نمونه سوال درس آشنایی با کلیات علم کلام نیمسال اول 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس آشنایی با کلیات علم کلام نیمسال اول 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)
تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: آشنایی با کلیات علم کلام رشته تحصیلی / کد درس: الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چند بخشی) (۱۲۲۰۱۵۱)
استفاده از:
۱. کدام گروه از کافرانی هستند که پیامبر (ص) با آنها مواجه بود؟ الف. کسانی که شریکان علوی و سفلی خدا را رد می کردند. ب. کسانی که بر نفی جسم بودن خدااحتجاج می کردند. ج. کسانی که به انکار لقای پروردگار میپرداختند.
د. کسانی که تکلیف را امری بی فایده می دانستند.
۲. موضوعات عمومی علم کلام در کدام گزینه آمده است؟
الف. مسألهٔ امامت ب. نبوت عامه نبوت خاصه
ج. فلسفه طبیعی و مابعدالطبیعی د، جبرعلَی و علمی ۳. کدام خلیفهٔ عباسی مخالفت جدی و صریح با علم کلام داشت؟
الف. مأمون ب، منصور دوانیقی ج. المعتضد د. المتوكل
۴. مسلمانان عرب از آیه «اصنع الفلک بأعیننا» چه می فهمیدند؟
الف. تأکید ب. رعایت ج. تسلّط د. تادادد ۵. از بیان جمله «لو کشف الغطاء ما از ددت » امیرالمؤمنین علی (ع) چه مقصودی داشتند؟ الف. فروافتادن پردهٔ غیب بریقین من نخواهد افزود. ب. خدایی را که نبینم عبادت نمی کنم. ج. اگر پردهٔ غیب نیز برافتد خدا را نخواهم دید. د. اگر پرده از غیب برافتد خدایم را به عین الیقین ببینم. ۶. اصول عقاید «اشعری» در کدام گزینه آمده است؟
الف. هم به نقل قرآن و حدیث معتقد بود هم به استدلال عقلی اهمیت میداد.
ب. وجود صفات معنوی را ثابت می دانست و تنزیه را با دلایل عقلی می پذیرفت. ج، به مسألهٔ خلق قرآن ایراداتی وارد می نمود و به رؤیت خدا در روز قیامت معتقد بود. د. به ظاهر حروف و کلمات قرآن اعتقاد داشت اما تأویل را در محدودهٔ شرع روا میدانست.
۷. نظر « ماتریدی » در باب اختیار انسان چیست؟
الف. افعال انسان در بردارندهٔ غرضی و هدف و مصالحی است.
ب. خداوند به انسان اختیار سازگار با تکلیف عطا کرده است. ج. قضا و قدر الهی در رابطه با اعمال انسان و عالم طبیعت یکی است. د. خدا به انسان اختیار مطلقی مطابق با قضا و قدر خود عطا کرده است.
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
صفحه ۱ از ۴





























***
.
2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)
تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: آشنایی با کلیات علم کلام رشته تحصیلی / کد درس: الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چند بخشی) (۱۲۲۰۱۵۱)
استفاده از:
۱. کدام گروه از کافرانی هستند که پیامبر (ص) با آنها مواجه بود؟ الف. کسانی که شریکان علوی و سفلی خدا را رد می کردند. ب. کسانی که بر نفی جسم بودن خدااحتجاج می کردند. ج. کسانی که به انکار لقای پروردگار میپرداختند.
د. کسانی که تکلیف را امری بی فایده می دانستند.
۲. موضوعات عمومی علم کلام در کدام گزینه آمده است؟
الف. مسألهٔ امامت ب. نبوت عامه نبوت خاصه
ج. فلسفه طبیعی و مابعدالطبیعی د، جبرعلَی و علمی ۳. کدام خلیفهٔ عباسی مخالفت جدی و صریح با علم کلام داشت؟
الف. مأمون ب، منصور دوانیقی ج. المعتضد د. المتوكل
۴. مسلمانان عرب از آیه «اصنع الفلک بأعیننا» چه می فهمیدند؟
الف. تأکید ب. رعایت ج. تسلّط د. تادادد ۵. از بیان جمله «لو کشف الغطاء ما از ددت » امیرالمؤمنین علی (ع) چه مقصودی داشتند؟ الف. فروافتادن پردهٔ غیب بریقین من نخواهد افزود. ب. خدایی را که نبینم عبادت نمی کنم. ج. اگر پردهٔ غیب نیز برافتد خدا را نخواهم دید. د. اگر پرده از غیب برافتد خدایم را به عین الیقین ببینم. ۶. اصول عقاید «اشعری» در کدام گزینه آمده است؟
الف. هم به نقل قرآن و حدیث معتقد بود هم به استدلال عقلی اهمیت میداد.
ب. وجود صفات معنوی را ثابت می دانست و تنزیه را با دلایل عقلی می پذیرفت. ج، به مسألهٔ خلق قرآن ایراداتی وارد می نمود و به رؤیت خدا در روز قیامت معتقد بود. د. به ظاهر حروف و کلمات قرآن اعتقاد داشت اما تأویل را در محدودهٔ شرع روا میدانست.
۷. نظر « ماتریدی » در باب اختیار انسان چیست؟
الف. افعال انسان در بردارندهٔ غرضی و هدف و مصالحی است.
ب. خداوند به انسان اختیار سازگار با تکلیف عطا کرده است. ج. قضا و قدر الهی در رابطه با اعمال انسان و عالم طبیعت یکی است. د. خدا به انسان اختیار مطلقی مطابق با قضا و قدر خود عطا کرده است.
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
صفحه ۱ از ۴





























***
.
2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)
تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: آشنایی با کلیات علم کلام رشته تحصیلی / کد درس: الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چند بخشی) (۱۲۲۰۱۵۱)
استفاده از:
۸. کتاب «المغنی فی ابواب العدل و التوحید» تألیف کیست؟ الف، ابوبکر باقلانی ب، قاضی عبدالجبار معتزلی ج: ابوالحسن اشعری د. ماتریدی ۹. اهل سنت برای رد عقاید شیعه کدام مبحث را به ناگزیر در کلام خود وارد کردند؟
الف. مبحث لطف ب. مبحث نبوت خاصه
ج. مبحث امامت د. مبحث معاد جسمانی ۱۰. روش کلامی « باقلانی » مبنی بر اینکه « نفی دلیل نفی مدلول » را به همراه دارد چگونه تزلزل یافت؟
الف. با اثبات جوهر فرد ب، بنابر مصلحت تکلیفی و اجتماعی
ج. بواسطهٔ استدلالات غزالی د. بواسطهٔ آشنایی با منطق یونان ۱۱. « قدریه » دربارهٔ سرانجام صاحب معصیت کبیره چه نظری داشتند؟
الف. خدا او را به عذابی جاودان مخلد می سازد. ب. خدا او را بدون نظر عنایت به حال خود رها می سازد.
ج. خدا آنچه خود خواهد درباره اش حکم می کند. د. خدا اندکی او را عذاب داده سپس به بهشت می برد.
۱۲. کدام اعتقاد در میان مسلمانان نخستین بار اقوال و اعتقادات دیگر مقدم بوده است؟
الف. اعتقاد به جبری بودن صفات ذاتی ب. اعتقاد به تأویل صفات ذاتی
ج. اعتقاد به مخیر بودن انسان د. اعتقاد به قضا و قدر
۱۳. کدام اصل از اهم اندیشههای « معتزله» به شمار نمیآید؟
الف. نبوت ب. امر به معروف و نهی از منکر
ج. وعد و وعید د. منزلت بین منزلتين ۱۴. مقصود از « فعل اصلاح » چیست؟
الف. هر آنچه عاقبت آن نیکوتر است. ب. هر آنچه برای بنده انجامش دلپذیرتر است.
ج. هر آنچه دارای نفع و فایده برای بنده است. د. هر آنچه متضمن خیر و صلاح برای بنده است.
۱۵. نقش اختیار نزد فرقهٔ اشاعره چیست؟
الف. انسان هیچ قدرت و اختیاری در انجام اعمال خود ندارد.
ب. اختیار انسان تابع ارادهٔ خود اوست نه قدرت او،
ج. انسان اعمال را به ارادهٔ الهی انجام می دهد نه اختیار خود.
د. اعمال انسان به ارادهٔ الهی و به اختیار خود اوست.
۱۶. از نظر اشاعره «حقیقت ایمان » با چه چیز درست می آید؟ الف. اقرار شهادتین به زبان ب. عمل به جوارح ج. عمل به احکام شرعیه د. تصدیق قلبی به وجود خدا
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
صفحه ۲ از ۴




































***
.
2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)
زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: --
استفاده از: مجاز است.
ب. بی اعتنایی به سیاست
د. و کدو و انکید
ب. کشتن زنان ج. خلیفه کشی د. ترور
د. ابوموسی اشعری و طلحه
ب. امامیه ج. زیدیه د. اسماعيليه
ب. نزار ج: مستنصر د. محمد بن اسماعیل
ب، کلام لفظی قرآن د. کلام نفسی قرآن
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
صفحه ۳از ۴
د. چون این موضوع فقط از ظاهر آیات برمیآید که تأویل شدنی است.
تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- نام درس: آشنایی با کلیات علم کلام رشته تحصیلی / کد درس: الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چند بخشی) (۱۲۲۰۱۵۱)
. کدام گزینه از ویژگی های مذهب «ارجاع» به شمار می رود؟
الف. صلاح و اصلح ج. امامت مفضول بر فاضل
« القتل الغيلة » به جه معناست؟
الف. کشتار بزرگان
از نظر « خوارج » حکمیت خدا چگونه صورت گرفت؟
الف. از طریق انتخاب آزاد توسط همهٔ امت ب. از طریق مراجعه به آیات قرآن مجید ○・ بواسطهٔ خلوص عبادات مذهبی امام د. بواسطهٔ انتخاب توافقی یک نماینده نخستین کسانی که به ارجاع عقیده پیدا کردند چه نام دارند؟
الف، علی (ع) و امام سجاد (ع) ب. معاویه و یزید
ج. معاویه و عمرو عاصی
« اصل اجماع امت » توسط کدام یک از فرق اسلامی مردود می باشد؟
الف. غالته
به چه دلیل « زیدیه » امامت کودک یا مهدی غایب را نمی پذیرند؟ الف. چون امام باید شخصا عالم کامل به علم دین باشد. ب. اصولاً امام شخصی است که باید بتواند علیه یک حاکم جائر خروج کند. ج، چون امام باید شخصا قادر به جنگ و دفاع باشد. د. اصولا امام شخصی است که بنابر رأی امت به امامت می رسد.
« دروزیهای » لبنان منسوب به کدام خلیفهٔ فاطمی هستند؟
الف. الحاكم
« ابوالفتوح رازی» در آیه (انا جعلنا ه قرآن عربی) عربیت قرآن را دال بر چه می داند؟
الف. حدوث قرآن ج. قدم قرآن
چرا معتزله به «رؤیت سعیده » اعتقاد ندارند؟ الف. چون معتقدند موضوعی مرتبط با آگاهی و ارادهٔ بشری نمی باشد. ب. برای اینکه رؤیت سعیده صرفا ادراکی ممکن در آخرت است. ج. برای اینکه تشبیه، زمان، مکان و جهت را از خداوند دور سازند.
.\ Л
.\ ጳ
.Y.,
\ ץ.
ץץ.
"ץץ.
.wየ
.Yの
















































***
.
2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)
تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: آشنایی با کلیات علم کلام رشته تحصیلی / کد درس: الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چند بخشی) (۱۲۲۰۱۵۱)
استفاده از:
۲۶. از نظر اشاعره چرا قدرت خدای معتزله محدود است؟ الف. چون منوط دانستن فعل خدا به حسن و قبح، محدودیت است. ب. چون قدرت بر انجام فعال شسر ندارد. ج، چون ارادهٔ بر انجام دادن فعال شر ندارد. د. چون واجب است صالحی را که اصلح است انجام دهد. ۲۷. کدام یک از متکلمان تحت حمایت معنوی امیرالمؤمنین علی (ع) بوده است؟
الف. غیلان دمشقی ب. معبد جهانی
ج: حسن بصری د. ابوحنیفه ۲۸. از نظر جهمیه ایمان به خدا چیست؟
الف. اقرار به شهادتین ب. عمل به احکام قرآن
ج. اطاعت از فرامین خدا د. شناخت خدا ۲۹. اصول پنجگانهٔ اعتزال را چه کسی بنیان نهاد؟
الف. واصل بن عطا ب. جهم بن صفوان
ج. ابوحنیفه د، ابن ابی العوجاء
۳۰. سنت ابوحنیفه در کدام یک از مکاتب اصول عقاید اسلامی تأثیرگذار بوده است؟ الف، مرجئی ب. اشعری ج. ماتریدی د. قدرى
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
്)\raച്ഥ






















***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :