Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
. . .= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ عن-وان درس : نظم ۴ بخش ۴حدیقه سناییرشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی (محض )، زبان و ادبیات فارسی ×۱۲۱۳۰۴۴۱- واژه ی « بی خرد» با توجه به بیت زیر در کدام گزینه صحیح معنا شده است؟«ای درون پرور برون ارای وی خرد بخش بی خرد بخشای»۱. بی عقلی ۲. گناه کار .Y . بی ریا f ساده دلی۲- مفهوم کلی بیت زیر کنایه از چیست؟«کفر و دین هر دو راهت پویان وحده لا شریک له گویان» ۱. فقط مؤمنان واقعی راه خدا را می پویند. ۲. رحمت خدایی شامل مؤمنان می شود. ۳. انقیاد کل است. ۲. برای دستیابی به رحمت باید راز سلوک را دانست.۳- ترکیب " دل عقلی در این بیت چه نوع اضافه ای است؟ «دل عقل از جلال او خیره عقل جان با کمال او تيره »۱. اضافه ملکی ۲. اضافه استعاری ۳. اضافه اقترانی آ، اضافه تشبیهی۴- با توجه به معنی هر لغت گزینه درست را مشخص کنید؟) ... ترهات: -سخنان صادق ャ。 صولت: هغیبت داشتن ۳. رکیک: تزلزل ۲. تمکین : امکان پذیر بودن ۵- شاعر در این بیت چه امری را مطرح می کند؟ «عقل رهبر ولیک تا در او فضل او مر تو را برد بر او»۱. عقل را برتر از اراده می داند.۰۲ فضل و بخشش خداوند را ستایش می کند.۳. عقل و فضل را به یکسان در راه شناخت خداوند دخیل می داند.f حدود کارآیی عقل را بیان می کند. ۶- مفهوم کلی بیت زیر به کدام گزینه اشاره دارد؟«فضل او در طریق رهبر ماست صنع او سوی او دليل و گواست»۱. اشاره بر برهان (آنی)۲. اشاره بر وحدانیت حق۳. اشاره بر فنای عالم هستی۴. اشاره بر این که برخی از معلول ها به اراده ی خدا بی علت می باشند.የf\•\•\|•\•\ صفحه ۱ از ۵نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ ***. . .= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد --- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست سری سوال : ۱ یکتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : ۰عن-وان درس : نظم ۴ بخش ۴حدیقه سنایی رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی (محض )، زبان و ادبیات فارسی ×۱۲۱۳۰۴۴۷- در این بیت تشبیه به چه معناست و با چه واژه ای مترادف است؟«هست در وصف او به وقت دلیل نطق تشبیه و خامشی تعطیل»۱. همانند بودن دو یا چند موجود و با واژه ی مثال مترادف است. آن همانند دانستن مخلوق با خالق و با واژه ی تجسیم هم معنی است. ۳. همانندی اجسام و با کلمه ی همسان مترادف است. ۴. چیزی را به چیز دیگر مانند کردن و با واژه ی تعطیل هم معناست.۸- در بیت «عقل ما راهنمای هستی اوست هست ها زیر پای هستی اوست» کدام گزینه درباره ترکیب زیر پای درست است؟ ۱. کنایه است. ۲. استعاره است. ۳. ایهام است. ۴. ترکیب وصفی است. ۹- در بیت « خلق را ذات چون نماید او در کدام آینه در آید او» تلمیح به کدام گزینه است؟ ۱. آیه از قران کریم ۲. حدیث قدسی ۳. حدیث نبوی ۴. حدیث از امام معصوم ۱۰- دامن خواجگی در پای کشیدن کنایه از چیست؟۱. با غرور و تکبر حرکت کردن. ۰۲ به سروری و فرمانروایی رسیدن،۲. روی گرداندن از مظاهر فریبنده ی دنیا. ۴. حرکت کردن به عزت و احترام. ۱۱- اسرافیل در بیت زیر مظهر چیست؟ «آن سرافیل سر فراز از علم ملک الموت دیو آزاز حلم ») ... جانبخشی ャ。 جان ستانی « : بیدارگری f پیک و رسول۱۲- دربیات روی سوی جهان حی کردن عقبه جاه زیرپی کردن مصراع دوم کنایه از چیست؟۱. راه دشوار و نا گذشتنی جاه دوستی را زیر پا نهادن و مقهور و مطیع کردن. ۰۲ بر تخت حکومت معنوی تکیه زدن،۳. برای کسب قدرت تلاش کردن،آن به مقام و قدرت دنیایی دست یافتن،۱۳- کدام گزینه در باره واژه بر اطلاق " صدق می کند؟۰۱قید است به معنی همگی آن قید است به معنی هرگز ۳. اسم است به معنی ابلاغ آمصدر است به معنی رها کردننیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۲ از ۵\•\•|\•\•\የf***. . .= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد --- - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : نظم ۴ بخش ۴حدیقه سنایی رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی (محض )، زبان و ادبیات فارسی ×۱۲۱۳۰۴۴ ۱۴- مفهوم اصلی بیت زیر بر کدام گزینه تأکید دارد؟ «باشد از مادران بر ما هم حجامت نکو و هم خرما» ۱. قهر خداوند با لطفش قابل قیاسی نیست. ۲. لطف و قهر خداوند بر بندگان بر اساس حکمت و به سود آنان است. ۳. باید از جان قهر خداوند را پذیرفت. ۴. نباید کاری کرد که خداوند قهرش را شامل حال بنده کند. ۱۵- " جهان حیا کنایه از چیست؟ ۴. دنیا و آخرت۱. عالم برزخ ۲. دنیا ۳. آخرت۱۶- در بیت زیر " کلوخ بر لب مالیدن کنایه از چیست؟ «تا نخوردی مدارش هیچ حلال چون بخوردی کلوخ بر لب مال» ۱. توبه نمودن ۰۲ پنهان داشتن کار ۳. عیب گیری کردن ۱۷- مضمون بیت زیر با کدام گزینه مطابقت دارد؟ «معنی قرآن از قرآن پرس و بسی وز کسی کآتش زده است اندر هوس » ۱. من نگویم اگر چه عثمانی که تو قرآن همی نکودانی۲. حرف و قرآن تو ظرف و آب شمر آب می خور به ظرف در منگر۳. سر قرآن قرآن نکو داند زو شنو زانکه خود همو داند۴. کسی بنشاخت جز به دیده جان حرف پیمای را از قرآن خوان۱۸- مفهوم کلی بیت زیر کدام گزینه است؟ «در نگر خواجه در گریبانت تا بجا مانده است ایمانت؟» ۱. در خود نگر و فضولی ابراز مکن. ۲. زهد پیشه کن، ۳. مواظب ایمانت باش. ۲. در کار دیگران با دلسوزی دخالت نما.۱۹- در بیت عقل کل را بسان بام شناسی نردبان پایه سوی بام حواسی در ادب فارسی و ادبیات عرفانی «بام» کنایه ازچیست؟۱. ابزار در ک ۲. حاضر و غالب ۳. محل قرار و آرام ۴. پایان و نهایتصفحه ۳ از ۵የf\•\•\|•\•\ نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰***. . . = دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد--- - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : ۰ عن-وان درس : نظم ۴ بخش ۴حدیقه سناییرشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی (محض )، زبان و ادبیات فارسی ×۱۲۱۳۰۴۴۲۰- با توجه به تطبیق لغت با معنی گزینه درست کدام است؟۱. سگالیدن: خشمگین شدن ۲. بیجاده: سنگ فیروزه.Y . موکل: آنکه در عقد وکالت طرف ایجاب است. .Y . بطر: روان کردن۲۱- واژه ی «رنگ آمیز» در این بیت کنایه از چیست؟«با خرد باشی و از هوا بگریز که هوا علتیست رنگ آمیز» ۱. متغیر ۲. غالب ۳. حیله گر ۴. سست عنصر۲۲- این واژه در بیشتر متون عارفانه به معنی ایمان عاشق وار" یا " تبعیت عاشقانه و بی چون و چرا از محبوب ازلی - خدای تعالی __ است.... . . . to ١. انس ۲. عشة ۳. درد۲۳- این بیت اشاره به چه کسی دارد؟ «هر کرا مست کرد گفتارش تا ابد کسی ندید هشیارش»۱. عابد ۲. مست ۳. حاکمان زور ۲. شیطان۲۴- با توجه به توضیحات ذکر شده گزینه درست را مشخص کنید؟۱. دارالخلود: کنایه از جهنم ۰۲گرد خود گشتن : کنایه از تلاش بسیار ۳. نان و پیاز: کنایه از امور مادی و رفع نیازهای جسمانی، ۴. دار سلام : کنایه از برزخ۲۵- هر شبی کان زمانه بر تو شمرد، یعنی چه؟۱. هر شبی را که روزگار بر عمر تو تعداد کرد. ۲. شب ها را در انتظار پیروزی به پایان آوردن، ۳. شب و روزت در حال گذشتن است. ۲. زمانه به تو مهلت می دهد. ۲۶- «نیک تو روضه یی شود ز نعیم بد تو حفره یی شود از جحیم»مضمون بیت فوق به کدام گزینه اشاره دارد؟۱. حدیث ۲. آیه « : حدیث قدسی to سخن مشایخየf\•\•\|•\•\ صفحه ۴ از ۵نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ ***