Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد *- :-------Tمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است .تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰عندوان درس : فقه الحديثرشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۳۸۷۱- روایت ایستحب العسل یوم الجمعة از کیست وچه مشکلي در آن وجود دارد؟ ، از پیامبر(ص)، تحریف نوشتاري آن از علي (ع)، تصحیف شنیداري " از پیامبر(ص)، تصحیف نوشتاري " از علي (ع)، تقطیع غیر عمدي ۲- در احادیث دشوار وداراي واژه هاي غریب چگونه هي توان از تصحیف آگاه شد؟ ، با مراجعه به کتب غریب الحدیث و شروح عالمان فریقین به دلیل غریب بودن کلمات مي توان آن را مصحف دانست " با کمک علم رجال و تخریج از تصحیف آگاه مي شویم نا مانوس ودشوار بودن واژه خود دلیل تصحیف است. ۳- روایت زیر از کیست و معناي صحیح آن کدام است؟ التوحید ان لا تتوهمه والعدل ان لا تتهمه ، از پیامبر(ص)، توحید یعني در مورد خدا وعدل وي خیال باطل و اندیشه ناحق مکن آن از علي (ع)، اگر خدا شناسي ، در مورد دیگران بد گمان نباش واگر عادلي، تهمت نزن " از پیامبر(ص)، یکتاپرستي یعني براي او شریکي نیاوري به همراه عدلي که تهمت نزني .Y . از علي(ع)، توحید آن است که او را به وهم نیاوري و عدل آنست که او را متهم نکني۴- کدامیلث از عبارات زیر در خصوص شیوه تقلیدی و اجتهادی در فهم لغت، نادرست می باشد؟۱. شیوه اجتهادي محققانه تر، کم کاربردتر و طولاني تر است " : شرط اعتبار شيوه تقليدي قدمت و اعتبار منابع لغوي است "شیوه تقلیدي غیر قابل اطمینان بوده و کمتر کاربرد دارد " در شیوه اجتهادي مراجعه به کتب غریب الحدیث اصل است ۵- کتب فروق اللغة چه نوع کتبي هستند؟ ۱. این کتاب، واژه هاي با معاني مشابه را در کنار هم آورده و به تفاوتها مي پردازند این کتاب واژه هایي در معرفي فرق گوناکون مذهبي و تفاوتهاي آن دارند *. در این کتاب تفاوت واژه هاي لهجه هاي گوناگون عرب به تقریر آمده است" در این کتاب واژه هاي قرآنی وحدیثی با توجه به تفاوتها تبیین شده استΥ γ«/Υ Υ ΥΥ"ΔΥΛ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ = صفحه ۱ از ۶ ***= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد *- :-------Tمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است .تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰عندوان درس : فقه الحديثرشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۳۸۷۱- روایت ایستحب العسل یوم الجمعة از کیست وچه مشکلي در آن وجود دارد؟ ، از پیامبر(ص)، تحریف نوشتاري آن از علي (ع)، تصحیف شنیداري " از پیامبر(ص)، تصحیف نوشتاري " از علي (ع)، تقطیع غیر عمدي ۲- در احادیث دشوار وداراي واژه هاي غریب چگونه هي توان از تصحیف آگاه شد؟ ، با مراجعه به کتب غریب الحدیث و شروح عالمان فریقین به دلیل غریب بودن کلمات مي توان آن را مصحف دانست " با کمک علم رجال و تخریج از تصحیف آگاه مي شویم نا مانوس ودشوار بودن واژه خود دلیل تصحیف است. ۳- روایت زیر از کیست و معناي صحیح آن کدام است؟ التوحید ان لا تتوهمه والعدل ان لا تتهمه ، از پیامبر(ص)، توحید یعني در مورد خدا وعدل وي خیال باطل و اندیشه ناحق مکن آن از علي (ع)، اگر خدا شناسي ، در مورد دیگران بد گمان نباش واگر عادلي، تهمت نزن " از پیامبر(ص)، یکتاپرستي یعني براي او شریکي نیاوري به همراه عدلي که تهمت نزني .Y . از علي(ع)، توحید آن است که او را به وهم نیاوري و عدل آنست که او را متهم نکني۴- کدامیلث از عبارات زیر در خصوص شیوه تقلیدی و اجتهادی در فهم لغت، نادرست می باشد؟۱. شیوه اجتهادي محققانه تر، کم کاربردتر و طولاني تر است " : شرط اعتبار شيوه تقليدي قدمت و اعتبار منابع لغوي است "شیوه تقلیدي غیر قابل اطمینان بوده و کمتر کاربرد دارد " در شیوه اجتهادي مراجعه به کتب غریب الحدیث اصل است ۵- کتب فروق اللغة چه نوع کتبي هستند؟ ۱. این کتاب، واژه هاي با معاني مشابه را در کنار هم آورده و به تفاوتها مي پردازند این کتاب واژه هایي در معرفي فرق گوناکون مذهبي و تفاوتهاي آن دارند *. در این کتاب تفاوت واژه هاي لهجه هاي گوناگون عرب به تقریر آمده است" در این کتاب واژه هاي قرآنی وحدیثی با توجه به تفاوتها تبیین شده استΥ γ«/Υ Υ ΥΥ"ΔΥΛ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ = صفحه ۱ از ۶ ***WWW ight A . 20FHLE.ORG'opyrig spose 〜藥کارشناسی ارشد -- - * : * . --- * مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ عندوان درس : فقه الحديثرشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۳۸۷سری سوال : ۱ یک۶- گزاره های تفسیری عبارتند از: ۱. توضیحات رسیده از اهل بیت (ع) در تبیین لغات مشکل آن احادیث توضیح دهنده واژه ها به صورت سلبي و ایجابي "سخنان مفسرین در تبیین و توضیح واژه هاي اصیل عرب " اخبار مختلف و معتبر لغویون در تفسیر مفردات احادیث۷- معناي روایت من رق وجهه رق علمه چیست؟ هر کس شرم کند دانشش اندلث مي شود هرکس حماقت کند علمش کم مي شود " هرکس براي خدا اخلاص ورزد عالم مي شود "هر که روي از علم برگرداندعلمش کم مي شود۸- کتاب اساس البلاغة از کیست و نویسنده حدیث "لا ترفع عصالث عن اهللث را کنایه از چه میداند؟ ، از زمخشري ، کنایه از تربیت درست خانواده آن از سیوطي، کنایه از لزوم جدیت در خانواده " از زمخشري، کنایه از تسلط بر خانواده است آن از سید مرتضي، کنایه از مراقبت از خانواده۹- مراد استعمالي ومراد جدي هر کدام عبارتند از: ۱. مراد استعمالي یعني همان مفهوم اولیه از متن ومراد جدي یعني آنچه پس از دراک قرینه ها حاصل مي شود " مراد استعمالي یعني معناي کاربردي کلمه و مراد جدي یعني آن چه مفهوما و مصداقا مورد نظر بوده است " مراد استعمالي یعني مقصود اصلي گوینده و مراد جدي یعني مقصود باطني که از کلام مورد نظر است ۴. مراد استعمالي یعني مفاهیم ثانویه متن مثل مجاز و کنایه ومراد جدي یعني مفهوم اولیه و بدون هرقرینه اي۱. مجازها آموضوع تقیه "، تضمین " متضادها ۱- اگر تعلیل ها از قبیل ذکر حکمت تشریع باشند:موجب تقیید حکم مي شوند قابل تعمیم به موضوعات دیگرند"همه افراد موضوع داخل حکم اند موجب تقیید حکم نمي شوندΥ γ«/Υ Υ ΥΥ"ΔΥΛφ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ = صفحه ۲ از***WWW ight A . 20FHLE.ORG'opyrig spose 〜藥کارشناسی ارشد -- - * : * . --- * مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ عندوان درس : فقه الحديثرشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۳۸۷سری سوال : ۱ یک۶- گزاره های تفسیری عبارتند از: ۱. توضیحات رسیده از اهل بیت (ع) در تبیین لغات مشکل آن احادیث توضیح دهنده واژه ها به صورت سلبي و ایجابي "سخنان مفسرین در تبیین و توضیح واژه هاي اصیل عرب " اخبار مختلف و معتبر لغویون در تفسیر مفردات احادیث۷- معناي روایت من رق وجهه رق علمه چیست؟ هر کس شرم کند دانشش اندلث مي شود هرکس حماقت کند علمش کم مي شود " هرکس براي خدا اخلاص ورزد عالم مي شود "هر که روي از علم برگرداندعلمش کم مي شود۸- کتاب اساس البلاغة از کیست و نویسنده حدیث "لا ترفع عصالث عن اهللث را کنایه از چه میداند؟ ، از زمخشري ، کنایه از تربیت درست خانواده آن از سیوطي، کنایه از لزوم جدیت در خانواده " از زمخشري، کنایه از تسلط بر خانواده است آن از سید مرتضي، کنایه از مراقبت از خانواده۹- مراد استعمالي ومراد جدي هر کدام عبارتند از: ۱. مراد استعمالي یعني همان مفهوم اولیه از متن ومراد جدي یعني آنچه پس از دراک قرینه ها حاصل مي شود " مراد استعمالي یعني معناي کاربردي کلمه و مراد جدي یعني آن چه مفهوما و مصداقا مورد نظر بوده است " مراد استعمالي یعني مقصود اصلي گوینده و مراد جدي یعني مقصود باطني که از کلام مورد نظر است ۴. مراد استعمالي یعني مفاهیم ثانویه متن مثل مجاز و کنایه ومراد جدي یعني مفهوم اولیه و بدون هرقرینه اي۱. مجازها آموضوع تقیه "، تضمین " متضادها ۱- اگر تعلیل ها از قبیل ذکر حکمت تشریع باشند:موجب تقیید حکم مي شوند قابل تعمیم به موضوعات دیگرند"همه افراد موضوع داخل حکم اند موجب تقیید حکم نمي شوندΥ γ«/Υ Υ ΥΥ"ΔΥΛφ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ = صفحه ۲ از***= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد - - - - -- - مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است .تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعندوان درس : فقه الحديثرشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۳۸۷۱۲- قرینه صارفه چیست ؟ ۱. قرینه صارفه معاني واژه هاي چند معنایي را کنار مي نهاد و آن را در یک معنا منحصر مي کند آن قرینه صارفه معناي حقیقي کلمه را کنار مي نهد و ذهن را به سوي معناي مجازي سوق مي دهد. " قرینه صارفه معناي اصلي کلمه را روشن مي کند و گوینده را از سایر مفاهیم منصرف مي کند آن قرینه صارفه مربوط به مترادفات است و هدف اصلي گوینده را از میان آنها مشخص مي کند"ן ו- چگونه مي توان اشکال وارد بر حدیث افطر الحاجم و المحجوم را برطرف کرد؟ ، از طریق توجه به قرینه هاي گوناگون آن از طریق توجه به سبب صدور حدیث " از طریق توجه به سوال راوي آن از طریق رجوع به منابع معتبر حدیث۱۴- کتب بصایرالدرجات وجامع الاحادیث از کیست؟Y . محمدبن حسن صفار، آية الله بروجردي "شیخ صدوق، محمدبن یعقوب کلیني " حسین بن سعید اهوازي، شیخ حر عاملي " علي بن مهزيار، آية الله شبيري زنجاني۱۵- در روایت کل کلام لا يبدا فيه بالحمدلله فهو اجذم"صحیح ترین معنا برای اجذم"عبارت است از:۰ بیماري ۰۲ آلودگی " دم بريده ۴ - نافرجام%ーい تعمیم ناروا به چه معناست و از چه ناشي مي شود؟ ۱. یعني قرار دادن قضیه خارجیها به جاي قضیه حقیقیه ، واز عدم توجه به اسباب ورود حدیث ناشي مي شود ャ。 يعني ملاك احکام در روایات را به سایرین تعمیم دادن، و از عدم تشکیل خانواده حدیث ناشي مي شود- یعني صحیح پنداشتن همه روایات اعم از ضعیف و غیره، واز عدم درلث موانع فهم متن و مقصود ناشي مي شود.Y . یعني اطلاق گزاره هاي تفسیري بر همه واژگان مشابه ، واز عدم اطلاع کافي از علم صرف و نحو ناشي مي شود۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۳۵۱۸ = نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ = صفحه ۳ از ۶***= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد - - - - -- - مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است .تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعندوان درس : فقه الحديثرشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۳۸۷۱۲- قرینه صارفه چیست ؟ ۱. قرینه صارفه معاني واژه هاي چند معنایي را کنار مي نهاد و آن را در یک معنا منحصر مي کند آن قرینه صارفه معناي حقیقي کلمه را کنار مي نهد و ذهن را به سوي معناي مجازي سوق مي دهد. " قرینه صارفه معناي اصلي کلمه را روشن مي کند و گوینده را از سایر مفاهیم منصرف مي کند آن قرینه صارفه مربوط به مترادفات است و هدف اصلي گوینده را از میان آنها مشخص مي کند"ן ו- چگونه مي توان اشکال وارد بر حدیث افطر الحاجم و المحجوم را برطرف کرد؟ ، از طریق توجه به قرینه هاي گوناگون آن از طریق توجه به سبب صدور حدیث " از طریق توجه به سوال راوي آن از طریق رجوع به منابع معتبر حدیث۱۴- کتب بصایرالدرجات وجامع الاحادیث از کیست؟Y . محمدبن حسن صفار، آية الله بروجردي "شیخ صدوق، محمدبن یعقوب کلیني " حسین بن سعید اهوازي، شیخ حر عاملي " علي بن مهزيار، آية الله شبيري زنجاني۱۵- در روایت کل کلام لا يبدا فيه بالحمدلله فهو اجذم"صحیح ترین معنا برای اجذم"عبارت است از:۰ بیماري ۰۲ آلودگی " دم بريده ۴ - نافرجام%ーい تعمیم ناروا به چه معناست و از چه ناشي مي شود؟ ۱. یعني قرار دادن قضیه خارجیها به جاي قضیه حقیقیه ، واز عدم توجه به اسباب ورود حدیث ناشي مي شود ャ。 يعني ملاك احکام در روایات را به سایرین تعمیم دادن، و از عدم تشکیل خانواده حدیث ناشي مي شود- یعني صحیح پنداشتن همه روایات اعم از ضعیف و غیره، واز عدم درلث موانع فهم متن و مقصود ناشي مي شود.Y . یعني اطلاق گزاره هاي تفسیري بر همه واژگان مشابه ، واز عدم اطلاع کافي از علم صرف و نحو ناشي مي شود۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۳۵۱۸ = نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ = صفحه ۳ از ۶*** . ■ ■ کارشناسی ارشد 〜藥 مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عندوان درس : فقه الحديثرشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۳۸۷۱۷- شیخ طوسي با توجه به مضمون حدیث یونس بن یعقوب یعني نماز گزاردن در داخل کعبه، در خصوص اینگونه احادیث متعارض چه می گوید؟۱. شیخ طوسي این روایت را ناسخ وقوي تر و سایر مضامین را منسوخ مي داند Y اینگونه روایات متعارضی که داراي سندي معتبرند را حمل بر تقیه مي کند " این روایت را مختص حال ضرورت و مضامین دیگر را براي حال اختیار مي داند "هر دو گروه روایات را حمل بر حالت ضرورت (و نه اختیار) میکند" . ....”: در بحث احادیث متعارضی معمولا " نسخ و تقیه —WAW ... بیش از مباحث دیگر کاربرد و عمومیت دارد پس از عدم امکان جمع به کار گرفته مي شود ". يکي از راه حلهاي عمومي و عرفي هستند .Y . در اثبات خود نیازمند دلیل دیگري نمي باشند۱۹- کدامیلث از عوامل پیدایش تعارضی اخبار به مخاطبان مربوط می شود؟۱. تقیه ، نسخ، اختلاف سطح مخاطبان آ، نسخ، جعل حدیث، نقل به معنا۳. تقیه ، بد فهمي، اختلاف سطح راویان " نقل به معنا، جعل حدیث، تصحیف۲۰- کدامیلث از موارد زیر از صاحبان جوامع ثانویه حدیث اند؟۱. شیخ صدوق، علامه مجلسي آن علامه مجلسي، شیخ طوسي "فیض کاشاني ، شیخ حر عاملي "فیض کاشاني ، شیخ کلیني۲۱- تاثیر دانش بشر بر فهم حدیث چگونه است؟ ۱. تاش دانش بش فهم حدست دا - است ه د دا د ثیر دانش بشر بر فهم حدیث دایمي و لزومي است و وجود دار ۲. تأثیر آن اجمالي است و تغییري در گزاره هاي اصلي دین ایجاد نمي کند. " چون احادیث مفاهیمی جاودانه اند از دانش بشر تاثیری نمی پذیرند * فهم هاي روششمند از حدیث با دانش بشر الزاما تغییر می کند۲۲- در حدیث اختلاف امتي رحمة مراد از کلمه اختلاف ( بر اساس نظر دقیق تر) چیست؟ا. تكثر آراء آن چند دستگی ۲. رفت و آمد آلهجه متفاوتΥ γ«/Υ Υ ΥΥ"ΔΥΛ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ = صفحه ۴ از ۶***