نمونه سوال درس نثر فارسی 3 (مصباح الهدایه) نیمسال دوم 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس نثر فارسی 3 (مصباح الهدایه) نیمسال دوم 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


. . . = دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد
--- - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست so - -
زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ عن-وان درس : ( نثر فارسی ۳(مصباح الهدایه
رشته تحصیلی /کد درس : زبان و ادبیات فارسی ×۱۲۱۳۱۴۳
۱- کتاب «جذاب القلوب الی مواصله المحبوب » از کیست ؟ ۱. شهاب الدین عمر سهروردی ۲. عز الدین محمود کاشانی
۲. شهاب الدین یحیی سهروردی ۲ نورالدین عبدالصمد بن علی اصفهانی
۲- کدام واقعه گرایش مولوی از تصوف عابدانه به تصوف عاشقانه را موجب گردید؟ ۱. سرودن مثنوی ۲. تلمذ در مکتب محقق ترمدی ۳. نبرد با استدلالیون ۰۴ اتصال به شمسی ۳- کدام گزینه در مورد اندیشه ها و اعتقادات عز الدین محمود کاشانی نادرست است؟ ۱. وی در مساله جبر و اختیار ، میان روی و حد اعتدال را مراعات می کند. ۲. در مورد رویت خداوند، معتقد به دیدار خداوند در روز قیامت است.
۳. کاشانی در اصول عقاید پیرو اشعریان است.
۴. وی اسمای الهی را همچون اشعریان، توقیفی می داند. ۴- «دریافتها و خواطر قلبیه و روشنی ها و احوال و مقاماتی که سالک در اثر طلب دریابد» چه نام دارد؟ ۳. فتوحات ۴. معاملت
۱. مزاد ۲. مواجید
۵- جمله ی « اگر ابوهاشم صوفی را ندیده بودمی هرگز به دقایق ریاپی نبردمی» از کدام عارف هم عصر ابوهاشم است؟ t
۱. سفیان ثوری ٠٢ ابومسلم خولانی ۳۔ اویس قرنی ” حسن بصری
۶- در اصطلاح تصوف « نقوشی که در عالم خواب از امور مادی و مزاجی مرتسم می شود نه به واسطه ی اقتباسی از مبادی عالیه » چه نامیده می شود؟
۱. اضغات احالام ۲. رویاهای صادقه ۳. مکاشفه ۴. خلسه ۷- معنای درست جمله ی «صوفی بر کسی اطلاق کنند که مترستم بود به رسم صوفیان» چیست؟ ۱. صوفی کسی است که در اعمال مطابق صوفیان عمل کند. ۲. صوفی کسی است که به لباس صوفیان درآمده باشد.
۳. صوفی به کسی گویند که رسم صوفیان را به جای آورد.
۲. صوفی به کسی گویند که آداب صوفیان را بشناسد.
صفحه ۱ از ۴
ᏉᎵᎸ•-ᎸᏉ نیمسال دوم い・い・ハ・Y・Y管%い




***
. . . = دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد
--- - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : نثر فارسی ۳(مصباح الهدایه ) رشته تحصیلی /کد درس : زبان و ادبیات فارسی ×۱۲۱۳۱۴۳ ۸- جمله ی « مدتی در این حال میان اقدام و احجام متردد بودم» به چه معناست؟ ۱. مدتی بین گفتن و خاموش شدن دو دل بودم. ۲. زمانی بین گام زدن و سنگ پرانیدن سر در گم بودم. ۳. مدتی بین انجام و باز ایستادن دو دل بودم. ۲. مدت زمان زیادی در رفتن یا نرفتن تردید داشتم. ۹- جمله ی «هر که واحد را در معرفت خود منحصر داند ، به حقیقت ممکور است» به چه معناست؟ ۱. هر کسی حقیقت حق را با معرفت خویش بشناسد به کمال دست یابد. ۲. هر که گمان شناخت خدای تعالی کند، به حقیقت نمی رسد. ۳. هر آن که گمان شناخت او کند به مکر الهی گرفتار آید. ۲. هر کسی به گمان خدای را در معرفت خویش شناسد، فریفته و مغرور است. ۱۰- « تصدیق خدای تعالی به دل و اقرار به زبان » چه نوع توحیدی است؟
۱. علمی ۰۲ ایمانی ۳. حالی ٢. الهی ۱- در جمله «و چون بحر طافح از توارد امواه علوم در تموج آمد» واژه های مشخص شده به ترتیب به چه معناست؟
۱. پر، انواع ۲. عظیم ، امواج ۳. انبوه، آب ها ۴. سر ریز، مردگان ۱۲- مفهوم عبارت «رداً علی الحافره » در کدام گزینه ذکر شده است؟
۱. سیر صعودی آ ، سیر نزولی ۲. شتاب در عمل ۴ ، تاخیر در عمل ۱۳- جمله ی «نفسی در مبادرت بر طاعات و مبرات مسوف باشد» به چه معناست؟
۱. نفس در انجام نیکی ها مال اندیش است. ۰۲نفسی با تاخیر به نیکی هاروی می آورد.
۳. نفس انسان در نیکی ها پیشی جوینده است. ۲. ذات نفسی در نیکی ها زیاده خواه و آینده نگر است. ۱۴- شریف ترین موجود نزد حق سبحانه از دیدگاه عزالدین محمود کاشانی چیست؟
۱. روح اعظم ۲. دلی ۰۳ نفسی مطمئنه ۴. عقلی Wώ- در جمله ی «و مدد نفاق در او از عالم خبث و آلایش بر مثال قرحه ای که مدد از قیح و صدید یابد» واژگان مشخص شده به
ترتیب به چه معناست؟
۱. چرک ، نادرستی ۲. ریم، زنگ ۳. کثافت، راستی ۴. کثیف، ناراستی
صفحه ۲ از ۴
ᏉᎵᎸ•-ᎸᏉ نیمسال دوم い・い・ハ・Y・Y管%い***
. . . = دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد
--- - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : نثر فارسی ۳(مصباح الهدایه ) رشته تحصیلی /کد درس : زبان و ادبیات فارسی ×۱۲۱۳۱۴۳ ۱۶- جمله ی «میان نفسی و روح تجاذب و تطارد واقع است» به چه معناست؟ ۱. نفسی در حقیقت روحانی است و روح چون پرندگان است. ۲. روح و نفس هر دو کشش روحانی دارند. ۳. بین نفسی و روان تنها کششی واقع گرایانه حاکم است. ۴. میان روح و نفس هم کشش حاکم است و هم راندن یکدگر، ۱۷- با توجه به معنی کلمات ، کدام گزینه درست است؟
۱. ارجاع: کرانه ها ۲. مکابد ت: نیرنگ ۳. انطلاق: در بر گرفتن f اجتبا برجسته کردن
۱۸- معنی و مفهوم عبارت «هو الذی لا یظهر خیراً و لایضایز شراً» ناظر به احوال کدام یک از گروههای زیر می باشد؟
۱. متصوفه ۲. ملامتیه ۳. صوفیه ۴. مرائیه
۱۹- در مورد مقام وحالی کدام گزینه درست است؟ ۱. احوال در ابتدای کار سالک ، مقام به حساب می آیند. ۲. مقامات، در نهایت مقام اند ولی در آغاز کار احوال اند. ۳. در بین صوفیه در مورد مقام و حال اختلاف نظری مشاهده نمی شود. ۲. مقامات برای سالک منتهی، حال به حساب می آیند. ۲۰- تجلی خداوند بر کوه طور جزو کدام یک از تجلیات است؟ ۱. تجلی الهی ۲. تجلی صفاتی ۳. تجلّی ذاتی ۴۔ تجلّی افعالی ۲۱- بخش دوم عبارت «متساکر را اهل ذوق خوانند و صاحی را اهل ری» به چه معناست؟ ۱. شرابخوار را ظاهر بین می دانند. ۲. هوشیار را اهل خرقه و لباسی می دانند. ۳. فراموشکار را شرابخواره فرض می کنند. ۴. هوشیار را سیراب از شراب دانند. ۲۲- در اصطلاح صوفیان هرگاه لفظ شاهد بر صیغت واحد استعمال شود مراد از آن چیست؟ ۱. هستی ۲. حق تعالی " نفس ۴. خلق
۲۳- در مورد جمله ی « و از جمله فواید آن یکی تغییر عادت است و فطام از مألوفات طبیعی و حظوظ نفسانی» کدام عبارت
نادرست است ؟
ا. فطام : جمع فطيمه ۲. حظوظ: بهره ها ۳. افطام: بازداشتن ٢. مألوفات : جمع مألوف
صفحه ۳ از ۴
ᏉᎵᎸ•-ᎸᏉ نیمسال دوم い・い・ハ・Y・Y管%い***
. . . = دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد
--- - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : نثر فارسی ۳(مصباح الهدایه ) رشته تحصیلی /کد درس : زبان و ادبیات فارسی ×۱۲۱۳۱۴۳ ۲۴- معنی صحیح واژگان «دسومت، انسلاخ و اخدان» به ترتیب در کدام گزینه ذکر شده است؟ ۱. چراک، بیرون آوردن، چربی، ۲. چربی، برکندن، سنگ محکم. ۳. آلودگی، پوست باز کردن، صخره ها، آ، چربی، بیرون آمدن، یاران، ۲۵- مفهوم جمله ی « اتباع مصالح طریقی مشروع است » چیست؟ ۱. پیروی از نیکوکاران پسندیده است. آن به مصلحت پیروی کردن، راهی جایز است.
۳. مصلحت وقت در پیروی از شرع است. ۰۲ پیروی از نیکی ها راهی شایسته است.
۲۶- براساس کتاب مصباح الهدایه خرقه ای که برای «اذان در تصرف و تربیت خلق به مرید پوشانده می شود» چه نام دارد؟
۱. خرقه ی تبرک ۲. خرقه ی ارادت ۳. خرقه ی تشریف ۲. خرقه ی ولایت
۲۷- معنی دقیق بخش مورد نظر در جمله ی «و چگونه شاید که در دل صوفی و فقیر مجال غل و غش بود و حال آن است که
مثار آن محبت دنیاست » چیست؟
۱. آمیختگی آن، دوست داشتن دنیاست. ۲. دگرگونی آن از محبت دنیا نشأت می گیرد.
۳. تکامل آن در اثر محبت ظاهری دنیاست. ۲. انگیزش آن ریشه در دنیا دوستی دارد. ۲۸- در جمله ی «اصحاب ریاضات را ... از کثرت معاملات گاه گاه... اتفاق افتد که قبضی و یأسی که موجب فتور اعمال و قصور
احوال بود، طاری گردد.» واژه های مشخص شده به ترتیب به چه معناست؟
۱. سستی ، چیره ۲. کاستی، بر طرف شدن
۳. فراموشی، تاریک شدن دل ۴. سستی ، عارض شدن ۲۹- عبارت « در اصل توقی نفسی بود از وقوع در مناهی» در توصیف چیست؟
このう" ۱. توبه ۲. مجاهده ۳. مراقبه ۳۰- در عبارت « و هیچ چیز در عرک نفس و تمرین او چندان اثر ندارد که صبر » کلمه «عرک» به چه معنی است؟
۱. رها کردن ۲. باز داشتن ۳. گوشمالی دادن ۴. آشنا کردن
い・い・ハ・Y・Y管%い
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۴ از ۴***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :