Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
.= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسي ارشد مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است 不 | ۱ تعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي: . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : . سری سوال : یکT۴ " : مکاتب وروشهای تفسیر قرآن ۱، مکاتب وروشهای تفسیر قرآن کریم ۱رشته تحصیلی/کد ** : الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۱۷۵ -، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۴۸۷- --- - - - -- - \ کدام تعریف در خصوص منهج تفسیری صحیح است؟۱. شیوه ی تفسیری خاصی است که مفسر بر اساس افکار و عقاید و تخصصی علمی یا مکتب تفسیری خود در تفسیر آیات قرآن به کار می گیرد.۲. شیوه ها و گرایش های تفسیری روشهای مختلفی که مفسران بر مبنای روش و گرایش و علوم روز به تفسیر آیات قرآن و روایات میپردازد. ۳. آموزش ها و دانش هایی که مفسر در جهت بهتر تفسیر کردن آیات قرآن بر اساس منطق علمی و عملی به کار می گیرد.۰۴ نمود، گرایش و نظریه هایی که مفسر بر اساس دیدگاه خود و دیدگاه مفسران خود به تفسیر آیات قرآن می پردازد." در کاربردهای این کتاب منظور از مکاتب تفسیری کدام است؟۱. مدارس و دیدگاه های مفسران ۲. فرضیه های مفسران در تفسیر قرآن۳. نظریه های مختلف مفسران در چگونه تفسیر کردن قرآن ۰۴ گرایش ها و روش های مختلف مفسران در قواعد تفسیری " " کدام گزینه در خصوص تفاسیر باطنی محض صحیح است ؟۱. توجه به عمق و باطن آیات قرآن ۲. توجه به مفاهیم عمیق و عالیه ی کلام خدا۳. اجتهاد در کلام خدا و استخراج عملی در زندگی ۰۴ ذکر معانی باطنی و رمزی برای آیات قرآن" - کدام گزینه در خصوص تفاسیر اجتهادی نسبتاً جامع وصحیح است؟ ۱. تفسیر قرآن بر اساس عقل و نقل ۲. برای توضیح معنای آیات قرآن از امور مختلف کمک گرفتن، ۳. تفسیرو بیان آیات قرآن با توجه به علوم روز ۴. توضیح و تفسیر معنای آیات قرآن با کاربردی کردن آن در اجتماع * با توجه به روایت امام صادق (ع) در پاسخ به ابوبصیر در خصوص عدم ذکر نام حضرت علی (ع) در قرآن به کدام موضوع مشابه اشاره داشته اند؟ ۱. ذکر نماز و عدم ذکر رکعات آن در قرآن ۲. عدم ذکر نام تمام انبیای الهی در قرآن ۳. عدم ذکر چگونگی وضو در قرآن ۲. بیان نشدن موارد مصرف خمس در قرآن " - کدام گزینه بر دانایی رسول خدا به همه ی معارف و احکام قرآن و تفسیر و تاویل دلالت دارد؟ ۱. قیاسی ۲. استحسان۰۳قیاس استحسان و روایات ۲. عقلی و نقلی».γ«Υ /Υ «Υ Υ.ΔΥ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ = صفحه از ۵*** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسي ارشد مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي : . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : . سری سوال : ۱ یکT۴ " : مکاتب وروشهای تفسیر قرآن ۱، مکاتب وروشهای تفسیر قرآن کریم ۱رشته تحصیلی/کد ** : الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۱۷۵ -، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۴۸۷" زرکشی قسمتی از تفسیر قرآن را که جز خدا هیچ کس آن را نمی داند کدام دانسته است؟۱. تفسیر باطنی آیات ۲. تفسیر به رای ۰۳ امور غیبی ۴. علوم لدنیعبارت «رسول خدا قسمتی را که فهم آن به شناخت کلام عرب بر می گردد تفسیر نکرده و قسمتی را که فهم ها به شناخت آن تبادر می کند تفسیر نکرده است» مربوط به کدام گزینه است؟۱. تفسیر بیشتر آیات قرآن توسط پیامبر ۲. تفسیر قسمتی از آیات قرآن ۳. تفسیر اندکی از آیات قرآن توسط پیامیر ۲. تفسیر همه ی آیات قرآن توسط پیامیربا توجه به آیه ی « و انزلنا الیک الذکرلتبین للناس ما نزل الیهم» کدام گزینه در خصوص تفسیر قرآن توسط پیامبر صحیحاست؟ ۱. تفسیر بیشترآیات قرآن توسط پیامبر ۲. تفسیر اندکی از آیات قرآن توسط پیامبر *. تبیین همه ی معانی قرآن توسط پیامبر f آموزش مفاهیم آیات قرآن به اصحاب خاصی& ... * --- * . . aت - \ . کدام گزینه درباره تفسیر پیامبر اکرم در طی دوران نبوت صحیح می باشد؟ ۱. تنها تدوین بخشی از تفسیر قرآن ۲. تدوین تفسیر کامل قرآن. Y.۳. تدوین تنها چند سوره از قرآن تفسیر مدونی از ایشان ذکر نشده است۱ - کدام گزینه در خصوص تفسیر قرآن توسط حضرت علی (ع) صحیح است؟) ... حضرت توان تفسیر همه ی معانی قرآن را داشته است ۲. حضرت تنها به جزئی از تفسیر قرآن دست یازیدند ۳. تفسیر حضرت از ابتدای سوره حمد شروع تا پایان سوره ناسا ادامه دارد آن حضرت تنها به تاویل و سبب نزول در تفسیر خود اشاره دارند" - علت اینکه تمسک به اهل بیت در کنار قرآن شرط گمراه نشدن دانسته شده کدام است؟۱. زیرا آنها معصوم هستند ۲. زیرا آنان رهبر جامعه ی مسلمین هستند I ۳. زیرا آنان مبین قرآن هستند ۴. آنان امام و دارای علم امامت هستند" - کدام مورد در خصوص کتاب الباقر (ع) صحیح است؟۱. تفسیری اجتهادی از دوران معصوم است ۲. همان تفسیر ابی الجارود می باشدf۳. بسیاری از علوم مهم در آن آمده است تفسیری به کتابت امام (ع) و املای معصوم می باشد».γ«Υ /Υ «Υ Υ.ΔΥ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ = صفحه ۲ از ۵ *** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسي ارشد مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي : . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : . سری سوال : ۱ یکT۴ " : مکاتب وروشهای تفسیر قرآن ۱، مکاتب وروشهای تفسیر قرآن کریم ۱رشته تحصیلی/کد ** : الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۱۷۵ -، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۴۸۷" - کدام گزینه در خصوص تفسیر منصوب به امام حسن عسگری (ع) صحیح است؟ ۱. تفسیر کامل قرآن و تحلیلی است. ۲. تفسیر با اسناد کامل به امام حسن عسگری می رسد.۳. اکثر مفسران به صحت تفسیر به امام اقرار داشته اند. ۴. دانشمندان در اعتبار و استناد آن به وی اختلاف دارند.روایات تفسیر منصوب به امام حسن عسگری را در کدام یک از منابع می توان یافت؟ ۱. مجمع البیان ۲. الصافی ۳. مستدرک الوسایل ۴. بحارالانوار " روایات کدام کتاب را علامه شوشتری به علت مخالفت مطالب آن با مطالب مسلم تاریخی یا احکام فقهی مورد اتفاق شیعه مجعول دانسته است؟ ۱. تفسیر منسوب به امام هادی ۲. تفسیر منسوب به امام حسن عسگری ۳. تفسیر البرهان ۴. تفسیر قمی- \ Yبه گفته ابن ندیم کتاب الباقر (ع) را چه کسی از آن حضرت روایت نموده است؟ ).. ابو حسنی زیادی ャ。 ابويعقوب يوسف بن محمد بن زیاد۳. ابوالجارود زیاد بن منذر f علی بن محمد بن سیار" کدام گزینه در خصوص مذهب مجاهد بن جبر مکی صحیح است؟ ۱. در کتب رجالی به مذهبشی تصریح نشده است. ۲. شیعه و سنی او را موثق دانسته اند.۳. همه ی دانشمندان او را تضعیف کرده اند. ٠٢ اهل تسنن او را سنی دانسته اند.*** ..., -- 7 . . . . - \ १ بنابر نقل الوسی مکتب و روش تفسیری مجاهد بن جبر مکی کدام است؟ 。ャ ۱. توجه به سبب نزول و تفسیر عرفانی۳. تفسیر و تاویل آیات اعتقادی و کلامی ۲. توجه به لغت عرب و تفسیر اجتهادیتفسیر آیات احکام" - استاد تفسیری سعید بن جبیر کدام است؟۱. امام علی (ع) ۲. عبدالله بن عباسی " نظر صحیح در رابطه با توثیق سعید بن مسیب کدام است؟ ۱. توثیق همگانی توقف در مورد این شخصی۳. تضعیف همگانی توثیق از طرف معصوم۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۰۵۲۰ = نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ = صفحه " از * *** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسي ارشد مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستي : . ما تشريحي : . زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : . سری سوال : ۱ یکT۴ " : مکاتب وروشهای تفسیر قرآن ۱، مکاتب وروشهای تفسیر قرآن کریم ۱رشته تحصیلی/کد ** : الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۱۷۵ -، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث ۱۲۲۰۴۸۷- - - * -- ", * . . – ץץ ابو حمزه ثمالی در روش تفسیری خود از کدام مورد بهره می گیرد؟ ١. قرآن- سنت - لغت ۲. عقلی - نقلی ۳. لغت - علم کلام ۲: روایات - لغت - قرائت - سبب نزول"וץ – کدام در مورد خصوصیات آرای تفسیری عکرمه صحیح است؟ ۱. توجه به قرائات - صرف و نحو - اعتقادات ۲. توجه به لغت و ادبیات - شان نزولی - عرفان ۳. بیان معنای کلمه - تعیین مصداق - بیان شان نزولی ۴. کمک گرفتن از روایات - تفسیر بر اساس عقل - شان نزولYY- بیشتر بهره گیری علمی جابربن یزید جعفی از کدام بوده است؟ ۱. حسن بصری و ابوحمزه ثمالی قتاده و ابو بصیر۳. امام علی و عبدالله بن عباسی ۴. امام باقر و امام صادق (ع)- - - - -- :* - -- ・ ー -- - - -- &. - • - Y & ذکر معنای اشاری بدون توضیح، حمل بر مجاز و استعاره ی بدون قرینه و توجه به قرائن عقلی و ذکر معنای مفردات بدون شاهد جزء روش تفسیری کدام مفسر است؟ ۱. ابوحمزه ثمالی ۲. سعید بن مسیب ۳. مجاهد بن جبر مکی " . زيد بن اسلم" " با توجه به عبارت «عن علی بن فضال عن ابیه قال سالت الرضا علیه السلام، عن قول الله عزوجل جاء ربک و الملک صفاصفا فقال ان الله سبحانه لا یوصف بالمجیی و الذهاب تعالی عن الانتقال انما یعنی بذلک و جاء امر ربک» مربوط به کدام مورداست ؟ ۱. فهم معنا با توجه به ویژگی های کلام ۲.فهم معنا با توجه به معلومات عقلی ۳. فهم معنا با توجه به ویژگی های مخاطب ۰۲ فهم معنا با استفاده از معلمان و مفسران واقعی" " با توجه به عبارت « من فسر القرآن برایه فقد افتری علی الله الکذب» اشاره به کدام یک از ویژگی روش های تفسیری مفسران آگاه به تفسیر دارد؟ ۱. احتراز از تفسیر به رای ۲. بیان معنا فراتر از مدلول عرفی ۳. اتکا به علم و دانش مفسران واقعی ۰۴ لزوم توجه به قرآن و روایت معصوم " کدام مفسر صحابی شعر را دیوان عرب دانسته و در پاسخ به معانی دشوار قرآن از شعر عرب استفاده می نمود؟ ۱ء حسن بصری ۲. سعید بن جبیر ۳ - ابی بن کعب " : عبدالله بن عباس " - کدام از صحابه اولین کسی است که قرآن را در مکه آشکارا قرائت نمود و در میان صحابه به علم قرائت معروف است؟ ۱. ابی بن کعب أ. عبدالله بن مسعود " : عبدالله بن عباس ۲. سلمان فارسی صفحه ۴ از ۵».γ«Υ /Υ «Υ Υ.ΔΥ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲***