نمونه سوال درس نظم 4 بخش 3 منطق الطیر عطار نیمسال اول 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس نظم 4 بخش 3 منطق الطیر عطار نیمسال اول 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱
درسی : نظم ۴ بخشی ۳ منطق الطیر عطار رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی (محضی ) ۱۲۱۳۰۳۶
۱- عطار نیشابوری شاعر کدام قرن است؟
) . ది • ? ۲. ۴ و ۵
- . 7. .* جسم و تکانه تاه ست ؟ ۲- کدام یک از اثار عطار شامل مجموعه رباعیات او
۱. مختارنامه ۲. مصیبت نامه
۳- کدام اثر از نمونه های عالی ادبیات تمثیلی است؟
۱. بوستان سعدی ۲. کلیله و دمنه
۴- در تشبیه تمثیل، مشابه چه وضعی دارد؟
۱. مرکب و محسوسی ۲. مفرد و محسوسی " معقول و مفرد ۴۔ معقول و مرکب ۵- در بیت «کوه را هم تیغ داد و هم کمر تا به سرهنگی او افراخت سر» چه صنعت بدیعی آشکار است؟
۱. حسن تعلیل ۲. مذهب کلامی ۳. استخدام ۴. تلمیح ۶- بیت زیر با کدام یک از گزینه ها از جهت مفهوم متناسب است؟
«تو بدو بشناس او را نه به خود راه از و خیزد بدو نه از خرد »
۱. قسم خلقان زان کمال و زان جمالی هست اگر بر هم نهی مشت خیال؟
۲. قسم خلق از وی خیالی بیش نیست زو خبر دادن محالی بیش نیست
۳. هیچ دانی راهرو چون دید راه؟ هر که افزون رفت افزون دید راه
۴. بلک از او کن عاریت چشم و نظر پسی به چشم او به روی او نگر ۷- در بیت زیر «دریا» رمز چیست؟
«آگهند از روی این دریا بسی لیک آگه نیست از قعرش کسی»
۱. وجود ۲. دنیا ۳. عرفان ۴. کالبد ۸- بیت زیر در مورد کیست؟
«خواجه سنت که نور مطلق است بل خداوند دو نور پر حق است »
۱. عمر ۲ - حضرت علی (ع) .Y . عثمان ۴. ابوبکر ۹- بیت زیر تلمیح به معجزه کدام یک از پیامبران دارد؟
«کوه خود درهم گداز از فاقه یی تا برون آید ز کوهت ناقه یی»
۱. سلیمان ٢. صالح ۳. داود ۴. هود
۱۱/۱۵۲۹ = نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۱ از ۶
***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : نظم ۴ بخشی ۳ منطق الطیر عطار رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی (محضی ) ۱۲۱۳۰۳۶ ۱۰- ابیات مذکور مبین کدام یک از نظرات صوفیه در باب آفرینش است؟ «ابتدای کار، سیمرغ ای عجب جلوہ گر بگذشت بر چین نیمشب در میان چین فتاد از وی پری لاجرم پر شور شد هر کشوری» ۱. عشق ۲. ملکوت ۳. تجلی ۴. حقیقت ۱۱- در بیت زیر کدام آرایه ادبی مشهود است؟ «عزم کردند آن جفا کاران به جمع تا ببرند آن گدا را سر چو شمع» ۱. ایهام تناسب ۲. تقسیم ۳. استخدام ۴. ایهام ۱۲- کدام عبارت درست معنی شده است؟ ۱. تن زدن: خاموش شدن ۲. در کار کشیدن: غرق در کار خود شدن ۳. در کسی خندیدن: خنده استهزاء و تمسخر است. ۰۴ لب خشک داشتن: کنایه از شدت عشق در کسی ۱۳- در بیت زیر «آب خضر» رمز چیست؟ «من در این زندان آهن مانده باز ز آرزوی آب خضرم در گداز» ۱. رهبری و هدایت ۲. آب حیات ۳. معنویت ۴. جاودانگی در بهشت ۱۴- در منطق الطیر طاووس ممثل چه کسانی است؟ ۱. عابدان ظاهر فریب ۲. مردم زاهد و متشرع ۳. مردمی که فقط به فکر پاداش بهشتند ۴. مردمان خودآرا و نیرنگ باز ۱۵- کدام مورد در خصوصی واژه "رنگ در بیت زیر نادرست است؟ «اگر نماند رنگ او سنگی بود هست بی سنگ آنک در رنگی بود» ۱. صفت (رنگ)، برزخ میان حضرت احدیت ذاتی و مظاهر خلیفه و بی نهایت است. ۲. از مصطلحات عارفان ایرانی معادل اصطلاح عرفانی صفت ۳. صفت (رنگ)، آخرین کثرتی است که در وجود واقع شده است. ۴. صفت (رنگ)، نشانه وجود و تعلق است. ۱۶- نیم دانگ سنگ در بیت زیر کنایه از چیست؟ «گرچه شادروان چل فرسنگ داشت هم نیا بر نیم دانگ سنگ داشت» ۱. سویدای دل ۲. قساوت و سنگدلی ۲. شیء بی ارزش ۴. نگین انگشتری γΥ/ΥΔΥΑ نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۲ از ۶





***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : نظم ۴ بخشی ۳ منطق الطیر عطار رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی (محضی ) ۱۲۱۳۰۳۶
۱۷- کدام گزینه در مورد عبارت سایه در چین در بیت زیر درست است؟
«هدهدش گفت ای غرورت کرده بند سایه در چین، بیش از این بر خود مخند» ۱. لاف مزن ۲. مکر مکن ۳. ترک کن ۴. جانبداری مکن
۱۸- نوع دستوری یا در دو مصرع سایه تو گر ندیدی شهریار و کاشکی صدا چاه بودی جاه نی به ترتیب کدام است؟
) ... یاء شرط، یا، تمنی ۰۲یاء شرط، یاء استمرار ۰۳یاء استمرار، یاء تمنی ۰۴یاء استمرار، یاء استمرار
۱۹- کدام مورد در خصوصی بیت زیر نادرست است؟
«هدهدش گفت ای به صورت مانده باز از صفت دور و به صورت مانده باز» ۱. در بیت اجناسی تام چشمگیر است. ۲. مانده در مصرع اول به معنی مثل و شبیه است. ۳. به صورت مانده باز در مصرع دوم یعنی موقوف به صورت ۲. مراد از صفت، معنی و معنویت است. ۲۰- در منطق الطیر هما ممثل چه کسانی است؟
۱. عشاق سطحی و خوشگذران ۰۲ آزادگان و جوانمردان ۳. قدرتمندان و ثروت اندوزان ۴. متکبران و لاف زنان ۲۱- در کدام گزینه تفاوت دو اصطلاح حلول " و "استغراق مندرج است؟ ۱. استغراق، نفی خلق و اثبات حق است، و حلول، نفی خلق و حق است. ۰۲ استغراق، نفی خلق و حق، و حلول، اثبات خلق و حق است. ۳. استغراق، نفی خلق و اثبات حق، و حلول، اثبات خلق و حق است. ۴. استغراق، اثبات خلق و حق، و حلول، نفی خلق و اثبات حق است. ۲۲- در بیت زیر کدام آرایه ی ادبی مشهود است؟
«گاه شبدیزی برون راندی به کوی برقعی گلگون فرو هشتی به روی»
۱. ایهام ۲. ایهام تناسب ۳. تقسیم ۴. استخدام
γΥ/ΥΔΥΑ
صفحه ۳ از ۶
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰





***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : نظم ۴ بخشی ۳ منطق الطیر عطار رشته تحصیلی / کد درسی : زبان و ادبیات فارسی (محضی ) ۱۲۱۳۰۳۶
۲۳- کدام گزینه با مفهوم بیت زیر بی ارتباط است؟ «چون رسول آخر خود آن شاه جهان جامه پوشیدی و خود رفتی نهان» ۱. هر که او از کسب مستغرق بود حاشی لله گر تو گویی حق بود ۲. مردمی باید که باشد شه شناسی تا شناسد شاه را در صد لباسی
۳. هر لحظه به شکل بت عیار برآمد (دل برد و نهان شد) هر دم به لباسی دگر آن یار برآمد (گه پیر و جوان شد)
۲. آن یار همان است، اگر جامه دگر شد آن جامه به در کرد و دگر بار برآمد
۲۴- در بیت زیر کلمه " درد به کدام وادی از هفت وادی عرفان ایهام دارد؟
«قدسیان را عشق هست و درد نیست درد را جز آدمی در خورد نیست»
۱. فقر Y. توحید ۳. طلب ۴. فنا
Yo– در بیت زیر چه آرایه ای چشمگیر است؟
«منکری گوید که این بس منکر است عشق گو از کفر و ایمان بر ترست»
۱. جناسی لفظ ۲. تکرار ۳. جناسی تام T : جناس ناقص ۲۶- گزینه ی صحیح درباره ی پلاس در مصرع دوم چیست؟
«آن پلاست خوش بسوز ای حق شناسی تا کی از تزویر، با حق هم پلاسی؟»
۱. خرقه زاهدانه ۲. مقرب درگاه حق ۳. خداگونه شدن ۴. مکر
үү— کدام مورد درست معنی شده است؟
۱. گلخن: گلخانه ۲. بشولیدن: شور داشتن " . نزع: متولد شدن ٢. ثقبه: سوراخ
۲۸- بیت زیر به داستان کدام عارف برجسته اشاره کرده است؟ «آن ز همّت بود کان شاه بلند آتشی در پادشاهی اوفکند»
۱. ابراهیم ادهم ۲ - حسن بصری ۳. جنید ۲. بایزید ۲۹- وادی "توحید در کدام یک از مراتب سلوک قرار گرفته است؟ ۱. ششم ۲. دوم ۳. چهارم ۰۴ پنجم
۳۰- در بیت زیر اژدهای جان استان استعاره از چیست؟
«از آرزوی آن که سر بشناسد او ز اژدهای جان ستان نهراسد او» ۱. سختی های طریقت ۲. نفسی ۳. مرگ ۴. حجاب
γΥ/ΥΔΥΑ صفحه ۴ از ۶
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰







***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :