نمونه سوال درس نظم 4 بخش 2 مثنوی 2 نیمسال اول 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس نظم 4 بخش 2 مثنوی 2 نیمسال اول 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
کارشناسی
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
= دانشگاه پیام نور مرکز آزمون و سنجش
سری سوال : یک ۱
زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ درسی : نظم ۴ بخشی ۲مثنوی ۲ رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی (محضی ) ۱۲۱۳۰۳۵
لاجرم بازارها در روز بود » کدام مورد نادرست است؟ ۲. نمود: نشان داد
۴. اعواضی: پولی که در برابر کالا می دهند.
۰۲ آن که دیدش نقد خود مردانه است ۲. خود حقیقت نقد حال ماست
چمین: سرگین ۴. دخان: دود عاشقانه ای فتی خلی الکلام» چیست؟ ۲. سخن را رها کن.
۴. سخن را خیال انگیز کن،
که عماد بود گاو و اشتر است» کدام علوم را نکوهش کرده است؟
۳. علوم باطنی ۴ - علوم فلسفی
۳. گمراه کردن
۴. لباس پوشیدن
یاتی الموت تموتوا بالفتن » چه چیزی را توصیه می کند؟
۲. ترک تعلقات و انانیت
۰۴ خود را وقف زندگی اخروی کردن
گرگ برخیزی از این خواب گران» چیست؟
۲. ای کسی که بندگان محبوب خدا را آزرده ای، ۴. ای کسی که بندگان محبوب خدا را کشته ای، نماید آینه تا چون بود » کدام مورد نادرست است؟ ۲. نمد: استعاره از جسم مادی
۴. تا: تا زمانی که
صفحه ۱ از ۶
۴- منظور از «خل الکلام» در بیت «صد امید است این زمان بر دار گام
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰
۱- با توجه به بیت « آفتاب اعواضی را کامل نمود
۱. لاجرم: قید
۳. کامل نمود: کامل کرد ۲- «نقد» در کدام مصراع در مفهوم «متفاوت» به کار رفته است؟ ۱. این حکایت را که نقد حال ماست *. تا که قلب و نقد نیک آید پدید ۳- معادلی کدام واژه نادرست است ؟
۱. ضریر: نابینا ۲. عوان: آشکار
۱. سخن را ساده کن.
۳. سخن را ادامه بده.
۵- مولانا در بیت «این همه علم بنای آخر است
۱. علوم ظاهری ۲ - علوم حکمی و نجومی ۶- «تلبیسی » به چه معناست؟ ۱. شیطان ۰۲ پنهان کردن حقیقت
۷- مولانا در بیت «گفت: موتوا کلکم من قبلی ان ۱. مرگ و نیستی
۳. تعادل در زندگی دنیوی ۸- مفهوم مصراع نخست بیت «ای دریده پوستین یوسفان ۱. ای کسی که غیبت بندگان محبوب خدا را کرده ای،
۳. ای کسی که بندگان محبوب خدا را گمراه کرده ای،
۹- با توجه به بیت «برق آیینه است لامع از نمد کر
۱. برق: نوری که بر بنده حق ظاهر می شود.
۳. آیینه: دل عارف
γΥ/Υγγγ











***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰
درسی : نظم ۴ بخشی ۲مثنوی ۲
رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی (محضی ) ۱۲۱۳۰۳۵
۱۰- منظور از «بی مخیط » در بیت «قلب اعیان است و اکسیری محیط ائتلاف خرقه ی تن بی مخیط » چیست؟ ۱. بی فکر ۲. بی مرشد ۳. بی دوخت و دوز ۴۔ بی ریا
۱۱- مفهوم بیت « بی خبر بود او که آن عقل و فواد بی ز تقلیاب خدا باشد جماد» در کدام گزینه آمده است؟
۱. عقلی و قلب بی خبر بودند که عنایت الهی شامل حال جمادات نشده است. ۲. او بی خبر بود؛ چرا که عقل و فواد او از عنایت الهی بی خبر بود. ۳. عقل و قلب بدون اراده و عنایت الهی جمادی بیش نیستند. ۴. کسی که فکر می کرد عقل و فواد جمادی بیش نیست بی خبر بود. ۱۲- مفهوم مصرع دوم بیت «لیک لقمه ی باز آن صعوه نیست چاره اکنون آب و روغن کردنی است» چیست؟ ۱. اکنون چاره کار را باید پیدا کرد. ۲. اکنون چاره کار ظاهر سازی است.
۳. اکنون چاره کار از دست رفته است. ۰۴ اکنون با آب و روغن می توان مشکل را حل کرد.
۱۳- معادل کدام واژه نادرست است ؟
۱. بو الفضول: آدم با فضیلت ۲. حیف: ظلم و جور ۳. نامرمد: سالم و بی عیب ۴. تخریق: دریدن ۱۴- مفهوم بیت «روزه گوید رد تقوی از حلال در حرامش دان که نبود اتصال » در کدام گزینه آمده
۱. مطمئن باش شخص روزه داری که از خوردن حلال پرهیز می کند توجه به حرام نخواهد کرد. ۲، کسی که به خدا توجه ندارد رو به حرام می آورد.
۳. روزه دار می گوید: بی توجهی شخصی به حلال نشان این است که به حرام تمایل دارد.
آن روزه در واقع پرهیز از حلال و حرام است. ۱۵- مولانا در بیت «اگر رهایی بایدت زین چاه تنگ ای برادر رو بر آذر بی درنگ» چه چیزی را توصیه می کند؟ ۱. ریاضت ۰۲ به درون آتش افتادن ۳. بر روی آتش رفتن ۴ ، تحمل فقر و مصائب زندگی ۱۶- بیت «فقر خواهی آن به صحبت قایم است نه زبان ات کار می آید نه دست» چه مفهومی را در بر دارد؟
۱. فقر قایم به کلام است. ۲. نتیجه مصاحبت با دوستان طماع و فریبکار، فقر است.
۳. اگر فقر می خواهی همنشین اولیاء الله باشی، ۴. صحبت دیگران فقیرت می کند.
γΥ/Υγγγ
صفحه ۲ از ۶
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰







***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : نظم ۴ بخشی ۲مثنوی ۲ رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی (محضی ) ۱۲۱۳۰۳۵
۱۷- مفهوم بیت «ای قراری داده ره را گام گام خام خامی خام خامی خام خام» چیست ؟ ۱. کسی که فکر می کند راه را می شناسد سخت نادان است.
آ، از خامی است کسی که فکر می کند طی طریقت کار راحتی است.
۳. کسی که راه را آهسته می رود خام است.
۴. کسی که گام هایش را صحیح بر نمی دارد خام و نادان است. ۱۸- با توجه به بیت «جادوان فرعون را گفتند بیست مست را پروای دست و پای نیست» کدام گزینه نادرست است؟ ۱. مستان باده عشق الهی ترسی از بریدن دست و پای خود ندارند.
۲. ساحران به فرعون گفتند بیست نفر از مستان توجهی به خود و دیگران ندارند.
۳. اشاره به آیات ۴۹ و ۵۰ سوره شعراء است.
۴. ساحران از تهدید فرعون نترسیدند.
۱۹- معادل کدام واژه نادرست است؟
۱. رغد: فقر و ناداری ۲. رحا: آسیا ۳. ستکر: همایی ۰۴طروب: بسیار شادان
۲۰- کدام گزینه با توجه به بیت «انگبین گر پای کم آرد ز خل آید آن اسکنجبین اندر خلل» نادرست است؟
۱. اسکنجبین: نوعی شربت ۲. اندر خلل آمدن: تباه شدن
۳. پای کم آوردن: عاجز شدن، کم آوردن ۴. خلی: دوشاب ۲۱- مفهوم بیت «اگر پلیدان این پلیدی ها کنند آبها بر پاک کردن می تنند» چیست؟
۱. هر کسی و هر چیز مطابق سرشت خود عمل می کند. ۲. مردمان نیک پلیدی پلیدان را پاک می کنند.
۳. پلیدی پلیدان را آب هم پاک نمی کند. ۴. آبها پلیدیها را پاک می کنند. ۲۲- مفهوم بیت « جنگ ما و صلح ما در نور عین نیست از ما هست بین اصبعین» چیست؟
۱. هر کاری که می کنیم به خاطر خودمان می کنیم. ۲. هر کاری که می کنیم برای رضای خداست.
۳. هر کاری می کنیم به اراده و قدرت خداست. ۴. نتیجه جنگ ما و صلح ما به خود ما بر می گردد.
γΥ/Υγγγ
صفحه ۳ از ۶
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰



***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۵۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک درسی : نظم ۴ بخشی ۲مثنوی ۲ رشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات فارسی (محضی ) ۱۲۱۳۰۳۵
۲۳- مفهوم بیت «پس بنای خلق بر اضداد بود لاجرم ما جنگی ایم از ضر و سود» چیست؟ ۱. جنگجویی ما به خاطر سرشت متضاد ما و آفرینش نیست بلکه به سبب تامین منافع مان است. ۲. اساسی آفرینش بر اضداد است و ما هم به ناچار به خاطر منافع خود در نبردیم. ۳. چون بنای آفرینش هستی براضداد استوار شده لاجرم ما در جنگ و جدالیم.
f جون سرشت ما متضاد آفریده شده لاجرم در جنگ و جدالیم.
۲۴- در مصراع «پسی پیامبر گفت: استفتوا القلوب » « استفتوالقلوب » یعنی: ۱. دلهای خود را جستجو کنید. ۲. دلهای خود را خالصی گردانید.
۳. دلهای خود را آماده کنید. ۴. از دلهای خود فتوا بخواهید.
۲۵- مفهوم بیت «آرزو جستن بود بگریختن پیش عدلش خون تقوا ریختن» در کدام گزینه آمده است؟ ۱. آرزو جستن به منزله گریختن پیش عدل الهی است و ریختن خون به خاطر تقواست. ۲. گریختن پیش عدل الهی به منزله آرزو جستن است و جنگ با تقوا، ۳. به دنبال آرزوها رفتن گریختن از تقواست در پیشگاه عدل الهی، ۰۴ پیروی از نفس گریختن از حق است و پیش عدل الهی رها کردن تقواست. ۲۶- در مصراع «از ترهب نهی کرده است آن رسول» « ترهب» به چه معناست؟
۱. ترک دنیا ٠٢ دورويی ۳. ترک آخرت ۴. دروغگویی
۲۷- در بیت « در میان امت مرحوم باشی سنت احمد مهل محکوم باشی » « امت مرحوم » یعنی: ۱. شهیدان راه دین اسلام ۲. بینوایان و فقیران ۳. امت مورد ترحم خداوند ۲. مومنان در گذشته ۲۸- مفهوم بیت «این جهان منتظم محشر شود گر دو دیده مبدل انور شود» در کدام گزینه آمده است؟ ۱. اگر دیدگان آدمی روشن باشد زیبایی های این دنیا را بیشتر احساس خواهد کرد. ۲. اگر دیدگان آدمی روشن باشد روز قیامت را در همین دنیا احساس خواهد کرد. ۳. اگر دو دیده آدمی نورانی شود این جهان منظم برای او همچون روز قیامت خواهد بود.
۴. انسان دل آگاه در این جهان هم می تواند اسرار الهی را ببیند.
γΥ/Υγγγ
صفحه ۴ از ۶
نیمسال اول ۹۱-۱۳۹۰




***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :