. . .藥 = دانشگاه پیام نور کارشناسی --- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۲۵ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : ۰ عن-وان درس : متون نظم نثر عربی در ایران از آغاز تا سقوطبغدادرشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات عرب ۱۲۳۰۰۳۵۱- عین الصحیح فی ترجمهٔ المفردات التالیهٔ: ( العجاج، الخسیسهٔ)۱. گرد و خاک - فرومایه ۲. تاریکی - مالی اند ک ۳. غبار - مالی اند ک ۴. گرد و خاک - بخیلی٢- ما هو الصحيح فى مفهوم « و فى الموارد للأقوام تهلكة إذا الموارد لم يعلّم لها الصدر »؟ ۱. موارد بسیاری از اقوام در معرضی هلاکت هستند. ۲. هلاکت مردم زمانی است که دلهایشان پر از کینه باشد. ۳. در بعضی موارد اقوام همدیگر را به هلاکت می رسانند. ۴. مردم هرگاه خاستگاه امور را ندانند به هلاکت می رسند. r— عيّن الخطأ بالنسبة إلى « ما ينفكف »؟1. من أفعال الشروع ۲. «ما » فیهاللنفی ۳. من الافعال الناقصه ۴. معنی « مازالی »۴- ماهو الصحیح فی تشکیل هذا المصراع؟ «کهف یلوذون این ذل الحیاه به »۱. کهف یلوذون من ذل الحیاه به ٢ كهف يلوذون من ذل الحياةً به٢. كهف يلوذون من ذل الحياةً به " كهف يلوذون من ذل الحياؤ به ۵- عین الخطاً فی المعنی؟۱. هاج: ثار ٢. الثغور: الأمراض ٢. النماء : الشيوع آ - الشوازب: الضوامر ۶- ما هو ترجمهٔ تعبیر « الرهج العصار» بالفارسیهٔ؟۱. غبار شدید ۲. عصاره غلیظ ۳. جماعت عصیانگر ۴. تنگنای تاریک٧- عيّن إعراب ما أشير إليها بخط: « و الذى يفزع الكماة اليه »۱. خبر برای مبتدای محذوف «هو» ۲. مبتدا و محلا مرفوع " . فاعل و مرفوع ". مبتدا و مرفوع به ضمه :K عيّن الخطأ فى « الشمائل —A ا. جمع الشمل ۲. بمعنی اخلاق الحسنهٔ ۰۳ بمعنی السجتِۂ ۴. مفردها الشمیلهٔ۹- التعبیر الکنائی « ما ضمت جوانح صدره » یشیر الی:1. الأمعاء و الأحشاء ۲. الجبین ۳. القلب ۴. الرأسی\•\•|\•\•የለየጳنیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۱ از ۳ ***. . .藥 = دانشگاه پیام نور کارشناسی --- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست تعداد سوالات : تستی : ۲۵ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعن-وان درس : متون نظم نثر عربی در ایران از آغاز تا سقوطبغدادرشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات عرب ۱۲۳۰۰۳۵• ا– ما معنى البيت التالى بالعربية؟ « و انضح جوانب قبره بدمائها لقد يكون اخادم و ذبائح» 1. تبك أطراف قبره وانضح بدمائها إذ أنه خادماً ساعياً. ۲. تعال حوالی قبره و تبک لانه کان خداوماً للناس جمیعاً ٢. لا تقف اطراف قبر المحبوب لأنها كانت كارهاً عن جميع الناس فى حياته.٢. رش اطراف قبره دماء المنحورات إذ أنه كان شجاعاً باسلاً كريماً.۱۱- عین ما یختلف مع الاخرین فی المعنی؟۱. لثمالی ۲. الغیاث ٢. الملجأ ۴. الفقر۱۲- ماهو الصحیح فی تشکیل «فتیان - عادیهٔ - مرسی » فی المصراع التالی؟ «فتیان عادیهٔ لهم مرسی الوغی »1. فتيان – عادية - مرساً ۲.فتیان - عادیهٔ - مرسی ۳.فتیان - عادیهٔ - مرسی ۴. فتیان - عادیهٔ - مرسی٣ا– ما هو الصحيح حول « الأخدان » :۱. الأخدان جمع الخدین ۲. جمع مکسر «الخدا»۳. اسم مثنی بمعنی الشجاع الباسل ۴ - اسم مفرد بمعنی الرجل السخی ۱۴- عین الصحیح عن نوع «لاء » فی البیت «و کل وجدان حظ لا ثبات له فان معناة فى التحقيق فقدان »:1. نافية ۲. حرف العطف " . نافية للجنس ۴. مشابههٔ بالفعل۱۵- ما هو معنی المفردهٔ « القریح »؟) ... زخمی ۲. قریحه .Y . سرشت ۴. خسته ۱۶- عین ما یضرب به فی «عدم الفائدهٔ و الانتفاع من شیع»؟ا. حلية الفضل، زانتنى لدى العطل ٢. الشمس، رد الضحى، كالشمس فى الطفل۰۳لا ناقتی فیها، ولا جمالی أبناء عن الأهل، صفر الكفي، منفرد ۱۷- ماهی الصنعهٔ البلاغیهٔ الموجودهٔ فی المصراع التالی؟ «زیادهٔ المراء فی دنیاه نقصان »۱. الطباقی آ - التشخيص ۳. الاقتباسی ۴. مقابلهٔ ۱۸- عین الخطاً فی ترجمهٔ «الحبی» ؟۱. ابر متراکم ۲. بخشندگان ۳. متکبر .Y . سیل= صفحه ۲ از ۳ᏉᎵᎸ•-ᎸᏉ نیمسال دوم \•\•|\•\•የለየጳ***. . . کارشناسیحضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستسری سوال : ۱ یکالیوم هتک اسباب الهدی شرفاًالیوم هنک اسباب الهدی شرفاًزندگی بدون ارزو همچون جهنم است.زندگی اگر سرشار از آمال باشد تنگ و تاریک است.المقيد بالإحسان ٢. الجدير بالإحساندلم برای نفسم می سوزد!دلم برای تو می سوزد!سفله الناسی• الذی تصرف فی طلب الکسبلم تغن – لم تجد – سماءسماء- لم تجد – سماءالشکویصفحه ۳ از ۳زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۴۵ تشریحی : ۰: « آ - المشتاق إلى الإحسان。ャ تغن - سماء - أرضفلطالما تجتاخهام و تبیر». Y. ۲. مدحنیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰= دانشگاه پیام نور مرکز آزمون و سنجشتعداد سوالات : تستی : ۲۵ تشریحی : ۰ عن-وان درس : متون نظم نثر عربی در ایران از آغاز تا سقوطبغدادرشته تحصیلی / کد درس : زبان و ادبیات عرب ۱۲۳۰۰۳۵۱۹- عین الصحیح فی تشکیل « الیوم هتک اسباب الهدی شرفا » :Y ۱. الیوم هتک اسباب الهدی شرفاً. Y. ۳. الیوم هنک اسباب الهدی شرفاً٢٠- ما هو الصحيح فى ترجمة « ما أضيق العيش لولا فسحة الأمل» ؟。ャ .۱. زندگی بدون آرزو تنگ و تاریک استf .۳. زندگی بدون آرزو ننگ آور است۲۱- ما هو معنی العبارهٔ « المرتهن بالاحسان »؟۱. الکاره عن الاحسان۲۲- ما هو الصحیح فی ترجمهٔ «یا لهف نفسی لهفها » ؟ャ !۱. وای بر من* !۲. دلم برای خودم می سوزد ۲۳- ما هو ترجمهٔ المفردهٔ « المتستکع» بالعربیهٔ؟Y ۱. الذی لم یهتد لوجهتهt" ذى يحسن إلى الناس۲۴- ما هو الصحیح فی تشکیل البیت التالی ؟ « لم تغن عن أحد ستمَاء لم تجد أرضاً و لا أرض بغير سماء »f ٢. لم تغن – لم تجد – أرض۲۵- ماهو الغرضی الشعری فی هذا البیت ؟ «یا د هر انک بالرجال بصیر۱. فخر\•\•|\•\•የለየጳ***