نمونه سوال درس مباحث اصول 3 نیمسال دوم 93-92
بیست فایل

نمونه سوال درس مباحث اصول 3 نیمسال دوم 93-92

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش
.
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰
عنوان درس : مباحت اصولی ۳
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۴
۱- در عبارت ان ظاهره الاخبار بوقوع التعذیب سابقاً بعد البعث، فیختص بالذاب الدنیوی الواقع فی الامم اسابقه. ضمیر در یختص به کدامیک از موارد زیر راجع است؟
۱. قول خداوند ۲. اخبرا ۳. عذاب ۴. بعثت ۲- در آیه شریفه لیهلک من هلک عن بینه و یحیی من حی عن بنیه منظور از بینه چیست؟
۱. دلیلی ۲. سنت .Y . قرآن f عقل ۳- شیخ انصاری در کتاب براعه می فرماید: ما تقدم فی الایه السابقه، مع این دلالتها اضعف من حیث ان توقف الخذلان عل
البیان غیر ظاهر الاستلزام للمطلب، اللهم الا بالفحوی. در این عبارت منظور از بالفحوی چیست؟
۱. قیاسی جلی ۲. قیاسی خفی ۳. قیاس منطفی ۴۔ قیاس اولویت f— دلالت کدام یک از احادیث زیر بر اصل برائت واضح تر است؟
۱. سلته عمن لم یعرف شیئا ۲. حدیث رفع
۳. حدیث کلی شیء مطلق حتی یردفیه نهی ۴. ما حجیت الله علمه ۵- در حدیث رفع در فقره مالایعلمون اگر ما را شامل شبهات حکمیه بدانیم کدامیک درست است؟
۱. مواخذه بر نفسی حرمت مرفوع می باشد ۲. مواخذه بر آثار وضعیه مرفوع می باشد
۳. مواخذه بر فعل حرام مرفوع می باشد ۴. مواخذه بر هیچکدام از فقرات مذکور در سوال ۶- در آیه شریفه ما حرم علیکم، ما چه نوع مائی می باشد؟
۱. نفی ٢. زائدہ ۳. موصوله ". مصدريه ۷- محلی استشهاد در حدیث رفع کدامیک از فقرات زیر جهت جاری ساختن اصلی برائت می باشد؟
ا. مالايعلمون ۲. ما اکرهوا علیه ۳. مالایطیقون ۴. ما اضطروا الیه ۸- در حدیث «امر کلی بر شما حلال است تا بقسم حرامش بطور معین و محرز اطلاع پیدا کنی آنگاه آنرا ترک نماید.» اگر به
استخدام قائل باشیم این روایت مختص به کدامیک از موارد زیر خواهد بود؟
۱. شبهه حکمیه وجوبیه ۲. شبهه موضوعیه
۰۲ شبهه دوران بين المخدورين ". شبهه حکمیه تحریمیه ۹- استشهاد امام علیه السلام بر رفع سه مورد اطلاق و عاق و صدقه در حدیث، رفع چه چیزی را می رساند؟
۱. مواخذه بر رفع جمیع آثار مختص به سه مورد ۲. مواخذه بر نفسی حرمت
۳. مواخز بر بعضی آثار ۴. مواخذه حکم تکلیفی
صفحه ۱ از ۴
Y••१Y•\*\/•\*\ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش
.
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰
عنوان درس : مباحت اصولی ۳
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۴
۱- در عبارت ان ظاهره الاخبار بوقوع التعذیب سابقاً بعد البعث، فیختص بالذاب الدنیوی الواقع فی الامم اسابقه. ضمیر در یختص به کدامیک از موارد زیر راجع است؟
۱. قول خداوند ۲. اخبرا ۳. عذاب ۴. بعثت ۲- در آیه شریفه لیهلک من هلک عن بینه و یحیی من حی عن بنیه منظور از بینه چیست؟
۱. دلیلی ۲. سنت .Y . قرآن f عقل ۳- شیخ انصاری در کتاب براعه می فرماید: ما تقدم فی الایه السابقه، مع این دلالتها اضعف من حیث ان توقف الخذلان عل
البیان غیر ظاهر الاستلزام للمطلب، اللهم الا بالفحوی. در این عبارت منظور از بالفحوی چیست؟
۱. قیاسی جلی ۲. قیاسی خفی ۳. قیاس منطفی ۴۔ قیاس اولویت f— دلالت کدام یک از احادیث زیر بر اصل برائت واضح تر است؟
۱. سلته عمن لم یعرف شیئا ۲. حدیث رفع
۳. حدیث کلی شیء مطلق حتی یردفیه نهی ۴. ما حجیت الله علمه ۵- در حدیث رفع در فقره مالایعلمون اگر ما را شامل شبهات حکمیه بدانیم کدامیک درست است؟
۱. مواخذه بر نفسی حرمت مرفوع می باشد ۲. مواخذه بر آثار وضعیه مرفوع می باشد
۳. مواخذه بر فعل حرام مرفوع می باشد ۴. مواخذه بر هیچکدام از فقرات مذکور در سوال ۶- در آیه شریفه ما حرم علیکم، ما چه نوع مائی می باشد؟
۱. نفی ٢. زائدہ ۳. موصوله ". مصدريه ۷- محلی استشهاد در حدیث رفع کدامیک از فقرات زیر جهت جاری ساختن اصلی برائت می باشد؟
ا. مالايعلمون ۲. ما اکرهوا علیه ۳. مالایطیقون ۴. ما اضطروا الیه ۸- در حدیث «امر کلی بر شما حلال است تا بقسم حرامش بطور معین و محرز اطلاع پیدا کنی آنگاه آنرا ترک نماید.» اگر به
استخدام قائل باشیم این روایت مختص به کدامیک از موارد زیر خواهد بود؟
۱. شبهه حکمیه وجوبیه ۲. شبهه موضوعیه
۰۲ شبهه دوران بين المخدورين ". شبهه حکمیه تحریمیه ۹- استشهاد امام علیه السلام بر رفع سه مورد اطلاق و عاق و صدقه در حدیث، رفع چه چیزی را می رساند؟
۱. مواخذه بر رفع جمیع آثار مختص به سه مورد ۲. مواخذه بر نفسی حرمت
۳. مواخز بر بعضی آثار ۴. مواخذه حکم تکلیفی
صفحه ۱ از ۴
Y••१Y•\*\/•\*\ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش
.
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : مباحث اصول ۳
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۴
۱۰- مصنف در بحث اجماع می فرماید: نعم ربما یذکرونه فی طی الاستدلال فی جمیع الموارد حتی فی الشبهه الوجوبیه التی اعتراف القائلون بالاحتیاط بعدم وجوبه فیها ضمیر در وجوبه و فیها به ترتیب به کدامیک راجع است؟
۱. احتیاط - شبهه تحریمیه ۲. برائت - شبهه وجوبیه
۳. احتیاط شبهه وجوبیه ۴. احتیاط - احتیاط
۱۱- ظاهر ماء موصوله در مالایعلمون در حدیث رفع به قرنیه اخوانش ( نظائرش) چیست؟
۱. فعلی مکلف ۲. حرمت شرب خمر ۳ - حکم شرب توتون ۴ - حکم شراب نبیذ ۱۲- در حدیث رفع اگر در مالایعلمون، ماء را شامل شبهای حکمیه بگیریم چه محذوریتی پیش می آید؟ ۱. باید بگوییم مواخذه بر نفسی حرمت مرفوع می باشد و این معنی ندارد ۲. باید بگوییم مواخذه کلاً مرفوع می باشد
۳. باید بگوییم مواخذه براحکام شرعی مرفوع می باشد.
آ، باید بگوییم مواخذه بر حرمت مرفوع می باشد.
۱۳- کدامیک از فقهاء زیر در مسئله عملی به خبر واحد تصریح کرده اند که هر گاه فرضی نمودیم که بر حکم واقعه و حادثه ای دلیل نداشته و دستمان از آن کوتاه است باید در آن حکم عقلا مراجعه نمود؟ ۱. محقق اردبیلی و محقق کرکی ۲. شیخ انصاری و علامه حلی ۳. سید مرتضی و این زهره ۴. علامه حلی و محقق حلی ۱۴- تقدیر کدامیک از موارد زیر در حدیث رفع با سیاق حدیت که در مقام امتنان است سازگار نیست؟ ۱. تقدیر اثر مناسب با هر یک از امور مذکوره در حدیث ۲. تقدیر عموم آثار
. Y.
۳. تقدیر بعضی آثار ترتیب بر امور مذکوره تقدیر خصوصی مواخذه
۱۵- علماء اصولین در مواقع محتمل النهی از قبل شارع بنا را بر کدامیک از اصول زیر می گذاشتند؟
۱. استصحاب ۲. احتیاط ۳. برائت ". تخيير
۱۶- در عبارت ان کان الغرضی مما ذکر من عدم التخطئه بیان قبح م اخذه الجاهلی بالتحریم فه و حسن مع عدم بلوغ وجوب الاحتیاط علیه من الشارع ضمیر علیه مرجعش کدام است؟
۱. قبح مواخذه ۲. حکم ۰۳ غرضی ۴. جاهلی
\*\•/\*\•Y••१Y
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۲ از ۴***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش
.
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : مباحث اصول ۳
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۴
۱۰- مصنف در بحث اجماع می فرماید: نعم ربما یذکرونه فی طی الاستدلال فی جمیع الموارد حتی فی الشبهه الوجوبیه التی اعتراف القائلون بالاحتیاط بعدم وجوبه فیها ضمیر در وجوبه و فیها به ترتیب به کدامیک راجع است؟
۱. احتیاط - شبهه تحریمیه ۲. برائت - شبهه وجوبیه
۳. احتیاط شبهه وجوبیه ۴. احتیاط - احتیاط
۱۱- ظاهر ماء موصوله در مالایعلمون در حدیث رفع به قرنیه اخوانش ( نظائرش) چیست؟
۱. فعلی مکلف ۲. حرمت شرب خمر ۳ - حکم شرب توتون ۴ - حکم شراب نبیذ ۱۲- در حدیث رفع اگر در مالایعلمون، ماء را شامل شبهای حکمیه بگیریم چه محذوریتی پیش می آید؟ ۱. باید بگوییم مواخذه بر نفسی حرمت مرفوع می باشد و این معنی ندارد ۲. باید بگوییم مواخذه کلاً مرفوع می باشد
۳. باید بگوییم مواخذه براحکام شرعی مرفوع می باشد.
آ، باید بگوییم مواخذه بر حرمت مرفوع می باشد.
۱۳- کدامیک از فقهاء زیر در مسئله عملی به خبر واحد تصریح کرده اند که هر گاه فرضی نمودیم که بر حکم واقعه و حادثه ای دلیل نداشته و دستمان از آن کوتاه است باید در آن حکم عقلا مراجعه نمود؟ ۱. محقق اردبیلی و محقق کرکی ۲. شیخ انصاری و علامه حلی ۳. سید مرتضی و این زهره ۴. علامه حلی و محقق حلی ۱۴- تقدیر کدامیک از موارد زیر در حدیث رفع با سیاق حدیت که در مقام امتنان است سازگار نیست؟ ۱. تقدیر اثر مناسب با هر یک از امور مذکوره در حدیث ۲. تقدیر عموم آثار
. Y.
۳. تقدیر بعضی آثار ترتیب بر امور مذکوره تقدیر خصوصی مواخذه
۱۵- علماء اصولین در مواقع محتمل النهی از قبل شارع بنا را بر کدامیک از اصول زیر می گذاشتند؟
۱. استصحاب ۲. احتیاط ۳. برائت ". تخيير
۱۶- در عبارت ان کان الغرضی مما ذکر من عدم التخطئه بیان قبح م اخذه الجاهلی بالتحریم فه و حسن مع عدم بلوغ وجوب الاحتیاط علیه من الشارع ضمیر علیه مرجعش کدام است؟
۱. قبح مواخذه ۲. حکم ۰۳ غرضی ۴. جاهلی
\*\•/\*\•Y••१Y
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۲ از ۴***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش
.
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : مباحث اصول ۳
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۴
۱۷- منظور از مالایطاق در آیه شریفه لاتحملنا مالاطاقه لنا به ، کدامیک می باشد؟
۳. تکلیف شاق ۴. ارتکاب شیئی از روی جهل
۱۸- اگر در حدیث رفع مقدر تمام آثار مذکورات در حدیث باشد منجر به چیز می شود؟
۱. کثرت اضمار ۲. قلت اظمار ۳. عدم اضمار ۴. مطلق اضمار ۱۹- اگر استصحاب برائت متیقنه در حال صغرا و جنون را از باب ظن حجت بدانیم به کدامیک از اصول عملیه زیر می توانیم
استدلال کنیم؟
۱. احتیاط ۲. استصحاب ۳. برائت T : تخيير ۲۰- در حدیت رفع مقدار دانستن کدام یک منجر به تخصیصی اکثر می شود؟
۱. مدر اثر وضعی باشد ۲. مقدار جمیع آثار باشد
۳. مقدار مواخذه باشد ۴. مقدر اثر مناسب با هر یک از امور مذکوره در حدیث باشد. ۲۱- حدیث وقوف در شبهه از وارد شدن در هلاک بهتر است از طرف کدامیک دلالت بر احتیاط می کند؟
۱. صوفیه ۲. مجتهدین ۳. اخباریین ۴. عرفاه ۲۲- این حدیث: لک ان تنظر بالجزم و تاخذ بالحائط لدینک بر کدامیک از اصول زیر دلالت می کند؟
۱. برائت ۲. احتیاط ۳. تخییر ۲. استصحاب ۲۳- در عبارت انه لین فیما لایعلمون اثر مجعول من الشارع، مترتب علی الفعل لا تقیه العلم و الجاهلی حتی یحکم الشارع بارتفاعه
مع الجاهل ضمیر باارتفاعه به کدامیک بر می گردد؟
۱. جهل ۲. اثر مجعول ۳. شارع ۴. حکم ۲۴- در عبارت یمکن جمله علی ما لم یظهر الحاسد اثره باللسان او غیره بجعل عدم النطق باللسان قیداله ایضاً، ضمیر را قیداً له
مرجعشی کدام است؟
۱. لسان ۲. حاسد ۳. حسد ۴. اثر حسد ۲۵- کدامیک از فقهای زیر می فرماید: حسد معصیت است چنانچه ظن سوء بمومن بردن نیز حرام می باشد و تظاهر به ایندو
قادح در عدالت می باشد؟
۱. محقق حلی ۲. محقق اردبیلی ۰۳ فاضل تونی ۴. علامه حلی
\*\•/\*\•Y••१Y
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
صفحه ۳ از ۴***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش
.
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : مباحث اصول ۳
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۴
۱۷- منظور از مالایطاق در آیه شریفه لاتحملنا مالاطاقه لنا به ، کدامیک می باشد؟
۳. تکلیف شاق ۴. ارتکاب شیئی از روی جهل
۱۸- اگر در حدیث رفع مقدر تمام آثار مذکورات در حدیث باشد منجر به چیز می شود؟
۱. کثرت اضمار ۲. قلت اظمار ۳. عدم اضمار ۴. مطلق اضمار ۱۹- اگر استصحاب برائت متیقنه در حال صغرا و جنون را از باب ظن حجت بدانیم به کدامیک از اصول عملیه زیر می توانیم
استدلال کنیم؟
۱. احتیاط ۲. استصحاب ۳. برائت T : تخيير ۲۰- در حدیت رفع مقدار دانستن کدام یک منجر به تخصیصی اکثر می شود؟
۱. مدر اثر وضعی باشد ۲. مقدار جمیع آثار باشد
۳. مقدار مواخذه باشد ۴. مقدر اثر مناسب با هر یک از امور مذکوره در حدیث باشد. ۲۱- حدیث وقوف در شبهه از وارد شدن در هلاک بهتر است از طرف کدامیک دلالت بر احتیاط می کند؟
۱. صوفیه ۲. مجتهدین ۳. اخباریین ۴. عرفاه ۲۲- این حدیث: لک ان تنظر بالجزم و تاخذ بالحائط لدینک بر کدامیک از اصول زیر دلالت می کند؟
۱. برائت ۲. احتیاط ۳. تخییر ۲. استصحاب ۲۳- در عبارت انه لین فیما لایعلمون اثر مجعول من الشارع، مترتب علی الفعل لا تقیه العلم و الجاهلی حتی یحکم الشارع بارتفاعه
مع الجاهل ضمیر باارتفاعه به کدامیک بر می گردد؟
۱. جهل ۲. اثر مجعول ۳. شارع ۴. حکم ۲۴- در عبارت یمکن جمله علی ما لم یظهر الحاسد اثره باللسان او غیره بجعل عدم النطق باللسان قیداله ایضاً، ضمیر را قیداً له
مرجعشی کدام است؟
۱. لسان ۲. حاسد ۳. حسد ۴. اثر حسد ۲۵- کدامیک از فقهای زیر می فرماید: حسد معصیت است چنانچه ظن سوء بمومن بردن نیز حرام می باشد و تظاهر به ایندو
قادح در عدالت می باشد؟
۱. محقق حلی ۲. محقق اردبیلی ۰۳ فاضل تونی ۴. علامه حلی
\*\•/\*\•Y••१Y
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
صفحه ۳ از ۴***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش
.
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : مباحت اصولی ۳
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۴
۲۶- اخبار تثلیث را جهت استدلال به کدامیک از اصول زیر ذکر می کنند؟
۱. احتیاط ۲. برائت ۳. تخیی ۲. استصحاب ۲۷- در عبارت لان الطیر کان یصد هم عن مقاصدهم فنفاه الشرع، ضمیر فنفاه مرجعش کدامیک می باشد.
۱. صد الطیر ۲. طیر ۳. مقاصد ۴. هم ۲۸- اشتغال یقینی مستدعی برائت یقینیه بوده را چه کسانی قائلند؟
۱. اخباری ها ۲. اخباریها و اصولیین ۳. فقهاء ۴. مجتهدین
۲۹- در عبارت و اما ما ذکره المستدل من ان المراد من وجود الحلال و الحرام فیه احتماله و صلاحیته لهما فه و مخالف لظاهر القضیه و لضمیر منه و لو علی الاستخدام. ضمیر در احتماله و صلاحیته و لهما به ترتیب کدامیک می باشد؟
۱. وجود - حرام و حلالی - شیء ۰۲ وجود- حلالی - شیء
t
۳. وجود - شیء- حرام و حلالی اشیاء و وجود - حرام
۳۰- از حدیث ایها امراء رکب امرا بجاهاله فلا شی ء علیه بر کدامیک از اصول زیر می شود استدلال کرد؟
۱. استحباب ۲. برائت ۳. تخییر ۴. احتیاط
\*\•/\*\•Y••१Y
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۴ از ۴
***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش
.
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : مباحت اصولی ۳
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۳۷۴
۲۶- اخبار تثلیث را جهت استدلال به کدامیک از اصول زیر ذکر می کنند؟
۱. احتیاط ۲. برائت ۳. تخیی ۲. استصحاب ۲۷- در عبارت لان الطیر کان یصد هم عن مقاصدهم فنفاه الشرع، ضمیر فنفاه مرجعش کدامیک می باشد.
۱. صد الطیر ۲. طیر ۳. مقاصد ۴. هم ۲۸- اشتغال یقینی مستدعی برائت یقینیه بوده را چه کسانی قائلند؟
۱. اخباری ها ۲. اخباریها و اصولیین ۳. فقهاء ۴. مجتهدین
۲۹- در عبارت و اما ما ذکره المستدل من ان المراد من وجود الحلال و الحرام فیه احتماله و صلاحیته لهما فه و مخالف لظاهر القضیه و لضمیر منه و لو علی الاستخدام. ضمیر در احتماله و صلاحیته و لهما به ترتیب کدامیک می باشد؟
۱. وجود - حرام و حلالی - شیء ۰۲ وجود- حلالی - شیء
t
۳. وجود - شیء- حرام و حلالی اشیاء و وجود - حرام
۳۰- از حدیث ایها امراء رکب امرا بجاهاله فلا شی ء علیه بر کدامیک از اصول زیر می شود استدلال کرد؟
۱. استحباب ۲. برائت ۳. تخییر ۴. احتیاط
\*\•/\*\•Y••१Y
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۴ از ۴
***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :