Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
.= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ عنوان درس : (کلام ۱، کلام اسلامی (۱رشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه ومبانی حقوق اسلامی، الهیات و معارف اسلامی گرایش ادیان و عرفان، الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث، الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۰۳۳ - ، آموزش دینی - عربی ۱۲۲۰۵۰۰۱- چرا باید نسبت به اصول دین شناخت داشته باشیم؟ ۱. شناخت اصول دین، یک امر تقلیدی است۲. شناخت اصول دین، موجب می شود تا یک جهان بینی داشته باشیم و هدف زندگی را بشناسیم۲. در متون دینی به شناخت اصول دین سفارش شده است۲. جامعه از ما انتظار دارد که اصول دین را بشناسیم ۲- این آیه برای اثبات چه مطلبی است؟«بدان که معبودی جز خدا نیست».۱. دلیل قرآنی بر وجوب شناخت اصول دین ۲. دلیل قرآنی برای اثبات عالم خارج۳. دلیل قرآنی برای اثبات معاد ۴. دلیل قرآنی برای اثبات نبوت۳- بر اساس این عبارت به سؤال زیر پاسخ دهید: هر موجودی یا واجب الوجود بالذات است یا ممکن الوجود بالذات. ممکن الوجود ها در ذات خود نیازمند به علت هستند. اگر سلسله ممکن الوجود ها به یک واجب الوجود بالذات منتهی نشود، آنگاهتسلسل به وجود می آید. پسنی واجب الوجود بالذاتی هست که علت تمام ممکن الوجود ها است. نام این استدلال برایاثبات وجود خدا چیست؟۱. برهان وجودی ۲. برهان وجوب و امکان" . برهان حدوث ۴ . برهان حرکت ۴- امری که وجودش ضروری است و ضرورت آن از ناحیه خود او است چه نامیده می شود؟۱. ممکن بالغیر ۲. ممکن بالذات ۳. واجب الوجود بالذات ٢. واجب الوجود بالغير ۵- عوضی مربوط به کدامیک از صفات خداوند است؟۱. حکمت ۲. عدلی ۳. قدرت ۴. علم۶- نام این استدلال چیست؟ جهان حادث است و هر حادثی برای موجود شدن به محدث نیاز دارد. بنابراین، جهان محدثیدارد. ۱. برهان حرکت ۲. برهان وجودی ۳. برهان نظم " . برهان حدوث γ.γ./γ.γ.γγγΥΔ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۱ از ۶ *** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : کلام ۱، کلام اسلامی (۱)رشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه ومبانی حقوق اسلامی، الهیات و معارف اسلامی گرایش ادیان و عرفان، الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث، الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۰۳۳ - ، آموزش دینی - عربی ۱۲۲۰۵۰۰۷- کدامیک از موارد زیر درباره صفات ثبوتی خدا صحیح است؟ ۱. به صفاتی که در قرآن ثبت شده باشد، صفات ثبوتی گفته می شود ۲. به صفاتی که نقصی را از خدا دور می کند صفات ثبوتی گفته می شود۳. به صفاتی که کمالی را برای خدا اثبات می کند ثبوتی گفته می شودآن جملاتی مانند خدا جسم نیست، خدا مرکب نیست جزو صفات ثبوتی است ۸- کدامیک از موارد زیر درباره مفهوم «موجود مختار» صحیح است؟۱. امکان انجام یا ترک فعلی برای موجود مختار وجود ندارد۰۲ فعل موجود مختار از روی آگاهی، قصد و اراده انجام می شود۳. فاعل مختار فعل خود را نمی تواند به تأخیر بیندازد۴. فعل موجود مختار به صورت تدریجی به وجود می آید ۹- نظام معتزلی معتقد بود خداوند قادر بر انجام امور قبیح نیست. مثلاً خدا قدرت بر دروغ گفتن ندارد؛ زیرا، کسی که مرتکبعمل ناپسند می شود یا آن را نمی شناسد یا موجود ناقصی است که می خواهد نقص خودرا جبران کند. بر این استدلال چه اشکالی وارد است؟۱. میان قدرت و انگیزه داشتن، اشتباه شده است. خدا قدرت دارد؛ اما انگیزه افعال ناپسند ندارد ۲. میان قدرت و علم اشتباه شده است. خدا قدرت دارد اما علم انجام امور قبیح را ندارد ۳. قدرت خدا به امور محال تعلق نمی گیرد ۴. استدلال درست است ۱۰- بلخی معتقد بود: خدا نمی تواند اعمالی مانند اعمال ما را انجام دهد چون اعمال ما یا طاعت است یا معصیت؛ در حالی که درباره خدا طاعت و معصیت معنا ندارد. بر این سخن چه اشکالی وارد است؟ ۱. افعالی مانند طاعت و معصیت ممتنع الوجود هستند و ذاتا از خدا صادر نمی شوند ۲. افعالی مانند طاعت و معصیت به واسطه انسان به خدا نسبت داده می شود ۳. ذات این افعال ممکن الوجود است و صدور آنها از خدا بلامانع است۲. عنوان طاعت و معصیت، واقعی هستند و متعلق قدرت خدا قرار نمی گیرندγ.γ./γ.γ.γγγΥΔ صفحه ۲ از ۶نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ *** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : کلام ۱، کلام اسلامی (۱) رشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه ومبانی حقوق اسلامی، الهیات و معارف اسلامی گرایش ادیان و عرفان، الهیات و معارفاسلامی گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث، الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۰۳۳ - ، آموزش دینی - عربی ۱۲۲۰۵۰۰۱۱- کدامیک از موارد زیر درباره علم خدا صحیح است؟ ۱. خدا عالم است؛ زیرا افعال متقن و محکم انجام می دهد ۲. خدا عالم است؛ زیرا، قدرت دارد ۳. خدا عالم است زیرا اراده دارد ۴. خدا عالم است؛ زیرا کریم استțY– برخی فیلسوفان معتقدند: اگر خدا به امور جزئی زمانی و مادی آگاه باشد، آنگاه با تغییر حوادث مادی، علم و ذات خدا نیز متغیر خواهد شد. اشکال این سخن فیلسوفان چیست؟۱. علم خدا زائد بر ذات است و با تغییر در علم، ذات او تغییر نمی کند۲. خدا فراتر از زمان و تغییرات زمانی است و تمام حوادث برای او یکجا حاضر است۳. خدا به قوانین کلی آگاه است۴. خدا حکیم است و هر موجود حکیم به تمام حوادث آگاهی دارد ۱۳- نقطه مقابل اراده چیست ؟۱. قدرت ۲. حیات ۳. کراهت ۴. علم ۱۴- چرا خدای تعالی حی است؟۱. زیرا عالم و قادر است ۲. زیرا دارای اراده است ۰۳ زیرا حکیم است ۴. زیرا خالق است ۱۵- دیدگاه فاضلی مقداد درباره معنای اراده خدا چیست؟۱. مجبور نبودن خداوند ۲. انتخاب یک حالت از میان حالت های مختلف۳. مجموعه قوانین و دستورات الهی ۴. علم خدا به مصلحتی که در افعال وجود دارد ۱۶- چرا خدا هر موجودی را در ظرف زمانی خاصی آفرید؟۱. زیرا قدرت مطلق است. ۲. زیرا عالم مطلق است.۳. زیرا به مصلحت امور آگاه است. ۴. زیرا بخشنده است.۱۷- از اینکه خدا به یکسری کار امر و از یکسری کارها نهی کرده است، کدام صفت او اثبات می شود؟۱. حکمت ۲. علم ۳. قدرت ۴. اراده و کراهتγ.γ./γ.γ.γγγΥΔصفحه ۳ از ۶نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ *** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : کلام ۱، کلام اسلامی (۱)رشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه ومبانی حقوق اسلامی، الهیات و معارف اسلامی گرایش ادیان و عرفان، الهیات و معارف اسلامی گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث، الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۰۳۳ - ، آموزش دینی - عربی ۱۲۲۰۵۰۰۱۸- معنای سمیع و بصیر بودن خدا چیست؟ ۱. علم به شنیدنی ها و دیدنی ها ۲. مطالقا شنیدن و دیدن۳. قدرت شنوایی و بینایی ۴. اراده شنیدن و دیدن۱۹- معنای قدیم و ازلی بودن خدا چیست؟۱. خدا از زمان گذشته تا حالا وجود داشته است ۲. خدا در تمام زمان های گذشته وجود داشته است ۳. خدا در تمام زمان ها اعم از زمان های واقعی تحقق یافته یا زمان های ممکن و فرضی وجود دارد ۴. خدا در تمام زمان های واقعی یا فرضی آینده تحقق دارد ۲۰- از دیدگاه اشاعره معنای کلام نفسی خدا چیست؟ ۱. علم ۲. اراده ۳. قدرت " : معنا و مافى الضمير ۲۱- محلی کلام لفظی خدا به ترتیب از دیدگاه حنابله و معتزله چیست؟ ۱. طبیعت - ذهن انسان ۲. ذات خدا - ذات مخلوقات ۳. ذات خدا - ذات خدا آن موجودات غیر مادی - موجودات مادی ۲۲- دیدگاه اشاعره درباره رابطه ذات با صفات الهی چیست؟ ۱. صفات زائد بر ذات بوده و قدیم است ۰۲صفات زاید بر ذات بوده و حادث است ۳. صفات با ذات الهی عینیت دارند ۲. انکار صفات و پذیرش ذات بدون صفت ۲۳- نام این استدلال چیست؟ «اگر بیش از یک خدا در عالم بود نظام هستی به هم می خورد؛ اما مشاهده می کنیم که جهان هستی از نظام واحد و هماهنگ برخوردار است؛ بنابراین فقط یک خدا جهان را اداره می کند؟۱. برهان وجوب و امکان ۲. برهان نظم ۳. برهان ترکب ۴. برهان تمانعγ.γ./γ.γ.γγγΥΔ صفحه ۴ از ۶نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ ***