Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
.2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۵۰ تشریخی: -- نام درس: متون عرفانی عربی (۲) رشته تحصیلی / کد درس: الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چندبخشی) (۱۲۲۰۱۶۵)استفاده از:. چرا حارث محاسبی دوام حال محبت را جایز می داند؟الف. چون اگر دوامش جایز نباشد دیگر حدیث نفس وجود نخواهد داشت. ب. چون اگر حال دوام نیابد در قلب ها حلول نمی یابد در نتیجه صفای ذکر حاصل نمی شود. ج. چون اگر دوامش جایز نباشد دیگر محب، محب نمی باشد. د. چون اگر حال به عنوان بدایت راه دوام نیابد نهایت سلوک که مقامات است ممکن نشود. ۲. «معرفت، تجرید، تفرید» چگونه احوالی هستند؟الف. از عبادات هستند ب. از نهایات هستند ج. از مواهب هستند د. از بدایات هستند ۳. معنای اصطلاح «التبتل الی ا....» چیست؟الف. انقیاد بالله بالکلیه ب. ارتیاضی الی اللّه بالکلیهج. حب الی الله بالکلیه د. انقطاع الی الله بالکلیه۴. در قرآن از عشق چگونه تعبیر شده است؟الف. شعف ب. شدة الحب ج. فرط الحب د. وذ ۵. از نظر «بشر حافی» فرشته خوف در کدام قلب ساکن می شود؟الف. قلب معتق ب. قلب مهجور ج. قلب منخلع د. قلب محزون ۶. در جمله «فأن الخشیة مختصة بالعلماء» مقصود از علما چه کسانی هستند؟الف. مردمی که گمان میکنند بیمارند در حالیکه صرفاً خوف و حیا نسبت به وی دارند. ب. کسانی که خداوند را دوست دارند و از رسول وی تبعیت می کنند. ج. بندگان خداوند هستند که نسبت به پروردگارشسان خشسیت دارند. د. عابدین درگاه خداوندند که در اطاعت از رسول حق مجاهدت می کنند. ۷. «رجاع» در اصطلاح عرفانی به چه مفهومی است؟ الف. افراط الحب الذاتی الستاری فی جمیع الموجودات ب. تألم القلب و احتراقه بسبب توقع مکروه فی الاستقبال ج. أضعف المنازل المريدين لأنه معارضة من وجه و إعتراض من وجه د. تعلّق القلب بحصول محبوب فى المستقبل۸. «شوق» چیست؟(۔الف. الميل و الرغبة ب. الأمل ج، سکون القلب د. هبة ربانية ۹. اولین درجه «شوق» چیست؟الف. شوق نیل به مقصد ب. شوق عابد به بهشتج، شوق قلب به هنگام ذکر محبوب د. شوق لقاع الهینیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰صفحه ۱ از ۳ *** .2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی- フパミS) مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع) ارزش هرکس به مزان دنایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱) تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۵۰ تشریخی: --نام درس: متون عرفانی عربی (۲) رشته تحصیلی / کد درس: الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چندبخشی) (۱۲۲۰۱۶۵)استفاده از:. «روح قرب» در چیست؟الف. طمأنينه ب. مکاشفه ج. شوق د. انس۱۱. معنای «وقوف» در عبارت «الوقوف علی الاشارات» چیست؟الف. انس به حصول شواهد ب. اعلام الوجودج. سماع القلب د. شهود الحضرة ۱۲. کدام گزینه به معنای زوال عقل است؟الف. الفتنة المُضله ب. اضمحلال ج. صولة الهيمان د. الضراء المُضره ۱۳. طبق حدیث معروف «البر» آرامش دهنده چه چیزهایی است؟الف. قلب و سمع ب. نفس و صدر ج. اثم و نفس د. روح و حدس۱۴. معنای درست «محاضره» در کدام گزینه آمده است؟الف. المطالعه و المشاهده و الاطلاع على اسرار العباد ب. الطمأنينة الروح فى القصد الى الكشف ج. حضور القلب مع الحق الاستفاضة من اسمائه تعالى د. مطالعة تجليات الأسما الالهية ۱۵. «معرفه الحقیقه» چگونه حاصل می شود؟الف، ابرز لِلخلق من الاسامی و الصفات ب. لا سبیل الیها ج. تأتى من عين الجود و بذل المجهود د. يندرج الفهم فيها۱۶. «الهجس» چیست؟ الف. صدای پنهانی است که شنیده می شود ولی فهمیده نمی شود. ب. واقعه ایست از جمله معانی غیبی که بر قلب بدون تعمد بنده وارد می شود.ج. واقعه ایست که از سوی فرشته نفس انسان القاع می شود. د. صفت راسخی است در نفس و ماحصل آن هیأتی کیفی و نفسانی است. ۱۷. مکاشفه آیات برای غیر انبیاء با چه چیز ظهور می یابد؟الف. بالكرامات و الاجابات ب. بالثواب و العقاب ج. بحقايق اليقين د. بالمعجزات ۱۸. «شکر نفس» چیست؟ الف. توحید و معرفت ب. ترک شهوات ج. تهلیل و ذکر د. ترک دواهی۱۹. جایگاه «سکینه» در وجود انسان چیست؟الف. چشم ب. فکر ج. قلب د. روح ۲۰. «عالم ناسوت» چگونه نشأتی است؟الف. ربانی ب. انسانی ج، غیبی د. ملکوتینیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰صفحه ۲ از ۳ *** .2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی- フパミS) مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع) ارزش هرکس به مزان دنایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱) تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۵۰ تشریخی: --نام درس: متون عرفانی عربی (۲) رشته تحصیلی / کد درس: الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چندبخشی) (۱۲۲۰۱۶۵)استفاده از:. «روح قرب» در چیست؟الف. طمأنينه ب. مکاشفه ج. شوق د. انس۱۱. معنای «وقوف» در عبارت «الوقوف علی الاشارات» چیست؟الف. انس به حصول شواهد ب. اعلام الوجودج. سماع القلب د. شهود الحضرة ۱۲. کدام گزینه به معنای زوال عقل است؟الف. الفتنة المُضله ب. اضمحلال ج. صولة الهيمان د. الضراء المُضره ۱۳. طبق حدیث معروف «البر» آرامش دهنده چه چیزهایی است؟الف. قلب و سمع ب. نفس و صدر ج. اثم و نفس د. روح و حدس۱۴. معنای درست «محاضره» در کدام گزینه آمده است؟الف. المطالعه و المشاهده و الاطلاع على اسرار العباد ب. الطمأنينة الروح فى القصد الى الكشف ج. حضور القلب مع الحق الاستفاضة من اسمائه تعالى د. مطالعة تجليات الأسما الالهية ۱۵. «معرفه الحقیقه» چگونه حاصل می شود؟الف، ابرز لِلخلق من الاسامی و الصفات ب. لا سبیل الیها ج. تأتى من عين الجود و بذل المجهود د. يندرج الفهم فيها۱۶. «الهجس» چیست؟ الف. صدای پنهانی است که شنیده می شود ولی فهمیده نمی شود. ب. واقعه ایست از جمله معانی غیبی که بر قلب بدون تعمد بنده وارد می شود.ج. واقعه ایست که از سوی فرشته نفس انسان القاع می شود. د. صفت راسخی است در نفس و ماحصل آن هیأتی کیفی و نفسانی است. ۱۷. مکاشفه آیات برای غیر انبیاء با چه چیز ظهور می یابد؟الف. بالكرامات و الاجابات ب. بالثواب و العقاب ج. بحقايق اليقين د. بالمعجزات ۱۸. «شکر نفس» چیست؟ الف. توحید و معرفت ب. ترک شهوات ج. تهلیل و ذکر د. ترک دواهی۱۹. جایگاه «سکینه» در وجود انسان چیست؟الف. چشم ب. فکر ج. قلب د. روح ۲۰. «عالم ناسوت» چگونه نشأتی است؟الف. ربانی ب. انسانی ج، غیبی د. ملکوتینیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰صفحه ۲ از ۳ *** .2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی- フパミS) مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع) ارزش هرکس به مزان دنایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱) تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۵۰ تشریخی: --نام درس: متون عرفانی عربی (۲) رشته تحصیلی / کد درس: الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چندبخشی) (۱۲۲۰۱۶۵)استفاده از:. معنای جنبه «ایلی الحقی» در کدام گزینه آمده است؟الف. حضرت اعیان ثابته ب. مقام تفرقه ج: وجود حقیقی د. مقام جمع ץץ. هدف صوفی در تفسیر آیات قرآن چیست؟ الف. ان يستفيد من العبارات المشحونة بالرموز و المصطلحات العرفانية.ب. ان یقیم آبحاثه و نظریاته عن اساس من کتاب ا...ج. هدف معين فى النصوص و الآيات و يقصد الصوفى هدفا عالياً بأبحاثه.د. یسعی ان یفسیر القرآن علی مذهبه یبین ما یتذوق من الایات. ۲۳. در آیه (و عهدنا الی ابراهیم و اسماعیل ان طهرا بیتی) چه اشارهای به کار رفته است؟الف. طواف حجاج ب. میثاق ابراهیم ج. تطهیر قلوب د. تطهیر بیت ۲۴. مؤمنان قلوبشان مزین به چیست؟الف. تصدیق و ایمان ب. انوار تفرید ج. آثار تجرید د. شمس التوحید ۲۵. حارث محاسبی چه چیز را گرانبها معرفی می کند؟ الف. طلب علم - رعایت نفس - میانه روی در معیشتب. اخلاص – فتوت – فقر ج. محاسبه نفس - علاقه به خلوت - زینت عبودیتد. حفظ نیکورویی - خوش اخلاقی به همراه دینداری - برادری در عین امانت ۲۶. واژه «مسوح» به چه معناست؟الف، ناظر ب. لباس راهب ج. اسب نشاندار د. موى بلند۲۷. در سخن امیرالمؤمنین (ع) خداوند نماز را برای چه بر بنده واجب فرمود؟ الف. تقرب به دین ب. پاکی از شرک ج: عزت اسلام د. دورى از کبر ۲۸. انسان در دنیا و آخرت به کدام مقامات ذیل متصف است؟الف. انس و هیبت ب، خوف و رجاء ج. قبض و بسط د. صبر و شکر ۲۹. محل مشاهده برای انسان چه جایگاهی است؟الف. قلب ب، سر ج. بدن د. شعور ۳۰. کدامیک از گزینه های زیر از اشعار «حلاج» است؟الف. لیس یدری الغیر ما طعم الهوی انما یدریه من ذاق الهویب. آدر ذکر من آهوی ولو بسلام فإن أحاديث الحبيب مدامىجلا ذنب للغشتاق إن غلب الهوى كتمانهم، فنما الغرام فباحواد. آنت حیاتی و سیر قلبی فحيثما كنت كنت أنتنیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰r)\ra>്ഥ ***