Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
. - - دانشگاه پیام نور کارشناسی = 藥--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۳۷ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ درسی : اندیشه های سیاسی در ایران واسلامرشته تحصیلی /کد در سی: علوم سیاسی ۱۲۳۱۰۱۲- از دیدگاه لمبتون، اندیشه سیاسی مسلمین در قالب کدام دیدگاه های زیر طبقه بندی شده است؟مشرب سیاسی - فقهی، مشرب سیاسی - گرایش های سیاسی - اجتماعی نظریه فقها، نظریه فلاسفه و نظریه ادبی "اندیشه های سیاسی دین مدار، اندیشه های سیاسی غرب مدار و اندیشه های سیاسی تمدن مدار" رهیافت آرمان، رهیافت قانون و رهیافت قدرت۲- در کدام یک از دوره های تحول اندیشه سیاسی شیعه، همکاری با سلطان وقت صبغه اصلی فقیهان شد؟ ۱. دوره رویکرد به سلطان عادل ۲. دوره مشروعیت دادن به سلطان عادل ۳. دوره رویکرد به حکومت مردمی و عرفی ۴. دوره آغاز ولایت فقیه ۳- از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی، گروهی که به ضرورت امامت و رهبری برای جامعه اسلامی اعتقادی ندارند چه نام دارند؟عدلیه " اهل حدیث " خوارج "" معتزله۴- مهمترین آموزه کلام سیاسی زیدیه در کدام گزینه بیان شده است؟خداوند مستقیما باید بر این جهان حکومت کند " مسأله امامت و چگونگی شناخت او " شریعت باطنی دارد که ظواهر شریعت به صورت رمز بر آنها دلالت می کند هر چه در جهان رخ می دهد، قضا و قدر الهی است۵- اندیشه «حکومت اسلامی» به عنوان بدیل برای نظام خلافت پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی، از سوی چه کسی مطرح شد؟علامه نایینی " حسن البنا "علی عبدالرزاق محمد رشید رضا"זוזן ווنیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۱ از ۷ تا ***مرکز آزمون و سنجش . - - دانشگاه پیام نور کارشناسی = 藥حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۳۷ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : اندیشه های سیاسی در ایران واسلامرشته تحصیلی / کد درس : علوم سیاسی ۱۲۳۱۰۱۲۶- کدام گزینه، آموزه های سیاسی -کلامی اشاعره را بهتر توضیح می دهد؟ خلافت و امامت تا روز قیامت از آن قریش است " تکفیر مسلمانان به خاطر گناهانشان جایز نیست " جهاد باید همراه امام باشد خواه عادل باشد یا ظالم ضرورت شرعی نصب امام و عدم وجود ضرورت عقلی برای آن ۷- بزرگترین نماینده فلسفه سیاسی در اندیشه سیاسی در اسلام و ایران چه کسی می باشد؟ (: غزالی فارابی " مسکویه رازی " ابن سینا ۸- از نظر فارابی، سیاست به چه معنایی می باشد؟به کار بردن فن شهریاری" اجرای احکام شریعت" رسیدن به عقل فعال" استفاده از تعقل و تخیل برای رسیدن به سعادت ۹-ز دیدگاه فارابی، رهبری جامعه ای که غایت همه کارها، سنت ها و رفتارهای ارادی در آن سعادت حقیقی است چه نام دارد؟ریاست واقعیه ریاست کامله " ریاست جلالیه ریاست فاضله۱۰- از نظر فارابی، در چه صورت یک مدینه در یک چشم به هم زدن نابود خواهد شد؟ عدم اجرای احکام دینی در آن جامعه " جامعه ای که مردم آن به دنبال سعادت جاهلی هستند "فقدان فیلسوف در جامعه ای که بتوان امور را به وی سپردجامعه ای که مردمان آن به دنبال سودجویی هستند و به ثروت دلبستگی دارندV joy זוזן וו نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰ = صفحه" ***مرکز آزمون و سنجش . - - دانشگاه پیام نور کارشناسی = 藥حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۳۷ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : اندیشه های سیاسی در ایران واسلامرشته تحصیلی / کد درس : علوم سیاسی ۱۲۳۱۰۱۲WW— از دید فارابی، جامعه ای که در آن خواست عمومی، زمینه قوانین اجتماعی و روابط افراد را تنظیم می کند؛چاه نام دارد ؟مدینه کرامت " مدینه نذاله " مدینه حریه " مدینه خست ۱۲- موضوع اصلی در اندیشه سیاسی ابن سینا چیست؟ا: مساله نبوت ٢: مدينه فاضله " مساله عدالت " مساله خلافت۱۳- در کدام گزینه سیاست از دیدگاه بوعلی سینا توضیح داده شده است؟) ... سیاست همان تدبیر و اداره امور حکومتی استسیاست به معنای تدبیر، چرخانیدن و اداره کردن است " سیاست جمعی بر سیاست فردی مقدم است نخستین چیز از انواع سیاست که انسان باید از آن شروع کند؛ سیاست نفس خود است ۱۴- کدام گزینه در مورد خواجه نصیرالدین طوسی صحیح می باشد؟ مهمترین تالیف خواجه نصیرالدین در اخلاق و سیاست کتاب تجرید العقاید است ، از نظر خواجه نصیرالدین برای اینکه جامعه سیاسی، اخلاقی باشد باید از حاکم و رهبر شروع کرد "از نظر خواجه، انسان موجودی کمال گراست و این ، جز در زندگی فردی میسر نیست سیاست از نظر خواجه نصیرالدین دارای منشاء عقل، شرع و اجماع می باشد ۱۵- در کدام گزینه «سیاست» از نظر خواجه نصیرالدین بهتر توضیح داده شده است؟ سیاست از لحاظ هدفی که دنبال می کند به سیاست کامله و سیاست ناقصه تقسیم می شود " در «سیاست امامت»، غرض آن است که مردم نواقص حاکمان خود را تکمیل کنند " در «سیاست تغلب»، حاکم مردم را از پستی و رذیلت به سعادت سوق می دهدسیاست جزیی از اخلاق بوده و اخلاق، غیر قابل تغییر و انعطاف ناپذیر می باشد"זוזן וו نیمسال اول A.—AW"\\ = صفحه ۳ از ۷ ـحف ***مرکز آزمون و سنجش . - - دانشگاه پیام نور کارشناسی = 藥حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۳۷ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : اندیشه های سیاسی در ایران واسلامرشته تحصیلی /کد در سی: علوم سیاسی ۱۲۳۱۰۱۲۱۶- کدام گزینه در مورد ابن رشد صحیح می باشد؟ ، از نظر ابن رشد عامل بلوغ فضایل علمی و رفتاری، دین و مباحث اخلاقی است از نظر ابن رشد در هر زمان و مکانی امکان تاسیس گونه ای بومی از مدینه فاضله وجود دارد " در باب تبیین نسبت اخلاق با علم، ابن رشد قائل به اولویت اخلاق است " از دستاوردهای ابن رشد، اثبات عدم ارتباط و پیوند میان عقل و ایمان است ۱۷- در کدام گزینه نظام سیاسی ابن رشد بهتر بیان شده است؟ نظام جمهوری بدترین نظامات است" کمال آدمی با کمال اجتماع میسر می شود " حکومت صدر اسلام يک نوع حکومت جمهوری فاضله بوده است " کسانی که فلسفه می دانند بدترین حکامند ۱۸- مهمترین و اصیل ترین تجربه فقهی - سیاسی اهل سنت توسط چه کسی تدوین شد؟ ا - ابوحنيفه " شافعی" ابوالحسن اشعری " احمد ابن حنبل ۱۹- منابع فقه سیاسی اهل سنت در کدام گزینه بیان شده است؟قرآن، سنت و عقل " فقط قرآن و سنت " قرآن، سنت و روایات قرآن، سنت و قیاس ۲۰- ز دیدگاه کدام گروه، فقها از جایگاه رهبری سیاسی جامعه برخوردارند و واجب است راهنمای مردم در مسائل سیاسی باشند؟۱: علمای اصولی علمای اخباری "علمای معتزلی علمای اشعری"זוזן וו نیمسال اول A.—AW"\\ = صفحه ۴ از ۷ ***