نمونه سوال درس منطق و فلسفه مقدماتی نیمسال دوم 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس منطق و فلسفه مقدماتی نیمسال دوم 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


. . . =انشكاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست 7
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۷۵ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱
عن-وان درس : منطق و فلسفه مقدماتی
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (فقه ومبانی حقوق اسلامی )، الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات (علوم قرآن و حدیث )، الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - تاریخ فرهنگ ملل (چندبخشی )، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث چند بخشی، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی) چند بخشی ) ۱۲۲۰۴۴۲)
۱- عبارت مربوط کردن چند معلوم برای به دست آوردن معلوم جدید تعریف کدام گزینه می باشد؟
) ... فکر آ . منطة .Y . قیاس to تمثي ۲- درباره ادراک نظری کدام یک درست می باشد؟
۳. تفکر و عدم آن تفاوتی در آن ندارند. ۴. جزء بدیهیات است. ۳- بحت کلی و جزئی به کدام گزینه مربوط است؟
۱. تصورات ۲. تصدیقات
۳. اولا و بالذات به تصورات و ثانیا و بالعرضی به تصدیقات ۴. اولا و بالذات به تصدیقات و ثانیا و بالعرضی به تصورات ۴- رابطه دو کلی انسان و سفید چه رابطه ای می باشد؟
۱. تساوی ۲. تباین ۳. عام و خاصی مطلق ۲. عام و خاص من وجه ۵- مثال برای فصلی و عرضی خاصی به ترتیب کدام یک از گزینه های زیر می باشد؟
۱. حیوان، انسان ۲. راهرونده، تعجب کننده
*. انسان، راهرونده f ناطق، تعجب کننده ۶- اگر در تعریف انسان به عبارت مساوی با جوهر، جسمانی، نمو کننده، حیوان و ناطق اشاره شود، چه تعریفی نام دارد؟
۱. حد تام ۲. حد ناقصی ۳. رسم تام ". رسم ناقص ۷- کدام یک از مثال های زیر، مرکب ناقصی به شمار می رود؟
۱. آب هندوانه ۲. اسب ۳. آیا با من می آیی؟ ۴. بیایید ۸- کدام یک از موارد زیر، جزء قضایای طبیعیه به شمار می رود؟
۱. هر انسانی حیوان است. ۲. زید ایستاده است.
۳. انسان نوع است. ۴. الف و با ۹- عکسی مستوی سالبه کلیه کدام یک از موارد زیر می باشد؟
۱. موجبه کلیه ۲. موجبه جزئیه ۳. سالبه کلیه ۴. سالبه جزئیه
ፇየV\•\•\|•\•\ صفحه ۱ از ۴
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰




***
. . .
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۷۵ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : منطق و فلسفه مقدماتی
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (فقه ومبانی حقوق اسلامی )، الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات (علوم قرآن و حدیث )، الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - تاریخ فرهنگ ملل (چندبخشی )، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث (چند بخشی، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۴۴۲
۱۰- سیر ذهن از جزئی به کلی چه نامیده می شود؟
۱. استقاء ۲. تمثی ۳. قیاسی ۴. تصور
۱۱- کدام یک از موارد زیر جزء شرائط اختصاصی شکل اول در قیاس اقترانی می باشد؟ ۱. موجبه بودن صغری، کلی بودن کبری آن موجبه بودن صغری، جزئی بودن کبری
۳. سالبه بودن صغری، کلی بودن کبری ۴. سالبه بودن صغری، جزئی بودن کبری
۱۲- موجبه بودن صغری و کلیت یکی از دو مقدمه، جزء شرائط اختصاصی کدام یک از شکل های زیر در قیاس اقترانی می باشد؟
۱. شکل اولی ۲. شکل دوم ۳. شکل سوم ۴. شکل چهارم ۱۳- کتاب "صون المنطق و الکلام عن المنطق و الکلام از آثار کدام نویسنده می باشد؟
۱. ابن تیمیه ۲. ابو حیان توحیدی ۳. سیرافی ۴. جلال الدین سیوطی ۱۴- در صورتی که ذهن صورت های دریافت شده جزئی را به مفاهیم کلی در آورد، چه نامیده می شود؟
۱. تجربه ۲. تعمی ۳. انفعالی ۴. استدلالی ۱۵- کدام گزینه ارزشی استقراء را تعیین می کند؟
۱. اگر کامل باشد، یقینی و اگر ناقص باشد، ظنی است. ۲. اگر ناقص باشد، یقینی و اگر کامل باشد، ظنی است.
۳. کلا یقینی است. ۴. کلا ظنی است. ۱۶- کتاب الفوائد المدانیه از آثار کدام یک از نویسندگان زیر می باشد؟ ۱. سیرافی ۲. امین استرآبادی ۳. متی بن یوسف ۴. ابن سینا ۱۷- اگر علم به نتیجه ، موقوف باشد بر علم به کبری ، و علم به کبری موقوف باشد بر نتیجه، چه نامیده می شود؟
۱. تسلسل ۲. دور مضمر ۰۳ دور صریح ۴. الف و با ۱۸- قیاسی که می تواند مخاطب را به تسلیم وادار کند چه نامیده می شود؟
۱. برهان ۲. خطابه ۳. شعر ۴. جدلی
\•\•|\•\•\ፇየV
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۲ از ۴



***
. . . =انشكاه پیام نور کارشناسی
--- - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۷۵ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : منطق و فلسفه مقدماتی رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (فقه ومبانی حقوق اسلامی )، الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات (علوم قرآن و حدیث )، الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - تاریخ فرهنگ ملل (چندبخشی )، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث (چند بخشی، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۴۴۲
۱۹- قیاسی که روش آن جامه زیبا پوشاندن به مطلوب باشد، چه نامیده می شود؟
۱. شعر ۲. خطابه ۳. جدالی ۲. برهان ۲۰- قیاسی که روش آن به اشتباه انداختن است، چه نام دارد؟
۱. خطابه ۲. مغالطه ۳. جدلی ۲. برهان ۲۱- علم فلسفه در اصطلاح مسلمانان شامل چه موضوعاتی می شود؟
۱. مطلق دانش عقلی ۰۲ مطلق دانش نقلی
۲. دانش های عقلی و نقلی ۴. فقط شامل متافیزیک
۲۲- فلسفه تحصلی و فلسفه ترکیبی به ترتیب به کدام فیلسوف منسوب است؟
۱. کانت، اگوست کنت ۲. دکارت، هربرت اسپنسر
۳. اگوست کنت - هربرت اسپنسر ۴. کانت، دکارت ۲۳- اشراقیان و مشائیان به ترتیب از کدام فیلسوف یونان باستان پیروی کردند؟
۱. سقراط، افلاطون ۲. سقراط، ارسطو ۳. ارسطو، افلاطون ". افلاطون، ارسطو ۲۴- مهم ترین کتاب شیخ اشراق در تبیین تفکری فلسفی او کدام یک از کتاب های زیر می باشد؟
۱. آواز عقل سرخ ۲. لغت موران ۳. اللمحات ۴. حکمه الاشراق
۲۵- ابن سینا و شیخ اشراق به ترتیب درباره مثل افلاطونی چه دیدگاهی داشتند؟
۱. موافق، موافق ۲. مخالف، مخالف ۳. موافق، مخالف ۴. مخالف، موافق ۲۶- روش فلسفی شیخ اشراق کدام یک از گزینه های زیر می باشد؟
۱. استدلالی و عقلی ۲. مجاهده و تهذیب نفسی
۳. روش همه فلاسفه بیشین ۴ . الف و با ۲۷- در کدام سیر، سالک به میان مردم باز گشته و ذات حق را با همه چیز و در همه چیز می بیند؟ ۱. سیر من الخلق الی الحق ۲. سیر بالحق فی الحق
" . سير من الحق الى الخلق بالحق ۰۴ سیر فی الخلق بالحق
\•\•|\•\•\ፇየV
صفحه ۳ از ۴
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰












***
. . . =انشكاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۷۵ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : منطق و فلسفه مقدماتی
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (فقه ومبانی حقوق اسلامی )، الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات (علوم قرآن و حدیث )، الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - تاریخ فرهنگ ملل (چندبخشی )، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث (چند بخشی، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی )، الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۴۴۲
۲۸- حکما درباره اصول اساسی دین به کدام یک از گزینه های زیر معتقدند؟
۱. با مقدمات مشهور بهتر قابل استدلالی است. ۲. با مقدمات جدلی بهتر قابل استدلال است.
۳. با بدیهیات اولیه بهتر قابل استدلال است. ۴ ، غیر قابل استدلال ۲۹- کدام یک از فیلسوفان زیر به طور کلی منکر واقعیت خارجی می باشد؟
۱. برکلی ۲. کانت ۳. دکارت ۴. ابن سینا .'Y— اصل ضرورت علی و معلولی به چه معنا است؟
۱. هر معلولی احتمالا علتی دارد. ۲. هر علتی احتمالا معلولی دارد.
۳. علل ناقصه احتمالا معلولی دارد. .Y . علل تامه حتما معلولی دارد.
\•\•|\•\•\ፇየV
صفحه ۴ از ۴
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰
***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :