نمونه سوال درس نظم 4 بخش 4 حدیقه سنایی نیمسال دوم 93-92
بیست فایل

نمونه سوال درس نظم 4 بخش 4 حدیقه سنایی نیمسال دوم 93-92

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ عن-وان درس : متون نظم (۴) قسمت اول :اشعار سنایی، نظم ۴ بخش ۴حدیقه سنایی
رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۰۴۴ - ، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۲۹۱
۱- منظور از بی خرد در بیت زیر چیست؟ ای درون پرور برون آرای / وی بی خرد بخش بیخرد بخشای ۱. گناهکار ۲. دیوانه ۳. نابالغ ۴. کم خرد Y– معنی مصراع دوم بیت زیر در کدام گزینه آمده است؟ " دل عقل از جلال او خیره / عقل و جان با کمال او تيره" ۱. عقل انسان با وجود کمالی جانشی، تیره و بی خاصیت است. ۲. خرد جان انسان با وجود کمال خدا، بی رونق است. ۲. خرد و جان انسان بعد از کمال به سقوط و تیرگی نزول می کند. ۴. جلال و بزرگی حق باعث تیرگی عقل و جان انسان شده است. ۳- مزور نویسی کنایه از چیست؟ چیست عقل اندرین سپنج سرای / جز مزور نویسی خط خدای ۱. اهل ریا در عبادات الهی ۲. تقلید در عبادات الهی ۰۳ درک ناقص از صنع خدایی ۴. تقلید کننده آفرینش خداوند f— معنے مصراع دوم چيحسست ؟ جز به حسی رکیک و نفس خبیث / نکند در قدم حدیث حدیث ۱. درباره ذات قدیمی الهی زیاد سخن نمی گوید.
۲. در باره قدیمی بودن عالم سخن تازه نمی گوید
۳. در کنار احادیث اصیل و قدیمی تر، حدیث تازه ای نمی آورد.
۴. در رد احادیث قدیمی، حدیث و سخن تازه ای نمی آورد.
۵- کدام یک از ابیات ذکر شده به صورت استفهام انکاری به کار رفته است؟ ۱. به خودش کسی شناخت نتوانست / ذات او هم بدو توان دانست ۲. عقل حقش بتوخت نیک بتاخت / عجز در راه او شناخت شناخت ٠٢ عقل رهبر و ليک تا در او / فضل او مرتو را برد بر او
آن به دلیلی حواس کی شاید / گوز بر پشت قبه کی پاید
fמו וץ. ו. ון. ו. ו صفحه ۱ از ۵
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲












***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : متون نظم (۴) قسمت اول :اشعار سنایی، نظم ۴ بخش ۴حدیقه سنایی
رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۰۴۴ - ، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۲۹۱ ۶- مخاطب سنایی در این بیت کدام فرقه کلامی است ؟ ای که در بند صورت و نقشی / بسته استوی علی العرشی " ۱. متکلمان اشعری آ ، متکلمان معتزلی ۳. اسماعیلیان ۴. حنفیان W— معنی مصراع دوم در کدام گزینه آمده است؟ نشود دهر و طبع بی قولش / همچو جان از نهاد بی طولش ۱. جان آدمی برخلاف جسم او که محدود و فانی است، به عالم دیگر می رود. ۲. بنیاد جسمانی انسان مانند دهر و روزگار، ابدی و طولانی نیست. ۳. جان آدمی آفریده ذات بخشنده و بی منت خداوند است. ۴. جان آدمی مخلوق ذاتا کریم و نامحدود خداوند متعال است. A— نفس شمار به چه معنایی است؟ جای و جان هر دو پیشکار تواند / کوتوالی و نفسی شمار تواند ۱. خدمت گذار ۲. عبادت کننده ۳. مراقب ۴. ترسان ۹- کدام یک از موارد ذکر شده در گزینه ها، در بیت وجود دارد؟ مرد جسمی از راه گمراهست / کفر و تشبیه هر دو همراهست . ۱. تشبیه ャ。 استعاره .Y . حشو قبیح .Y . عيوب قافيه ۱۰- آل صخر اشاره به چه کسانی است؟ فخر از آل صخر بربوده | رستاخیزی به نقد بنمودده ۱. خاندان بنی امیه ۲. خاندان ابوسفیان ۳۔ آل بنی عباس ۴. ابولهب و خاندانش ۱۱- معنی مصراع دوم در کدام گزینه آمده است؟ " فضل حق پيشوای سیرت او / خلق او عشرت عشيرت او" ۱. آفرینش او به وسیله حق باعث کامرانی خاندان او (حضرت علی) شد.
۲. آفرینش او به وسیله حق باعث غرور خاندان او(امام علی) شد.
۳. خلق و خوی او باعث شادمانی خاندانش بود.
آ، خوی و خصلتش الگوی خاندانش بود.
fמו וץ. ו. ון. ו. ו صفحه ۲ از ۵
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲


























***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش
.
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : متون نظم (۴) قسمت اول :اشعار سنایی، نظم ۴ بخش ۴حدیقه سنایی
رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۰۴۴ - ، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۲۹۱
۱۲- بودایی چه نوع فعلی است؟ آینه گر چو پشت روی سیاه ) بودایی کسی نکردی ایچ نگاه
۱. ماضی بعید ۲. ماضی استمراری ۳. مضارع التزامی ۴. اخباری ۱۳- کدام گزینه در مورد عقبه جاه صحیح است؟ روی سوی جهان حی کردن / عقبه جاه زیر پی کردن ۱. اضافه بیانی ۰۲ اضافه تشبیهی ۳. صفت مرکب ۴. صفت ساده ۱۴- کلوخ بر لب مالیدن (در باره شراب) کنایه از چیست؟ تا نخوردی مدارش هیچ حلال / چون بخوردی کلوخ بر لب مال ۱. توبه کردن ۲. تنبیه کردن ۰۳ پنهان داشتن ۲. خمار شدن ۱۵- کدام یک از ابیات ذکر شده، تلمیح به آیه کریمه زیر دارد؟ یا ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم لایضر کم من ضل اذا اهتدیتم... ۱. دانشت هست کار بستن کو/ خنجرت هست صف شکستن کو غم خود خور زدیگران مندیش / توبره خویشتن بنه در پیش ۳. هست قرآن چو آب سرد فرات / تو چو عاصی تشنه در عرصات ۴. سر قرآن قرآن نکو داند / زو شنو زانکه خود همو داند ۱۶- عقیله به چه معنایی است؟ عقل را از عقیله باز شناسی / نبود همچو فربهی آماس
۱. پای بند ۲. سخیف ۳. شبیه ۴. چیز بی ارزش
۱۷- در بیت زیر منظور شاعر از رافضی چه گروهی است؟ رافضی را عوام در تف کین / می زدند از پی حمیت دین ۱. شیعیان ۲. زرتشتیان ۳. اهل ذمه " : اهل تسنن ۱۸- معنی واژه اطلاع چیست؟ هیکلت بسی شگرف گاه اطلاع / کودکان را چرا شوی مطواع
۱. عرض اندام ۲. بارکشی ۳. ظاهر شدن ۴. جنگ کردن
fמו וץ. ו. ון. ו. ו
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۳ از ۵


























***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : متون نظم (۴) قسمت اول :اشعار سنایی، نظم ۴ بخش ۴حدیقه سنایی
رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۰۴۴ - ، زبان و ادبیات فارسی ۱۲۱۳۲۹۱
WA— معنی مصراع اول در کدام گزینه آمده است؟ دوستداران در گاهش سمرند / لقمه خواران خلد او دگرند
۱. مقیمان درگاه او جاودانند. ۲. دوستان بندگی در گاهش ، برخوردارند.
۳. محبان درگاه او زبانزد و مشهورند. ۴. مشتاقان بندگی او محتاج و فقیرش هستند.
۲۰- "آگفت پیدا شدن به چه معنایی است؟
اگر ندادیت وعده این هر هفت / زود پیدا شدی تو را آگفت
۱. آشکار شدن آفت ۲. نشان دادن عصبانیت ۳. مغرور شدن ۴. متغییر شدن
)Y— مفهوم مصراع دوم در کدام گزینه آمده است؟ دل بود راه آن جهانی تو / لیک دل را زده ندانی تو
۱. معنی را از ماده تشخیصی نمی دهی، ۰۲ دل واقعی را از دل زدگی تشخیص نمی دهی،
۲. راه مطلوب را نمی شناسی، ۲. دلدادگی و شیفتگی را نمی شناسی،
۲۲- معنی صحیح مصراع دوم در کدام گزینه آمده است؟ از عبیدان ورای پرده چرا / اختیار اختیار کرده ترا
۱. به تو اختیار و حق انتخاب داده است. ۲. اراده و خواست الهی تو را برگزیده است.
۳. (از میان جبر و اختیار) اختیار به تو تعلق گرفت. ۲. (از میان بندگان) چرا تنها تو از اختیار سخن گفتی،
۲۳- خالکی باختن (در وصف روح انسان) کنایه از چیست؟ گاه با امر سوی حق یازد / گاه با خلق خالکی بازد
۱. توجه به امور کوچک و بی مقدار دنیوی ۲. توجه به امور مردم و رفع مشکلات آنان
۲. فریب دادن مردم از روی ریا ۴. ضایع کردن حقوق مردم
۲۴- معنی واژه ملوان چیست؟ ای نیاموخته ادب از ابوان / ادب آموز زین پس از ملوان
۱. شکست و ناکامی ۲. انسان باتجربه ۳. زمانه ۴. معلم
۲۵- معنی هیچ ناید در بیت زیر چیست؟ مرگ را هیچ ناید از عادل / زانکه دارد زعدل عادل دل "
۱. توجهی نکند ۲. چیزی حاصل نشود ۳. هیچ ارزشی ندارد ۴. ترس ندارد
fמו וץ. ו. ון. ו. ו
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۴ از ۵








































***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :