Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
.2/S دانشگاه پيامنوي کارخت بتا عمبیصه ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: فلسفه تاریخ رشته تحصیلی / کد درس: تاریخ (۱۲۲۹۰۵۰)استفاده از:. فایده عمده تاریخ از نظر اخوان الصفا چه بود؟الف. بهره ای که زاهدان و عابدان و مذاکران از تامل در آثار قرون گذشته به دست می آوردند. ب. بهره ای که دانشمندان از مطالعه تاریخ گذشته برای شناخت اکنون و آینده می گیرند.ج. بهره ای که دولتمردان و فرمانروایان از تاریخ برای استحکام پایههای قدرت خود می گیرند. د. بهره ای که علمای دین برای شناخت دقیق تر دین و فرقه ها و مذاهب هر یک از ادیان می گیرند. ۲. خطر و زیان افراط در تاریخ و تاریخنگری از دیدگاه نیچه چه بود؟ الف. افتادن به ورطه شکاکیت افراطی ب. افتادن به ورطه نسبی گرایی افراطی ج. افتادن به ورطه ایدئولوژی زدگی د. احتیاط بیش از حد و تأخیر در عمل ۳. دیدگاه بند تو کروچه درباره رابطه تاریخ و فلسفه چه بود؟ الف. تاریخ را به کلی فاقد ارزش و اهمیت فلسفی می پنداشت. ب. تاریخ را معرفتی ضد فلسفی و جزئی نگر میپنداشت. ج، تاریخ را عین فلسفه و آن را فلسفه متحرک تلقی می کرد. د. تاریخ را معرفتی غیر فلسفی و حال را تا حدودی سودمند میانگاشت. ۴. قیاسی شعر با تاریخ و فلسفی تر پنداشتن شعر نسبت به تاریخ از سوی کدامیک از متفکران ذیل صورت گرفته است؟ الف. ولتر ب. ارسطو ج. توسسیدید د. مارکس ۵. کتاب «تاریخ همچون سرگذشت آزادی » نوشته کیست؟الف. بندتوکروچه ب، پولی بیوس ج. ولتر د. نیچه ۶. از میان فلاسفه ذیل کدام یک درباره معجزه بحث کرده و به نفی آن پرداخته است؟الف. دیوید هیوم ب. فردریک هگل ج. فرانسیس بیکن د. رنه دکارت۷. کدام یک از گزارههای ذیل درباره مفاهیم ضرورت تاریخی ، جبر تاریخی و علیت در تاریخ درست است؟ الف. حرکت تاریخ مبتنی بر جبر و ضرورت مطلق است و نظم و غایتی در جریان آن نیست. ب. در تاریخ ضرورت قطعی و مطلق وجود ندارد و به جای آن باید از مفهوم شرط سخن گفت. ج، حرکت تاریخ و رویدادها و پیشامدهای تاریخی کاملاً اتفاقی و تصادفی اند.د. حرکت تاریخ از اراده و سلیقه انسانها به عنوان عاملان سازنده تاریخ پیروی می کند.۸. پیدایش رویکرد اجتماعی و مردمی و توده ای در تاریخنگاری جدید و توجه به بررسی احوال فرهنگ و جامعه بیش از همه مرهون کدامیک از متفکران ذیل می باشد؟ الف. ابن خلدونب. كانت- اول ۹۱-۰ صفحه ۱ از ۴ *** .2/S دانشگاه پيامنوي کارخت بتا عمبیصه ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: فلسفه تاریخ رشته تحصیلی / کد درس: تاریخ (۱۲۲۹۰۵۰)استفاده از:. فایده عمده تاریخ از نظر اخوان الصفا چه بود؟الف. بهره ای که زاهدان و عابدان و مذاکران از تامل در آثار قرون گذشته به دست می آوردند. ب. بهره ای که دانشمندان از مطالعه تاریخ گذشته برای شناخت اکنون و آینده می گیرند.ج. بهره ای که دولتمردان و فرمانروایان از تاریخ برای استحکام پایههای قدرت خود می گیرند. د. بهره ای که علمای دین برای شناخت دقیق تر دین و فرقه ها و مذاهب هر یک از ادیان می گیرند. ۲. خطر و زیان افراط در تاریخ و تاریخنگری از دیدگاه نیچه چه بود؟ الف. افتادن به ورطه شکاکیت افراطی ب. افتادن به ورطه نسبی گرایی افراطی ج. افتادن به ورطه ایدئولوژی زدگی د. احتیاط بیش از حد و تأخیر در عمل ۳. دیدگاه بند تو کروچه درباره رابطه تاریخ و فلسفه چه بود؟ الف. تاریخ را به کلی فاقد ارزش و اهمیت فلسفی می پنداشت. ب. تاریخ را معرفتی ضد فلسفی و جزئی نگر میپنداشت. ج، تاریخ را عین فلسفه و آن را فلسفه متحرک تلقی می کرد. د. تاریخ را معرفتی غیر فلسفی و حال را تا حدودی سودمند میانگاشت. ۴. قیاسی شعر با تاریخ و فلسفی تر پنداشتن شعر نسبت به تاریخ از سوی کدامیک از متفکران ذیل صورت گرفته است؟ الف. ولتر ب. ارسطو ج. توسسیدید د. مارکس ۵. کتاب «تاریخ همچون سرگذشت آزادی » نوشته کیست؟الف. بندتوکروچه ب، پولی بیوس ج. ولتر د. نیچه ۶. از میان فلاسفه ذیل کدام یک درباره معجزه بحث کرده و به نفی آن پرداخته است؟الف. دیوید هیوم ب. فردریک هگل ج. فرانسیس بیکن د. رنه دکارت۷. کدام یک از گزارههای ذیل درباره مفاهیم ضرورت تاریخی ، جبر تاریخی و علیت در تاریخ درست است؟ الف. حرکت تاریخ مبتنی بر جبر و ضرورت مطلق است و نظم و غایتی در جریان آن نیست. ب. در تاریخ ضرورت قطعی و مطلق وجود ندارد و به جای آن باید از مفهوم شرط سخن گفت. ج، حرکت تاریخ و رویدادها و پیشامدهای تاریخی کاملاً اتفاقی و تصادفی اند.د. حرکت تاریخ از اراده و سلیقه انسانها به عنوان عاملان سازنده تاریخ پیروی می کند.۸. پیدایش رویکرد اجتماعی و مردمی و توده ای در تاریخنگاری جدید و توجه به بررسی احوال فرهنگ و جامعه بیش از همه مرهون کدامیک از متفکران ذیل می باشد؟ الف. ابن خلدونب. كانت- اول ۹۱-۰ صفحه ۱ از ۴ *** .2/S دانشگاه پيامنوي کارخت بتا عمبیصه ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: فلسفه تاریخ رشته تحصیلی / کد درس: تاریخ (۱۲۲۹۰۵۰)استفاده از: مجاز است.۹. کدامیک از آثار ذیل را می توان نخستین تاریخ عمومی جهان دانست که از میراث تاریخ نگاری سنتی به دور مانده بود ؟ الف، کتاب العبر اثر ابن خلدون ب. جامع التواریخ اثر رشید الدین فضل الله ج. مطالعه تاریخ اثر آرنولدتوین بی د. رساله طبایع و آداب ملل اثر ولتر ۱۰. نخستین قومی که خارج از قلمرو افسانه و اساطیر به لزوم ضبط ثبت احوادث واقعی پی بردند؟الف. هندیها ب. چینیها ج. رومی ها د. سومریها . آنچه که «جهان بینی شرق باستان » نامیده می شود با کدامیک از مفاهیم و باورهای ذیل مشابهت دارد؟الف. اندیشه ترقی ب. اندیشه آزادی ج. اندیشه جبری د. انديشه تکامل . نخستین مورخی که در تاریخنگاری از توجیه خوارق و روایات خارق العاده پرهیز کرد چه کسی بود؟الف، طبری ب. ابوعلی مسکویه ج. بیهقی د. مدسسعودى . کشف حماسه گیل گمش به روشن شدن منشا کهن و تاریخی کدام روایت کمک کرد؟الف. قصه طوفان نوح ب. داستان موسی و فرعونج. قصه اصحاب کهف د. داستان ابراهیم و نمرود . از میان متفکران و دانشمندان ذیل، آراء و نظریات کدامیک با روایات و مندرجات عهد عتیق درباره منشاء انسان مغایرت دارد؟الف. چارلز داروین ب. دیوید هیوم ج. ولتر د . هرودوت . « قانون المطابقه » برای نقد و سنجش روایات تاریخی از ابداعات کدام مورخ محسوب می شود؟الف. بیهقی ب. ابن خلدون ج: ابن اثیر د. ابو علی مسکویه . کتاب « المختصر فی علم التاریخ » اثر کیست؟الف. ابن خلكان ب. ابن کثیر ج، محی الدین کافیجی د. بیرونی ، از نظر ابن خلدون دگرگونیهای جهان بیشتر معلول کدام علت بوده است؟الف. طرز تفکر دینی و مذهبی اقوام ب. طرز وضعیت فرهنگی اقوامج. طرز تعلیم و تربیت اقوام د. طرز معیشت اقتصادی اقوام . این اثر جسورانه ترین و در عین حال عظیم ترین طرح در تاریخ نویسی مسلمین به زبان فارسی به شمار می آید؟الف. جامع التواریخ رشیدی ب، الرسل و الملوک طبریج. تاریخ بیهقی د. البدع و التاريخ نوشسته مقدسى . کدام گزینه ذیل به روشنی مانع عمده و اساسی نیل دانش و معرفت تاریخی به تجربه و قانون را بیان می کند؟الف. تاریخ به طور مطلق محصول بخت و تصادف است.ب. تاریخ محصول مشیت الهی است.ج. تاریخ غالباً با امور جزئی و فردی سرو کار دارد.د. رویارویی با کمبود اسناد و شواهد متقن درباره رویدادهای تاریخی *** .2/S دانشگاه پيامنوي کارخت بتا عمبیصه ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: فلسفه تاریخ رشته تحصیلی / کد درس: تاریخ (۱۲۲۹۰۵۰)استفاده از: مجاز است.. کدام یک از گزینه ها درباره مسأله «عینیت » در دانش و معرفت تاریخ صحیح می باشد؟ الف. نسبت میان عینیت و ذهنیت در دانش تاریخ مساوی و برابر است. ب. عینیت در دانش تاریخ نسبی است چرا که دانش تاریخ تابع احوال مورخ و اسناد است. ج. عینیت در دانش تاریخ درست همانند علوم طبیعی کامل و مطلق است د. در دانش تاریخ به طور مطلق عینیت وجود ندارد و ممکن نیست. ۲۱. کدام گزینه معرف نظر ویلهلم دیلتای درباره تاریخنگری است؟ الف. دنیای تاریخ همچون دنیای طبیعت و علم تاریخ نیز همچون علوم طبیعی است. ب. دنیای تاریخ سرشار از رویدادهای منفرد جزئی است و به هیچ وجه قابل شناخت نیست. ج. برای شناخت دنیای تاریخ می بایست از ابزار و روش های علوم طبیعی پیروی کرد. د. دنیای تاریخ بر خلاف دنیای طبیعت خاموش و بی زبان نیست و با مورخ رابطه ای دو سویه دارد. ۲۲. شیوه نقادی ویلهم دیلتای درباره « تعلق تاریخی » مبتنی بر شیوه انتقادی و فلسفی کدام یک از فیلسوفان ذیل بود؟ الف، کارل مارکس ب. جان استوارت میل ج. رنه دکارت د. ايمانوئل کانت ۲۳. این عبارت که « که تمام تاریخ عبارت است از تاریخ معاصر » از آن کیست؟الف. فردریک هگل ب، کارل مارکس ج. بند توکروچه د. هاینریش ریکرات۲۴. دیدگاه گئورگ زیمل درباره معرفت تاریخی چه بود؟ الف. « تصویر گذشته » که مورخ در ذهن خود می سازد فقط در ذهن اوست که واقعیت دارد. ب. تصویری که از گذشته در ذهن و کلام مورخ ترسیم می شود مطابق با واقعیت بیرونی است. ج. تصویر گذشته همواره بر اساس ملاحظات سیاسی و فرقه ای جعل می شود. د. تصویر واقعی و عینی گذشته را به شرطی می توان ترسیم کرد که اسناد و مدارک کامل و بی نقص باشد.۲۵. « شک دستوری » که سنگ بنای فلسفه جدید اروپا و غرب شناخته شود مربوط به کدامیک از فلاسفه ذیل می باشد؟ الف. فرانسیس بیکن ب. رنه دکارت ج. اسپینوزا د. دیوید هيوم۲۶. « حقیقت تاریخی » چیست؟الف. امری است که بر پایه قانون علیت بتوان وجود و وقوع آن را توجیه کرد.ب. امری است که کاملاً عینی باشد و بتوان آن را مورد آزمایش قرار داد. ج، امری است که برابر با ارزشهای اخلاقی باشد و در تضاد با آنها قرار نگیرد. د. امری کاملاً ذهنی است و به هیچ وجه از عینیت برخوردار نیست. *** .عادی دانشکاه پیام نوه کارخت بتا عمبیصه * - e. - フパミ ŽNS عوامکز ازههن و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: فلسفه تاریخ رشته تحصیلی / کد درس: تاریخ (۱۲۲۹۰۵۰)استفاده از: مجاز است.۲۷. دیدگاه کورنو، فیلسوف و ریاضیدان فرانسوی درباره علم و معرفت تاریخ در کدام گزینه آمده است؟ الف. علمی بودن تاریخ را از اساس انکار می کرد. ب. تاریخ را معرفتی کاملاً فلسفی میدانست. ج. تاریخ را دانشی می دانست که بیشتر صبغه هنری و ادبی دارد. د. مانعی نمی دید که تاریخ را در ردیف پارهای از علوم طبیعی قرار دهد. ۲۸. هندوان کدام طرز تفکر را وسیله ای معقول برای تحمل تاریخ و رنج هستی شمرده اند؟ الف. فکر قیامت و رستاخیز ب. فکر تکرار و تناسخ ج، فکر ترقی و تکامل د. فکر منجی موعود ۲۹. جمله معروف «طول دوره تاریخی حیات نوع انسان، که پنج هزار سال است، کسر کوچکی از دوران ما قبل تاریخ است» از آن کدام مورخ است؟ الف، تو ماس کارلایل ب. لئوپلدفن رانکه ج. فیلیپ حتی د. ژول میشسله ۳۰. نخستین داستان خلقت در کجا و در کدام اثر به وجود آمد؟ الف. مصر، اندرزنامه مری کر ب. هند، اوپانیشادها ج، چین، دائودی چینگ د. بین النهرین، حماسه گیل گمش ***