نمونه سوال درس نظم فارسی 4 (مثنوی) نیمسال دوم 93-92
بیست فایل

نمونه سوال درس نظم فارسی 4 (مثنوی) نیمسال دوم 93-92

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱
عن-وان درس : ( نظم فارسی ۴(مثنوی رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۱۴۲
۱- با توجه به مفهوم کلی بیت زیر و واژه های مورد نظر، کدام گزینه صحیح نیست؟ چون ز دریا سوی ساحل بازگشت / چنگ شعر معنوی، با سازگشت ۱. تأملات روحی، این عالم ۲. استغراق، صحو
.Y . سلوک، استحاله ۴. محو، کثرت
۲- در بیت زیر «پوستین و دی» به ترتیب به چه تمثیل هایی اشاره دارد؟ خلوت از اغیار باید، نه زیار / پوستین بهر دی آمد نه بهار ۱. معاملات و سلوک، معاصی ۲. خلوت و تفرید، ناهلان
۰۳ ریاضت، نفسانیات ۴. اعمال عبادی، بلا
۳- مراد از «قاف» در بیت زیر چیست؟ گاه خورشید و گاهی دریا شوی / گاه کوه قاف و گه عنقا شوی ۱. حواس روحانی مرشد کامل که از آفتاب عالم تاب حقیقت ارتزاق می کند. ۲. اسماء و صفات نورانی الهی که گرداگرد عالم امکان را دربر گرفته است. ۳. حقیقت انسان کاملی که مظهر و مقر ظهور اسماء و صفات الهی است.
آن وجود نیروهای لم یزلی و معنوی که عالم ماده و مجاز را در احاطه خود دارد.
۴- دلیل اصلی مولوی در اعتراض به اهل اعتزال در بیت زیر چیست؟ استخرهٔ حس اند اهل اعتزال / خویش را سنی نمایند از ضلال
۱. انکار شهود حق تعالی ۲. اعتقاد به سلسله عادت ها
۳. باور مفرط به تأثیر عقل مجازی ۲. انکار وعده و وعید
۵- با توجه به داستان «جستجوی هلال در عهد عمر» و مفاهیم تمثیلی آن کدام گزینه صحیح است؟ ۱. هلالی: ممکنات و کائنات ۲. بیننده هلالی: باورمند اهل حقیقت
۳. موی ابرون واقعیات ۴. عمر جوینده حقیقت
۶- در بیت زیر مراد از «گام آهو و ناف آهو» چیست؟ چند گاهش گام آهو در خور ست بعد از آن خود ناف آهو رهبرست ۱. تعبد و تقلید، ذوق و اشتیاق ۲. مجاز و ظاهر، معنویت و معرفت
۳. آثار و آیات، حقیقت وواقعیت ۲. سلوک و عبادت، مراقبه و صیانت نفسی
صفحه ۱ از ۵
የየ\•f•\•\|•\•\ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد
- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : نظم فارسی ۴(مثنوی ) رشته تحصیلی /کد درس : زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۱۴۲ ۷- در عرفان ابن عربی، «حادث ازلی» تعبیری عارفانه از کدام مورد است؟
۱. اعیان ثابته ۲. ارواح موجودات ۳. انسان کامل ۴. حقایق ممکنات ۸- با توجه به ویژگی های «روح انسانی» کدام گزینه اشتباه به نظر می رسد؟
۱. مظهر صفات و اسماء حق ۲. جرم لطیف
۳. جوهر مجرد از ماده و ترکیب ۴- راکب بر روح حیوانی ۹- با توجه به مفاهیم تمثیلی واژه های مورد نظر در بیت زیر، کدام مورد صحیح است؟
بحر، کف پیش آرد و سدی کند / جر کند و از بعد جر، مدتی کند
۱. بحر: جذبه و شوق ۲. کف: خوف وقبضی
۳. جر: افول از معنویت ۴. مد: بیان معنی و حقیقت ۱۰- ای ببرده رخت حس ها سوی غیب / دست چون موسی برون آور از جیب
مراد از «دست» در مصرع دوم چیست؟
۱. افکار و یافته های عرفانی ۲. اقتدار و فراست
۳. کرامات و خوارق عادات ۴. صفات و کمالات معنوی ۱۱- مفهوم تمثیلی «خور» در بیت زیر چه بوده است؟
بینی طفلی بمالد مادری / تا شود بیدار، واجوید خوری
۱. عشق ۲. نعمت ۳. احسان ۰۴ فیض ۱۲- تا نشد تحقیق، از یاران مبر / از صدف مگسل، نگشت آن قطره در "
مفهوم دقیق «صدف» در کدام گزینه آمده است؟
۱. شهر و دیار آیاران و پیران ۳. کشف و شهود ۴ - ریاضت و سلوک Wy— هست آن آهن، فقیر سخت کش / زیر پتک و آتش است او سرخ و خوش
مراد از «آهن» و «پتک و آتش» در بیت مورد نظر چیست؟
۱. درویش بی خویش، ریاضت و عشق ۲. حقیقت ستیز نااهلی، گناه و نافرمانی
۳. امیال نفسانی، تنبیه و فشار ۴. سالک مبتدی، رنج و سختی
۱. روح اعظم ۲. عقل کلی ۳. عین ثابته ۴۔ تعین اول
የየ\•f•\•\|•\•\ صفحه ۲ از ۵
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد
- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : نظم فارسی ۴(مثنوی ) رشته تحصیلی /کد درس : زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۱۴۲ ۱۵- در بیت زیر مراد از موارد مشخص شده چه بوده است؟ مشرق او، نسبت ذرات او / نی بر آمد، نی فرود شد ذات او ۱. عالم معنا، موجودات علوی، استواری و ثبات ۲. حق تعالی، کاینات، طلوع و غروب ۳. جهان هستی، موجودات، عدم تغییر محسوسی ۴. ولی کامل، اعمال و عبادات، ثبات و تمکین ۱۶- با توجه به داستان «حمله جغدان به باز» کدام گزینه نادرست است؟ ۱. باز: عارف کاملی ۲. جغدان: طالبان دنیا ۳. ویرانه: خرابات و خانقاه ۴. جغدستان: دنیا ۱۷- مراد از «عیان» در بیت زیر چیست؟ چون که عثمان آن عیان را عین گشت / نور فایض بود و ذی النورین گشت ۱. نور معرفت ۲. حقیقت محمدیه ۳. مصاحبت و دیدار نبی ٢. اسرار الوهی ۱. صور معین ۲. اعیان ثابته ۳. عالم معانی ۴. ماهیت ۱۹- معادل «قدم جبار» در عرفان چیست؟ ا. عالم معنا ۲. کائنات ۳. انسان کامل ۴. صور علمیه ۲۰- هدف مولانا از مفهوم بیت زیر در چه امری خلاصه شده است؟ تاب نور چشم با پیه است جفت / نور دل در قطرهٔ خونی نهفت " ۱. اثبات سنخیت و تجانسی ۰۲ درد حلول و اثبات معیت ۰۳رد امتزاج و اثبات حلول ۴ . بیان اتحاد و یگانگی ۲۱- " این سخن ها خود به معنی، یاربی است / حرف ها دام دم شیرین لبی است در بیت فوق «دم شیرین لب» کنایه از چیست؟ ۱. جذبه عشق ۲. تجلیه درون ٢. اتحاد و وصلت ۴. لبیک گفتن معشوق
۲۲- با توجه به مفهوم تمثیلی داستان «کلوخ انداختن تشنه از سر دیوار، در جوی آب» کدام گزینه صحیح نیست؟
۱. کلوخ انداختن: مبارزه با علایق نفسانی و موانع وصول ۲. تشنه: جویای حقیقت ۳. دیوار: ناهلان حقیقت ستیز ۴. آب : حقیقت و وصال የየ\•f•\•\|•\•\ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۳ از ۵***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد
- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : نظم فارسی ۴(مثنوی ) رشته تحصیلی /کد درس : زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۱۴۲ ۱۵- در بیت زیر مراد از موارد مشخص شده چه بوده است؟ مشرق او، نسبت ذرات او / نی بر آمد، نی فرود شد ذات او ۱. عالم معنا، موجودات علوی، استواری و ثبات ۲. حق تعالی، کاینات، طلوع و غروب ۳. جهان هستی، موجودات، عدم تغییر محسوسی ۴. ولی کامل، اعمال و عبادات، ثبات و تمکین ۱۶- با توجه به داستان «حمله جغدان به باز» کدام گزینه نادرست است؟ ۱. باز: عارف کاملی ۲. جغدان: طالبان دنیا ۳. ویرانه: خرابات و خانقاه ۴. جغدستان: دنیا ۱۷- مراد از «عیان» در بیت زیر چیست؟ چون که عثمان آن عیان را عین گشت / نور فایض بود و ذی النورین گشت ۱. نور معرفت ۲. حقیقت محمدیه ۳. مصاحبت و دیدار نبی ٢. اسرار الوهی ۱. صور معین ۲. اعیان ثابته ۳. عالم معانی ۴. ماهیت ۱۹- معادل «قدم جبار» در عرفان چیست؟ ا. عالم معنا ۲. کائنات ۳. انسان کامل ۴. صور علمیه ۲۰- هدف مولانا از مفهوم بیت زیر در چه امری خلاصه شده است؟ تاب نور چشم با پیه است جفت / نور دل در قطرهٔ خونی نهفت " ۱. اثبات سنخیت و تجانسی ۰۲ درد حلول و اثبات معیت ۰۳رد امتزاج و اثبات حلول ۴ . بیان اتحاد و یگانگی ۲۱- " این سخن ها خود به معنی، یاربی است / حرف ها دام دم شیرین لبی است در بیت فوق «دم شیرین لب» کنایه از چیست؟ ۱. جذبه عشق ۲. تجلیه درون ٢. اتحاد و وصلت ۴. لبیک گفتن معشوق
۲۲- با توجه به مفهوم تمثیلی داستان «کلوخ انداختن تشنه از سر دیوار، در جوی آب» کدام گزینه صحیح نیست؟
۱. کلوخ انداختن: مبارزه با علایق نفسانی و موانع وصول ۲. تشنه: جویای حقیقت ۳. دیوار: ناهلان حقیقت ستیز ۴. آب : حقیقت و وصال የየ\•f•\•\|•\•\ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۳ از ۵***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی ارشد
- - - - டிய துகள்: عركة تعون وسنج حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : نظم فارسی ۴(مثنوی )
رشته تحصیلی /کد درس : زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۱۴۲
۲۳- «مقام محبوبیت» مربوط به کدام گزینه زیر است؟
۱. قرب نوافلی ۲. رضا و توکلی ۳ - صبر و سکوت ۰۴قرب فرایض ۲۴- «محسن» چه کسی است؟
۱. آن که در عبادت اختیار که از لوازم شعور است از او سلب شود.
۲. کسی که در عین تضرع و افتادگی به مقام عبودیت برسد.
۳. کسی که حق تعالی را در حال شهود عبادت می کند.
۴. آن که در حالی عبادت بی خویش شود. ۲۵- با توجه به مفهوم تمثیلی بیت زیر کدام مورد اشتباه به نظر می رسد؟
تیر را مشکن که آن تیر شهای است / نیست پرتاوی، ز شصت آگهی است
۱. تیر: قضای الهی آشکستن : بی اعتنایی کردن ۳ تیر شهی: تیرشاه حقیقی ۰۴ پرتاوی: پرتاب شده بی هدف ۲۶- در بیت زیر مراد از «دریا» اشاره به کدام یک از انواع ولایت است؟
گفتم: ای دل آینهٔ کلی بجو / رو به دریا کار برناید به جو
۱. شمسیه ۲. قمیه ۳. جزئیه ٢. نسبيّه ۲۷- کو حمیت تا ز تیشه و زکلند/ این چنین که را به کلی بر کنند
دربیت فوق مراد از «گه» چیست؟
۱. نفسانیات ۲. مجاز و ماده ۳. انانیت و خودبینی ۲. خشم وخشونت ۲۸- ذکر حق کن، بانگ غولان را بسوز / چشم نرگسی را ازین کرکسی بدوز
«چشم نرگس» در تعابیر رسمی صوفیانه به چه معنایی آمده است؟
۱. ستر مراتب عالیه که اهل کمال آن را پنهان دارند.
۲. رهنمودهای شیخ کامل به مبتدیان جهت دریافت تجلیات حق
۳. خلوت و تفرید از اغیار جهت وصول به مقام قرب الهی
۲. مراقبه و صیانت نفس از وساوس نفس اماره ۲۹- خلق را تاب جنون او نبود / آتش او ریشهاشان می ربود
«آتش در ریش افتادن» کنایه از چیست؟
۱. آزردگی خاطر ۲. بی تابی ۳. بی آبرو شدن ۴. به بیراهه افتادن
\•\•|\•\•የየ\•f
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۴ از ۵***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :