نمونه سوال درس نقد و بررسی آرای رجالی (آموزش محور) نیمسال دوم 93-92
بیست فایل

نمونه سوال درس نقد و بررسی آرای رجالی (آموزش محور) نیمسال دوم 93-92

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد
مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰
عن-وان درس : ( نقد و بررسی آرای رجالی (آموزش محور
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۵۹۶
۱- کدام گزینه درباره رأی رجالی صحیح است؟ ۱. رأی رجالی فقط به کتابی معین تعلق می گیرد. ۲. رأی رجالی به دسته ای از راویان تعلق می گیرد. .Y . رأی رجالی ممکن است به یک راوی یا دسته ای از راویان یا کتابی معین تعلق گیرد. ۰۴رای رجالی فقط به یک راوی تعلق می گیرد.
۲- به قضایایی کلی که پایه رأی رجالی هستند چه اطلاق می شود؟
۱: حجیت آرای رجالی ۲. مبانی آرای رجالی ۳. ارزشیابی رأی رجالی ۴ - موضوع رجالی ۳- نخستین شخصی که در اسناد احادیث، تحقیق و تأمل کرد کیست؟ ۱. ابن سیرین ٠٢ عبدالرحمن بن مهدى ۳. سعید بن مسیب ۴- تعریف صحابی از دیدگاه متأخران اهل سنت کدام است؟ صحابی کسی است که : ۱. حداقل یک بار پیامبر(ص) را دیده و با او مصاحبت کرده باشد. ۲. حداقل یک سال با پیامبر(ص) مصاحبت کرده و بر دین اسلام از دنیا رفته باشد. ۳. حداقل یک روایت از پیامبر(ص) شنیده و آن را نقل کرده باشد. ۴. در حال مسلمان بودن، پیامبر(ص) را ملاقات کرده و بر دین اسلام از دنیا رفته باشد. ۵- اجماعی که کاشف از قول معصوم (ع) نباشد، چه حکمی دارد؟ ۱: حجت است. ۲. اعتبار دارد.
۳. حجت و اعتبار ندارد. ۴. در شرایطی حجت است.
۶- استنباط حکم شرعی از راه روایت، منوط بر چه اصولی است؟ ۱. اثبات عدالت راوی، اثبات صدور قطعی روایت از معصوم ۲. اثبات حجیت خبر واحد، اثبات حجیت ظواهر روایات ۳. اثبات حجیت خبر واحد، اثبات عدالت راوی ۴. اثبات صدور قطعی روایت از معصوم، اثبات حجیت ظواهر روایات
۷- معرفی جاعلان حدیث، از مبانی رجالی کدام دوره شیعه می باشد؟ ۱. عصر معصومان(ع) ۲. عصر تدوین
" : عصر متأخران ۴. عصر نقل روایات و شهادات
تا ۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۰۵۳۰ صفحه ۱ از ۵
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد
*- :-------Tمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : نقد و بررسی آرای رجالی(آموزش محور)
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۵۹۶
۸- آیت ا... خوئی، این عبارت شیخ صدوق را نفی کننده صحت تمامی روایات کدام کتاب می داند؟ «من مانند مصنفان نمی خواهم همه آنچه را روایت کرده اند در کتاب حاضر نقل کنم، بلکه در اینجا احادیثی را می آورم که خود به آنها فتوا و به صحت و درستی آنها حکم داده ام»
۱. کافی ۲. تهذیب ۳. استبصار ۴. من لا یحضره الفقیه
۹- دوره نقل روایات و شهادات، از چه دوره ای آغاز و به چه دوره ای ختم می شود؟ ۱. از غیبت صغری آغاز و به عصر متأخران ختم می شود. ۲. از عصر تدوین آغاز و به دوره متأخران ختم می شود. ۳. از غیبت صغری آغاز و به عصر تدوین اصول رجالی ختم می شود. ۲. به دوره پس از متأخران دوره نقل روایات و شهادات اطلاق می شود. ۱۰- دیدگاه شیخ مفید و شیخ طوسی درباره روایات کتاب کافی و من لا یحضره الفقیه، راجع به اینکه ماه رمضان هرگز از سی روز کمتر نیست چیست؟ ۱. روایات مشهور آ: روایات مرسل ۰۳ روایات شاذ ۴. روایات مقطوع ۱۱- از دیدگاه مؤلف کتاب مبانی حجیت آرای رجالی، کدام کتاب را نمی توان در شمار اصول رجالی به حساب آورد و بلکه در شمار کتابهای تاریخی یا تراجم قابل رده بندی است؟
۱. رجال برقی آء رجال ابن غضائری ۳. رساله ابو غالب زراری ۴. رجال نجاشی
۱۲- وجه غالب مبانی رجالی در عصر تدوین اصول رجالی چیست؟ ۱. اظهار نظر خبره ۲. فاصله زمانی مؤلفان ۳. مستند نبودن اقوال مؤلفان ۴. تکیه بر شهادات و روایات ۱۳- تصریح یکی از معصومان(ع) برای اثبات وثاقت راوی، مشروط به کدام گزینه است؟ ۱. درک محضر امام(ع) یا وارد شدن روایت معتبری در این باره ۰۲ وارد شدن روایت معتبر هر چند محضر امام را درک نکرده باشد ۳. نیازی به درک محضر امام(ع) ندارد
شرط وثاقت، خود راوی است
・”い・/い・い・Y・めY・) نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
صفحه ۲ از ۵***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد
*- :-------Tمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : نقد و بررسی آرای رجالی(آموزش محور) رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۵۹۶ ۱۴- کدام گزینه در شمار دانشمندان متقدمان هستند؟
۱. ابن قولویه، نجاشی، علامه حلی آن کشی، صدوق، شهید ثانی
۲. شیخ طوسی، علامه حلی، شهید ثانی ۴. صدوق، ابن قولویه، شیخ طوسی ۱۵- چه کسی را به عنوان آغاز گر «تقسیم خبر به اعتبار حال راویان:صحیح و حسن و موثق و ضعیف» دانسته اند؟
۱. شیخ طوسی ۲. سید احمد بن طاووسی ۳. نجاشی ۴. علامه حلی ۱۶- کدام گزینه دارای مبانی رجالی علامه حلی است؟
۱. ضعف راوی، وثاقت اشخاصی مشهور، وجود راوی در کتابهای رجالی
۲. شهادات حسی، تکیه بر اقوال رجالیان قبل، مجهول نبودن
" مجهول نبودن، مشهور بودن، توثیق راوی
۴. روایات معصومان در باره راوی، تکیه بر اقوال رجالیان قبل، وثاقت اشخاص مشهور
۱۷- آیت الله خوئی در باره توثیقات سید بن طاووس، علامه حلی، ابن داود و مجلسی چه نظری دارد؟
۱. آنها را می پذیرد ۲. آنها را بر دیگران ترجیح می دهد *. وقعی به آنها نمی گذارد f دیگران را بر آنها ترجیح می دهد
۱۸- مهمترین توثیقات همگانی از نظر آیت الله خوئی کدامند؟ ۱. راویان تفسیر علی بن ابراهیم، اصحاب اجماع کشی، روایت صفوان و همردیفان او ۲. زنجیره اسناد کامل الزیارات، روایت صفوان و همردیفان او، اصحاب امام صادق(ع) در رجال طوسی ۲. راویان تفسیر علی بن ابراهیم، زنجیره اسناد کامل الزیارات، مشایخ نجاشی آ، اصحاب امام صادق(ع) در رجال طوسی، مشایخ نجاشی، اصحاب اجماع کشی
۱۹- کدام گزینه درباره ارتباط فقه و رجالی صحیح است؟ ۱. فقه نسبت به رجال یک علم مصرف کننده و رجالی نسبت به فقه یک علم خدمتگزار است. ۰۲ فقه و رجالی هیچ ارتباطی ندارند. ۰۳ فقه و رجال دو نام یک علم است.
۰۴ فقه احیا کننده علم رجالی است و رجالی هیچگونه قرابتی با فقه از لحاظ حوزه علمی ندارد.
۲۰- موضوع علم رجال چیست؟
۱. حدیث ۲. محدث ۳. متن حدیث متن و سند حدیت
・”い・/い・い・Y・めY・) صفحه ۳ از ۵
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد
*- :-------Tمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : نقد و بررسی آرای رجالی(آموزش محور) رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۵۹۶ ۲۱- کدام گزینه درباره ارتباط رجال و درایه صحیح است؟ ۱. درایه ارزیابی صغروی حدیث است و رجالی ارزیابی کبروی ۲. رجال ارزیابی صغروی حدیث است و درایه ارزیابی کبروی ۲. هر دو ارزیابی صغروی حدیث هستند ۲. هر دو ارزیابی کبروی حدیث هستند ۲۲- کدام گزینه در باره روایات کتب اربعه صحیح است؟ ۱. تک تک روایات کتب اربعه قطعی الصدورند. ۲. هیچ دلیلی بر قطعی الصدور بودن تک تک روایات در دست نداریم. ۳. به نظر شیخ حر عاملی برخی روایات کتب اربعه صحیح هستند.
۴. به نظر محدث نوری بیشتر روایات کتب اربعه فاقد حجیت هستند.
۲۳- از دیدگاه شیخ حر عاملی، صحیح نزد قدما دارای سه معنا است، کدام گزینه جزو سه معنا نیست؟
۱. صدور حدیث از معصوم قطعی است. ۲. با علم به صدور، معارض قویتر از جهت مخالفت یا تقیه و مانند آن ندارد. ۰۳ به صحت مضمون حدیث از جهت اینکه حکم خدا همین است قطع داشته باشیم. آ، صحت حدیث مورد اجماع باشد. ۲۴- اگر شیخ طوسی حدیثی را در تهذیب و استبصار تضعیف کند، مراد چیست؟ ۱. صدور حدیث از معصوم قطعی نیست. ۲. ضعف مربوط به اخبار معارضی است.
۳. در مضمون عدیث، قطعی بودن وجود ندارد. ۲. در صحتحدیث، اجماع واقع نشده است.
۲۵- چرا داشتن کتاب یا اصل، از دیدگاه آیت الله خوئی، نشانه حسن صاحب آن و سبب مدحش نمی شود؟ ۱. زیرا کشی برخی از آنها را جعلی دانسته است. ۲. زیرا نجاشی و شیخ طوسی گروهی از مؤلفان را دروغگو و حدیث پرداز شمرده اند. ۲. زیرا شیخ طوسی برخی از آنها را جعلی دانسته است. ۴. زیرا کشی و نجاشی برخی از آنها را جعلی دانسته است.
۲۶- آیت الله خوئی، کدام کتاب را در شمار اصول رجالی قبول ندارد؟
۱. رجالی ابن غضائری ۲. رجال کشی ۳۔ رجال برقی ۴. فهرست طوسی
・”い・/い・い・Y・めY・) صفحه ۴ از ۵
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :