نمونه سوال درس نثر 4 مرصاد العباد نیمسال دوم 93-92
بیست فایل

نمونه سوال درس نثر 4 مرصاد العباد نیمسال دوم 93-92

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱
عن-وان درس : متون نثر (۴) متون ادبی - عرفانی با تاکید بر مرصادالعباد، نثر ۴مرصادالعباد رشته تحصیلی /کد درس : زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۰۵۲ - ، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۲۷۶ ۱- در جمله «حمد بی حد و ثنای بی عد پادشاهی را که وجود هر موجود نتیجه جود اوست» چه نوع «را»یی است؟ ۱. نشانه مفعولی ۲. فک اضافه ۳. حرف اضافه ۴. حرف زاید ۲- در عبارت در ذمت کرم خویش واجب شناختند. ، ذمت کرم چه نوع اضافه ای به شمار می رود ؟ ۱. استعاری ۲. اقترانی ". بیانی آتشبیهی ۳- کدام شخصی پیشوای قلندریه به شمار می رود؟
۱. ابو عبدالرحمان جامی ۲. شیخ عطار نیشابوری
۳. شیخ جمال الدین ساوه ای .Y . شیخ ابوسعید ابی الخیر ۴- جمله ی «دل آینه جمال شاهنشاهی است» در کدام معنا به کار رفته است ؟
۱. دل پادشاهان همچون آینه صاف است. ۲. پادشاهان بر دل رعیت آگاهی دارند.
۳. دلی جلوه گاه جمال الهی است. ۴. دل مایه زیبایی آدمی است. ۵- ترک دنیا و قطع علایق و بریدن از همه چیز جز خدا در اصطلاح صوفیه چه نام دارد؟
۱. مراقبه ۲. تجرد ٠٢ تقوی ۴. مجاهده ۶- کدام گزینه از القاب "جنید به شمار می رود ؟
۱. سید الطایفه ۲. شیخ اشراق ۳. اسرار الغیب ۴. خالد الله
۷- در عبارت «مرید باید که هر روز به قدر یک سی پاره از این حدیت بگوید و بشنود» سی پاره در کدام معنا به کار رفته
است؟ ۰۱یک قدم از سی قدم سیر و سلوک ۲. یک شب از سی شب ماه رمضان
۳. از اصطلاحات صوفیه در رسیدن به کمالی ۰۴ به اندازه یک جزء از سی جزء قرآن
۸- در جمله ی «این ضعیف قرب یک سال در دیار عراق صبر می کرد و هر گونه مقاسات شداید و محن می کرد.» مقاسات به
چه معناست؟
۱. بردباری و تحمل سختی ۲. در رنج خمار بودن
۳. مانع پیش آوردن ۴. گذشتن از حدود الهی
۹- در عبارت در حال حضرت وهابی بر سنت کرم درهای خزاین فضل گشود، یا در آخر وهابی چه نوع یایی است ؟
۱. تفخیم و بزرگداشت آ، مصدری و منادایی ۳. نکره و بزرگداشت ۴. نسبت و مصدری
い・ハ・Y・Y管・%Ai・) صفحه ۱ از ۴
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲































***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱
عن-وان درس : متون نثر (۴) متون ادبی - عرفانی با تاکید بر مرصادالعباد، نثر ۴مرصادالعباد رشته تحصیلی /کد درس : زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۰۵۲ - ، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۲۷۶ ۱- در جمله «حمد بی حد و ثنای بی عد پادشاهی را که وجود هر موجود نتیجه جود اوست» چه نوع «را»یی است؟ ۱. نشانه مفعولی ۲. فک اضافه ۳. حرف اضافه ۴. حرف زاید ۲- در عبارت در ذمت کرم خویش واجب شناختند. ، ذمت کرم چه نوع اضافه ای به شمار می رود ؟ ۱. استعاری ۲. اقترانی ". بیانی آتشبیهی ۳- کدام شخصی پیشوای قلندریه به شمار می رود؟
۱. ابو عبدالرحمان جامی ۲. شیخ عطار نیشابوری
۳. شیخ جمال الدین ساوه ای .Y . شیخ ابوسعید ابی الخیر ۴- جمله ی «دل آینه جمال شاهنشاهی است» در کدام معنا به کار رفته است ؟
۱. دل پادشاهان همچون آینه صاف است. ۲. پادشاهان بر دل رعیت آگاهی دارند.
۳. دلی جلوه گاه جمال الهی است. ۴. دل مایه زیبایی آدمی است. ۵- ترک دنیا و قطع علایق و بریدن از همه چیز جز خدا در اصطلاح صوفیه چه نام دارد؟
۱. مراقبه ۲. تجرد ٠٢ تقوی ۴. مجاهده ۶- کدام گزینه از القاب "جنید به شمار می رود ؟
۱. سید الطایفه ۲. شیخ اشراق ۳. اسرار الغیب ۴. خالد الله
۷- در عبارت «مرید باید که هر روز به قدر یک سی پاره از این حدیت بگوید و بشنود» سی پاره در کدام معنا به کار رفته
است؟ ۰۱یک قدم از سی قدم سیر و سلوک ۲. یک شب از سی شب ماه رمضان
۳. از اصطلاحات صوفیه در رسیدن به کمالی ۰۴ به اندازه یک جزء از سی جزء قرآن
۸- در جمله ی «این ضعیف قرب یک سال در دیار عراق صبر می کرد و هر گونه مقاسات شداید و محن می کرد.» مقاسات به
چه معناست؟
۱. بردباری و تحمل سختی ۲. در رنج خمار بودن
۳. مانع پیش آوردن ۴. گذشتن از حدود الهی
۹- در عبارت در حال حضرت وهابی بر سنت کرم درهای خزاین فضل گشود، یا در آخر وهابی چه نوع یایی است ؟
۱. تفخیم و بزرگداشت آ، مصدری و منادایی ۳. نکره و بزرگداشت ۴. نسبت و مصدری
い・ハ・Y・Y管・%Ai・) صفحه ۱ از ۴
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲































***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : متون نثر (۴) متون ادبی - عرفانی با تاکید بر مرصادالعباد، نثر ۴مرصادالعباد
رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۰۵۲ - ، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۲۷۶ ۱۰- منظور از «ولایت دو رنگ انسان» در جمله ی «بار امانت مردانه و عاشقانه در سفت جان کشید، و این جز ولایت دو رنگ
انسان نبود» چیست؟
۱. جسمانی و روحانی بودن ۲. ریاکار بودن و دورویی
۳. رنگ سیاه و سفید ۴. دنیا و آخرت ۱۱- عبارت «و لقد کرامنا بنی آدم» در کدام گزینه صحیح معنی شده است؟
۱. انسان را بخشنده آفریدیم. ۲. ما آدمی را ارجمندی بخشیدیم.
۳. آدمیان از همه موجودات بخشنده ترند. ۴. کرامت را از آدمیان گناهکار دور ساخته ایم. ۱۲- کدام گزینه به معنای دیجور به کار رفته است؟
۱. تاریک و ظلمانی ۲. آتش زدن ٠٢ تحمل سختی ۰۴ نفرین شده
۱۳- «عالم خلق عبارت از اجسام است لطیف و کثیف که قابل مساحت و تجزی است.» کثیف به چه معناست؟ ۱. پریشانی ۲. برداشته شده ۳. مادی و انباشته ۲. عشق و ستیز ۱۴- رساله نور العلوم اثر کدام نویسنده است ؟ ۱. منصور حلاج ۲. با یزید بسطامی ۳. سهروردی ۴. ابوالحسن خرقانی ۱۵- عبارت « معشوق ناگذران عاشق است » یعنی چه ؟ ۱. معشوق و عاشق به هم نمی رسند. ۲. عاشق نیازمند معشوق است. ۳. معشوق ناگزیر و نیازمند عاشق است. ۲- اختیار عشق از عاشق و معشوق سلب است. ۱۶- در بیت بر یاد لبات لعل نگین می بوسم / آنم چو به دست نیست این می بوسم کدام آریه به کار رفته است ؟
۱. تشبیه مضامر ۲. استعاره ۳. استخدام ۴. التفات
۱۷- «ی » در « شمع ازلی » با توجه به بیت زیر چه نوع «یا» یی است ؟ شمع ازلی ، دل منت پروانه / جان همه عالمی ، مرا جانانه ۱. ربطی ۲. نکره ۳. مصدری ۴. خطاب ۱۸- «پادشاهان صورتی ننگ دارند که به خودی خود دست در گل نهند. » منظور از « به خودی خود » چیست ؟
۱. شخصاً آ، بی اختیار ۳. بی معنا ۴. ظاهری
い・ハ・Y・Y管・%Ai・) صفحه ۲ از ۴
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲






***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : متون نثر (۴) متون ادبی - عرفانی با تاکید بر مرصادالعباد، نثر ۴مرصادالعباد
رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۰۵۲ - ، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۲۷۶ ۱۰- منظور از «ولایت دو رنگ انسان» در جمله ی «بار امانت مردانه و عاشقانه در سفت جان کشید، و این جز ولایت دو رنگ
انسان نبود» چیست؟
۱. جسمانی و روحانی بودن ۲. ریاکار بودن و دورویی
۳. رنگ سیاه و سفید ۴. دنیا و آخرت ۱۱- عبارت «و لقد کرامنا بنی آدم» در کدام گزینه صحیح معنی شده است؟
۱. انسان را بخشنده آفریدیم. ۲. ما آدمی را ارجمندی بخشیدیم.
۳. آدمیان از همه موجودات بخشنده ترند. ۴. کرامت را از آدمیان گناهکار دور ساخته ایم. ۱۲- کدام گزینه به معنای دیجور به کار رفته است؟
۱. تاریک و ظلمانی ۲. آتش زدن ٠٢ تحمل سختی ۰۴ نفرین شده
۱۳- «عالم خلق عبارت از اجسام است لطیف و کثیف که قابل مساحت و تجزی است.» کثیف به چه معناست؟ ۱. پریشانی ۲. برداشته شده ۳. مادی و انباشته ۲. عشق و ستیز ۱۴- رساله نور العلوم اثر کدام نویسنده است ؟ ۱. منصور حلاج ۲. با یزید بسطامی ۳. سهروردی ۴. ابوالحسن خرقانی ۱۵- عبارت « معشوق ناگذران عاشق است » یعنی چه ؟ ۱. معشوق و عاشق به هم نمی رسند. ۲. عاشق نیازمند معشوق است. ۳. معشوق ناگزیر و نیازمند عاشق است. ۲- اختیار عشق از عاشق و معشوق سلب است. ۱۶- در بیت بر یاد لبات لعل نگین می بوسم / آنم چو به دست نیست این می بوسم کدام آریه به کار رفته است ؟
۱. تشبیه مضامر ۲. استعاره ۳. استخدام ۴. التفات
۱۷- «ی » در « شمع ازلی » با توجه به بیت زیر چه نوع «یا» یی است ؟ شمع ازلی ، دل منت پروانه / جان همه عالمی ، مرا جانانه ۱. ربطی ۲. نکره ۳. مصدری ۴. خطاب ۱۸- «پادشاهان صورتی ننگ دارند که به خودی خود دست در گل نهند. » منظور از « به خودی خود » چیست ؟
۱. شخصاً آ، بی اختیار ۳. بی معنا ۴. ظاهری
い・ハ・Y・Y管・%Ai・) صفحه ۲ از ۴
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲






***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : متون نثر (۴) متون ادبی - عرفانی با تاکید بر مرصادالعباد، نثر ۴مرصادالعباد رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۰۵۲ - ، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۲۷۶ ۱۹- عبارت « عشق حالی دو اسبه می آمد » در کدام معنا به کار رفته است؟ ۱. عشق با حشمت رسید. ۲. عشق با تردید وارد شد. ۳. عشق با ضعف رسید. ۲. عشق شتابان سر رسید. ۲۰- عبارت کنایی « برادف دو رویه زدن » در کدام معنا به کار رفته است؟ ۱. خیال پردازی و نافرمانی کردن. ۲. برای کسی جشن با شکوه بر پا کردن، ۳. کسی را رسوای عام و خاص کردن، ۴. دو طرف صورت را با سیلی سرخ کردن، ۲۱- «نفس سگ صفت ، غریب دشمنی آغاز نهاد. »؛ «غریب دشمنی» یعنی چه؟ ۱. دشمنی کردن با غریبه ۲. دشمنی عجیب و شگفت
f
۳. در جای غریب دشمنی کردن در غربت دشمنی کردن
۲۲- « طلسم » در جمله « بدان که خداوند تعالی چون طلسم عالم ملک و ملکوت بر یکدیگر بست. » یعنی چه ؟ ۱. خلقت ۲. بند ۳. جادو f عشقى ۲۳- « به اقطاع دادن » با توجه به جمله «لاجرم هر دو جهان به اقطاع ، به اتتان دیگر می دهند. » یعنی چه؟ ۱. قطعه قطعه کردن گوشت سرخ شده ۰۲ واگذار کردن خوراک به زیر دستان ۳. همه چیز را ترک کردن و باختن ۰۲ واگذار کردن زمین و ملک به امیر و سردار ۲۴- قوم کدام پیامبر «اصحاب الایکه » خوانده شده اند؟ ۱. شعیب Y مودسی .Y . هارون .Y . لوط ۲۵- « در راه صورت ستراق و قطاع الطریق بسیارند.» یعنی چه ؟ ۱. در راههای سیر و سلوک دزدان و راهزنان بسیارند. ۲. در راههای معمولی و ظاهری سارقان و راهزنان بسیارند. ۲. در راهها دزدان و راهزنان چشمان رهروان را می بندند. ۲. در سیر و سلوک دشواری های بسیاری وجود دارد. ۲۶- فشردگی قلوب در حالت حجاب از احوال سالک، چه نامیده می شود ؟ ۱. بسط ۲. رجاء ۳. توکلی ۴. قبضی ۲۷- « توادی » با توجه به جمله ی « شیطان خود را در توادی و مهالک این راه اندازد. » یعنی چه ؟
۱ . بادها ۲. بیابانها " . , Lది ۴. راهها
い・ハ・Y・Y管・%Ai・) صفحه ۳ از ۴
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲





























***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : متون نثر (۴) متون ادبی - عرفانی با تاکید بر مرصادالعباد، نثر ۴مرصادالعباد رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۰۵۲ - ، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۲۷۶ ۱۹- عبارت « عشق حالی دو اسبه می آمد » در کدام معنا به کار رفته است؟ ۱. عشق با حشمت رسید. ۲. عشق با تردید وارد شد. ۳. عشق با ضعف رسید. ۲. عشق شتابان سر رسید. ۲۰- عبارت کنایی « برادف دو رویه زدن » در کدام معنا به کار رفته است؟ ۱. خیال پردازی و نافرمانی کردن. ۲. برای کسی جشن با شکوه بر پا کردن، ۳. کسی را رسوای عام و خاص کردن، ۴. دو طرف صورت را با سیلی سرخ کردن، ۲۱- «نفس سگ صفت ، غریب دشمنی آغاز نهاد. »؛ «غریب دشمنی» یعنی چه؟ ۱. دشمنی کردن با غریبه ۲. دشمنی عجیب و شگفت
f
۳. در جای غریب دشمنی کردن در غربت دشمنی کردن
۲۲- « طلسم » در جمله « بدان که خداوند تعالی چون طلسم عالم ملک و ملکوت بر یکدیگر بست. » یعنی چه ؟ ۱. خلقت ۲. بند ۳. جادو f عشقى ۲۳- « به اقطاع دادن » با توجه به جمله «لاجرم هر دو جهان به اقطاع ، به اتتان دیگر می دهند. » یعنی چه؟ ۱. قطعه قطعه کردن گوشت سرخ شده ۰۲ واگذار کردن خوراک به زیر دستان ۳. همه چیز را ترک کردن و باختن ۰۲ واگذار کردن زمین و ملک به امیر و سردار ۲۴- قوم کدام پیامبر «اصحاب الایکه » خوانده شده اند؟ ۱. شعیب Y مودسی .Y . هارون .Y . لوط ۲۵- « در راه صورت ستراق و قطاع الطریق بسیارند.» یعنی چه ؟ ۱. در راههای سیر و سلوک دزدان و راهزنان بسیارند. ۲. در راههای معمولی و ظاهری سارقان و راهزنان بسیارند. ۲. در راهها دزدان و راهزنان چشمان رهروان را می بندند. ۲. در سیر و سلوک دشواری های بسیاری وجود دارد. ۲۶- فشردگی قلوب در حالت حجاب از احوال سالک، چه نامیده می شود ؟ ۱. بسط ۲. رجاء ۳. توکلی ۴. قبضی ۲۷- « توادی » با توجه به جمله ی « شیطان خود را در توادی و مهالک این راه اندازد. » یعنی چه ؟
۱ . بادها ۲. بیابانها " . , Lది ۴. راهها
い・ハ・Y・Y管・%Ai・) صفحه ۳ از ۴
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲





























***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : متون نثر (۴) متون ادبی - عرفانی با تاکید بر مرصادالعباد، نثر ۴مرصادالعباد رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۰۵۲ - ، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۲۷۶ ۲۸- جمله ی « به حقیقت هواست که خدای انگیز است » یعنی چه؟ ۱. هوای نفسانی برای تو بت و معبود درست می کند. ۲. حال و هوا عرفانی است که ترا به سوی خود فرا می خواند. ۳. تا حال و هوای عشق نباشد خدا ترا فرا نمی خواند. ۲. هوای خوش بهاری دل را به سوی خداوند بر می انگیزد. ۲۹- در عبارت "گوید آوخ اینها به علم من کار کردند بهشت یافتند. ، آوخ چه نقشی دارد ؟
۱. قیدی ۲. صفت ۳. مسندالیه " تمييز
۳۰- در عبارت «در خدمت او صداق الامیرزند و چون بیرون آید مساوی او گوید.» صدق الامیر زدن در کدام معنا به کار رفته
است ؟
۱. موافق حال و مزاح کسی سخن گفتن ۲. سخن پادشاه را تصدیق کردن
۳. خوش آمد گویی کردن از پادشاه ۲. بدگویی کردن از پادشاه
ای ۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۴۰۶۸ صفحه ۴ از ۴
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲















***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :