نمونه سوال درس جامعه شناسی تاریخی نیمسال دوم 93-92
بیست فایل

نمونه سوال درس جامعه شناسی تاریخی نیمسال دوم 93-92

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
*- :-------Tمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰
عنوان درس : جامعه شناسی تاریخی
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ۱۲۲۰۲۶۵
۱- اصطلاح «تاریخی» در جامعه شناسی تاریخی به چه مفهومی است؟ ۱. مراد از اصطلاح تاریخی در جامعه شناسی تاریخی، صرف وقایع و حوادث اجتماعی است که در گذشته تاریخی رخ داده است. ۲. مفهوم تاریخی در جامعه شناسی تاریخی، بیان کنندهٔ بستر زمانی و مکانی است که وقایع، رخدادها و پدیده های تاریخی در آن شکل می گیرند. ۳. منظور از مفهوم این اصطلاح پرداختن به جنبه های جامعه شناسانه تاریخی وقایع گذشته است تا تاریخ از حالت بی روحی پرداختن به وقایع سیاسی درآید.
۲. اصطلاح تاریخی در جامعه شناسی تاریخی، به مفهوم پرداختن به معنای پدیده های گذشته و شناخت و آگاهی به آن پدیده ها است.
۲- جامعه شناسی تاریخی در کدام دوره از مراحل تکوین خود، به چالش با توتالیتاریسم و با تأکید بر دموکراسی و لیبرالیسم راست گرایانه، به حل مشکلات جامعه پرداخت؟
۱. مرحلهٔ اول ۲. مرحلهٔ دوم ۳. مرحلهٔ سوم ۴. مرحله چهارم
۳- کدام یک از سوالات زیر از جمله موضوعات چهارگانه جامعه شناسی تاریخی محسوب نمی شوند؟
۱. حکومتها چگونه بر رشد اجتماعی جوامع تأثیر گذاشتند؟
۲. آیا امور اجتماعی مسیر دوری دارد و با اصلاح تاریخ تکرار می شود؟
۳. اقوام انسانی با طی چه مراحلی به وضع اجتماعی کنونی خود رسیده اند؟
۴. وضع ابتدایی انسان چه بود و چگونه تغییر کرد؟ ۴- جامعه شناسان تاریخی بر اثر عدم رعایت احتیاط در مورد روشهای تحقیق اسیر چه روشی شدند؟
Y . روش تاریخی صرف Y روش تطبیقی .Y روش کمی .Y . روش کیفی ۵- اکثر مکتب ها و گرایش های جامعه شناسی مخالف چه نوع فلسفه تاریخی هستند؟
۱. فلسفه نقدی تاریخ ۰۲ فلسفه تاریخی - مارکسیستی
۳. فلسفه های نظری غایت شناسانه تاریخی ۴. فلسفه نظری تاریخ ۶- در چه نوع مطالعه ای، اجزاء و پدیده های اجتماعی در حال «حرکت» و در طول «زمان» مطالعه می شوند و از این راه قوانین
عمومی رشد و پیشرفت اجتماعی آنها کشف می گردد؟
۱. جامعه شناسی تاریخی پویاشناسانه ۲. جامعه شناسی تاریخی همگرایانه
۳. جامعه شناسی تاریخی کارکردگرایانه ۴. جامعه شناسی تاریخی خرد
γ. γ./Υ.Υ , ΥγΥΔΥ صفحه ۱ از ۵
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
*- :-------Tمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰
عنوان درس : جامعه شناسی تاریخی
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ۱۲۲۰۲۶۵
۱- اصطلاح «تاریخی» در جامعه شناسی تاریخی به چه مفهومی است؟ ۱. مراد از اصطلاح تاریخی در جامعه شناسی تاریخی، صرف وقایع و حوادث اجتماعی است که در گذشته تاریخی رخ داده است. ۲. مفهوم تاریخی در جامعه شناسی تاریخی، بیان کنندهٔ بستر زمانی و مکانی است که وقایع، رخدادها و پدیده های تاریخی در آن شکل می گیرند. ۳. منظور از مفهوم این اصطلاح پرداختن به جنبه های جامعه شناسانه تاریخی وقایع گذشته است تا تاریخ از حالت بی روحی پرداختن به وقایع سیاسی درآید.
۲. اصطلاح تاریخی در جامعه شناسی تاریخی، به مفهوم پرداختن به معنای پدیده های گذشته و شناخت و آگاهی به آن پدیده ها است.
۲- جامعه شناسی تاریخی در کدام دوره از مراحل تکوین خود، به چالش با توتالیتاریسم و با تأکید بر دموکراسی و لیبرالیسم راست گرایانه، به حل مشکلات جامعه پرداخت؟
۱. مرحلهٔ اول ۲. مرحلهٔ دوم ۳. مرحلهٔ سوم ۴. مرحله چهارم
۳- کدام یک از سوالات زیر از جمله موضوعات چهارگانه جامعه شناسی تاریخی محسوب نمی شوند؟
۱. حکومتها چگونه بر رشد اجتماعی جوامع تأثیر گذاشتند؟
۲. آیا امور اجتماعی مسیر دوری دارد و با اصلاح تاریخ تکرار می شود؟
۳. اقوام انسانی با طی چه مراحلی به وضع اجتماعی کنونی خود رسیده اند؟
۴. وضع ابتدایی انسان چه بود و چگونه تغییر کرد؟ ۴- جامعه شناسان تاریخی بر اثر عدم رعایت احتیاط در مورد روشهای تحقیق اسیر چه روشی شدند؟
Y . روش تاریخی صرف Y روش تطبیقی .Y روش کمی .Y . روش کیفی ۵- اکثر مکتب ها و گرایش های جامعه شناسی مخالف چه نوع فلسفه تاریخی هستند؟
۱. فلسفه نقدی تاریخ ۰۲ فلسفه تاریخی - مارکسیستی
۳. فلسفه های نظری غایت شناسانه تاریخی ۴. فلسفه نظری تاریخ ۶- در چه نوع مطالعه ای، اجزاء و پدیده های اجتماعی در حال «حرکت» و در طول «زمان» مطالعه می شوند و از این راه قوانین
عمومی رشد و پیشرفت اجتماعی آنها کشف می گردد؟
۱. جامعه شناسی تاریخی پویاشناسانه ۲. جامعه شناسی تاریخی همگرایانه
۳. جامعه شناسی تاریخی کارکردگرایانه ۴. جامعه شناسی تاریخی خرد
γ. γ./Υ.Υ , ΥγΥΔΥ صفحه ۱ از ۵
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
*- :-------Tمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : جامعه شناسی تاریخی
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ۱۲۲۰۲۶۵
۷- کدام نظریه پردازان مطالعات جامعه شناسی تاریخی بر این اعتقاد هستند که حیات اجتماعی را باید در چهارچوب عواملی بسیار گسترده تر از آنچه که از دل دولت - ملتهای مدرن بیرون می آیند، مورد مطالعه و بررسی قرار داد؟
۱. اشپنگلر و فروید آ ، فرنال برودل و نوربرت الیاس ۲. رندال کالنز و فرنال برودل ٠٢ تی. بی. باتومور و اشپنگلر
۸- کدام یک از گزینه های زیر مبین نظریه «راز» در باب تغییرات اجتماعی می باشد؟ ۱. تغییر ترکیب توازن اجزای جامعه یا نوع سازمان و همچنین هنری پدید آمده در زبان، ۲. تغییر در ارزشها و معانی موجود در یک دوره تاریخی یا در یک جامعه یا گروههای مهم در جامعه است. ۳. این نظریه به طور کلی بر این اعتقاد است که دیدگاه مادی عامل بنیادین در تغییر عناصر جامعه است. ۴. زمانی که طرز تفکر انسان دگرگون گردید رنگ و معنای جهان نیز در برابرش جلوه ای دیگر خواهد یافت.
۹- رویکرد جامعه شناسانه کدام یک از اندیشمندان زیر در مقابل رویکرد اسپنسر قرار دارد؟
t
۱. مارکسی ۲. آنتونی گیدنز ۲. رابرتسون پیتر برک
.W— آن دسته از مورخان که برای آگاهی از مشکلات مطالعات تاریخی به نظریه ها روی می آورند، در پی چه هدفی به این کار دست می زنند؟ ۱. یافتن به جواب سوالها ۲، صورت بندی مسائل تاریخی ۳. مسئله بندی مطالعات تاریخی ۰۴ پی بردن به سوالات ۱۱- اساسی ترین انتقادی که به دیدگاه کارکردگرایی وارد شده است، کدام است؟ ۱. این دیدگاه مانع تحولات بنیادین اجتماعی است. ۲. دیدگاه کاردگرایی در عملی محافظه کار است. ۳. صرفا بر کارکرد نهادها در جامعه تاکید می کند.
۴. جواب قانع کننده ای برای تحولات نهادهای اجتماعی به دست نمی دهد. ۱۲- عمده ترین انتقاد ابن خلدون نسبت به مورخان چه بود؟ ۱. به تغییر و تحول در جهان عناصر و کون و فساد به عنوان محرکهای حوادث تاریخی توجه نداشته اند. ۲. از عهده توصیف زندگی اقوام خانه به دوش و ابتدایی جوامع بشری برنیامدهاند. ۲. در بررسی تمدنها مختلف به هیچ وجه به روش مقایسه ای به عنوان روشی تحلیلی علاقه نشان نداده اند. ۴. در مورد طبیعت آدمی و اجتماع (روان شناسی تاریخی و جامعه شناسی تاریخی) کاری نکردهاند.
γ. γ./Υ.Υ , ΥγΥΔΥ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
صفحه ۲ از ۵***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
*- :-------Tمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : جامعه شناسی تاریخی
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ۱۲۲۰۲۶۵
۷- کدام نظریه پردازان مطالعات جامعه شناسی تاریخی بر این اعتقاد هستند که حیات اجتماعی را باید در چهارچوب عواملی بسیار گسترده تر از آنچه که از دل دولت - ملتهای مدرن بیرون می آیند، مورد مطالعه و بررسی قرار داد؟
۱. اشپنگلر و فروید آ ، فرنال برودل و نوربرت الیاس ۲. رندال کالنز و فرنال برودل ٠٢ تی. بی. باتومور و اشپنگلر
۸- کدام یک از گزینه های زیر مبین نظریه «راز» در باب تغییرات اجتماعی می باشد؟ ۱. تغییر ترکیب توازن اجزای جامعه یا نوع سازمان و همچنین هنری پدید آمده در زبان، ۲. تغییر در ارزشها و معانی موجود در یک دوره تاریخی یا در یک جامعه یا گروههای مهم در جامعه است. ۳. این نظریه به طور کلی بر این اعتقاد است که دیدگاه مادی عامل بنیادین در تغییر عناصر جامعه است. ۴. زمانی که طرز تفکر انسان دگرگون گردید رنگ و معنای جهان نیز در برابرش جلوه ای دیگر خواهد یافت.
۹- رویکرد جامعه شناسانه کدام یک از اندیشمندان زیر در مقابل رویکرد اسپنسر قرار دارد؟
t
۱. مارکسی ۲. آنتونی گیدنز ۲. رابرتسون پیتر برک
.W— آن دسته از مورخان که برای آگاهی از مشکلات مطالعات تاریخی به نظریه ها روی می آورند، در پی چه هدفی به این کار دست می زنند؟ ۱. یافتن به جواب سوالها ۲، صورت بندی مسائل تاریخی ۳. مسئله بندی مطالعات تاریخی ۰۴ پی بردن به سوالات ۱۱- اساسی ترین انتقادی که به دیدگاه کارکردگرایی وارد شده است، کدام است؟ ۱. این دیدگاه مانع تحولات بنیادین اجتماعی است. ۲. دیدگاه کاردگرایی در عملی محافظه کار است. ۳. صرفا بر کارکرد نهادها در جامعه تاکید می کند.
۴. جواب قانع کننده ای برای تحولات نهادهای اجتماعی به دست نمی دهد. ۱۲- عمده ترین انتقاد ابن خلدون نسبت به مورخان چه بود؟ ۱. به تغییر و تحول در جهان عناصر و کون و فساد به عنوان محرکهای حوادث تاریخی توجه نداشته اند. ۲. از عهده توصیف زندگی اقوام خانه به دوش و ابتدایی جوامع بشری برنیامدهاند. ۲. در بررسی تمدنها مختلف به هیچ وجه به روش مقایسه ای به عنوان روشی تحلیلی علاقه نشان نداده اند. ۴. در مورد طبیعت آدمی و اجتماع (روان شناسی تاریخی و جامعه شناسی تاریخی) کاری نکردهاند.
γ. γ./Υ.Υ , ΥγΥΔΥ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
صفحه ۲ از ۵***
.
藥 = دانشگاه پیام نور کارشناسی - -, - - - - - - ;I - مرکز آن هونو سنجشی حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است
زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ عنوان درس : جامعه شناسی تاریخی رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ۱۲۲۰۲۶۵
۱۳- کدام یک از افراد زیر برای کشف و تبیین مسائل اجتماعی بر روش استقرایی و تاریخی تأکید کرده و اهمیت زبان و قانون را
یادآور شد ؟
۱. کالینگ وود ۰۲ پیتر بر ک ۳. میشل فوکو ۴. ویکو
۱۴- کدام یک از اندیشمندان حوزه جامعه شناسی تاریخی بر این اعتقاد است که درک پدیده های شخصی و جزیی تاریخ که بی
شمارند، مستلزم برخورداری از «تخیلی جامعه شناسانه» است؟
۱. میلز ۲. آگوست کنت ۳. مارکسی ۴. دورکیم ۱۵- کدام جامعه شناسی بر خلاف اشپنگلر معتقد است که هر فرهنگی واقعیتی منحصر به فرد است؟
۱. آلفرد وبر ۳. ماکس وبر ۳۔ گئورگ زیمل ۴. رابرت پارک ۱۶- کدام جامعه شناسی از تاریخ اجتماعی با تعبیر «تاریخ بدون نام افراد یا حتی نام ملتها» یاد می کرد؟
۱. آگوست کنت ۲، جی، ال، آندرسن ۳. ترسک ۴. ویسیلینگ
۱۷- نگرشی به تاریخ به عنوان «امور بی همتا و تکرار ناپذیر» اغلب از سوی چه کسانی مطرح می گردد؟ ۱. فلاسفه تاریخ ャ تاریخ نگاران ۳. جامعه شناسان تاریخی ۴. روان شناسان تاریخی
۱۸- آگوست کنت در بسط نظریات عام خود از داده های تجربی از چند تن از نظریه پردازان تاریخی تبعیت کرده است، کدام
یک از گزینه های زیر از جمله این سه تن نیست؟ ۱. کارل مارکسی ۲. ماکس وبر ۰۳ دورکیم ۴. رابرت پارک
۱۹- از نظر کدام جامعه شناسی تاریخی، ادبیات علوم اجتماعی، به دلیل اینکه تبیین های آن منطبق با اسناد و شواهد تاریخی
نیست، ادبیاتی «مأیوس کننده و چندش آور» است؟
۲. ویلتشایر ۳. اسکو کپولی آ، هربرت اسپنسر
۱. زیگموند فروید ۲۰- در آیه ۴۳ سوره مؤمنون، «هیچ امتی اجلاش جلو و عقب نمی افتد»، منظور از اجل چیست؟ ۳. افول تمدنی ملتها ۴. مردن حیات اجتماعی
۱. قیامت کبری ۲. مرگ سیاسی ملتها
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۳ از ۵
γ. γ./Υ.Υ , ΥγΥΔΥ***
.
藥 = دانشگاه پیام نور کارشناسی - -, - - - - - - ;I - مرکز آن هونو سنجشی حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است
زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ عنوان درس : جامعه شناسی تاریخی رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ۱۲۲۰۲۶۵
۱۳- کدام یک از افراد زیر برای کشف و تبیین مسائل اجتماعی بر روش استقرایی و تاریخی تأکید کرده و اهمیت زبان و قانون را
یادآور شد ؟
۱. کالینگ وود ۰۲ پیتر بر ک ۳. میشل فوکو ۴. ویکو
۱۴- کدام یک از اندیشمندان حوزه جامعه شناسی تاریخی بر این اعتقاد است که درک پدیده های شخصی و جزیی تاریخ که بی
شمارند، مستلزم برخورداری از «تخیلی جامعه شناسانه» است؟
۱. میلز ۲. آگوست کنت ۳. مارکسی ۴. دورکیم ۱۵- کدام جامعه شناسی بر خلاف اشپنگلر معتقد است که هر فرهنگی واقعیتی منحصر به فرد است؟
۱. آلفرد وبر ۳. ماکس وبر ۳۔ گئورگ زیمل ۴. رابرت پارک ۱۶- کدام جامعه شناسی از تاریخ اجتماعی با تعبیر «تاریخ بدون نام افراد یا حتی نام ملتها» یاد می کرد؟
۱. آگوست کنت ۲، جی، ال، آندرسن ۳. ترسک ۴. ویسیلینگ
۱۷- نگرشی به تاریخ به عنوان «امور بی همتا و تکرار ناپذیر» اغلب از سوی چه کسانی مطرح می گردد؟ ۱. فلاسفه تاریخ ャ تاریخ نگاران ۳. جامعه شناسان تاریخی ۴. روان شناسان تاریخی
۱۸- آگوست کنت در بسط نظریات عام خود از داده های تجربی از چند تن از نظریه پردازان تاریخی تبعیت کرده است، کدام
یک از گزینه های زیر از جمله این سه تن نیست؟ ۱. کارل مارکسی ۲. ماکس وبر ۰۳ دورکیم ۴. رابرت پارک
۱۹- از نظر کدام جامعه شناسی تاریخی، ادبیات علوم اجتماعی، به دلیل اینکه تبیین های آن منطبق با اسناد و شواهد تاریخی
نیست، ادبیاتی «مأیوس کننده و چندش آور» است؟
۲. ویلتشایر ۳. اسکو کپولی آ، هربرت اسپنسر
۱. زیگموند فروید ۲۰- در آیه ۴۳ سوره مؤمنون، «هیچ امتی اجلاش جلو و عقب نمی افتد»، منظور از اجل چیست؟ ۳. افول تمدنی ملتها ۴. مردن حیات اجتماعی
۱. قیامت کبری ۲. مرگ سیاسی ملتها
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۳ از ۵
γ. γ./Υ.Υ , ΥγΥΔΥ***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
*- :-------Tمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : جامعه شناسی تاریخی
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ۱۲۲۰۲۶۵
۲۱- بنا بر تفکر قرآنی، حاکم شدن انسان به سرنوشت خود، مستلزم تحقق چه امر بزرگی است؟ ۱. دریافت و فهم این اصل مهم که بشر توانی برای دخالت در غایت تاریخ ندارد. ۲. مقابله با گرایشهای فکری که درصدد تحریف مسیر اصلاح گرایانه تاریخی هستند. ۳. به دست آوردن شناخت نسبت به سنت ها و قوانین حاکم بر تاریخ ۴. به دست آوردن قدرت تأثیرگذاری بر مسیر تحولات تاریخی
۲۲- شاخص ترین فرد از فلاسفه اروپایی که معتقد بود عمل اجتماعی مجزا و مستقل از عمل فرد است، کدام یک از افراد زیر
۱. دکارت ۲. کانت ۳. جان لاک .Y . هگل
۲۳- آیه شریفه «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم»، مبین کدام صورت سنن تاریخی در قرآن است؟ ۱. سنن تاریخی که به گونه ای، کششها و گرایشهای طبیعی در حرکت انسان قرار گرفته اند. ۲. سنن تاریخی که شکل قضیه فعلیه و تحقق یافته دارد. ۳. سننی که تولید فراوان را وابسته به عدالت در توزیع می داند. ۲. سنن تاریخی که در شکل و قیافه قضیه شرطیه ظاهر می گردد. ۲۴- کدام جامعه در واقع به دست خود سند مرگ و نابودی خود را نوشته و امضا می کند؟ ۱. جامعه ای که با سنتهای الهی در طبیعت بازی می کند. ۲. جامعه ای که تلاشی برای شناخت سنتهای قرآنی تاریخ نمی کند. ۳. جامعه ای که آگاهانه یا نا آگاهانه به انحراف اخلاقی جامعه می پردازد. ۴. جامعه ای که اساسی خود را به جای تفکر توحیدی، بر تفکر شرک بنا نهاد. ۲۵- بنابر آیه ۳۰ سوره بقره، «هنگامی که خداوند به فرشتگان گفت من روی زمین خلیفه خواهم نهاد، فرشتگان گفتند آیا کسی را در زمین قرار می دهی ...»، سه عنصری که بر اساس آنها خداوند جامعه را روی زمین پی افکنده، کدامند؟ ۱. جامعه، تاریخ و انسان خلیفه الله بر روی زمین، ۲. خداوند، دین توحیدی و انسان موحد. ۳. انسان، زمین (طبیعت) و پیوند معنوی میان آن دو، ۴. خداوند، انسان و پیوند معنوی آن دو از طریق فرشتگان ۲۶- از کدام یک از گزینه های زیر می توان به درستی به عنوان سازنده حرکت تاریخ یاد کرد؟
۱. سنن تاریخی اصیل ۲. اراده جامعه بشری ۳. ماده و انرژی .Y . محتوای درونی انسان
γ. γ./Υ.Υ , ΥγΥΔΥ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
صفحه ۴ از ۵***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
*- :-------Tمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانشی راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : جامعه شناسی تاریخی
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ۱۲۲۰۲۶۵
۲۱- بنا بر تفکر قرآنی، حاکم شدن انسان به سرنوشت خود، مستلزم تحقق چه امر بزرگی است؟ ۱. دریافت و فهم این اصل مهم که بشر توانی برای دخالت در غایت تاریخ ندارد. ۲. مقابله با گرایشهای فکری که درصدد تحریف مسیر اصلاح گرایانه تاریخی هستند. ۳. به دست آوردن شناخت نسبت به سنت ها و قوانین حاکم بر تاریخ ۴. به دست آوردن قدرت تأثیرگذاری بر مسیر تحولات تاریخی
۲۲- شاخص ترین فرد از فلاسفه اروپایی که معتقد بود عمل اجتماعی مجزا و مستقل از عمل فرد است، کدام یک از افراد زیر
۱. دکارت ۲. کانت ۳. جان لاک .Y . هگل
۲۳- آیه شریفه «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم»، مبین کدام صورت سنن تاریخی در قرآن است؟ ۱. سنن تاریخی که به گونه ای، کششها و گرایشهای طبیعی در حرکت انسان قرار گرفته اند. ۲. سنن تاریخی که شکل قضیه فعلیه و تحقق یافته دارد. ۳. سننی که تولید فراوان را وابسته به عدالت در توزیع می داند. ۲. سنن تاریخی که در شکل و قیافه قضیه شرطیه ظاهر می گردد. ۲۴- کدام جامعه در واقع به دست خود سند مرگ و نابودی خود را نوشته و امضا می کند؟ ۱. جامعه ای که با سنتهای الهی در طبیعت بازی می کند. ۲. جامعه ای که تلاشی برای شناخت سنتهای قرآنی تاریخ نمی کند. ۳. جامعه ای که آگاهانه یا نا آگاهانه به انحراف اخلاقی جامعه می پردازد. ۴. جامعه ای که اساسی خود را به جای تفکر توحیدی، بر تفکر شرک بنا نهاد. ۲۵- بنابر آیه ۳۰ سوره بقره، «هنگامی که خداوند به فرشتگان گفت من روی زمین خلیفه خواهم نهاد، فرشتگان گفتند آیا کسی را در زمین قرار می دهی ...»، سه عنصری که بر اساس آنها خداوند جامعه را روی زمین پی افکنده، کدامند؟ ۱. جامعه، تاریخ و انسان خلیفه الله بر روی زمین، ۲. خداوند، دین توحیدی و انسان موحد. ۳. انسان، زمین (طبیعت) و پیوند معنوی میان آن دو، ۴. خداوند، انسان و پیوند معنوی آن دو از طریق فرشتگان ۲۶- از کدام یک از گزینه های زیر می توان به درستی به عنوان سازنده حرکت تاریخ یاد کرد؟
۱. سنن تاریخی اصیل ۲. اراده جامعه بشری ۳. ماده و انرژی .Y . محتوای درونی انسان
γ. γ./Υ.Υ , ΥγΥΔΥ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲
صفحه ۴ از ۵***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :