نمونه سوال درس منطق و فلسفه مقدماتی نیمسال اول 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس منطق و فلسفه مقدماتی نیمسال اول 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ درس : منطق و فلسفه مقدماتی رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (فقه ومبانی حقوق اسلامی )، الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات (علوم قرآن و حدیث )، الهیات و معارف اسلامی - ادیان
و عرفان (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - تاریخ فرهنگ ملل (چندبخشی )، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث چند بخشی، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی -فقه ومبانی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۴۴۲)
۱- واضع و مدون علم منطق کیست؟
۱. حنین بن اسحق ۲. ابو علی سینا ۳. ارسطاطالیسی ۴. ارسطو ۲- کدام گزینه در مورد استدلال " سقراط انسان است ، سقراط عالم است، پس انسان عالم است صحیح است ؟ ۱. این استدلالی هم از لحاظ ماده و مصالح و هم از لحاظ شکلی و نظام صحیح است، لذا نتیجه بخشی است ۲. این استدلال از لحاظ ماده و مصالح صحیح است، اما شکل و نظام آن منطقی نیست ۳. این استدلال از لحاظ شکل و حدوث صحیح است، اما ماده و مصالح آن فاسد است ۴. این استدلالی هم از لحاظ ماده و مصالح و هم از لحاظ شکلی و نظام فاسد است ۳- ترتیب امور معلومه لتحصیلی امر مجهول تعریف چیست؟
۱. علم منطق ۲. فکر ۳. قانون ۴ - تصدیق ۴- چه کسی پدر نظریه اتم شناخته شده است ؟
۱. تالسی ۲. هراکلیتوس ٠٢ دموکریتوس ۴. فیثاغورث
۵- در کدام سفر از سفرهای چهارگانه عرفا سالک پس از شناخت ذات حق از نزدیک به سیر در اسماء و صفات او می پردازد ؟
ا. سير من الحق الى الحق ۲. سیر الخلق بالحق " . سير من الحق الى الخلق بالحق ۰۴ سیر بالحق فی الحق ۶- قضاوت ذهن میان دو چیز چه نام دارد؟
۱. تعریف ۲. حجت ۰۳ تصور ۴ - تصدیق
W— مسبوق بودن هستی شی ء به نیستی خودش " اصطلاحاً چه نام دارد ؟
ا. حدوث ۲. قدم ۳. ابدیت .Y . از لیت
۸- اگر در نسبت میان دو کلی یکی بر تمام افراد دیگری صدق کند اما دیگری تمام قلمرو اولی را در بر نگیرد بلکه بعضی از آن را در بر گیرد، نسبت میان آن دو چه نامیده می شود؟
۱. تساوی ۲. تباین
· عموم و خصوص مطلقِ - عموم و خصوص من وج " . عموم و خصوص مطلق " . عموم و خصو " ح حفله
W}分人,
صفحه ۱ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰











***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درس : منطق و فلسفه مقدماتی رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (فقه ومبانی حقوق اسلامی )، الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات (علوم قرآن و حدیث )، الهیات و معارف اسلامی - ادیان
و عرفان (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - تاریخ فرهنگ ملل (چندبخشی )، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث (چند بخشی، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۴۴۲
۹- کدامیک از عبارات زیر صحیح است ؟ ۱. به عقیده ابن سینا حرکت تنها در مقوله کم و کیف و آین واقع می شود ۲. به عقیده ارسطویان حرکت در تمامی مقولات صورت می گیرد.
۳. صدر المتالهین معتقد است ، حرکت در همه مقولات وجود دارد
۴. صدر المتالهین معتقد است در اعراضی حرکتی صورت نمی پذیرد ۱۰- آن کلی که جزء ذات افراد است ولی جزء مساوی است چه نامیده می شود؟
ا. نوع ۲. جنسر ۳. فصلی T : عرض خاصه ۱۱- این تصدیق چه نوع تصدیقی است: " ابعاد جهان یا متناهی است یا غیر متناهی
۱. بدیهی ۲. نظری ۳. استدلالی ۴. تجربی ۱۲- بین دو مفهوم انسان و سیاه " چه نسبتی وجود دارد ؟
۱. تساوی ۲. تباین
" . عموم و خصوص من وجه " . عموم و خصوص مطلق ۱۳- اگر در تعریف انسان گفته شود: جوهری است جسمانی ، نمو کننده، حیوان چه نوع تعریفی را بیان کرده ایم؟
۱. حد تام ۲. حد ناقصی ۲. رسم تام ۴. مثالی ۱۴- سخنی که احتمال صدق و کذب در آن وجود داشته باشد در علم منطق چه نامیده می شود؟
۱. قضیه ۲. معنی ۳. مرکب تام انشایی ۴. حد تام ۱۵- قضیه ای که در آن حکم به معلق بودن مفاد یک قضیه به مفاد قضیه دیگر شده باشد چه نام دارد؟
۱. مرکب ناقصی ۲. مرکب تام انشائی ۳. مرکب تام خبری ۴. قضیه شرطیه ۱۶- به ترتیب ، دو قضیه " انسان نوع است " و " انسان متعجب است " چه نوع قضیه ای هستند ؟
۱. مهمله - طبیعیه ۲. طبیعیه - مهمله ٢. هردو مهمله ۴. هردو طبیعیه
۱۷- اگر دو قضیه هم در کم اختلاف داشته باشند هم در کیف، چه نامیده می شوند؟
۱. متناقضین ۲. متضادین ۳. متداخلین .Y . متداخلین تحت تضاد
・A%)/)) صفحه ۲ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
***
مرکز آزمون و سنجش
. - - دانشگاه پیام نور کارشناسی = 藥
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درس : منطق و فلسفه مقدماتی رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (فقه ومبانی حقوق اسلامی )، الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات (علوم قرآن و حدیث )، الهیات و معارف اسلامی - ادیان
و عرفان (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - تاریخ فرهنگ ملل (چندبخشی )، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث (چند بخشی، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۴۴۲
۱۸- بین دو قضیه: هر انسانی تعجب کننده است " و " هیچ انسانی تعجب کننده نیست چه نسبتی بر قرار است؟
۱. تناقض ۲. تضاد ۳. تداخلی ۴. دخول تحت تضاد
۱۹- عکسی مستوی هر گردوئی گرد است کدام است؟
۱. هر گردی گردو است ۲. برخی از گردها گردو هستند ۳. برخی غیر گردها گردو هستند ۲. برخی از غیر گردها گردو نیستند ۲۰- عکسی نقیضی سالبه کلیه کدام است؟
۱. سالبه جزئیه ۲. ندارد ۳. سالبه کلیه ۲. موجبه جزئیه
۲۱- منطقیین سیر از جزیی به جزیی و از متباین به متباین را چه می نامند؟
۱. استقی ا ۲. قیاسی ۳. برهان ۴. تمثی
۲۲- اگر نتیجه به صورت یکجا در یکی از مقدمات ذکر شده باشد ، قیاسی چه نام دارد؟
۱. قیاس اقترانی ۰۲قیاس استثنایی ۰۳ قیاس مع الفارق ۴۔ قیاس دوری ۲۳- قیاس زیر کدامیک از اشکال ۴ گانه قیاسی را تشکیل می دهد: " هر مسلمانی معتقد به قرآن است ، هر کس آتش را تقدسی کند معتقد به قرآن نیست، پس هیچ مسلمانی آتش را تقدیس نمی کند.
۱. شکل اولی ۲. شکل دوم ۳. شکل سوم ۴. شکل چهارم
۲۴- در پاسخ به این شبهه که: "اگر منطق مفید می بود بایستی علمایی که مجهز به این علم هستند اشتباه نکنند و حال آنکه خلاف آن ثابت شده است. چه می گوئیم؟
۱. آنچه ضامن حفظ از اشتباه است مرور و مطالعه همیشگی قواعد منطقی است ۲. آنچه ضامن حفظ از اشتباه است به کار بستن دقیق آن قواعد است
.Y . منشا خطای بشر در استفاده از علوم عقلی بشری است
۴. دلیل اشتباه برخی منطقیون استفاده از مظنونات در استنتاجات خویش است
))/)%A・
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۳ از ۴








***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درس : منطق و فلسفه مقدماتی رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (فقه ومبانی حقوق اسلامی )، الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات (علوم قرآن و حدیث )، الهیات و معارف اسلامی - ادیان
و عرفان (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - تاریخ فرهنگ ملل (چندبخشی )، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث (چند بخشی، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۴۴۲
۲۵- پاسخ این شبهه چیست: مطالعات جدید نشان می دهد که چون سیر ذهن همواره صعودی و از جزیی به کلی است پس یگانه راه تفکر، استقراء است .
۱. تجربه و نتایج علمی نشان می دهد که سیر ذهن فقط حالت نزولی دارد ャ。 هر چند حرکت ذهن محصور در حرکت صعودی است اما یگانه راه تفکر استقراء نیست ۳. محصور ساختن حرکت ذهن به حرکت صعودی به هیچ وجه صحیح نیست ۴. مطالعات نشان داده که همه اصول قطعی ذهن انسان غیر تجربی اند ۲۶- این شبهه که بر خلاف فرضی منطق ارسطویی غیر از رابطه اندراج نوعی، رابطه ای به نام تساوی یا اکبریت و اصغریت نیز وجود دارد توسط چه کسی مطرح شده است؟
۱. استوارت میلی ۰۲ پیروان منطق هگل ۳. منطقیون اسلامی ۲. منطقیون جدید از جمله برتراند راسل
۲۷- وقتی یک لفظ در عرف واحد دو یا چند معنی مختلف داشته باشد و از معنی آنها سوال شود، تعریفی که در پاسخ به این سوالات آورده می شود چه نوع تعریفی است؟
۱. تعریف لفظی ۲. تعریف شرح الاسم ۰۳ تعریف حقیقی ۴۔ تعریف مجازی ۲۸- کتاب "الجمع بین رآیی الحکیمین اثر کیست؟ ۱. فارابی ۲. ابن سینا ۲. شهرستانی ۴. شیخ اشراق
۲۹- در روش فلسفه اشراقی بیشترین تاکید بر روی چه عنصر یا عناصری است؟
۱. فقط بر استدلال و برهان عقلی ۲. استدلال و برهان عقلی، مجاهده و تصفیه نفسی
۳.فقط بر مجاهده و تصفیه نفسی ۴. نقل و روایات دینی
۳۰- کدام گزینه صحیح است ۱. علت در اصطلاح الهیات وجود دهنده است ۲. حتی در جائی که رابطه میان دو چیز صرفاً تحریک و تحرک است ۳. فلاسفه ملاک نیازمندی هر معلولی به علت را به اصل حدوث تعبیر می کنند .
۴. فلاسفه به این مسئله که هر علتی فقط معلول خاصی را ایجاد می کند امتناع تسلسل علل غیر متناهیه می گویند.
))/)%A・
صفحه ۴ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰







***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :