نمونه سوال درس نظام سیاسی و دولت در اسلام نیمسال دوم 93-92
بیست فایل

نمونه سوال درس نظام سیاسی و دولت در اسلام نیمسال دوم 93-92

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
.
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۵ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱
عن-وان درس : نظام سیاسی ودولت در اسلام رشته تحصیلی /کد درس : علوم سیاسی ۱۲۳۱۰۰۲ ۱- در مغرب زمین ، دین با اندیشه های کدام دانشمند جنبه زمینی پیدا کرد؟
۱. ماکس وبر ۲. هابرماسی ۳ - امیل دورکیم ۴. هگلی ۲- تفاوت شرایع آسمانی از نظر شهید مطهری در چیست؟
۱. مسائل فرعی و سطح تعلیمات ۲. مسایل اصلی و دامنه توسعه
۳. مخاطبین و استدلال های شرعی ۲. کتاب آسمانی و نوع ارسال پیامبران ۳- در کدام نظریه، دولت ابزار ساخته دست انسان برای حل مسایل و مشکلات به حساب می آید؟
۱. نظریه ارگانیکی ۲. نظریه مکانیکی ۳. الگوی قبیله ۴. الگوی امپراطوری ۴- از ویژگیهای نظام سیاسی جدید در اسلام در کدام گزینه آمده است؟
۱. اقتدارگرایی آ ، شخص محوری ۳. ولایت عام ۴. مردم گرایی ۵- مارکس در نقد نظریه دولت هگل بر کدام وجه دولت تأکید می گذاشت؟
۱. وجه اجبار ۲. وجه خصوصی ۳. وجه عمومی ۴. وجه ایدئولوژیک ۶- عرفی شدن جوامع مدرن ریشه در چه دارد؟
۱. عقلانی شدن ۲. مذهبی شدن ۲. دموکراتیک شدن ۲. دین گرایی ۷- از نظر امام علی (ع) میان عدل و جود چه رابطه ای برقرار است؟ ۱. تباین ۲. تساوی ۳. عدل برتر از جود ۴. جود برتر از عدل ۸- آیه شریفه «هوالذی ارسال رسوله بالهدی و دین الحق ...» بر کدام ویژگی دین اسلام دلالت دارد؟
۱. حقانیت ۲. جامعیت ۳. جاودانگی ۴. ازلیت ۹- از نظر امام باقر (ع) پایه های اساسی اسلام در کدام گزینه آمده است؟
۱. خمسی ، زکات، نماز، نبوت و هدایت ۲. نماز، زکات، حج، روزه و ولایت
۳. اطاعت ، زکات، خلوصی ، تواضع و امامت ۰۴ امر به معروف ، جهاد ، ولایت، حج و نماز ۱۰- منشأ زعامت دینی پیامبر (ص) از نظر علی عبدالرزاق مصری چه بوده است؟
۱. مردم ۲. بیعت ۳. اهل حل و عقد " . نبوّت ۱- نظر غالب در خصوص منشأ ولایت سیاسی پیامبر (ص) در میان علمای شیعه چیست؟
۱. وحی اسلامی ۲. بیعت ٠٢ شورى ۴. استخلاف
い・い・ハ・Y・YYAAY
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۱ از ۵




























***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
.
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۵ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : نظام سیاسی ودولت در اسلام رشته تحصیلی / کد درس : علوم سیاسی ۱۲۳۱۰۰۲ ۱۲- اندیشه های وهابیت و سلفیه در کدام یک از غالب های فکری اسلامی جای می گیرد؟
۱. اسلام سنتی ۲. اسلام بنیادگرا ۳. اسلام تجدد گرا ۴. اسلام نوگرا ۱۳- در زبان عربی سکولاریزم معادل « العلمانیه » به چه معناست ؟
۱. دنیاگرایی ۲. آخرت گرایی ۲. دین ستیزی ۴. علم گرایی ۱۴- از علل و زمینه های پیدایش سکولاریزم در غرب در کدام گزینه آمده است؟
۱. مفاهیم نارسا و برداشتهای ناروا از مسیحیت ۲. توسعه گرایش های دین گرا
۰۳ پیدایش و گسترش گرایش های دموکراتیک ۴. گسترش اسلام گرایی رادیکال در غرب ۱۵- رادیکالیسم اسلامی در کدام یک از طیف های فکری در جهان اسلام قرار می گیرد؟
۱. تجدد طلبی ۲. نوگرایی دینی ۲. اصلاح طلبی دینی ۰۴ سکولاریسم اسلامی ۱۶- از نظر کدام یک از جریان های فکری اسلامی ، دین یک پدیده اخروی است؟
۱. تجدد طالبان دینی ٠٢ سکولارهای اسلامی ۲. اصلاح طلبان دینی ۴. نوگرایان مذهبی ۱۷- میان مدیریت علمی و مدیریت فقهی چه نوع رابطه ای برقرار است؟
ا. عام و خاص مطلق ۲. عام و خاصی من وجه ۳. تساوی ۴. تباین ۱۸- طبقه بندی دولتها به اعتبار عقیده در کدام گزینه مناسبتر بیان شده است؟
۱. سلطنتی ، استبدادی و دموکراسی ۲. جمهوری ، اقتدارگرا و دموکراسی
٠٢ دولت دینی ، سکولار و ايدئولوژيک ۲. دولت ایدئولوژیک، اقتدارگرا و الیگارشی ۱۹- در حوزه اندیشه اسلامی مشروعیت معطوف به کدام یک از مفاهیم زیر است؟
۱. مقبولیت ۲. حقانیت ۳. کارآمدی ۴. قانونی بودن
۲۰- جهت رابطه میان مردم و حکومت در مشروعیت چگونه است؟ ۱. از سوی حکومت شوندگان به حکومت کنندگان ۲. از سوی حکومت به مردم
۳. از سوی حکومت کنندگان به حکومت شوندگان ٠٢ از سوى دولت به حکومت
۲۱- انواع مشروعیت از نظر ماکس وبر چیست؟
۱. سنتی ، کلاسیک و عقلانی ۲. سنتی ، کاریزمایی و قانونی
۲. عقلائی ، مذهبی و مردمی ۴. قانونی ، عقلانی و دمکراتیک
い・い・ハ・Y・YYAAY
صفحه ۲ از ۵
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲






























***
.
=انشكاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۵ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : نظام سیاسی ودولت در اسلام رشته تحصیلی / کد درس : علوم سیاسی ۱۲۳۱۰۰۲
۲۲- از نظر « لئونارد بایندر » دموکراسی های غربی از کدام نوع مشروعیت برخوردار هستند؟ ۱. ساخت سنتی ۲. ساخت کلاسیک ۳. ساخت مذهبی ٢. ساخت قانونی ۲۳- مبنای مشروعیت نظام های سیاسی در داروینیسم اجتماعی چیست؟
۱. قهر و غلبه ۲. ساخت قانونی ۳. مشروعیت مذهبی ۴. کاریزما
۲۴- امروزه رایج ترین شکل مشروعیت در نظام های سیاسی چیست؟ ۱. قانونیت ۲. حق الهی ۳.فره مندی آ. سنت
۲۵- از نظر امام خمینی (ره) مبنای مشروعیت دولت دینی کدام است؟
Y ۱. مشروعیت الهی - مردمی
مشروعیت مردمی ۳. مشروعیت سنت ۴. مشروعیت الهی بلاواسطه ۲۶- نخستین مناقشه سیاسی مسلمانان راجع به کدام مسئله بود؟ ۳. توسعه بلاد اسلامی ۴ - اختلافات اوس و خزرج ۲۷- گفتمان سیاسی غالب در جریان سقیفه بنی ساعده چه بود؟
۱. گفتمان مهاجرین ۲. گفتمان انصار ۳. گفتمان بنی هاشم ۴. گفتمان یهود
۲۸- محور اساسی اندیشه های سیاسی شیعه چیست؟
۱. امنیت ۲. آزادی ۳. عدالت ۴. صلح
۲۹- نظام سیاسی اهل تسنن برای جانشینی دولت دینی مدینه چه بود؟
۱. دولت امامت ۲. دولت قبیله ۳. دولت خلافت ۴. الگوی امپراطوری ۳۰- ابوبکر بر اساس کدام یک از نظریه های رایج خلافت به خلافت رسید؟
۱. نظریه استخلاف ۲. نظریه شوری ۳. نظریه استیلا ۴. نظریه اهل حل و عقد ۳۱- به وسیله کدام یک ، خلافت به سلطنت تبدیل شد؟
۱. ابوبکر ۲. معاویه ۳. عمر ۴. عثمان
い・い・ハ・Y・YYAAY
صفحه ۳ از ۵
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲













***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۵ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : نظام سیاسی ودولت در اسلام رشته تحصیلی / کد درس : علوم سیاسی ۱۲۳۱۰۰۲
۳۲- کدام دوره از تحولات اندیشه سیاسی اهل سنت مربوط به دوران نصی گرایی صحابه است؟
۱. دوره شکل گیری خلافت بعد از پیامبر ۲. دوره جدید
۳. دوره نظریه جدید حکومت اسلامی ٢. دوره علمانيت
۳۳- نظام سیاسی شیعه در جایگزینی دولت دینی مدینه چیست؟
۱. نظریه خلافت ۲. نظریه سلطنت ۳. نظریه امامت ۴. نظریه جمهوری اسلامی ۳۴- از شرایط امامت در اندیشه سیاسی شیعه در کدام گزینه آمده است؟
۱. مفضول بودن ۲. انتخابی بودن
* . Y.
مردمی بودن منصوب و منصوصی بودن ۳۵- تقسیم ولایت به ولایت استقلالی و ولایت اذنی از کدام فقیه شیعی است؟
۱. شیخ اعظم انصاری ۲. ملا احمد نراقی
۲. شیخ محمد حسن نجفی ۴. امام خمینی ۳۶- امام خمینی از طرفداران برجسته کدام نظریه در باب ولایت فقیه است؟
۱. نظریه ولایت فقیه در امور حسابیه ۲. نظریه ولایت انتخاب فقیه
۳. نظریه ولایت انتصابی مطلقه فقیه ۴. نظریه ولایت انتخابی عامه فقیه ۳۷- از علل و عوامل پیوند دهنده رابطه میان روحانیت شیعه و سلاطین قاجار در کدام گزینه آمده است؟
۱. نیاز سلاطین قاجار به یک منبع مشروعیت بخش مذهبی و مقبولیت بخش مردمی
آنزاع و کشمکش میان علمای شیعه و اهل تسنن
۳. همکاری گسترده میان روحانیون و بازاریان
t مهاجرت گسترده علمای شیعه به نجف
۳۸- نظریه پرداز گفتمان مشروطه خواه که بود؟
) ... شيخ فضل الله نوری Y علامه نائینی ۳. شیخ محمد حسن نجفی ۴. ملا احمد نراقی
い・い・ハ・Y・YYAAY
صفحه ۴ از ۵
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲











***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :