Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
. . .: کارشناسی --- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست 7تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱عنوان درس : فقه ۱رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چند بخشی )۱۲۲۰۵۶۹۱- موضوع تجارت به چند دسته تقسیم میشود؟) ... محرم - مکروه - مستحب ۲. محرم -مکروه - مباح ۰۳ واجب - حرام - مباح " . واجب – حرام – مستحب --------------۲- اگر انگور را به کسی بفروشد که از آن شراب میسازد و آن را به این قصد و نیت به او نفروشد۱. فروختن آن مکروه است ۲. فروختن آن حرام است خواه فروشنده بداند خریدار شیء حرام خواهد ساخت و یا نداند. ۳. فروش انگور به کسی که اهل ساختن شیء حرام از آنهاست مطلقاً حرام است. ۴. گمان غالب و قوی داشتن علم به آن است و در نتیجه فروختن حرام است. ۳- مزد گرفتن برای تعلیم تکالیف واجب کفایی مانند یاد دادن علم فقه یا مقدمات فقه چه حکمی دارد؟۱. حرام ۲: مکروہ " : : مستحب ۴. مباحf– وهى اعطاه كل واحد من المتبايعين ما يريده من المال عوضاً عما ياخذه من الاخر باتفاقهما على ذلك بغير العقد المخصوص۱. ودیعه ۲. مضاربه ۳. وکالت ۴. بیع معاطاه۵- در بیع فضولی نقشی اجازه مالک در چیست؟ ۱ . و هی ناقله له من حینها ۰۲ و هی ناقله من حین العقد۰۳ و هی کاشفه من عدم صحه العقد ۴. و هی کاشفه عن صحه العقد----- ۶- لو باع غیر المملوک مع ملکه و لم یجز المالک۱. بیع تنها در ملک فروشنده صحیح است أ : بيع باطل است ۳. بیع غیر نافذ خواهد بود ۴. کل بیع فضولی خواهد بود۷- از نظر شهید ثانی معاطات چه نوع عقدی است؟ ۱. عقدی متزلزل است. ۲. اباحه در تصرف است۳. عقدی باطل است f تملیک عین به عوضی معلوم است.Υ»Υ «/Υ «Υ »ΥΥΥΛنیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۱ از ۵ ***. . .حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجشسری سوال : ۱ یکصفحه ۲ از ۵تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ عنوان درس : فقه ۱رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چند بخشی )۱۲۲۰۵۶۹ --- چنانچه یکی از طرفین عقد، اکراه بر بیع شده باشد آن معامله —A۲. مطلقاً باطل است چه مکره رضایت دهد یا ندهد. *. صحیح نیست مگر آن که شخصی اکراه شده به آن معامله رضایت دهد.۰۴ اکراه تأثیری در عدم نفوذ عقد بیع ندارد.۹- اگر صیغه ی بیع را کسی که غافل است یا خواب است و یا شوخی می کند جاری سازد...۱. لغو و بی اثر است زیرا غافل رضایت به معامله ندارد. ۲. لغو و بی اثر است زیرا غافل و یا نائم قصد انشاء عقد را نداشته اند. ۳. لغو و بی اثر است و چنانچه اجازه ی بعدی به عقد ملحق گردد صحیح خواهد بود.آ، صحیح است چون شخصی غافل و یا نائم عاقل و مختار بوده اند.۱۰- کدام گزینه در بیع فضولی صحیح است؟ ۱. بیع فضولی از اساسی باطل است. ۲. اجازه ی مالک در بیع فضولی، اجازه ی ناقل است. ۲. اجازه مالک، نقل دهنده ی ملک از زمان صدور اجازه میباشد.۲. اجازه مالک در بیع فضولی کاشف از صحت عقد از زمان وقوع عقد است.------------------ ،۱۱- در صورتی که فروشنده یک قفیز از کپه ای را بفروشد ) ... بیع صحیح است ولی مشتری خیار تبعضی سفقه خواهد داشت ۲. بیع صحیح است اگر چه مقدار کل آن کپه معلوم نباشد. ۳. بیع باطل است چون عین مبیع، مجهول است.۴. بیع باطل است چون میزان کپه نا معلوم است---------------- ٢ا– يكفى المشاهدة عن الوصف ولو غاب وقت الابتياع فإن ظهر المخالفة بزيادته او نقصانه۱. بایع حق خیار فسخ دارد و میتواند معامله را بر هم زند. ۲. مشتری مخیر است که معامله را فسخ کند. ۳. کسی که مغبون شده حق خیار دارد و میتواند معامله را بر هم زند. ۴. معامله مطلقاً باطل است.ᏉᎵᎸ•-ᎸᏉ نیمسال دوم Υ»Υ «/Υ «Υ »ΥΥΥΛ***= دانشگاه پیام نور کارشناسی. . . 藥 مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰عنوان درس : فقه ۱رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چند بخشی )۱۲۲۰۵۶۹۱۳- اگر بایع و مشتری در اینکه مبیع تغییر کرده یا نه اختلاف کنند قول کدام پذیرفته میشود؟۱. قدم قول البایع مطلقاً ۰۲قدم قول الابایع مع یمینه۰۳قدم قولی المشتری مع یمینه " . قدم قول الثالث منهما "3" ....................... ۱۴- بر هم زدن معامله با تراضی و توافق طرفین معامله را) ... فسخ ャ。 تقاص ۳. اقاله ۴. شفعه۱۵- به نظر شهید ثانی و شیخ طوسی قول قویتر در فروختن کالای کشیدنی و پیمانهای پیش از تحویل گرفتن آن چیست؟۱. کراهت ۲. حرمت ۳. اباحه f تحب۱۶- در عبارت: «ترک معامله الادنین والمحارفین والمووفین » مراد از «محارفین» کدام است۱. مبتلایان به بیماری مانند جزام و پیسی ۲. کسانی که امور ناچیز را نیز حساب می کنند ۳. کسانی که در کسب و کارشان برکت نیست ۴. اهل ذمه۱۷- و هی الاعطاه براس المال۱. مواضعه ۲. مساومه ۳. تولیه ۴. مرابحه۱۸- در اصطلاح فقهی بیع کالا به قیمتی که بایع و مشتری بر آن توافق کنند بدون آنکه فروشنده در آن راس المال و مبلغی را که خود برای خرید آن پرداخت کرده است را بیان کند چه نام دارد) ... مساومه Y. مرابحه .Y . توليه f مواضعه --------------------- )۱۹- و یثبت (الربا) ... فی المعدود Y بین الوالد و ولده۰۳ بین المسلم والذمی .Y . بین المسلم والحربی --------- ۲۰- در بیع سلف اگر محلی خاصی برای تحویل کالا در عقد شرط نشود۱. بیع باطل است چون بر خلاف مقتضای ذات عقد است. ۲. اطلاق عقد مقتضی تسلیم کالا در مکان عقد است. ۳. تعیین محل تسلیم مبیع مطلقاً شرط صحت بیع سلف است.تعیین مکان برای تحویل کالا ضروری نیست.Υ»Υ «/Υ «Υ »ΥΥΥΛنیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۳ از ۵ ***. . . =انشكاه پیام نور کارشناسی--- - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعنوان درس : فقه ۱رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چند بخشی )۱۲۲۰۵۶۹۲۱- حکم بیع سلف چنانچه برای مقداری از ثمن مدت تعیین کند، کدام است؟ ۱. بیع صحیح است چون علم به مجموع ثمن حاصل است ۲. بیع به طور کلی باطل است چون شرط صحت بیع، قبض ثمن پیش از متفرق شدن طرفین معامله است. ۳. بیع نسبت به مابقی ثمن که مدت دار است باطل استf بیع صحیح است و تقسیم کردن آن مانع از صحت بیع نمیباشد.----- ץץ- لا یجوز بیع الثمر بجنسها علی اصولها نخلاً کان او غیره و یسمی فی النخل ۱. عریه ۲. مزابنه ۳. محاقله ۴. مخارصه۲۳- فروختن سنبله به دانه یا همان یا دانه ای غیر آن در صورتی که از همان جنس باشد نزد فقهاچه نامیده میشود؟۱. مزابنه ۲. محاقله ۳. عریه ۴. بدو صلاح ------------ ۲۴- اما لو کان الخیار(فی بیع الحیوان) مختصاً بالبایع او مشترکاً بینه و بین اجنبی۱. مشتری میتواند آن را پس دهد. ۲. مشتری میتواند ارش گیرد..Y . مشتری بین رد بیع و گرفتن ارش مختار خواهد بود. .Y . مشتری حق رد کردن بیع را نخواهد داشت ۲۵- مدت خیار حیوان چند روز و مبدا آن از چه زمانی است؟۱. سه روز و مبدا آن از زمان بروز عیب است ۲. سه روز و مبدا آن از زمان وقوع عقد است۳. یک روز و مبدا آن از زمان وقوع عقد است آن یک روز و مبدا آن از زمان وقوع عیب است۲۶- خیار روایت برای چه کسی ثابت می گردد؟ ۱. تنها برای مشتری ثابت است۲. تنها برای فروشنده ثابت می شود۳. برای کسی که کالا با وصف خریده و یا فروخته و آن را ندیده باشد ۲. برای هر یک از بایع و مشتری ثابت است۲۷- از نظر مصنف در نزد امامیه اقاله نسبت به طرفین عقد و شفیع چه حکمی دارد؟۱. اقاله فسخ معامله پیشین است. ۲. اقاله بیع مستقلی است. ۲. اقاله را نسبت به دو طرف عقد، بیع می دانند ۴. اقاله را تنها نسبت به شفیع، بیع می دانند.= صفحه ۴ از ۵ᏉᎵᎸ•-ᎸᏉ نیمسال دوم SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS SSAAAASAASLL***