نمونه سوال درس متون نظم دوره های اسلامی اموی نیمسال دوم 93-92
بیست فایل

نمونه سوال درس متون نظم دوره های اسلامی اموی نیمسال دوم 93-92

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۲۵ تشریحی : ۵ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۵۰
. . . . . عنوان د ب - ۰ متون نظم دوره های اسلامی اموی
رشته تحصیلی گش در سد : زبان و ادبیات عربی ۱۲۳۰۱۰۳
۱ - ص سا
میز البیت الذی یتفاوت مضمونه مع الاخرین؟ ۱. خیر خوانک المشارک فی الامر و آین الشریک فی الامر آینا؟ ۲. آخلفن میعادی وخن آمانتی و لیسی لمن خان الامانهٔ دین ۳. الذی ان حضرت سترک فی الحیوان غبت کان آذنا و عینا ٢. أنت فى معشر إذا غبت عنهم بدالوا کل مایزینک شینا " - «الألقيتنى بالؤد بعدك دائما على عهدنا إذ نحن لم نتفرقي» عين الصحيح فى ترجمة البيت؟ ۱. هیچگاه تو مرا بر پیمان دوستیمان پایبند خواهی یافت؛ چرا که از آن در گذشته نیز جدا نگشتیم. ۲. بعد از تو همیشه مرا بر پیمان دوستی پایبند خواهی یافت؛ چرا که از آن در گذشته نیز جدا نگشتیم.
۳. بعد از تو همیشه مرا بر پیمان دوستیمان پایبند میبینی؛ چرا که از آن در زمان حیاتت جدا نگشتیم.
۲. بعد از تو همیشه مرا بر پیمان خویشتن پایبند خواهی یافت؛ چرا که از آن در گذشته نیز جدا نگشتیم.
" - «فلا القرب يُدنى من هواها ملالة ولاحبّها إن تنزح الدار ينزح» عين الصحيح فى ترجمة البيت؟ ۱. نه نزدیکی به او از ملالت عشقش می کاهد ونه به هجرت و دوریشی از خانه محبتش مهجور می شود. ۲. نه نزدیکی به او، از روی ملالت از عشقش می کاهد، و نه به هجرت و دوریش از خانه محبتش مهجور می شود. ۳. نزدیک بودن از ملالت و زدگی عشقش نیست، بلکه با دوری از خانه محبتش میرود و زائل می شود. آن پس به او نزدیک نشوید که از عشقش با ملالت کاسته می شود. و محبتش را با دوری نمی توان از بین برد. " - أى الأبيات يكون فى وصف «النار»؟ ۱. وسقط کعین الدیک عاورت صاحبی آباها وهیأنالموقعیها و کرا " صهابية جلس كانى ورحلها لأيدى المهارى دونها مُتمَتخ ۳. لها آذن حشر و ذفری آسیلهٔ وخداً كمرآة الغريبة أسجع " . حتى إذا كن: محجوزا بنافذة وزهقا و کلاروقیه مختضب
۵ - س سا.
می از البیت الذی یتفاوت مضمونه مع الاخرین فی موضوع «الفراق»؟ ۱. اذاحان منه دون می تعرض لنا خان قلب بالصبابهٔ موزع ۲. تفیض یدک الخیر من کل جانب کما فاض عجاجیروی التناهیا ۳. ومایرجع الوجد الزمان الذی مضی ولاللفتی من دامنهٔ الدار مجزع
۴. کان سنانا فارسیا آصابنی علی کبدی بل لوعهٔ البین آوجع
W・ハ・Y・YY%・A・) نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۲۵ تشریحی : ۵ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۵۰
. . . . . عنوان د ب - ۰ متون نظم دوره های اسلامی اموی
رشته تحصیلی گش در سد : زبان و ادبیات عربی ۱۲۳۰۱۰۳
۱ - ص سا
میز البیت الذی یتفاوت مضمونه مع الاخرین؟ ۱. خیر خوانک المشارک فی الامر و آین الشریک فی الامر آینا؟ ۲. آخلفن میعادی وخن آمانتی و لیسی لمن خان الامانهٔ دین ۳. الذی ان حضرت سترک فی الحیوان غبت کان آذنا و عینا ٢. أنت فى معشر إذا غبت عنهم بدالوا کل مایزینک شینا " - «الألقيتنى بالؤد بعدك دائما على عهدنا إذ نحن لم نتفرقي» عين الصحيح فى ترجمة البيت؟ ۱. هیچگاه تو مرا بر پیمان دوستیمان پایبند خواهی یافت؛ چرا که از آن در گذشته نیز جدا نگشتیم. ۲. بعد از تو همیشه مرا بر پیمان دوستی پایبند خواهی یافت؛ چرا که از آن در گذشته نیز جدا نگشتیم.
۳. بعد از تو همیشه مرا بر پیمان دوستیمان پایبند میبینی؛ چرا که از آن در زمان حیاتت جدا نگشتیم.
۲. بعد از تو همیشه مرا بر پیمان خویشتن پایبند خواهی یافت؛ چرا که از آن در گذشته نیز جدا نگشتیم.
" - «فلا القرب يُدنى من هواها ملالة ولاحبّها إن تنزح الدار ينزح» عين الصحيح فى ترجمة البيت؟ ۱. نه نزدیکی به او از ملالت عشقش می کاهد ونه به هجرت و دوریشی از خانه محبتش مهجور می شود. ۲. نه نزدیکی به او، از روی ملالت از عشقش می کاهد، و نه به هجرت و دوریش از خانه محبتش مهجور می شود. ۳. نزدیک بودن از ملالت و زدگی عشقش نیست، بلکه با دوری از خانه محبتش میرود و زائل می شود. آن پس به او نزدیک نشوید که از عشقش با ملالت کاسته می شود. و محبتش را با دوری نمی توان از بین برد. " - أى الأبيات يكون فى وصف «النار»؟ ۱. وسقط کعین الدیک عاورت صاحبی آباها وهیأنالموقعیها و کرا " صهابية جلس كانى ورحلها لأيدى المهارى دونها مُتمَتخ ۳. لها آذن حشر و ذفری آسیلهٔ وخداً كمرآة الغريبة أسجع " . حتى إذا كن: محجوزا بنافذة وزهقا و کلاروقیه مختضب
۵ - س سا.
می از البیت الذی یتفاوت مضمونه مع الاخرین فی موضوع «الفراق»؟ ۱. اذاحان منه دون می تعرض لنا خان قلب بالصبابهٔ موزع ۲. تفیض یدک الخیر من کل جانب کما فاض عجاجیروی التناهیا ۳. ومایرجع الوجد الزمان الذی مضی ولاللفتی من دامنهٔ الدار مجزع
۴. کان سنانا فارسیا آصابنی علی کبدی بل لوعهٔ البین آوجع
W・ハ・Y・YY%・A・) نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۲۵ تشریحی : ۵ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۵۰
. . . . . عنوان د ب - ۰ متون نظم دوره های اسلامی اموی
رشته تححسینی گش در سد : زبان و ادبیات عربی ۱۲۳۰۱۰۳
" عین البیت الذی فی «الخمریات»؟ 1. أنى لفى الذروة العليا إذا انتسبو مقابل بين أخوالى وأعمامى
۳. صداع نجی الهموم بالطرب وانعم على الدهر بابنة العنب ۴. ولقد صادانا غزالا سانحا قد أردنا ذبحه لمّا سنح
«وحرمتنی رادالسلام وما آری رد السلام علی الکریم بامحرم» عین الصحیح فی ترجمهٔ البیت؟ ۱. مرا از پاسخ سلام محروم کرده ای، لیکن به حرمت پاسخ سلام کریمان اعتقادی نمی بینم. ۲. پاسخ سلام مراحرام کرده ای، لیکن به حرمت پاسخ سلام کریمان اعتقادی ندارم. ۳. مرا از پاسخ سلام محروم کرده ای، حال آنکه پاسخ سلام انسان کریم را حرام نمی بینم. ۴. پاسخ سلام مرامنع کرده ای، در حالیکه پاسخ سلام انسان کریم حرام نیست.
" «هیج القلب مغان وصیر داراسات قد علاهن شجر» ما معنی «مغان - صیر»؟
۱. منازلی - طویله ها ۲. معابد - منازل ۳. منازل - مراتع ۴. تپه ها- طویله ها
أ - عين الصحيح فى الشرح ؟ 1. طربت وكنت قد أقصرت حينا. (أقصرعن الامر: أمسك عنه مع القدرة عليه) ۰۲ فان تصرمینی لا آری الدهر قرهٔ لعینی... (تصرم: تصرف) ۳. و بین داء من فؤادی مخامر (خامر، داهن و رافق) ۴. اذا خادرت رجلی ذکرتاکا صادقا (خدر، صارذ قوه)
" " عين الخطأ فى الشرح؟ ۱. کتبت الیکا من بلدی کتاب موله کمد. (موله الحزن الشدیدالذی یکاد یذهب العقل) ٢. فلما التقينا بالثانيّة سلمت ونازعنى البغل اللعين عنانى. (الثنيّة: العقبة الصعبة) ". رأت رجلا أماإذالشمس عارضت فيضحى وأمابالغشى فيخصيز (يخصرّة يبرد)
" قليل على ظهر المطية ظله سوى ما نفى عنه الرداء المُحبّرَ (المُحبّر غيرمُزيّن)
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ = صفحه " از "
J SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS SSAAASSAAAAAAS0S
***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است تعداد سوالات : تستی : ۲۵ تشریحی : ۵ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۵۰
. . . . . عنوان د ب - ۰ متون نظم دوره های اسلامی اموی
رشته تححسینی گش در سد : زبان و ادبیات عربی ۱۲۳۰۱۰۳
آمیز البیت الذی یتفاوت مضمونه مع الاخرین فی موضوع «الفراق»؟
۱. ولما قضینا من منی کلی حاجهٔ ومستح بالارکان من هو ماسح ۲. العینیک منها یوم حزم مبارهٔ شریجان من دمع: نزیع وسافح ٢. أخذنا بأطراف الأحاديث بيننا وسالت بأعناق المطى الأباطح ۴. لو کنت حییتها مازلت ذا مقهٔ عندی، ولا مستَک الادلاج والعمل " " عين الصحيح فى غرض البيت؟ ۱. أحمد الله حمدا، لاشریک له اذ لایعادلنا من خلقه بشر (ذم) ۲. عمارت مکرمه المساک، وفارقت مامستها صلف ولااقتار (رثاء امرآته) " خابت بنو تغلب إذضل فارطهم حوض المكارم، إن المجد مُبتدر (مدح) ۴. نسوان تغلب لاحلم ولاحسب ولاجمال، ولادین، ولا خفر (غزال)
" «جاء الرسول بدین الحق، فانتاکبوا وهل یاضیز رسول الله آن کفروا» ما معنی: «انتاکبوا و یاضیز»؟
۱. آدبروا وانصرفوا- یعیب أ : انتبهوا – يسوء ويزعج " عدلوا عن الحق - يضرّ " . تفرقوا وانتشروا– يسمع
" " عين الصحيح فى ترجمة المفردات ؟ ۱. عماد تمیم کلها ولسانها وناطقها البذاخ فى كل منطق (البذاخ. المنفرد) ۲.اوانی لاستحییک والخرق بیننا من الأرض إن تلقى أخالى قاليا (الخرق الأرض الواسعة تتخرق فيها الرياح، قال: مُبغض) ۰۳ لیتبک علیه الانس والجن إذثوی فتی مُضرِ فی کل غرب ومشرق (ثوی:آقام ، مضر ضائر)
۴: فما تلقی محلی فی تمیم بذی زلل ولا نسبی ائتشابا (ائتشاب:انتساب الی الشاب)
" - أى الأبيات يكون فى وصف «الناقة»؟ ۱. کعقیلهٔ الدر استضاء بها محراب عرش عزیزها العجم " . فتكأن ما أبقى البوارح والأمطار من عرصاتهاالوشم " إنى وجدت الامر أرشده تقوى الاله وشرّه الاثم ". وقوائم عوج كأعمدة الـ بنيان عولى فوقها اللحم
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۳ از ۶
J SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS SSAAASSAAAAAAS0S
***
.
کارشناسی
= دانشگاه پیام نور - - - - ;I - مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۲۵ تشریحی : ۵ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۵۰
. . . . . عنوان د ب - ۰ متون نظم دوره های اسلامی اموی
رشته تححسینی گش در سد : زبان و ادبیات عربی ۱۲۳۰۱۰۳
" " عين الصحيح فى الترجمة؟ «يسبح الآل على أعلامها وعلى البيد إذاليوم متع» ۱. همه برنشانه ها و بیابان آن صحرای خشک در وقت بلند شدن روزگوئی شنا می کردند و لذت می بردند. ۲. زمانی که خورشید روز مرتفع گشته بود، گوئی سراب بر کوه وبیابان خشک و بی آب و علفش شنا میکرد. ۳. سراب برهمه نشانه ها و بیابان آن صحرای خشک در وقت بلند شدن روزگوئی شنا می کرد و لذت می برد.
۴. همه بر علائم و بیابان آن صحرای خشک در وقت پایانی کوتاه شدن روز شنا می کردند و لذت می بردند.
" - «و مساميح بما ضان به حاسروالأنفس عن سوء الطاقع » عين الصحيح فى معنى المفردات على الترتيب؟
۱. اخوان - بخل - مبعدون ۲. آجواد - بخل - مبعدون
۳. آطواد - بخل - کاشفون ۴. آجواد- جاد - مبعدون " " قال ....... النحوى :لولا شعر......لذهب ثلث لغة العرب.
۱. سیبویه - ذوالرمهٔ ٠٢ يونس -الفرزدق
۳. ابن هشام - الجریر ۲. خلیل -عمربن ابی ربیعهٔ
عین البیت الذی فی «الهجاء»؟
١. أحييت أنفستنا، وقد بلغت منا الفناء ، ونحن فی ذبر ۲. ولج بک الهجران حتی کانماتری الموت فی البیت الذی کنت تلف
٢. فلقد عززنا بعد ذلتنا بك، بعد ما تأبى عن القسر
٢. أصبحت أعلى الناس منزلةً وأحقهم بمكارم الفخر
" عین البیت الذی لیس فی مدح الامام زین العابدین؟ ۱. مقدم بعد ذکرالله ذکرهم فی کلی بدع ومختوم به الکلم ۲. مشتقه من رسول الله نبعته سابت مغارسنه والخیم و الشیم " يقلب رأسالم يكن رأس سيد وعينا له حولاء باد عيوبها
" هم الغيوث، إذاماأزمة أزمت والأسد، أسدالشرى، والبأس محتدم
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ = صفحه ۴ از ۶ =
J SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS SSAAASSAAAAAAS0S
***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :