ۱۲۲۰۵۱۴
۲۹- این تعریف مربوط به چه نوع امکانی است ؟ (سلب الضرورات الذاتیه و الوصفیه و الوقتیه )
١. امکان عام ۲. امکان اخصی ۳. امکان خاصی ۴. امکان خاصی ۳۰- از دیدگاه حکما، مناط نیاز شیعی به علت چیست ؟
۱. وجود ۲. حدوث ۳.فقر وجودی ۴. امکان
Vץ"ץן וו
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۴ از ۴





***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :