نمونه سوال درس کلام 1 نیمسال اول 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس کلام 1 نیمسال اول 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته
--- - - - ز آزمونو سنجش مركز زهون وسنج حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ درسی : (کلام ۱، کلام اسلامی (۱ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (برنامه نه ترم قدیم)، الهیات (فقه ومبانی حقوق اسلامی )، الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - تاریخ فرهنگ ملل (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث (چند بخشی، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۰۳۳ - ، آموزش دینی و عربی ۱۲۲۰۵۰۰ ۱- باب یازدهم کتاب الحادی عشر در باره چه موضوعی است؟ ۱. معرفت اصول دین ۲. اخلاقی ۳. عبادات ۴. ادعیه Y– کدام متکلم معتقد است که خداوند قادر بر انجام امور قبیح نیست ؟
۱. بلخی ۲. نظام ۳. جبائي " ابوالحسن اشعري
۳- علامه حلی می گوید شناخت اصول دین به حکم عقل و نقل واجب است و هر کسی نسبت به آنها جاهل باشد از " ربقهٔ المومنین " خارج است. منظور او از این عبارت چیست؟
۱. در زمره مومنین نیست ۰۲ از کشور مومنین خارج است
۳. از مقلدان است ۴. مسلمان نیست ۴- ممکن الوجودی که به دلیل وجود علت نامه اش ، وجودش ضروری است را چه می نامند؟
ا. واجب بالغير ۲. واجب ذاتی ۳. ممکن بالغیر ۴. ممکن بالقیاسی ۵- از معروفترین براهین متکلمان بر اثبات وجود خدا چه برهانی است؟
۱. برهان وجوب و امکان ۲. برهان غایی " . برهان حدوث آن برهان وجودی ۶- مجموعه نامتناهی از علل و معلولهایی را که به دنبال یکدیگر پدید می آیند را چه می نامند؟
۱. دور ۲. تسلسل ۳. بداهت ۴. ملازمه ۷- علت شمولیت علم خداوند چیست؟
۱. تساوی همه معلومات به خداوند ۲. واجب الوجود بودن
۳. امتناع قبح بر خداوند ۲. بی نیازی خداوند ۸- لازمه حدوث جهان این است که پدید آورنده و موثر در جهان... باشد.؟
۱. حی ۲. عالم ۳. قادر ۴. متک ۹- وقتی در اثبات خداوند گفته می شود که هیچ جسمی از حوادث خالی نیست مراد از حوادث چیست؟
۱. حرکت و سکون ۲. عدم ۳. وجود و حرکت ۴. تغییر و عدم
管%A/)) صفحه ۱ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته
--- - - - ز آزمونو سنجش مركز زهون وسنج حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : کلام ۱، کلام اسلامی (۱)
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (برنامه نه ترم قدیم)، الهیات (فقه ومبانی حقوق اسلامی )، الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - تاریخ فرهنگ ملل (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث (چند بخشی، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۰۳۳ - ، آموزش دینی و عربی ۱۲۲۰۵۰۰
۱۰- به عقیده متکلمین قاعده " الواحد لا یصدر عانه الا الواحد نافی کدام صفت خداوندی است؟
ا. علم ۲. کلام ۳. حیات ۴. قدرت ۱۱- اینکه خداوند افعال محکم و متقان انجام می دهد بر کدام صفت خداوند دلالت دارد؟
ا. علم ۲. قدرت ۳. اراده ۴. سمیع و بصیر ۱۲- دو ویژگی مهم که حی بودن خدا را ثابت می کند کدامند ؟
۱. اراده و علم " . قدرت و علم ۳. علم و مجرد بودن ۴. قدرت و کلام ۱۳- دلیل متکلمان بر این که خداوند دارای صفت اراده است چیست؟
۱. چون خدا بر ممکنات قدرت دارد. ۲. چون خداوند مغلوب کسی دیگری نیست
۳. چون خداوند به افعال خود علم دارد ۲. افعال خداوند مخصصی جز اراده ندارد
۱۴- چه کسانی اراده خدا را صنعتی زائد بر ذات می دانستند؟
۱. همه معتزلیان و کرامیه ۲. اشاعره و همه معتزلیان
۳. اشاعره و برخی معتزله ۴. معتزله و برخی از اشاعره ۱۵- در "انه تعالی متکلم مراد از کلام چیست؟
۱. کلام نفسی ۲. کلام لفظی ۳. علم ۴. کتاب ۱۶- دلیل متکلمان بر صادق بودن خداوند چیست؟
۱. عالم بودن خداوند ۰۲قبیح بودن کذب ۳. ناقصی نبودن خداوند ۴. متکلم بودن خداوند
۱۷- کدام گروه کلامی معتقدند که خداوند مانند سایر موجودات جسم دارد؟
Y . اشاعره Y جاهمیه .Y مجسمه .Y . معتزله ۱۸- مجسمه بر جهت داشتن خداوند به کدام یک از آیات زیر استناد می کنند؟
۱. و هو يدرک الابصار ۲. کلام الله موسی تکلیما
٢. الرحمن علی العرش استوى آلن ترانی
管%A/)) صفحه ۲ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته
--- - - - ز آزمونو سنجش مركز زهون وسنج حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : کلام ۱، کلام اسلامی (۱)
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (برنامه نه ترم قدیم)، الهیات (فقه ومبانی حقوق اسلامی )، الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - تاریخ فرهنگ ملل (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث (چند بخشی، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۰۳۳ - ، آموزش دینی و عربی ۱۲۲۰۵۰۰
۱۹- دلیل متکلمان بر اینکه خدا لذت و الم ندارد چیست؟
۱. چون مزاج ندارد ۲. چون مکتفی بالذات است ۳. چون تاثیر ناپذیر است چون ناقصی نیست ۲۰- ایراد اصلی نظریه اتحاد خداوند با غیر چیست؟
۱. عدم دوئیت ۰۲ نداشتن معنای دقیقی از اتحاد خالق و مخلوق
۳. محال بودن کون و فساد ۴. جسم نبودن خداوند ۲۱- لازمه مرئی بودن خداوند کدامیک از موارد زیر است؟
۱. نامتناهی بودن مخلوقات ۲. ممکن بودن
۳. حادث بودن ۴. جسم داشتن ۲۲- مشهورترین فرقه کلامی که معتقد به روایت خداوند هستند کدام فرقه اند؟
۱. معتزله ۲. شیعه ۳. جهمیه ۴. اشاعره ۲۳- آیه زیر در شریک نداشتن خداوند را چه برهانی نامیده اند لو کان فیهما الههٔ الا الله لفسد تا؟
۱. برهان ترکب ۲. برهان تمانع ۳. برهان ملازمه آ، برهان صدیقین ۲۴- عدل جزء کدام دسته صفات الاهی است؟
۱. تنزیهی ャ سلبی r ثبوتی ۴. صفات جلالی ۲۵- اینکه گفته می شود بر خدا واجب است مصائب انسان را در این دنیا به نحوی جبران کند این وجوب چه وجوبی است؟
۱. وجوب لطف ". وجوب حسن ۳. وجوب احسان " وجوب عوض ۲۶- اینکه صرف نظر از احکام شرع، افعال ذاتا دارای حسن و قبح اند نظر کدام فرقه کلامی است؟
۱. اشاعره و شیعه ۲. معتزله و کرامیه ۳. معتزله و اشاعره ۴. معتزله و شیعه ۲۷- عبارت "لامتناع تکلیفنا دلیلی بر کدام یک از موارد زیر است؟
۱. مختار بودن انسان ۲. مجبور بودن انسان " . حسن وقبح افعال ۲. عدلی خداوند
管%A/)) صفحه ۳ از ۴
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته
*- :-------Tمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : کلام ۱، کلام اسلامی (۱) رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (برنامه نه ترم قدیم)، الهیات (فقه ومبانی حقوق اسلامی )، الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - تاریخ فرهنگ ملل (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث (چند بخشی، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۰۳۳ - ، آموزش دینی و عربی ۱۲۲۰۵۰۰ ۲۸- کدامیک از فرق کلامی به حسن و قبح شرعی معتقدند؟ ۱. کرامیه ۲. اشاعره ۳. شیعه ۴. معتزله ۲۹- اشاعره برای توجیه ثواب و عقاب در آخرت به چه نظری در باره اختیاری بودن افعال انسان متوسل شده اند؟ ۱. نظریه خلق ۲. نظریه جبر ۳. نظریه اختیار ۴. نظریه کسب ۳۰- چرا شیعه معتقد است اراده قبیح هم از خداوند قبیح است؟ ۱. به علت عبث نبودن خلقت ۲. به علت نظام عالم
" . به علت علم خداوند ۴. به علت حسن و قبح ذاتی
管%A/)) نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
صفحه ۴ از ۴***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :