نمونه سوال درس مکاتب و روش های تفسیر قرآن کریم 1 و 2 نیمسال دوم 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس مکاتب و روش های تفسیر قرآن کریم 1 و 2 نیمسال دوم 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


. . .
= دانشگاه پیام نور کارشناسي --- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي: . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : .
- تا: مکاتب وروشهای تفسیر قرآن کریم ۲
را تحتی ** در د: الهیات (علوم قرآن و حدیث )۱۲۲۰۱۷۹
- کدام گزینه در مورد تفسیر باطنیه محض صحیح تر است؟ ۱. این روش بیشتر بر باطن قرآن تکیه دارد. ۰۲ظاهر قرآنی راهی است برای کشف باطن ۳. برخی این نظریه را به فرقه اسماعیلیه نسبت داده اند. ۴. کشف الاسرار میبدی و روح المعانی آلوسی براساس تفسیر باطنی محض نوشته شده است.
براساس روایات وارده در بیان معنای باطن قرآن کدام درست است؟ ۱. دلالت آیات بر معنای باطن با توجه به قواعد ادبی و اصول عقلی آشکار می شود. ۲.فهم معنای باطن با توجه به رعایت اصولی بر همگان میسر است. ۳. معنای باطنی را تنها خدا و راسخان در علم می دانند.
۴. راه پی بردن دیگران به معنای باطن قرآن بر هیچ کس میسر نیست.
" صحت تفسیر باطنی و معنای اشاری آیات به چه عاملی بستگی دارد؟ ۱. از ضروریات دین باشد. ۲. معارض دلیل عقلی قطعی نباشد.
۳. از ظاهر آیات فهمیده شود. ۲. با عربیت قرآن و مصاحف صحابه هماهنگ باشد.
" - کدام گزینه سخن آیت الله معرفت برای آیه: «مرج البحرین یلتقیان ............................. يخرج منها اللولو و المرجان » در رابطه با تأویل کلام حضرت علی (ع) و فاطمه (س) و حسن (ع) و حسین (ع) را که فرموده اند تأویلی است از جانب ابی جارود و مورد خدشه قرار داده اند، رد می کند: (نقد سخن آیت ا... معرفت)؟
۱. سخن آیت ا... معرفت خلاف واقع است. ۲. سند این روایت به امام صادق (ع) نیز منتهی می شود. ۲. در سندهای دیگر این روایت ابی جارود وجود ندارد. ۴ . همه گزینه ها صحیح است.
* معروف ترین شاگرد محمد بن حسین سلمی کیست؟
۱. ابوالقاسم قشیری ۲. حاکم نیشابوری ٠٢ سهل بن عبدالله تستری ۴. ابن عربی
" - کدام گزینه در مورد تفسیر سلمی صحیح است؟ ۱. به تفسیر تمام آیات پرداخته است. ۲. محتوای تفسیر تلفیقی از چند تفسیر عرفانی است. ۳. با توجه به مقدمه مکتب تفسیری مؤلف باطنی محض است. ۲. در برخی آیات اشاره به ظاهر آیات دارد.
የየለጫ •\•\| •\•\ نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ = صفحه از ۵
***
. . .
= دانشگاه پیام نور کارشناسي --- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي : . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : .
این مکاتب وروشهای تفسیر قرآن کریم ۲
را تحتی ** در د: الهیات (علوم قرآن و حدیث )۱۲۲۰۱۷۹
" کدام گزینه در مورد حقایق التفسیر سلمی صحیح است؟ ۱. در این تفسیر موعظه نیکو قابل دسترسی است.
۲. ارزش تفسیری آن بسیار والاست.
۳. بسیاری از روایات از امام صادق (ع) است تا جایی که می توان قسمتی از تفسیر را منسوب به وی دانست.
۴. مطالب تفسیر برای بسیاری قابل استفاده است.
" کدام گزینه در مورد تفسیر الصوفی للقر آن عند الصادق (ع) صحیح است؟ ۱. تفسیری است از ابتدای قرآن تا سوره ناسی ۲. در آن تفسیر مطالبی است متناسب با مسلک صوفیه و الفاظ رایج در بین آنان ۳. تمامی روایات از امام صادق (ع) نقل شده و منسوب به اوست. ۲. روایات با سند و گاهی به طور مرفوع نقل شده است.
-- - • 2 - * مؤلف عرائس البیان کیست؟ ۱. ابومحمد روزبهان بقلی ۲. محمدامین شنقیطی ۲. ابن عربی ۲. علی بن عیسی اربلی
۱ - کدام یک از دانشمندان تفسیر القرآن الکریم را منسوب به ابن عربی دانسته و نسبت آن به عبدالرزاق کاشانی را نفی کرده انس ؟
۱. ذهبی ۲. شیخ آقا بزرگ تهرانی ۳. محمد عبده ۴. آیت ا... معرفت
۱ - نظر صحیح تر در مورد گرایش تفسیری عبدالرزاق کاشانی کدام است؟
۳. عدم تشخیص دقیق مذهب وی آناصبی بودن وی " محورهای قابل نقد تفسیر و تأویل های عبدالرزاق کاشانی کدام است؟
1. تأويل براساس اخبار مجعول ۲. عدم ذکر سند روایات
۳. استفاده از آیات باطنی ۴. استفاده از اسرائیلیات ۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۳۸۹ = نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ = صفحه ۲ از *
***
. . . = دانشگاه پیام نور کارشناسي مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي : . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : .
این مکاتب وروشهای تفسیر قرآن کریم ۲
را تحتی ** در د: الهیات (علوم قرآن و حدیث )۱۲۲۰۱۷۹
" - کدام گزینه در مورد عبدالرزاق و تفسیر وی نادرست است؟ ۱. او برخی مطالب غیر تفسیری خود را تطبیق نامیده است. ۲. عبدالرزاق صرفاً به تأویل قرآن می پردازد نه تفسیر ۳. وی تطبیق را غیر از تأویل می داند.
۴. وی مخاطب آیه «اذ یرکهام الله فی منامک قلیلا» را قلب می داند.
" علت اینکه تفسیر مراهٔ الانوار از تفاسیر مهم شیعه نیست کدام گزینه صحیح است؟
) ... این تفسیر چاپ نشده است. Y این تفسیر اجتهادی باطنی است. ۳. مؤلف تفسیر شیعه اثنی عشری نیست. ۲. در آن تفسیر مطالب جعلی وجود دارد.
* مکتب تفسیری ابوالحسن عاملی در تفسیر مراهٔ الانوار در فهم ظاهر و باطن قرآن چیست؟ ۱. باطنی محضی ۲. باطنی - روایی ۲. اجتهادی - روایی ۴. باطنی همراه با تحلیل آیات
" - کدام از گزینه ها از دلایل طرفداران مکتب اجتهادی است؟
۱. و آنزلنا الیک الذکر لتبین للناس ٢. لايكلف الثة تفساً لا ؤسعها ۳. و ما تقف مالیس لک به علم ۴. فلولا نفر من کل فرقه منهم طایفه لیتفقهوا فی الدین
" کدامیک از طرفداران نظریه «قرآن بسندگی در تفسیر » به شمار می روند؟ ) ... جعفر سبحانی Y. علامه طباطبایی ۳. آیت ا... جوادی آملی f یوسف شعار
" " کدام یک از طرفداران نظریه «توقف نداشتن اعتبار تفسیر بر وجود روایات و استفاده حداکثری از قرآن در تفسیر » نمی
باشند؟ ۱. علامه طباطبایی ۲. جعفر شعار ۳. محمد امین شنقیطی .Y . دکتر محمد صادقی ۱ - کدام از دلایل «قرآن بسندگی » به شمار می رود؟ ۱. راه یافتن روایات ساختگی به تفسیر ۲. لزوم بررسی مفاهیم کلمات قرآن
۳. آیه « اطیعوا الله و اطیعوا الرسول » ۴. حدیث ثقلین
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۳ از ۵
- SS S SSAAASAAA S
***
. . . کارشناسي
= دانشگاه پیام نور --- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي : . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : .
این مکاتب وروشهای تفسیر قرآن کریم ۲
را تحتی ** در د: الهیات (علوم قرآن و حدیث )۱۲۲۰۱۷۹
" آیه «و الذین یمسکون بالکتاب و اقاموا الصلوهٔ انالا نضیع اجر المصلحین » از دلایل کدام نظریه تفسیری قرآن به قرآن است ؟ ۱. قرآن بسندگی ۲. عدم توقف اعتبار بر روایات ۳. قرآن بسندگی در تفسیر ۴. استفاده حداکثر از قرآن تفاوت نظریه «عدم توقف اعتبار تفسیر بر روایات و استفاده حداکثری از قرآن با سایر مکتب های تفسیری اجتهادی » در
تا ؟
۱. در این روش دلالت آیات بر معارف و احکام الهی نفی می گردد. ۲. این روش نیاز به غیر قرآن در فهم معارف نفی می گردد ولی روشهای دیگر چنین نیست. ۳. این روش در استفاده حداکثر از قرآن تاکید و مکتب های دیگر تأکید بر استفاده از امور دیگر است.
۴. این مکتب به لزوم توجه به قرائن غیر قرآنی تاکید ولی مکتب های دیگر توجه بیشتر بر عقل است.
" مکتب تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر المیزان چیست؟ ۱. مکتب اجتهادی روایی ۲. مکتب اجتهادی قرآن به قرآن
۳. مکتب عقلی - اجتهادی ۴۔ مکتب علمی- فلسفی
" علامه طباطبایی در تفسیر آیه «یسئلک اهل الکتاب ان تنزل علیهم کتاباً من السماء» به یهود و نصاری در «تفسیر اهل الکتاب» مستند تفسیری وی چیست؟ ۱. توجه به عرف قرآن ۲. استناد به آیات دیگر
۰۳ ذکر معنا بدون استناد ۴. اجتهاد در مصداق کلمات
" علامه طباطبایی در تفسیر آیات قرآن از کدام قرائن قرآنی بیشتر استفاده می کرد؟
۱. روایات - مقام سخن ۲. اجماع و ضرورت دینی - معرفت های بدیهی
۳. سیاق - آیات دیگر قرآن ۲. مقام سخن - لحن کلام
* علامه طباطبایی در تفسیر آیه «و اعبد ربکا حتی یأتیک الیقین» رسیدن به یقین را به فرا رسیدن مرگی که به وسیله آن غیب به شهادت تبدیل می شود تفسیر کرده اند قرینه تفسیری وی در این تفسیر چیست؟ ۱ . ویژگی متکلم ۲. ویژگی مخاطب
۳. ویژگی های موضوع سخن ۴. روایات
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ = صفحه ۴ از ۵
SS S SSAAASAAA S
***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :