Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
.= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد - - - - ;I - مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ عنوان درس : مباحث اصول ۲ رشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۱ ۱- اصلی اولی در ظن چیست ؟ ۱. لازم الاتباع بودن ۲. حرمت عملی به ظن " . وجوب عمل به ظن ۴. عمل به ان مستحب است ۲- در کدام مورد ذیل شارع با عقلا متحدالمسالک است ؟ ۱. رجوع به اهلی خبره در لغت ۲. استصحاب۳. شهرت ۴. اعتماد به خبر واحد۳- مهمترین دلیلی بر حجیت قول لغوی کدام است ؟ ۱. اجماع ۲. بنای عقلا ۳. حکم عقلی ۴. سیره مسلمین۴- دلالت مفردات کلام بر معانی لغوی یا عرفی چه نامیده می شود ؟ ۱. ظهور تصوری ۲. ظهور تصدیقی ۰۳ دلالت تضمنی ۴. دلالت التزامی ۵- یگانه دلیلی بر حجیت ظواهر کدام است ؟ ۱. حکم عقلی ۲. بنای عقلا ۳. اجماع ۴. روایات ۶- از نظر شیخ انصاری اصالت الظهور به چه چیزی بر می گردد؟ 1. اصاله الحقيقه ۲. اصاله العموم ۳. اصاله الاطلاقی ۴. اصاله عدم القرینه ۷- از نظر چه کسی حجیت ظواهر نسبت به غیر مقصودین به افهام یا کسانی که مورد خطاب واقع نشده اند حجت نیست ؟ ۱. اخوند خراسانی ۲. میرزای قمی ۳. مرحوم نایینی ۴. صاحب معالم۸- خبری که تعداد راویان ان زیاد باشد ولی به حد تواتر نرسد از جه شهرتی برخوردار است ؟۱. شهرت فقهی ۲. شهرت عملی ۳. شهرت روایی ۴. شهرت فتوایی ۹- شهرت فتوایی که مستند ان خبر خاصی است که در دست ما موجود است چه نامیده میشود ؟۱. شهرت روایی ۲. شهرت عملی ۲. شهرت حکمی f شهرت فقهی ۱۰- دلالت حجیت خبر واحد بر حجیت شهرت بنابه کدام یک از مفاهیم زیر می باشد ؟۱. وصف ۲. شرط " . مفهوم مخالف " : مفهوم موافق ۱۱- سیره متشرعه بر فعل یا ترک ان در واقع به کدام یک از منابع زیر نزدیک تر است؟۱. عقلی ۲. بنای عقلا ۳. اجماع ۴. شهرت . . "Y.Y. (Y.Y.Y.Y نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۱ از ۴*** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد - - - - ;I - مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ عنوان درس : مباحث اصول ۲ رشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۱ ۱- اصلی اولی در ظن چیست ؟ ۱. لازم الاتباع بودن ۲. حرمت عملی به ظن " . وجوب عمل به ظن ۴. عمل به ان مستحب است ۲- در کدام مورد ذیل شارع با عقلا متحدالمسالک است ؟ ۱. رجوع به اهلی خبره در لغت ۲. استصحاب۳. شهرت ۴. اعتماد به خبر واحد۳- مهمترین دلیلی بر حجیت قول لغوی کدام است ؟ ۱. اجماع ۲. بنای عقلا ۳. حکم عقلی ۴. سیره مسلمین۴- دلالت مفردات کلام بر معانی لغوی یا عرفی چه نامیده می شود ؟ ۱. ظهور تصوری ۲. ظهور تصدیقی ۰۳ دلالت تضمنی ۴. دلالت التزامی ۵- یگانه دلیلی بر حجیت ظواهر کدام است ؟ ۱. حکم عقلی ۲. بنای عقلا ۳. اجماع ۴. روایات ۶- از نظر شیخ انصاری اصالت الظهور به چه چیزی بر می گردد؟ 1. اصاله الحقيقه ۲. اصاله العموم ۳. اصاله الاطلاقی ۴. اصاله عدم القرینه ۷- از نظر چه کسی حجیت ظواهر نسبت به غیر مقصودین به افهام یا کسانی که مورد خطاب واقع نشده اند حجت نیست ؟ ۱. اخوند خراسانی ۲. میرزای قمی ۳. مرحوم نایینی ۴. صاحب معالم۸- خبری که تعداد راویان ان زیاد باشد ولی به حد تواتر نرسد از جه شهرتی برخوردار است ؟۱. شهرت فقهی ۲. شهرت عملی ۳. شهرت روایی ۴. شهرت فتوایی ۹- شهرت فتوایی که مستند ان خبر خاصی است که در دست ما موجود است چه نامیده میشود ؟۱. شهرت روایی ۲. شهرت عملی ۲. شهرت حکمی f شهرت فقهی ۱۰- دلالت حجیت خبر واحد بر حجیت شهرت بنابه کدام یک از مفاهیم زیر می باشد ؟۱. وصف ۲. شرط " . مفهوم مخالف " : مفهوم موافق ۱۱- سیره متشرعه بر فعل یا ترک ان در واقع به کدام یک از منابع زیر نزدیک تر است؟۱. عقلی ۲. بنای عقلا ۳. اجماع ۴. شهرت . . "Y.Y. (Y.Y.Y.Y نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۱ از ۴***= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش .حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : مباحث اصول ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۱ ۱۲- سیره بر ترک فعل بر چه چیزی دلالت دارد ؟۱. حرمت فعلی ٢. عدم وجوب فعل ۳. کراهت فعلی ٢. استحباب فعل ۱۳- امتناع اجتماع مدلولیهما فی الوعاء المناسب لهما اما من ناحیه تکوینیه او من ناحیه تشریعیه ضابط چیست ؟۱. تزاحم ۲. تعارضی ۳. حکومت ۴. ورود ۱۴- اگر مکلف در مقام امتثال نتواند مدلول دو دلیلی را جمع کند ، مصداق کدام گزینه ذیل است ؟۱. تزاحم ۲. تعارضی ۳. تعادلی ۴. ضدین۱۵- در جمله امتناع اجتماع الحکمین فی التحقق اذا کان فی مقام التشریع کدام گزینه صحیح است ؟ ۱. اجتماع امر و نهی ۲. تعادل و ترجیح ۳. تعارضی ۴. تزاحم ۱۶- در باره شروط تعارضی کدام گزینه نادرست است ؟ ۱. یکی از دو دلیل یا هر دو قطعی نباشد ۲. مدلول دلیل ها با هم تنافی نداشته باشد ۲. دو دلیل واجد شرایط حجیت باشند ۴. دو دلیل متزاحمین نباشند ۱۷- در جمله ان یقدم احداالدلیلین علی الاخر تقدیم سیطره و قهر من ناحیه ادائیه کدام گزینه صحیح است ؟۱. حکومت ۲. ورود ۳. تزاحم ۴. تعارضی۱۸- فرق تخصیصی و حکومت چیست ؟ ۱. در تخصیصی اخراج تنزیلی ودر حکومت اخراج حقیقی است۲. در تخصیص اخراج تنزیلی و ظهور ذاتی برای عموم نیست برعکس حکومت۲. در تخصیص بقای ظهور ذاتی برای عموم نیست ودر حکومت هست۴. در تخصیص اخراج حقیقی ودر حکومت اخراج تنزیلی است۱۹- در جمله اکرم العلما و المتقی عالم رابطه جمله دوم نسبت به اول چیست ؟۱. ورود ۲. حکومت " . تخصيص ۴. تخصصی ۲۰- جمله فان الخروج من الموضوع بنفسی التعبد من الشارع بلا خروج تکوینی چه نامیده می شود ؟۱. تخصص ۲. تخصیصی ۳. ورود ۴. حکومت ۲۱- در مقام مقایسه بین اماره واصول ، نسبت اماره با اصول چگونه است ؟۱. تخصیصی ۲. تخصصی ۳. حکومت ۴. ورود . . "Y.Y. (Y.Y.Y.Y نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۲ از ۴***= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش .حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : مباحث اصول ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۱ ۱۲- سیره بر ترک فعل بر چه چیزی دلالت دارد ؟۱. حرمت فعلی ٢. عدم وجوب فعل ۳. کراهت فعلی ٢. استحباب فعل ۱۳- امتناع اجتماع مدلولیهما فی الوعاء المناسب لهما اما من ناحیه تکوینیه او من ناحیه تشریعیه ضابط چیست ؟۱. تزاحم ۲. تعارضی ۳. حکومت ۴. ورود ۱۴- اگر مکلف در مقام امتثال نتواند مدلول دو دلیلی را جمع کند ، مصداق کدام گزینه ذیل است ؟۱. تزاحم ۲. تعارضی ۳. تعادلی ۴. ضدین۱۵- در جمله امتناع اجتماع الحکمین فی التحقق اذا کان فی مقام التشریع کدام گزینه صحیح است ؟ ۱. اجتماع امر و نهی ۲. تعادل و ترجیح ۳. تعارضی ۴. تزاحم ۱۶- در باره شروط تعارضی کدام گزینه نادرست است ؟ ۱. یکی از دو دلیل یا هر دو قطعی نباشد ۲. مدلول دلیل ها با هم تنافی نداشته باشد ۲. دو دلیل واجد شرایط حجیت باشند ۴. دو دلیل متزاحمین نباشند ۱۷- در جمله ان یقدم احداالدلیلین علی الاخر تقدیم سیطره و قهر من ناحیه ادائیه کدام گزینه صحیح است ؟۱. حکومت ۲. ورود ۳. تزاحم ۴. تعارضی۱۸- فرق تخصیصی و حکومت چیست ؟ ۱. در تخصیصی اخراج تنزیلی ودر حکومت اخراج حقیقی است۲. در تخصیص اخراج تنزیلی و ظهور ذاتی برای عموم نیست برعکس حکومت۲. در تخصیص بقای ظهور ذاتی برای عموم نیست ودر حکومت هست۴. در تخصیص اخراج حقیقی ودر حکومت اخراج تنزیلی است۱۹- در جمله اکرم العلما و المتقی عالم رابطه جمله دوم نسبت به اول چیست ؟۱. ورود ۲. حکومت " . تخصيص ۴. تخصصی ۲۰- جمله فان الخروج من الموضوع بنفسی التعبد من الشارع بلا خروج تکوینی چه نامیده می شود ؟۱. تخصص ۲. تخصیصی ۳. ورود ۴. حکومت ۲۱- در مقام مقایسه بین اماره واصول ، نسبت اماره با اصول چگونه است ؟۱. تخصیصی ۲. تخصصی ۳. حکومت ۴. ورود . . "Y.Y. (Y.Y.Y.Y نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۲ از ۴*** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد - - - ള്ള് مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : مباحث اصول ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۱ ۲۲- قاعده اولیه در مقام تعارضی بین دو دلیل به نظر مرحوم مظفر کدام است ؟۱. تساقط ۲. تخییر ۳. توقف ۴ - جمع تبرعی ۲۳- مدرک قاعده الجمع بین المتعارضین اولی من الطرح چیست ؟۱. روایات متواتر ۲. اجماع ۳. عقلی ۴. بنای عقلا ۲۴- مرجحاتی که محتوای یک حدیث را تقویت می کند چه نامیده می شود ؟۱. مرجح صدوری ۲. مرجح جهتی ۳. مرجح مضمونی ۴۔ مرجح لفظی ۲۵- مراد از ماکان در تعریف استصحاب چیست ؟۱. یقین سابق ۲. شک لاحق۳. فعالیت یقین وشک ۴. تعداد زمان متیقن ومشکوک ۲۶- کدام گزینه از ارکان استصحاب به شمار نمی آید؟۱. یقین سابق ۲. شک لاحق۳: وحدت متعلق یقین وشک ۰۴ تاخر زمان متیقن از مشکوک ۲۷- به نظر مرحوم مظفر استصحاب از اصول عملیه است یا از امارات ظنیه؟۱. امارات ظنیه۲. اصول عملیه۳. هم اصولی عمله هم امارات ظنیه۴. اگر دلیل آن اخبار باشد اصول عملیه است و اگر دلیل آن عقل باشد از امارات ظنیه ۲۸- دلیل عمده در اثبات وحجیت استصحاب چیست؟۱. اخبار ۲. اجماع ۳. بنای عقلا ۴. عقلی ۲۹- بر طبق دیدگاهی که به اخباریون نسبت داده شده استصحاب در چه موردی معتبر می باشد؟۱. شبهه حکمیه أ : شبهه موضوعيه۳. شبهه حکمیه و موضوعیه ۴. شبه وجودیه و عدمیهصفحه ۳ از ۴. . "Y.Y. (Y.Y.Y.Y نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲*** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد - - - ള്ള് مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : مباحث اصول ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۱ ۲۲- قاعده اولیه در مقام تعارضی بین دو دلیل به نظر مرحوم مظفر کدام است ؟۱. تساقط ۲. تخییر ۳. توقف ۴ - جمع تبرعی ۲۳- مدرک قاعده الجمع بین المتعارضین اولی من الطرح چیست ؟۱. روایات متواتر ۲. اجماع ۳. عقلی ۴. بنای عقلا ۲۴- مرجحاتی که محتوای یک حدیث را تقویت می کند چه نامیده می شود ؟۱. مرجح صدوری ۲. مرجح جهتی ۳. مرجح مضمونی ۴۔ مرجح لفظی ۲۵- مراد از ماکان در تعریف استصحاب چیست ؟۱. یقین سابق ۲. شک لاحق۳. فعالیت یقین وشک ۴. تعداد زمان متیقن ومشکوک ۲۶- کدام گزینه از ارکان استصحاب به شمار نمی آید؟۱. یقین سابق ۲. شک لاحق۳: وحدت متعلق یقین وشک ۰۴ تاخر زمان متیقن از مشکوک ۲۷- به نظر مرحوم مظفر استصحاب از اصول عملیه است یا از امارات ظنیه؟۱. امارات ظنیه۲. اصول عملیه۳. هم اصولی عمله هم امارات ظنیه۴. اگر دلیل آن اخبار باشد اصول عملیه است و اگر دلیل آن عقل باشد از امارات ظنیه ۲۸- دلیل عمده در اثبات وحجیت استصحاب چیست؟۱. اخبار ۲. اجماع ۳. بنای عقلا ۴. عقلی ۲۹- بر طبق دیدگاهی که به اخباریون نسبت داده شده استصحاب در چه موردی معتبر می باشد؟۱. شبهه حکمیه أ : شبهه موضوعيه۳. شبهه حکمیه و موضوعیه ۴. شبه وجودیه و عدمیهصفحه ۳ از ۴. . "Y.Y. (Y.Y.Y.Y نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲***= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش .حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : مباحث اصول ۲رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۱ ۳۰- شبهه عبائیه مصداق کدام یک از اقسام ذیل است؟۱. استصحاب کلی قسم اول ۲. استصحاب کلی قسم دوم۳. استصحاب کلی قسم سوم ۴. استصحاب فرد مردادY.Y. (Y.Y.Y.Y" . .نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۴ از ۴***= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش .حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : مباحث اصول ۲رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۱ ۳۰- شبهه عبائیه مصداق کدام یک از اقسام ذیل است؟۱. استصحاب کلی قسم اول ۲. استصحاب کلی قسم دوم۳. استصحاب کلی قسم سوم ۴. استصحاب فرد مردادY.Y. (Y.Y.Y.Y" . .نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۴ از ۴***