نمونه سوال درس تاریخ تفکر اجتماعی دراسلام نیمسال دوم 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس تاریخ تفکر اجتماعی دراسلام نیمسال دوم 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


. . . =انشكاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ عن-وان درس : تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام
رشته تحصیلی / کد درس : علوم اجتماعی (تعاون ورفاه اجتماعی )، علوم اجتماعی (پژوهشگری علوم اجتماعی ) ۱۲۲۲۰۰۹
۱- غزالی در نقد فارابی، او را چگونه توصیف می کند؟
۱. مخالف فلسفه ۲. سرآمد در فلسفه ۳. همتر از سایر فلاسفه ۴. بی رغبت در فلسفه
۲- طبقه بندی علوم از دیدگاه فارابی در کدامیک از آثار او آمده است؟
۱. سیاسات مدینه ۲. فصول الحکم ۳. کتاب المله ٢. احصاء العلوم
۳- کدامیک از موارد زیر از دیگاه فارابی، از ویژگی های عقل فعال نمی باشد؟ ۱ . ناظر بر احوال انسان است. ۲. ناظر بر رشد و تربیت انسان است. ۳. عنایتی در حق انسان است. ۴. مانع از مقاومت موجودات طبیعی از ماده می شود ۴- کدامیک از عبارات زیر درباره دیدگاه اجتماعی فارابی درست است؟ ۱. فضلیت و کمالات مقدم بر زندگی مادی است. ۰۲ فضیلت و کمالات موخر بر زندگی مادی است. ۳. رذیلتها و پستی ها مقدم بر زندگی مادی است. ۴. رذیلتها و پستی ها موخر بر زندگی مادی است. ۵- از نظر فارابی «وجود مردمی گمراه و دور از سعادت » از ویژگی های کدام مدینه می باشد؟ ۱. جاهلیه ۲. ضروریه ۳. ضاله ۴. تغلبه ۶- حیات ابوریحان بیرونی مصادف با حضور کدام دانشمند برجسته بوده است؟ ۱. ابن رشد ۲. ابن سینا ۳. خواجه نصیرالدین طوسی ۴ . غزالی ۷- کدامیک از موارد زیر ، از مبانی روش شناختی ابوریحان بیرونی نیست؟ ۱. واقع بینی ۲. ریاضی بودن
۳. برهانی بودن ۴. یکسان انگاشتن ارزشگذاری با واقعیت
۸- تحقیق «ماللهند» و «آثارالباقیه» ابوریحان بیرونی به لحاظ روشی و شیوه ارائه یافته ها چه ویژگی مهمی دارد؟
۱. واقع بینی ۲. ریاضی بودن *. برهانی بودن ۰۲یکسان انگاشتن ارزشگذاری با واقعیت
۹- محتوای آثار الباقیه ابوریحان بیرونی از چه جهتی پر اهمیت و قابل توجه است؟ ۱. تاریخ مدنی و تاریخ اجتماعی ۲. علوم طبیعی و فیزیک
۳. علوم ماورالطبیعی و فلسفه ۲. علوم سیاسی و زیست شناسی
ץ"ו () ו. ו. ון. ו. ו
صفحه ۱ از ۴
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰





***
. . . =انشكاه پیام نور کارشناسی
--- - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام
رشته تحصیلی / کد درس : علوم اجتماعی (تعاون ورفاه اجتماعی )، علوم اجتماعی (پژوهشگری علوم اجتماعی ) ۱۲۲۲۰۰۹
۱۰- ابوریحان بیرونی با چه بینشی به مطالعه مسائل جامعه هند پرداخته است؟
t ۱. بینش ساختاری ۲. بینش تضادی ۳. بینش کارکردی
۱۱- کدامیک از عبارتهای زیر به ترتیب درباره دو طبقه عوام و خواصی جامعه هندی از دیدگاه بیرونی درست می باشد؟ ۱. عوام تا امری را به تحقق و تعقلی در نیابند، نمی پذیرند. ۲. خواص تا امری را به تحقق و تعقل در نیابند، نمی پذیرند.
۳. خواصی بر محسوسات تکیه دارند و هر چیزی را می پرستند. ۴. عوام بر محسوسات تکیه دارند و هر چیزی را نمی پرستند. țY– ابوریحان بیرونی در بیان علل جدایی دو ملت ایران و هند، «بیشتر» بر کدام عنصر فرهنگی تاکید دارد؟
۱. دین ۲. هنر ۳. زبان ۴. علم ۱۳- کدام عبارت درباره امام محمد غزالی درست می باشد؟
۱. از نظر کلامی شافعی مذهب است. ۲. از نظر کلامی اشعری مذهب است.
۳. از نظر فقهی اشعری مذهب است. ۴. از نظر فقهی حنبلی مذهب است. ۱۴- کدامیک از عبارتهای زیر درباره غزالی درست نمی باشد؟
۱. شیوه اندیشه او با شیوه دکارت قابل مقایسه بود. ۲. با صوفیه سر ستیز داشت.
۳. درمان شک را به لحاظ ایمان به دست اورد. ۴. برای کمک مالی به دربار سلاطین نمی رفت. ۱۵- در اندیشه سیاسی غزالی، رابطه حاکم و عالم دین چگونه باید باشد؟
۱. حاکم و عالم با هم رابطه ای ندارند. ۲. علما باید به دیدار حاکم علاقمند باشد.
| .۳. حاکم باید بر دیدار علما علاقمند باشد. ۲. رابطه عالم و حاکم باید ضعیف باشد ۱۶- اخلاق ناصری از کدام متفکر اسلامی می باشد و در چه زمینه ای به نگارش در آمده است؟
۱. امام محمد غزالی - علوم انسانی و اجتماعی ۲. ابوریحان بیرونی - علوم انسانی و اجتماعی
۳. خواجه نصیرالدین طوسی - علم طب و فلسفه ۲. خواجه نصرالدین طوسی - علوم انسانی و اجتماعی
۱۷- خواجه نصرالدین طوسی در حکمت نظری، چه مباحثی را بیان می کند؟
۱. الهیات - سیاست مدن - ریاضیات ۲. اخلاق - تدبیر منزل - ریاضیات
۳. الهیات - ریاضیات - طبیعیات ۴ ، اخلاق - تدبیر منزل - طبیعیات ۱۸- کدامیک از عبارتهای زیر درباره حکمت عملی خواجه نصیر درست نمی باشد؟
۱. حکمت عملی معرفتی است معطوف به عمل ۲. حکمت عملی متوجه شناسایی آرمانهاست.
۳. حکمت عملی متوجه شناسایی واقعیتهاست. ۲. حکمت عملی عقلانی و منطقی است.
ץ"ו () ו. ו. ון. ו. ו
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۲ از ۴***
. . . =انشكاه پیام نور کارشناسی
--- - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام رشته تحصیلی / کد درس : علوم اجتماعی (تعاون ورفاه اجتماعی )، علوم اجتماعی (پژوهشگری علوم اجتماعی ) ۱۲۲۲۰۰۹ ۱۹- تقسیم بندی صناعت به «شریف، خسیسی، متوسط» درباره کدامیک از ارکان خانواده در نظریه خواجه نصیر است؟
۱. حیات خانواده ۲. مسکن خانواده ۳. اقتصاد خانواده ۴. تربیت فرزند ۲۰- کدامیک از موارد زیر، از ابداعات نظری خواجه نصیر می باشد؟
۱. نظریه عدالت ۲. نظریه محبت ۳. نظریه اقتدار " . نظريه سعادت ۲۱- از نظر ابن خلدون ، افراد اقلیم سوم و چهارم چه ویژگی هایی دارند؟
۱. روحیه شاد و مفرح ندارند. ۲. در خلق و خو منحرفند.
۳. با شخصیت و متمدن هستند. ۴. دارای روحیه سبکسری هستند. ۲۲- در نظریه سنخ شناسی ابن خلدون، کدامیک از موارد زیر درباره بادیه نشینان درست نمی باشد؟
۱ . بادیه نشینان بر فطرت نخستین خود نمی باشند.
۲. بادیه نشینان بر حسب عصبیت با یکدیگر منسجم شده اند .
۰۳ دلاوران قبیله به جنگ آوری و دلیری معروفند.
۲. بادیه نشینان به خودی خود عهده دار دفاع از جان و مال خویش اند. ۲۳- به نظر ابن خلدون لازمه نظام شهر نشینی چیست؟
۱. زبان ۲. صنعت ۳. جمعیت ۴. رفاه ۲۴- ابن خلدون درباره تحول اجتماعی چه نظریه ای دارد؟
۱. دوره ای ۲. خطی ساده ۳۔ مارپیچی ۴. انباشتگی و تراکم ۲۵- کدامیک از موارد زیر از نتایج عصبیت می باشد؟
۱. زیادی جمعیت ۲. حمایت جمعی و دفاع مشترک
۳. رفاه و توانگری " . وسعت قلمرو ۲۶- آیت الله مطهری، در کدامیک از مراحل فکری اش به اختلاف و شباهت ماتریالیسم با فلاسفه اسلامی می پردازد؟
۱. مرحله اول ۲. مرحله دوم ۲. مرحله سوم ۴. مرحله چهارم ۲۷- آیت الله مطهری در دوره سوم زندگی فکری خود، چه مباحثی را طرح کرده است؟
۱. تحلیل جزئی موضوعات ۲. نقد فلسفی - تاریخی مارکسیسم
۰۳ جهان بینی جامع برای تفسیر مسائل ۲. تالیف اصول فلسفه و روش رئالیسم
ץ"ו () ו. ו. ון. ו. ו صفحه ۳ از ۴
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰***
. . . =انشكاه پیام نور کارشناسی
--- - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام
رشته تحصیلی / کد درس : علوم اجتماعی (تعاون ورفاه اجتماعی )، علوم اجتماعی (پژوهشگری علوم اجتماعی ) ۱۲۲۲۰۰۹
۲۸- آیت الله مطهری در طرح اجتماعات در اسلام چرا با نظر گلدمن موافق بوده است؟ ۱. به دلیل اینکه گلدمن شرط علمی بودن علوم انسانی را خصلت اجتماعی بودن آنها می داند. ۲. به دلیل اینکه گلدمن شرط علمی بودن علوم انسانی را خصلت فلسفی بودن آنها می داند. ۳. به دلیل اینکه گلدمن شرط علمی بودن علوم انسانی را خصلت رئالیستی بودن آنها می داند. ۲. به دلیل اینکه گلدمن شرط علمی بودن علوم انسانی را خصلت طبیعی بودن آنها می داند.
۲۹- آیت الله مطهری در کدامیک از اصول «فلسفه جامعه شناسی» خود، حرکت جامعه و تاریخ را حائز اهمیت می داند؟ ۱. مبانی مربوط به حاکمیت قانون بر جامعه ۲. مبانی مربوط به اصول ثابت هر دانشی
۳. مبانی مربوط به توجه علوم انسانی به فطرت ۴. مبانی مربوط به جهت گیری
۳۰- از نظر آیت الله مطهری « تحریف شخصیت ها و تحریف آیات قرآن کریم » از تشبثات کدام مکتب است؟
۱. لیبرالیست های غربی ۲. ماتریالیست های ایرانی ۳. فاشیست های ایتالیایی ۴. نازیست های آلمانی
ץ"ו () ו. ו. ון. ו. ו
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۴ از ۴***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :