نمونه سوال درس تاریخ تصوف 1 نیمسال اول 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس تاریخ تصوف 1 نیمسال اول 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی
- フパミ
S) مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع) ارزش هرکس به مزان دنایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱) تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: --
نام درس: تاریخ تصوف (۱) رشته تحصیلی / کد درس: الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چندبخشی) (۱۲۲۰۱۴۷)
استفاده از: مجاز است. ۱. از نظر «فون کرمر» حارث محاسبی و ذوالنون مصری از مظاهر تأثیر....................بر تصوف اسلامی می باشند. الف. آراء هندوان دب. آیین مجوسی ج. رهبانیت مسیحی د. عنصر هندی و بودایی Y.. کدام گزینه درست است ؟ الف. آیین شمن در آسیا تحت تأثیر آیین های هندی و ایرانی است. ب. مخزن عرفان بودایی ، حکمت ودانتا است . ج. همهٔ محققان به وجود «عرفان بودایی» تأکید دارند. د. در میان پرستندگان توتم هیچ گونه عرفانی مشاهده نشده است . ۳. کدام گزینه دربارهٔ «فیلون یهودی» درست است ؟ الف. حکمت نوافلاطونیان برعرفان او تأثیر نهاد. ب. از نظر او نجات واقعی انسان از طریق معرفت به حلول خدا در اوست . ج. از اهالی آتن در یونان قدیم بود. د. آمونیوس ساکاس استاد فلوطین بوده است. ۴. عرفان شرقی قبل از عهد عیسی چه نام دارد؟
الف. عرفان ربانیم ب. عرفان گنوسی
ج. عرفان مکتب اسکندریه د. عرفان مجوسی ۵. صوفی سالک پس از کدام مقام به مقام ورع می رسد ؟
الف. توبه ب. مجاهده ج. زهد د. فقر
۶. معرفت صوفی بر چه چیز مبتنی است ؟ الف. عبادات و معاملات ب. جوارح ظاهر ج. اعمال و اطوار قلب د. عقل و قلب V: کدام گزینه درست است ؟ الف. در قرن سوم پشمینه پوشی شعار زهاد و صوفیه بود . ب. تنها فقها به انکار پشمینه پوشان می پرداختند. ج. از نظر فقها تنها یاران پیامبر پشمینه پوش بوده اند . د. از نظر مأمون، پشمینه پوشان برای خلافت خطرناک بودند.
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
صفحه ۱ از۵












































***
.
2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)
تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: تاریخ تصوف (۱) رشته تحصیلی / کد درس: الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چندبخشی) (۱۲۲۰۱۴۷)
استفاده از:
۸. کدام گزینه دربارهٔ اصحاب صفه درست است ؟
الف. گروهی از انصار بودند که گاهی تعدادشان به چهارصد تن می رسید . ب. اغلب دیگران را از حال فقر خویش مطلع می کردند . ج. آنان تنها در گرایش به زهد، برخلاف قرآن عمل نموده اند. د. بسیاری از آنها با اینکه فقیر نبودند، زاهدانه می زیسته اند.
۹. عبارت زیر دربارهٔ کدام یک از صوفیه آمده است ؟ « وی در فصاحت ، شهرت و آوازه ای بی مانند داشت و از این حیث بعضی او را با حجاج بن یوسف مقایسه می کردند.» الف. حاتم اصم ب. بهلول مجنون ج. رابعه عدویه د . حدسسن بصسرى
۱۰. کدام گزینه درست است ؟
الف. سفیان ثوری رباخواری بود که بدست حسن بصری توبه کرد . ب. ابراهیم ادهم در حلال و حرام داناترین مردم روزگار بود . ج. اولین کس از قدمای صوفیه که آثاری از او به جای مانده حارث بن اسد محاسبی بود. د. ابوبکر شبلی صوفی نامداری بود که به سبب موافقت با حلاج، با او اعدام شد . ۱۱. عبارت زیر از کیست ؟ «از محبت رحمان پروای عداوت شیطان ندارم.» الف. رابعه دب. حلاج ج. عين القضاة د. احمد غزالی ۱۲. حاصل عمدهٔ «سیاحت و سلوک عارفانه» و سرگذشت «سفر دراز روحانی» ابو حامد غزالی به ترتیب در کدام کتابها آمده است؟
ب. احياء علوم الدين و المنقذ من الضلال
الف. اسرارالتوحید و سوانح ج. زبدة الحقایق و تمهیدات د. حالات و سخنان و شکوى الغریب ۱۳. «ژنده پیل» شهرت کدام یک از مشایخ خراسان است ؟
الف، مجدالدین بغدادی ب. شیخ ابوسعید میهنه ج. خواجه عبدالله انصاری د. شیخ احمد جام
۱۴. کدام گزینه درست است ؟ الف. اوحدالدین کرمانی، شیخ الشیوخ بغداد بود . ب. ظاهراً شیخ صفی از نژاد کرد بود نه از سادات ج. شیخ صفی در ایام جوانی ملازم درگاه ارغون مغول بود .
د. علاعالدوله سیدی از اهل حلب بود که در سمنان می زیست .
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
صفحه ۲ از۵



















































***
.
2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)
تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: تاریخ تصوف (۱) رشته تحصیلی / کد درس: الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چندبخشی) (۱۲۲۰۱۴۷)
استفاده از: مجاز است.
۱۵. عبارت «بی شرع» در تصوف اشاره به چه چیز دارد؟ الف. سلسله هایی بی ترتیب و گاه مشتی فقیر منسوب به مقابر برخی از مشایخ بودند . ب. سالکی که بدون تربیت یکی از مشایخ مرشد به سلوک می پرداخت . ج. سالکی که به هیچ خانقاهی نمی رفت و مریدی فرمانبردار او نبود . د. سلسله ای که به بیعت و خلافت «سجاده نشین» عقیده نداشت .
۱۶. کدام گزینه درست است ؟
الف. قادریه در کار ریاضت بسی تندروتر از رفاعیه اند .
ب. طریقهٔ قادریه را بهاءالدین زکریای مولتانی به هند برد. ج. طریقه های جلالیه و جمالیه از سهروردیه نشأت یافته اند.
د. در آسیای صغیر دو سلسلهٔ مهم بیشتر شهرت یافتند، مولویه و کبرویه. ۱۷. کدام گزینه درست است ؟
الف. پیروان حمدون قصار در عصر وی به نام ملامتیه معروف بوده اند . ب. گفته اند هر جا «قطب» قدم نهد زیر پایش سبزه روید . ج. قوالی و سماع در خراسان بوسیلهٔ ابوسعید ابوالخیر رواج یافت . د. صوفی کش لقب محمدحسین رونق کرمانی صاحب «رسالهٔ خیراتیه» است . ۱۸. از نظر فقها، «قبول آن مستلزم قول به مجانست خالق و خلق و احتیاج ذات باری به محل است».
الف. اتحاد دب. وحدت وجود
ج. وحدت شهود د. حلول ۱۹. اولین کسی که وحدت وجود را اساس تعلیم و نظریهٔ خویش قرار داد چه کسی است؟
الف. بایزید بسطامی ب. محی الدین عربی
ج، حلاج د. ابن فارض مصرى
۲۰. کدام گزینه درست است ؟
الف. فخرالدین عراقی و ابن تیمیه، ابن عربی را ستوده اند . ب. کتاب فصوص الحکم محتوی پانصد و شصت فصل است . ج. از نظر ابن عربی، خدا از طریق اعیان ثابته بر احوال کائنات عالم علم دارد . د. از نظر ابن عربی، وجود یا ذات حق سه تجلی دارد: فیض اقدس، فیض مقدس و اعیان ثابته.
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
صفحه ۳از۵































***
.
2/S دانشگاه پيامنوي کارشتاسبی ŽNS مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱)
تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): انستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: تاریخ تصوف (۱) رشته تحصیلی / کد درس: الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چندبخشی) (۱۲۲۰۱۴۷)
استفاده از: مجاز است.
۲۱. صوفیه هر جا ظواهر و نصوص شریعت را با عقاید مقبول خویش معارضی یا مباین می دیده اند چه می کردند؟ الف. دست به تأویل آن نصوص می زده اند. ب. ظواهر و نصوص شریعت را انکار می کرده اند . ج. از معنی و مفهوم ظواهر و نصوص عدول می کرده اند . د. از پذیرش عقاید خود سرباز زده و آن را راز می نامیده اند. ۲۲. کدام گزینه دربارهٔ «حکمت مشرقی» ابن سینا درست است ؟
الف. نشانه هایی از این حکمت در تمامی کتاب «اشارات» شیخ وجود دارد .
ب. ابن سینا، در اواخر عمر با این حکمت آشنا شد.
ج. ارتباط الحکمت المشرقیه شیخ با حکمت اشراقی اثبات شده است .
د. اخوان الصفا متأثر از حکمت مشرقی کتاب اشارات است.
۲۳. کدام یک از آثار زیر را می توان از جمله شعر منثور صوفیه به حساب آورد ؟ الف. مقامات ژنده پیل ب. لمعات عراقی ج. صفوة الصفا د. تذکرة الاولیا ع
۲۴. سرایندهٔ قصاید «تائیه» و «خمریه» چه کسی است؟
الف. به ترتیب ابن فارضی و ابن عربی ب، ابن فارض مصری
ج. به ترتیب شیخ عطار و مولوی د. به ترتيب ابن فارض و مولوى ۲۵. عبارت «بیان حقایق تصوف و شرح آیات قرآنی و اخبار نبوی» در وصف کدام اثر آمده است ؟
الف. مثنویات سته ب. حدیقهٔ سنایی ج. گلشن راز د. مثنوی
۲۶. کدام گزینه درست است ؟ الف. در نظر صوفیه علم رسمی هیچ نشانی از حق نمی دهد . ب. تعالیم بابارتن هندی مورد تأئید بزرگان تصوف است. ج. در میان صوفیه، تجرد از لوازم طریقت به حساب می آید. د. در تمام ادوار بین صوفیه هم ساده لوحان بوده اند هم شیادان . ۲۷. کدام گزینه درست است ؟
الف. ابوسعید ابوالخیر مورد انکار ابوالقاسم قشیری بود . ب. حلاج می گفت : بر انسان فرضی است که در هر نفس توبه کند .
ج. ذوالنوان مصری توسط خلیفهٔ وقت به قتل رسید. د. ابن عطا بر علی بن عیسی جفاهای سخت کرد .
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
صفحه ۴ از۵

































***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :