نمونه سوال درس تاریخ کلام و فلسفه اسلامی رشته آموزش دینی عربی نیمسال اول 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس تاریخ کلام و فلسفه اسلامی رشته آموزش دینی عربی نیمسال اول 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ناپیوسته
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ درسی : تاریخ کلام و فلسفه اسلامی رشته تحصیلی / کد درس : آموزش دینی و عربی ۱۲۲۰۴۹۵ ۱- ملاصدرا کدام کتاب ها را درباره قران نوشت ؟ ۱. مفاتیح الغیب - شرح الهدایه ۲. شرح الهدایه - شواهد الربوبیه " . مفاتيح الغيب – اسرار الايات ۴. اسرارالایات - شرح الهدایه ۲- کدام یک از علل پیدایش کلام و توسعهٔ آن نیست؟ ۱. اختلافات و منازعات سیاسی ۲. اختلاط با سایر ملل や .Yگسترش بحث های عقلانی ۴. نهاظهضت ترجمه ۳- مرحوم علامه طباطبایی، رکود مباحت کلام شیعی را از چه زمانی می دانند؟ ۱. قرن هفتم به بعد ۰۲ قرن هشتم به بعد " . قرن نهم به بعد ۰۴قرن دهم به بعد
۴- کدام جریان فکری در بستر مرجئه، جبرگرایی، خارجیگری، تشبیه و تجسیم در سده اول و دوم، پدید آمد؟ ۱. معتزله ۲. اهل حدیث ۳. مرجئه ۴. اشاعره ۵- کدام نحله، حد وسط میان اهل حدیث و معتزله است؟
۱. اشاعره ۲. مرجئه ۳. حنابله ۴. تشیع ۶- اولین فردی که قائل شد که بنده مخیر است و نه مسیر، کیست؟
۱. ابن حزم اندلسی ۲. معبد بن خالد جهانی ۳ - حسن بصری ۴۔ واصل بن عطا ۷- آیه «ان هذه تذکرهٔ فمن شاء اتخاذ الی ربه سبیلا و ماتشاوون الا ان ایشاء الله» مورد استناد کدام یک از نحله های کلامی ۱. قدریه ۲. صفاتیه ۳. اشاعره ۴. جبریه ۸- واصل بن عطا، فسق را در چه مرتبهای دانست؟
۱. کفر ۲. نفاق ۲. منزله بين المنزلتين ۴. ریاکاری ۹- کتاب تفسیر الکشاف اثر کیست؟
۱. ابوالقاسم زمخشری ۲. ابوالحسین بصری
۳. قاضی عبدالجبار همدانی ۴۔ ابوالقاسم بلخی
ΥΥ/ΥΛ . •
صفحه ۱ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰














***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ناپیوسته
. 藥
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : تاریخ کلام و فلسفه اسلامی رشته تحصیلی / کد درس : آموزش دینی و عربی ۱۲۲۰۴۹۵ ۱۰- شیخ اشعری، درباره صافات ازلی خدا به چه روشی متوسل شد؟ ۱. آنها را عین ذات خدا دانست ۰۲ آنها را مشابه ذات خدا دانست
۰۳قائل به روش تأویل شد ۴. قائل به روش تفویض شد
۱۱- کلام امامیه از چه لحاظ بر سایر مکاتب اسلامی متقدم است؟
۱. از نظر تاریخ پیدایش و از نظر پایه گذاری اصول و مبادی کلامی
۲. از نظر تاریخ پیدایش و اصول فقهی
۳. ازنظر پایه گذاری اصول و مبادی کلامی و گسترش آرای عقلی
آ، ازنظر پایه گذاری اصول و مبادی کلامی و گسترش آرای نقلی
۱۲- جمله زیر از کیست: «نهج البلاغه در فلسفه شرق سهم عظیمی دارد، صدرالمتألهين که اندیشههای حکمت الهی را دگرگون ساخت، تحت تأثیر عمیق کلمات علی بود.»
۱. علامه طباطبایی ۲. ملامحسن نراقی ۳. مرحوم مطهری ۴. هانری کربن ۱۳- چه کسانی معتقدند «کسی به نام عبدالته بن میمون قد اح که حرفه اش علوم غریبه و نژادش ایرانی بود و شور مذهبی، جاه طلبی سیاسی و کینه ای عمیق به اعراب را در خود جمع داشت، بر آن شد که غالب و مغلوب را با هم آشتی دهد و در یک انجمن نهانی گرد هم آورد.»
۱. اسماعیلیه و دوزی ۲. حنابله و دوزی ۳. اسماعلیه و دخویه ۴. دخویه و دوزی ۱۴- فیلسوف العرب لقب کیست؟
۱. ابن سینا ۲. کندی ۲. شیخ اشراق ۴. ملاصدرا ۱۵- کدام فیلسوف درصدد آن بود که میان دین و فلسفه توافقی ایجاد کند و کتابی در دفاع از اسلام و تفوق آن بر دیگر ادیان و روش های سیاسی به نام الاعلام بمناقب الاسلام نوشت؟
۱. فارابی ۲. زکریای رازی ۳۔ ابوالحسن عامری ۴. سجستانی
ΥΥ/ΥΛ . •
صفحه ۲ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰



***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ناپیوسته
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : تاریخ کلام و فلسفه اسلامی
رشته تحصیلی / کد درس : آموزش دینی و عربی ۱۲۲۰۴۹۵
۱. حقیقت هر شی ، وابسته به ماهیت آن است، و معرفت شیء در آخر کار همان معرفت به ماهیت آن و مقام و منزلت آن در مراتب کلی
ماهیت است
حقیقت هر شی ، وابسته به وجود آن است، و معرفت شیء در آخر کار همان معرفت به وجود آن و مقام و منزلت آن در مراتب کلی وجود است
۳. حقیقت هر شی ء وابسته به ماهیت آن است، و معرفت شیء در آخر کار همان معرفت به وجود آن و مقام و منزلت آن در مراتب کلی
وجود است حقیقت هر شی ، وابسته به وجود آن است، و معرفت شیء در آخر کار همان معرفت به وجود آن و مقام و منزلت آن در مراتب کلی ماهیت است
۱۷- ابن سینا مقوله جوهر را به چه اقسامی منقسم می کند؟
۱. عقلی - نفسی - شیء ۲. نفس - جسم - بدن ۳۔ عقل - نفس - جسم " نفس – جسم – فهم WA— ............. از نظر ابن سینا آلتی است که از طریق آن، عمل آفرینش انجام می شود.
۱. نفسی Y. بلان .Y . جهان ۴. فرشته ۱۹- کدام یک از گزینه های زیر از نظر ابن سینا، نه تنها افزار آفرینش است، بلکه وسیله اشراق نیز هست و وسیله رسیدن وحی به پیامبران و به شکل محدودتری به اولیا و عارفان است؟
۱. عقل دوم ۲. عقل اول ۳. عقلی دهم " عقل سوم ۲۰- گوهر مراد ، اثر کیست؟
۱. عبدالرزاق لاهیجی ۲. ابن سینا ۳. ملاصدرا ۴. فارابی
۲۱- در زمان کدام خلفا، علوم عقلی رونق بیشتری یافت؟ ۱. سلجوقیان ۲. امویان ۳. عباسیان ۴. سامانیان ۲۲- دعاها و مناجات های سهروردی به زبان عربی چه نام دارد؟
ا. هياكل النور ۲. حکمه الاشراق ۳. الالواح العمادیه ۴. الواردات و التقدیسات
"ץץ– .................. بیشتر بر آنند تا قوای مختلف نفس را تعریف کنند؛ ولی .................. اصولاً توجه به آن داشت که مبداً ملکوتی نفسی را اثبات کند.
۱. سهروردی - ابن سینا ۲. فلاسفه پیرو ارسطو - سهروردی
۳. اهل تصوف - سهروردی ۲. سهروردی - مشائیان
ΥΥ/ΥΛ . •
صفحه ۳ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰










***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ناپیوسته
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : تاریخ کلام و فلسفه اسلامی
رشته تحصیلی / کد درس : آموزش دینی و عربی ۱۲۲۰۴۹۵
۱. حقیقت هر شی ، وابسته به ماهیت آن است، و معرفت شیء در آخر کار همان معرفت به ماهیت آن و مقام و منزلت آن در مراتب کلی
ماهیت است
حقیقت هر شی ، وابسته به وجود آن است، و معرفت شیء در آخر کار همان معرفت به وجود آن و مقام و منزلت آن در مراتب کلی وجود است
۳. حقیقت هر شی ء وابسته به ماهیت آن است، و معرفت شیء در آخر کار همان معرفت به وجود آن و مقام و منزلت آن در مراتب کلی
وجود است حقیقت هر شی ، وابسته به وجود آن است، و معرفت شیء در آخر کار همان معرفت به وجود آن و مقام و منزلت آن در مراتب کلی ماهیت است
۱۷- ابن سینا مقوله جوهر را به چه اقسامی منقسم می کند؟
۱. عقلی - نفسی - شیء ۲. نفس - جسم - بدن ۳۔ عقل - نفس - جسم " نفس – جسم – فهم WA— ............. از نظر ابن سینا آلتی است که از طریق آن، عمل آفرینش انجام می شود.
۱. نفسی Y. بلان .Y . جهان ۴. فرشته ۱۹- کدام یک از گزینه های زیر از نظر ابن سینا، نه تنها افزار آفرینش است، بلکه وسیله اشراق نیز هست و وسیله رسیدن وحی به پیامبران و به شکل محدودتری به اولیا و عارفان است؟
۱. عقل دوم ۲. عقل اول ۳. عقلی دهم " عقل سوم ۲۰- گوهر مراد ، اثر کیست؟
۱. عبدالرزاق لاهیجی ۲. ابن سینا ۳. ملاصدرا ۴. فارابی
۲۱- در زمان کدام خلفا، علوم عقلی رونق بیشتری یافت؟ ۱. سلجوقیان ۲. امویان ۳. عباسیان ۴. سامانیان ۲۲- دعاها و مناجات های سهروردی به زبان عربی چه نام دارد؟
ا. هياكل النور ۲. حکمه الاشراق ۳. الالواح العمادیه ۴. الواردات و التقدیسات
"ץץ– .................. بیشتر بر آنند تا قوای مختلف نفس را تعریف کنند؛ ولی .................. اصولاً توجه به آن داشت که مبداً ملکوتی نفسی را اثبات کند.
۱. سهروردی - ابن سینا ۲. فلاسفه پیرو ارسطو - سهروردی
۳. اهل تصوف - سهروردی ۲. سهروردی - مشائیان
ΥΥ/ΥΛ . •
صفحه ۳ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰










***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ناپیوسته
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : تاریخ کلام و فلسفه اسلامی
رشته تحصیلی / کد درس : آموزش دینی و عربی ۱۲۲۰۴۹۵
۲۴- مرتبه وجودی موجودات، از نظر سهروردی، به چه چیزی وابسته است؟
۱. به درجه ماهوی آن ۲. به وجود برتر آن
۳. به درجه قرب آنها به نور اعلی ۰۴ به مراتب تشکیکی آن ۲۵- قسمت مرکزی حکمت الاشراق را چه چیزی تشکیل می دهد؟
۱. علم با عالم ملکوت ۲. علم به عالم ناسوت " . علم به عالم جبروت ۴. علم به عالم مادی ۲۶- از نظر سهروردی کدام نور، فعالیت های انسان را رهبری می کند؟
۱. انوار قاهره ۲. انوار مدبره ۳. انوار استهبدیه ۴. نورالانوار ۲۷- ملاصدرا در کدام کتاب، به علمای زمان خود اعم از فیلسوف، متکلم، فقیه و طبیعیدان حمله کرده است؟ ۱. اسفار اربعه ۲. شواهدالربوبیه ۳. شرح الهدایه ۴. رساله سه اصلی ۲۸- در کتب ملاصدرا، کدام مطالب بیشتر است؟
۱. وجودشناسی و مباحث مابعدالطبیعه ۰۲ وجودشناسی و معادشناسی
۳. معادشناسی و نفسی شناسی ۲. معادشناسی و شناخت شناسی
የቄ– "تاج العروس " اثر --کسیست ؟
۱. غزالی ۲. سید محمد حسینی ". ابن يونس ۴. فیاضی ۳۰- تنها حکیم دوره قاجار که درباره اش آثاری به زبان اروپایی وجود دارد، کیست؟ ۱. آقا علی تهرانی ٠٢ ملاعلی نوری زنوزى ۳. قمشه ای ۴. ملاهادی سبزواری
ΥΥ/ΥΛ . •
صفحه ۴ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰








***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :