نمونه سوال درس قراعت و درک متون تفسیری نیمسال دوم 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس قراعت و درک متون تفسیری نیمسال دوم 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


. . . = دانشگاه پیام نور کارشناسي
مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي: . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۹۰ تشریحي :
又* . ... ... “ . . عنوان د " " قرائت ودرک متون تفسیری
را تحتی ** در د: الهیات (علوم قرآن و حدیث) ۱۲۲۰۱۸۶
- م ع ... – ) تفسیر طبری چه ویژگی دارد؟
۱. قدیمی ترین تفسیر به زبان فارسی است ۲. جامع ترین منبع در تفسیر نقلی می باشد
۳. با روش اجتهادی و از آرای دیگران بهره ای نبرده است ۴. از اسرائیلیات پاک است و در آن دیده نمی شود " "لا تاخذه سنه و لانوم : لا تحله الافات و لا تناله العاهات، یعنی:
۱. به او آسیبی نمی رسد ۲. تند خویی به او راه ندارد
۳. نشانه بی خردی در آن دیده نمی شود ۲. دیوانگی به او راه ندارد " - در رابطه باجمله: هو العلى العظيم:
۱. العلی، بر وزن فعلی می باشد ۲. العظیم یعنی: همه چیزها دون و پس اراده اوست
۲. اختلافی در معنی عظیم نیست آ، علی یعنی علو مکانی دارد
در آیه والذین کفرو اولیاء هم الطاغوت یخرجونهم من النور ، کدام گزینه صحیح است؟(
Y ضمیر جمع، یخرجون ، به طاغوت بر مي گردد
" ضمیر، هم، ریا، در یخرجونهم به طاغوت بر مي گردد
" طاغوت فاعل يخرجونهم است
* ترجمه تفسیر طبری:
) ... نوشته ابوجعفر محمد بن جریر طبری است ۲. روش این تفسیر اجتهادی غیر روایی است ور قرن سوم تهیه شده است ۳. در این تفسیر لقب امیرالمومنین برای علی(ع) بکار رفته است
۴. در این تفسیر از فضل قرآن و نام سوره های مکی و مدنی خودداری شده است " در ترجمه تفسیر طبری است که پیامبر به علی (ع) گفت: ۱. من سید همه مردم دنیایم ۲. بیت المقدس سید همه شهرها است
۳. تو سید جوانان بهشت هستی ۲. سوره بقره سید سورههای قرآن است
۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۴۴۱ = نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ = صفحه از *
***
. . .
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
به قرائت و اعراب و معنی محدود است
. الله خبر، هو، که محذوف می باشد
- کلام مخرجش و حقیقتش اثبات اله واحد است
ظلمات یعنی تاریکی قبر و خروج یعنی در قیامت
ولایت حق فقط متوجه امور آخرت و معنویت است
زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۹۰ تشریحي :
= دانشگاه پیام نور مرکز آزمون و سنجش تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحي : .
又* . ... ... “ . . عنوان د ب - ۰ قرائت ودرک متون تفسیری
را تحتی ** در د: الهیات (علوم قرآن و حدیث) ۱۲۲۰۱۸۶
Y - تفسیر مجمع البیان:
۱. این تفسیر فقط معتمد شیعه است و اهل سنت مخالف آن ۰۳ در چهار جلد به چاپ رسیده است و مکرر چاپ شده است
| - A
عراب:الته لا اله الا هو: ا. الله، مرفوع به ابتداء است ۳. اعراب، هومرفوع است، به جهت خبر بودن آن أ - الله ولى الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الى النور: ۱. ولی یعنی شاهد و ناظر همه چیز ۳. نور یعنی نور هدایت و ایمان ۱ - کشف الاسرار و عدهٔ الابرار: ۱. کلی تفسیر از خواجه عبدالله انصاری است ۲. خواجه عبد الله در قرن پنجم در هرات وفات کرد ۳. به سبک مفسران شیعه و شامل قرائت و شرح عرفانی است
آ، از شعر خیلی کم و آنهم از حافظ و سعدی بهره جسته است
\ \ - کدام گزینه در رابطه با جمله:الله لا اله الاهو، بر اساس تفسیر کشف الاسرار صحیح است؟
منظور اهل کتاب است اگر قبول جزیه کنند
- عدم اکراه در فروع دین است نه اصول دین
صفحه ۲ از ۵
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰
۱. ابتدا کلمه ی نفی و غایت آن نیز نفی خدایان است
آ: پیر طریقت گوید در عموم احوال گفتی:الله، و لا اله... کمترگویی
۳. هو یکی از نامهای خدا است ۴. گفته اند مخرج، ها، وسط حروف و مخرج، واو در کنار آن است
- \ Y
قتاده و ضحالت وجماعتی از مفسران گویند:لا اکراه:
متوجه همه ی کفار است
خيا
.Y . فقط براي عربها هست در هر دیني که باشند
۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۴۴۱ ت=
***
. . .
= دانشگاه پیام نور کارشناسي --- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي : . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۹۰ تشریحي : .
又* . ... ... “ . . عنوان د ب - ۰ قرائت ودرک متون تفسیری
را تحتی ** در د: الهیات (علوم قرآن و حدیث) ۱۲۲۰۱۸۶
" - قول خداوند الله ولى الذين آمنوا:
۱. ولی و مولی دو معنی متفاوت دارند ۲. او کارساز مؤمنان است ۳. او بر مؤمنان مسلط است .Y . خداوند یار برخی از مؤمنان می باشد
- - - ... – \"" تفسیر روض الجنان و روح الجنان: ۱. مؤلف آن یکی از علمای اهل سنت است ۲. مؤلف شاگرد ابن شهرآشوب بوده است ۳. جنان اول به معنی جنت (باغ) است ۴. جنان دوم یعنی بهشت قیامت
- - ۱۵ - م .. ه روش تفسیر روضی الجنان: ۱. مهارت مؤلف در علوم مختلف اسلامی دیده می شود ۲. تفسیر آن به عربی انجام شده است ۳. ابتداء ثواب قرائت و سپس نام سوره ذکر شده است ۰۴ به بحث های کلامی توجه نشده بر خلاف تاریخ
" با توجه به تفسیر نیعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم کدام گزینه صحیح است؟ ۱. همه مفسران گفته اند مراد آنچه پیش ایشان است از کار دنیا ۲. بعضا گفته اند و آنچه پس خلق عالم بوده باشد را می داند ۳. علم در آیه به معنی عالم است
۴. همه ی مفسران متعلق علم را جهان مادی می دانند
" در رابطه با تفسیر جمله قد تبین الرشد من الغی ، کدام گزینه صحیح است؟ ۱. یعنی:ظهر الاسلام من الکفر ۲. همه مفسران گفته الغی گمراهی اهل کتاب است ۰۳قد تبین یعنی در آغاز خلقت ۴. رشد یعنی عقل و درک هر انمسان ’’ " تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان: ۱. مؤلف آن نظام نیشابوری مشهور به نظام اعرج است ۲. مؤلف آن از علماء شیعه در قرن هفتم است ۳. به تفسیر کبیر فخر رازی واکنش منفی دارد ۲. در روش این تفسیر احکام جایگاهی ندارد
'' ٦ در تاويل جمله :الحی القيوم : ۱. این دو صفت بخشی از اسم اعظم است ۲. از لوازم قادر بودن خدا، حی، بودن است ۳. در تجلی صفت، قیوم، بر بنده جمیع صفات حق تجلی می کند ۲. در تجلی صفت (حی)فنای جمع مخلوقات است
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ = صفحه ۳ از ۵
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS SSAAASAAAS
***
. . .
کارشناسي
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
۲. روش این تفسیر کاملا عرفانی غیر روایی است
۲. در این تفسیر عیاشی و قمی انحرافی دیده می شود
۲. مفسر این تفسیر از علمای لبنان که شهید شده است
۴. نسبت به تفسیر طبری و تفسیر کبیر نگاه منفی داشت
زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۹۰
= دانشگاه پیام نور مرکز آزمون و سنجش تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحي : .
又* . ... ... “ . . عنوان د ب - ۰ قرائت ودرک متون تفسیری
را تحتی ** در د: الهیات (علوم قرآن و حدیث) ۱۲۲۰۱۸۶
- Y - ... -- صافی:
۱. نوشته ی ملا محسن فیض کاشانی می باشد ۳. برای توضیحات از حدیث استفاده نشده است
تفسیر صافی در خصوص عرش و کرسی:
۱. کرسی بر عرش استیلا دارد ۲. برتری کرسی بر عرش مانند برتری زمین نسبت به آسمان است ۳. کرسی برای عرش مانند سقف آن است
۲ کرسی محل استقرار عالم جسمانی است
ץץ
" تفسیر الاء الرحمن: ۱. یکی از تفاسیر اهل سنت در قرن دهم است ۳. مؤلف به اعجاز، قرائت قرآن توجه خاصی داشته است
ץץ مفسر آلاء الرحمن گوید: واژه طاغوت:
۱. در قرآن یکجا به کار رفته و به معنی شیطان است ۲. این واژه از طغیان گرفته شده است ۳. ضمیری که مرجعش این واژه باشد جمع آورده شده است ۲. در هیچ قاموسی طاغوت به معنی، بت ، نیامده است
" تفسیر فی ظلال القرآن : ) ... مؤلف آن سید بن قطب بن ابراهیم شاذلی است آن شهید مطهری او را ضد تمدن بشری یاد کرده است
۲. در این تفسیر، تفسیر علمی خیلی مورد استقبال است
۴. مفسر هر آیه را مستقلا تفسیر می کند و به ارتباط آیات نظری ندارد
صفحه ۴ از ۵
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰
۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۴۴۱ ت=
***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :