.= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱عن-وان درس : اندیشه های سیاسی در ایران و اسلام رشته تحصیلی /کد درس : علوم سیاسی ۱۲۳۱۰۱۲ ۱- نماینده برجسته جریان حکمت اشراق کیست؟ ۱. فارابی ۲. غزالی ۳. علامه طباطبایی ۴. سهروردی ۲- طبقه بندی آثار سیاسی اسلامی ایرانی به سه گروه : دینی اسلامی ، فلسفی اسلامی و سلوکی از کیست؟ ۱. فرهنگ رجایی ۲ - علی اصغر حلبی ۳. مرتضی مطهری ۴۔ محمدرضا حکیمی ۳- طبقه بندی اروین روزنتال از دانش سیاسی اسلام در کدام گزینه آمده است؟ ۱. فلسفه سیاسی ، شریعت نامه نویسی و اندرزنامه نویسی ۲. نظریه فقها، فلاسفه و ادبا ۲. مشرب کلامی ، فلسفی و اجتماعی ۲. انقلابی ، اصلاحی و غرب مدار۴- مذهب عدلیه شامل کدام مذاهب می باشد؟۱. خوارج و مرجئه ۲. شافعی و حنبلی ۰۳شیعه و معتزله آ، اهل سنت و اشعری ۵- اختلاف نظر شیعه و زیدیه در باب امامت چیست؟۱. علم امام آن نصب فاطمی بودن امام۳. منصوصی بودن امام علی (ع) ٠٢ مبارزه مسلحانه ۶- صفاتی که از حیث تولیت و تدابیر امور جامعه بر امام از نظر شیعه لازم است ، چیست؟۱. عصمت و فضیلت ۰۲ اعلمیت و شجاع ۳. عصمت و عدالت ۴ - حکمت و مصلحت۷- مبنای ضرورت تشکیل حکومت از نظر معتزله چیست؟ ۱. شریعت ۲. نصی ۳. مردم ۴. عقلی۸- بنیادگذار فلسفه سیاسی در اسلام کیست؟t۱. فارابی ۲. ابن رشد ۳. ابن سینا ، امام محمد غزالی ۹- از نظر فارابی سیاست جزو کدام دسته از حکمت قرار دارد؟۱. حکمت نظری ۲ - علوم شعری ۳. علوم خطابی ۴ - حکمت عملی ۱۰- مقصود فارابی از علم مدنی کدام دانشی است؟۱. علم سیاست ۲. فلسفه ۳. فقه ۴. علوم نظری ۱۱- نظام حکومتی مدینه فاضله فارابی از کدام نوع است؟۱. استبدادی ۲. الیگارشی ۳ - حکومت فردی ۴۔ دموکراسی)・い・ハ・Y・Y・め%・صفحه ۱ از ۳نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ ***= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش .حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعن-وان درس : اندیشه های سیاسی در ایران و اسلام رشته تحصیلی / کد درس : علوم سیاسی ۱۲۳۱۰۱۲ ۱۲- فارابی به آن دسته از مردم که به دلایل مختلف پذیرای نظام موجود در مدینه فاضله نیستند، اصطلاحاً چه نام می نهد؟۱ . بغاه ۲. نوابت ۳. گمراهان ۴. خوارج ۱۳- هدف از رفتارهای سیاسی از نظر ابن سینا چیست؟۱. عدالت Y. صلح ۳. سعادت f توسعه ۱۴- مناسبترین روش در نحوه جایگزینی نبوت از نظر ابن سینا چیست؟۱. انتخاب ۲. شورای ۳. اجماع ۴. نصی ۱۵- منشأ سیاست در اندیشه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی چیست؟۱. غریزه، عقل و شرع ۲. حکمت، مصلحت و عزت۳. تدبیر ، مدن و اخلاق ۴ - عقل ، نقل و وحی ۱۶- ابن رشد میان علم و اخلاق چه نوع رابطه ای را برقرار می کند؟۱. انفکاکی ۲. اتحاد ٢. اولویت علم ۴. اولویت اخلاق ۱۷- نظام سیاسی مطلوب ابن رشد چیست؟۱. دموکراسی ۲. سلطنتی ۳. الیگارشی ٠٢ جمهوری ۱۸- موضوع فقه سیاسی چیست؟۱. انسان ۲. رفتارهای خصوصی ۲. رفتارهای عمومی ۴. رفتارهای انسان ۱۹- اساسی و پایه روش شناختی فقه سیاسی اهل سنت را چه چیزی تشکیل می دهد؟۱. اجتهاد ۲. اصول فقه شافعی ۳. کلام اشعری ۴ - عقل معتزلی ۲۰- از نظر علمای اصولی شیعه در موارد ابهام حکم شرعی چیست؟۱. اصالت اباحه ۲. اصالت احتیاط ۳. اصالت توقف ۲. اصالت تخییر ۲۱- مبنای ضرورت خلافت در اندیشه سیاسی ماوردی چیست؟ ۱. عقل ۲. اجتهاد ۳. شرع ۲. غریزه ۲۲- محور اندیشه سیاسی غزالی چیست؟۱. امامت و نبوت ۲، نبوت و سلطنت۳. ولایتعهدی و امامت ۴. خلافت و سلطنت و ایجاد سازش میان آن دو)・い・ハ・Y・Y・め%・نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ *** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : اندیشه های سیاسی در ایران و اسلامرشته تحصیلی / کد درس : علوم سیاسی ۱۲۳۱۰۱۲۲۳- راه حل درست در انتخاب امام از نظر غزالی کدام است؟۱. اختیار ۲. انتصاب ۳. نصی ۴. جعلی۲۴- نماینده برجسته جریان فکری سیاست نامه نویسی در دانش سیاسی کیست؟۱. غزالی ۲. خواجه نصیرالدین طوسی۳. خواجه نظام الملک طوسی ". ماوردی۲۵- در کدام گزینه به مبانی سیاست نامه نویسی اشاره شده است؟۱. واقع گرایی ۲. آرمان گرایی*. جدایی دین از سیاست f نفی تقدیر گرایی۲۶- منشأ مشروعیت شاه آرمانی در اندیشه سیاسی ایرانشهری چیست؟。ャ ۱. قانونلسنات ۳. فره ایزدی ۴. مردم۲۷- گونه شناسی ابن خلدون از جوامع در کدام گزینه آمده است؟۱. جوامع کوچک و بزرگ ۲. بادیه نشینی و شهر نشینی۳. جوامع فاضله و غیر فاضله ۴. مدینه های فاضله و ضاله۲۸- منشا «عصبیت» در اندیشه سیاسی ابن خلدون کدام است؟۱. خویشاوندی ۲. عقلی ۳. اجماع ۰۴غریزه۲۹- عوامل مشروعیت دولت در اندیشه سیاسی ابوریحان بیرونی چیست؟۱. عقلی و سنت ۲. شریعت و رضایت مردم۲. عقل و دین " . علم وفلسفه۳۰- کتاب مشهور « تنبیه الامه و تنزیه المله » از کیست؟۱. محمد رشید رضا ۲. ابونصر فارابی ۳ - امام محمد غزالی ۲. علامه نائینی)・い・ハ・Y・Y・め%・نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۳ از ۳ ***