نمونه سوال درس تفسیر ترتیبی قرآن کریم 3 نیمسال دوم 93-92
بیست فایل

نمونه سوال درس تفسیر ترتیبی قرآن کریم 3 نیمسال دوم 93-92

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي: . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : .
? ... - - نــه ار”، د : ..ی تکنورالایی دارندلین تفسیر ترتیبی قران کریم ۳
نام این د: الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث۱۲۲۰۱۸۵
- کدام عبارت در مورد قرائت «قال» در آیه «قال ربی یعلم القول فی السماء» صحیح است؟ ۱. همه این عبارت را بر وجه امروطلب قرائت کرده اند. ۲. ابوبکر و خلف آن را بر وجه جمله خبریه قرائت کرده اند. ۳. اهلی کوفه جمله خبریه و بقیه بر وجه امر قرائت کرده اند. ۴. اهلی کوفه بر وجه امر و طلب قرائت کرده اند. " آیه «و هم فی غفله معرضون» یعنی از فکر کردن درباره چه چیزی خودداری می کنند؟ ۱. قیامت ۲. یاد خداوند ۳. اعمالی خود ۴. نبوت پیامبر
" به نظر قتاده معنای «لاهیه» در آیه «لاهیه قلوبهام» چیست؟
۱. طالبه ۲. هازبه ۳. غافله ۴. طالبه للهو
" کدام گزینه در مورد کلمه «کم» در آیه «کم قصمنا من قریه» صحیح است؟ ۱. کم برای تقلیل است و ضد رب است. ۲. کم برای کثرت است و مترادف رب است. ۳. کم در موضع نصب است و منصوب به فعل محذوف است. ۲. کم در موضع نصب است و منصوبه به فعل قصمنا
* کدام گزینه در مورد معنی عبارت «لایفترون» در آیه «یسبحون اللیل و النهار لایفترون» صحیح نیست؟ ۱. سستی را به خود راه نمی دهند. آ، افسرده و دلتنگ نمی شوند.
۳. سستی را ترک می کنند. ۴. نسبت ناروا را به خدا ترک می کنند.
* " کدام گزینه در معنای آیه «ان الساموات و الارضی کانتا رتقا ففتناهما» از دیدگاه امام باقر و امام صادق علیهما السلام است؟
۱. یعنی آسمان و زمین به هم چسبیده بودند خداوند بین آن دو با هوا فاصله انداخت. ۲. یعنی از آسمان و زمین باران نمی بارید و چیزی در زمین نمی رویید پس خداوند آسمان را با باران و زمین را با گیاه شکافت. ۳. یعنی آسمان و زمین پیوسته بودند و شکافی وجود نداشت با خارج ساختن چیزهایی از آن آنها را شکافت. ۴. یعنی آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند اما آنها را از یکدیگر باز کردیم.
ү " مفرد کلمه «رواسی» کدام گزینه است؟
۰۱راسی ۲. راسیه ۰۳ رواس ". روسیه
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۱ از ۵
- J SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS SSAAASAAA SLSG
***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است تعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي : . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : .
? ... - - نــه ار”، د : ..ی تکنورالایی دارندلین تفسیر ترتیبی قران کریم ۳
نام این د: الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث۱۲۲۰۱۸۵
" کدام عبارت از اقوال مفسرین در مورد تفسیر آیه «و جعلنا السماء سقفا محفوظا» نیست؟ ۱. آسمان را از ساقط شدن بر زمین حفظ می کند. ۰۲ آسمان را از اینکه هدم و نابودی یا به هم ریختن سراغش بیاید حفظ می کند. ۳. آنها از رجم شیاطین با شهابها و شعلههای آتش در امان هستند. ۰۴ آسمان را از دسترسی و نفوذ شیاطین حفظ می کنیم. - ابن جریح و قتاده منظور خداوند را از آیه «و من یقل منهم انی اله من دونه فلذالک نجزیه جهنم » چه کسی می دانند؟ ۱. مشرک ۲. کافر ۳۔ ابلیس ۴. منافق
علت مذکر آوردن کلمه محفوظا در آیه «و جعلنا السماء سقفا محفوظا» چیست؟
۱. به جهت کلمه السماء مذکر است. ۲. به جهت کلمه سقفا مذکر است. ۳. به جهت فعلی جعلنا مذکر است. آ، به جهت ساختار جمله مذکر است.
\تفسیر ضحاک از کلمه «فلک» در آیه «کل فی فلک یسبحون» چیست؟ ۱. فلک برج مکفوف و حلقه وار که خورشید و قمر در آن حرکت می کنند. ۰۲ فلک مجرای گردش دورانی خورشید و قمر با حرکت در آن است.
| ۳. فلک آسیاب است مانند هیت و قطب دوار آلت ریسندگی است.
۰۲ فلک چیزی است که دوار باشد و جمعش افلاک است.
" " از دیدگاه مفسران دلیل خلقت انسان از عجله در آیه «خلق الانسان من عجل» چیست؟
۱. به جهت تشبیه ۲. به جهت مبالغه ۳. به جهت قصر آ، به جهت تضعیف " - از نظر شیخ طوسی معنی اقوی برای آیه «لایستطیعون نصر انفسهم » کدام است؟ ۱. خدایان خویشتن خود را نمی توانند یاری کنند. ۲. خدایان قادر بر یاری خویشتن نیستند چگونه می توانند قادر بر نصرت و یاری غیر خودشان باشند. ۳. کفار قادر بر دفع عذابی که به آنها از ناحیه خودشان می رسد نخواهند بود. آ، کفار قادر بر یاری خویشتن نیستند چگونه می توانند غیر خودشان را یاری کنند. ۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۳۷۸۶ = نیمسال دوم " - "۱۳۹ = صفحه " از* =
***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي : . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : .
? ... - - نــه ار”، د : ..ی تکنورالایی دارندلین تفسیر ترتیبی قران کریم ۳
نام این د: الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث۱۲۲۰۱۸۵
" - کدام گزینه در مورد عبارت «الصم» در آیه لا یسمع الصام الدعا اذا ما ینذرون» غلط است؟ ۱. یعنی زمانی که انذار شوند دعوت را نمی پذیرند و به واسطه انتفاع نبردن از دعوت کر می شوند. ۲. دلیل نشنیدن دعوت توسط آنان التفات نکردن و بی توجهی به آن است. ۳. خداوند آنان را از باب مبالغه به معنای کران تعبیر کرده است.
۴. خداوند آنان را از باب مجاز و توسعه به کران تشبیه کرده است.
* در آیه «کفی بنا حاسبین» حرف با از چه نوع است و اعراب حاسبین چیست؟ ۱. حرف باء جر و حاسبین بنابر حال منصوب است. ۲ - حرف باء زائد و حاسبین بنا بر حال منصوب است، ۳ - حرف باء جر و حاسبین بنا بر مفعول منصوب است، ۴ - حرف باء زائد و حاسبین بنا بر مفعول منصوب است،
7 \ " در کدام گزینه اعراب کلمه ابراهیم از دیدگاه زجاج در آیه « فتی یذکرهم یقال له ابراهیم» آمده است؟ ۱. بنابر تقدیر ینادی یا ابراهیم منادی مفرد و مضموم است ۲. نایب فاعلی معرفه و مضموم است. ۳. خبر مبتدای محذوف و تقدیرآن یقال له هذا است. ۴. مبتدای مواخر و مرفوع است.
" از منظر شیخ طوسی کدام دیدگاه در مورد سخن حضرت ابراهیم «انی سقیم» باطل و قابل قبول نیست؟
۱. منظور این است که سقیم یعنی غصه خوردن از گمراهی قومش،
۲. خداوند به او اجازه داده است که بگوید من مریضی هستم. ۳. منظور از سقیم بودن این است که من پیش شما دیوانه هستم چون شما را به دین خدا دعوت می کنم.
منظور از سقیم مشرف بر موت بودن است.
" " کدام گزینه در تفاسیر مفسران در مورد آیه «و نجیناه و لوطا الی الارض التی بارکنا فیها للعالمین» نیامده است؟
۱. آن دو را به سرزمین مکه نجاتشان دادیم. ۲. آن دو را به سرزمین سینا(طور) نجاتشان دادیم. ۲. آن دو را به سرزمین بیت المقدس نجاتشان دادیم. ۰۴ از سرزمین عراق به شام نجاتشان دادیم.
- استفهام در آیه «فهل انتم شاکرون» از چه نوع است به چه دلیل؟
۱. استفهام توبیخی به جهت شکر خداوند بر نعمات مختلف. ۲. استفهام تقریری به جهت شکر خداوند بر نعمات مختلف. ۳. استفهام انکاری به جهت عدم شکر گذاری خداوند. ۴. استفهام طلبی به جهت عدم شکر گذاری خداوند.
، از نظر شیخ زمین سلیمان که در آیه « الی الارضی التی بارکنا فیها» به آن اشاره شده است کدام است؟ fo نان انسار X رصی X 2 دسیع طوسی دسرزمین لا
۱. مکه آ ، بیت المقدس ۳. شام ۴. عراق
ל^V"וץ. ו. ון. ו. ו نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۳ از ۵
***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است تعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي : . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : .
? ... - - نــه ار”، د : ..ی تکنورالایی دارندلین تفسیر ترتیبی قران کریم ۳
نام این د: الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث۱۲۲۰۱۸۵
" در سوره انبیاء این دعا از زبان چه کسی بیان شده است؟ «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»
۱. ذالکفلی ۲. ذالنوان ۳. اسماعیلی ۴. ادریس " در آیه «و ان هذه امتکم امه واحده» اعراب «امه» کدام است؟
۱. رفع بنا بر بدل ۲. رفع بنا بر صفت ۳. نصب بنا بر حالی ۴۔ نصب بنا بر صفت " " دیدگاه مختار فخر رازی برای تفسیر آیه «لتنذر قوما ما آنذر اباوء هم فهم غافلون » کدام است؟
۱. مقصود از ما اثبات است و آن ما مصدریه است. ۲. مقصود از ما اثبات است و آن ما موصوله است.
۳. مقصود از مامای نافیه است. ۴. مقصود از ما مای زائد است. " از دیدگاه فخر رازی تفسیر آیه «لقد حق القول علی اکثرهم فهم لایومنون» کدام وجه است؟
۱. وجه اول، منظور همان قول خدای متعالی «لاملان جهنم منک ومن تبعک».
۲. وجه دوم، معنایش این است که در علم او گذشته است که ایمان می آورد و ایمان نمی آورد پس حق القول ثابت کرد که با دیگری تغییر نمی کند.
۳. وجه سوم، منظور از آن که همانا ثابت شده است گفته ای که خداوند آن را به زبان پیامبران فرمود از توحید وغیره و برهانش را آشکار کرد.
۴. وجه چهارم، این است که گفته شود کلمه عذاب فوری بر بیشترشان ثابت شد. * " " کدام گزینه این عبارت را در تفسیر آیه «و جعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدافاغشیناهم» را کا کند ؟ ماکزینه این عبارت را در تفسیر آیه «و من بین ایدا به نام السد او من هم ك ر دهی
گویا خداوند می فرماید در پیش رو آنها مانعی قرار دادیم -ا- است و در پشت سرشان مانعی قرار دادیم پس به سوی -ا- باز نمی گردند.
۱. هدایت عملی - هدایت نظری که فطری است ۲: هدایت نظری - هدایت غریزی که فطری است ۰۳ هدایت عامه - هدایت نظری که غیر فطری است ۲: هدایت نظری - هدایت عملی که غیر فطری است " در کدام گزینه خداوند انذار عمومی را ایجاب می کند؟ ۱. لتنذر قوما ما انذز اباء هم ، یسی ۶ ۲. انما تنذر من اتبع الذکر و خشی الرحمن، یس ۱۱ ۳. سواء علیهم انذر تهم، یسی ۱۰ ۰۴ لم تنذرهم فهم لایومنون، یس ۱۰ ... – YY
تفسیر «الذکر» در آیه «اتباع الذکر» چیست والف ولام آن از چه نوع است؟
۱. شرف و عزت - عهد ذکری ۰۲ یاد خداوند - عهد حضوری
۳. قرآن - عهد ذکری ۴. قرآن - عهد حضوری
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۴ از ۵
ל^V"וץ. ו. ון. ו. ו
***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است تعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي : . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : .
? ... - - نــه ار”، د : ..ی تکنورالایی دارندلین تفسیر ترتیبی قران کریم ۳
نام این د: الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث۱۲۲۰۱۸۵
" در سوره انبیاء این دعا از زبان چه کسی بیان شده است؟ «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»
۱. ذالکفلی ۲. ذالنوان ۳. اسماعیلی ۴. ادریس " در آیه «و ان هذه امتکم امه واحده» اعراب «امه» کدام است؟
۱. رفع بنا بر بدل ۲. رفع بنا بر صفت ۳. نصب بنا بر حالی ۴۔ نصب بنا بر صفت " " دیدگاه مختار فخر رازی برای تفسیر آیه «لتنذر قوما ما آنذر اباوء هم فهم غافلون » کدام است؟
۱. مقصود از ما اثبات است و آن ما مصدریه است. ۲. مقصود از ما اثبات است و آن ما موصوله است.
۳. مقصود از مامای نافیه است. ۴. مقصود از ما مای زائد است. " از دیدگاه فخر رازی تفسیر آیه «لقد حق القول علی اکثرهم فهم لایومنون» کدام وجه است؟
۱. وجه اول، منظور همان قول خدای متعالی «لاملان جهنم منک ومن تبعک».
۲. وجه دوم، معنایش این است که در علم او گذشته است که ایمان می آورد و ایمان نمی آورد پس حق القول ثابت کرد که با دیگری تغییر نمی کند.
۳. وجه سوم، منظور از آن که همانا ثابت شده است گفته ای که خداوند آن را به زبان پیامبران فرمود از توحید وغیره و برهانش را آشکار کرد.
۴. وجه چهارم، این است که گفته شود کلمه عذاب فوری بر بیشترشان ثابت شد. * " " کدام گزینه این عبارت را در تفسیر آیه «و جعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدافاغشیناهم» را کا کند ؟ ماکزینه این عبارت را در تفسیر آیه «و من بین ایدا به نام السد او من هم ك ر دهی
گویا خداوند می فرماید در پیش رو آنها مانعی قرار دادیم -ا- است و در پشت سرشان مانعی قرار دادیم پس به سوی -ا- باز نمی گردند.
۱. هدایت عملی - هدایت نظری که فطری است ۲: هدایت نظری - هدایت غریزی که فطری است ۰۳ هدایت عامه - هدایت نظری که غیر فطری است ۲: هدایت نظری - هدایت عملی که غیر فطری است " در کدام گزینه خداوند انذار عمومی را ایجاب می کند؟ ۱. لتنذر قوما ما انذز اباء هم ، یسی ۶ ۲. انما تنذر من اتبع الذکر و خشی الرحمن، یس ۱۱ ۳. سواء علیهم انذر تهم، یسی ۱۰ ۰۴ لم تنذرهم فهم لایومنون، یس ۱۰ ... – YY
تفسیر «الذکر» در آیه «اتباع الذکر» چیست والف ولام آن از چه نوع است؟
۱. شرف و عزت - عهد ذکری ۰۲ یاد خداوند - عهد حضوری
۳. قرآن - عهد ذکری ۴. قرآن - عهد حضوری
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۴ از ۵
ל^V"וץ. ו. ון. ו. ו
***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :