نمونه سوال درس حکمت اشراق 1 نیمسال اول 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس حکمت اشراق 1 نیمسال اول 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


. - - دانشگاه پیام نور کارشناسی =
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ درسی : حکمت اشراق ۱
رشته تحصیلی / کد درسی: الهیات (فلسفه و کلام اسلامی ) ۱۲۲۰۲۱۴
۱- اختلاف حکمت اشراق با حکمت مشاء در چیست ؟
۱ . شناخت ۲. مصداق ۳. ابزار شناخت ۴. مقصد
۲- به نظر سهروردی حکمای ایران باستان به کدام حکمت توجه داشتند؟
۱. عقلی ۲. تجربی ۳. ذوقی ۴. حصولی ۳- تئوزوف به چه معنی است؟
۱. کسی که صزفاً به معرفت پنهان یا تأله می پردازد
۲. کسی که در فلسفه ی استدلالی وارد شده است ۳. کسی که هم به فلسفه ی بحثی می پردازد و هم در تأله فرورفته است ۴. کسی که فلسفه ی اشراق ایران باستان را احیا کرده است. ۴- نسبت بین حکمت اشراق با حکمت مشرقیه به نظر سهروردی :
۱. ترادف
۲. اشتراک لفظی
۳. در عین داشتن شباهت معنایی ولی ربطی به یکدیگر ندارند
۴. هر یک معنای خاص خود را دارند اما با هم مرتبط اند
۵- از نظرچه کسی ، حکمت مشرقیه (اشراق) به معنای شرق جغرافیایی است و به نور بخشی ربط ندارد ؟
۱. ابن سینا ۲. نالینو ۳. حسین نصر ۴. هرمسی ۶- به نظر سهروردی پیشینه حکمت خسروانی در ایران به کدام عصر برمی گردد؟
۱. ساسانی ۲. بعد از اسلام
۳. زمان گریختن یاران آکادمی افلاطون به ایران ۴. قبل از ساسانی ۷- توجه سهروردی به تصوف و عرفان :
۱. جنبه نظری داشت ۲. جنبه عملی داشت ۳. تصادفی بود ۴. گزینه ۱ و ۲
γΥ/γγ.γ صفحه ۱ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰









***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی --- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : حکمت اشراق ۱
رشته تحصیلی / کد درسی: الهیات (فلسفه و کلام اسلامی ) ۱۲۲۰۲۱۴
۸- در بیان رابطه ی حکمت اشراق با وحی کدام گزینه صحیح نیست ؟ ۱. با ظاهر شریعت در تضاد است ۲. با باطن وحی ناسازگار است ۳. برخی عناصر وحیانی مانند معاد را برنمی تابد ۴ . با ظاهر شریعت در تضاد نیست و با باطن وحی سازگار است ۹- منطق در حکمت اشراق چه جایگاهی دارد؟ ۱. از مناطق بی بهره است ۲. استوار بر قواعد منطقی است ۳. در حد ضرورت از قواعد منطقی بهره مند است ۴. کلاً منطق جدیدی ارائه داد ۱۰- سهروردی چه مباحثی را قاعده یا دقیقه اشراق می نامد؟ ۱. مباحثی که در آنها دیدگاه ابتکاری خود را بیان می کند ۲. مباحثی که در آنها آشکارا به مخالفت با مشائیان می پردازد ۳. مباحث عرفانی ۴. مباحثی که در آنها به نقد منطق ارسطویی می پردازد
۱۱- به نظر سهروردی، جهت در قضایا چیست؟ ۱. وجوب ۲. ضرورت ۳. امکان ۴. رابطه ۱۲- شیخ اشراق، قضایای جزئیه را جزو کدامیک از قضایا به حساب آورده است؟
۱. طبیعیه ۲. شخصیه ۳. خارجیه ۴. مهمله
۱۳- کدام گزینه صحیح است؟ ۱. جنسی و ماده ربطی به هم ندارند ۲. ماده و صورت قابل حمل نیستند
۳. ماده همان جنسی بشرط لا است ۴. جنسی همان ماده بشرط لا است ۱۴- نخستین فیلسوفی که در جهان اسلام از تعریف به حد عدول کرد، چه کسی است؟
۱. ابن سینا ۲. فارابی ۳. سهروردی ۴. ابن رشد ۱۵- هدف سهروردی از اثبات اعتباری بودن وجود این است که وجود :
۱. از مفاهیم اعتباری عقلی نیست ۲. از معقولات نیست
۳. از معقولات اولیه است ۴. از معقولات ثانیه است
γΥ/γγ.γ صفحه ۲ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
***
.
کارشناسی
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
= دانشگاه پیام نور مرکز آزمون و سنجش
سری سوال : ۱ یک
زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ درسی : حکمت اشراق ۱
رشته تحصیلی / کد درسی: الهیات (فلسفه و کلام اسلامی ) ۱۲۲۰۲۱۴
۱۶- این که سهروردی به خاطر رد اعتقاد به ثابتات ازلی، تظاهر به جعل ماهیت کرده است، از اعتقادات کیست؟
۲. شاگرد خاصی سهروردی ۴. سبزواری ۳. نور لغیره بغیره
۴. نور فی نفسه لغیره
۲. نور مجرد، قابل اشاره ی حسی نیست
۴. نور مجرد فس نفسه لنفسه است
۳. نقصی و فقر
۲. برای وجود محتاج به علت می شود
۴. لازم می آید که فاعل و قابل نباشد
۳. قاعده مثل افلاطونی f قاعده اصالت وجود
۲. جهات گوناگون دارد
، از نور اقرب چیزی صادر نمی شود
۲. ارباب انواع است
۴. قواهر اصلی است
۲. دلیل برهانی است
۴. دلیلی برای اثبات آنها نیست
صفحه ۳ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
۱. محقق ایجی
۳. لاهیجی ۱۷- به نظر سهروردی نور عارضی، نام کدامیک از انوار زیر است؟ ۱. نور فی نفسه بغیره ۲. نور لنفسه لغیره ۱۸- کدام گزینه از ویژگی های نور مجرد نیست؟ ۱. نور مجرد، لنفسه نیست
۳. نور مجرد، خودآگاه است ۱۹- کدام گزینه ملاک نیاز به علت، نزد سهروردی نیست؟ ۱. نقصی ۲. فقر ۲۰- اگر عدم نورالانوار ممکن باشد، چه ملازمه ای پیش می آید؟ ).. به ذات خود ترجیح می یابد
۳. بی نیاز خواهد بود ۲۱- « اصلی اصیل» بر کدام قاعده اطلاق می شود؟
۱. قاعده امکان اشرف ۲. قاعده الواحد
۲۲- کدام گزینه در مورد نور اقرب صحیح است؟ ۱. منشأ نورالانوار است ۳. صادر اول از نورالانوار است ۲۳- « اصولی اعلون» همان : ۱. انوار قاهره ارباب اصنام است
.Y . ارباب اصنام است ۲۴- به نظر سهروردی راه اصلی اثبات ارباب انواع :
۱. دلیل اقناعی است
۳. مکاشفه است
γΥ/γγ.γ











***
مرکز آزمون و سنجش
. - - دانشگاه پیام نور کارشناسی = 藥
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : حکمت اشراق ۱
رشته تحصیلی / کد درسی: الهیات (فلسفه و کلام اسلامی ) ۱۲۲۰۲۱۴
۲۵- شیخ اشراق آتش را با چه چیزی چونان برادر دانسته است؟
۱. نفس ناطقه ۲. نور اسفهبد انسانی ۳. نور الانوار ۴. گزینه ۱و۲ ۲۶- مطابق با نظر افلوطین، تمام سلسله مراتب عالم در چه مرتبه ای قرار می گیرد؟
۱. نفسی ۲. مثل ۳. عقل ۴. طبیعت ۲۷- کدام گزینه از اختصاصات ادراک عقلی است؟
۱. به جای صورت، معنا را درک می کند ۲. معانی کلی را درک می کند
۳.پی بردن به ذاتیات ۴. گزینه ۲ و ۳
۲۸- بر اساس نظر چه کسی حقیقت احساسی، انتزاع صورت از ماده است؟
۱. ریاضیدانان قدیم ۲. شیخ اشراق ۳. ابن سینا ۴. ملاصدرا ۲۹- اساس نظریه سهروردی در باره معرفت، تأکید او بر روی چه چیزی است؟
۱. علم حصولی آ ، علم حضوری و حصولی
۳۔ علم حضوری ۴. علم کلّی عقلی
۳۰- محقق طوسی در باره ی علم خدا قائل به چیست؟
۱. اضافه اشراقیه ۲. ار تسام صور ۰۳صور مفارق ۴. صور تولیدیه
γΥ/γγ.γ
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۴ از ۴






***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :