Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
d oth . دانشگاه پیام نور کارشتادسیه 慕a o o * - S. त्रैर्ड مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع) ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱) تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): تستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: تاریخ تفسیر قرآن کریم ۱ رشته تحصیلی / کد درس: علوم قرآنی ۱۲۲۰۰۹۹-- :استفاده از. کتاب «مناهل العرفان فی علوم القرآن» تالیف چه کسی است؟الف - سیوطی ب - زرقانی ج - زرکشی د – ذهبی کدام روایت، تفسیر و بیان برای آیه شریفه «والله علی الناس حج البیت» می باشد؟الف -خذواعنی مناسککم ب - صلوا کما رایتمونی اصلیج - ان للقرآن ظهرا و بطنا د – اللهم فقهه فی الدین و علمه التاويل . بر اساس کدام آیه، تفسیر همه معانی و الفاظ قرآن از سوی پیامبراکرم (ص) صورت گرفته است؟الف - و لقد یسرنا القرآن لذکر فهل من مدکر ب - وانزلنا الیک الذکر التبین للناسج - یتلوا علیهم ایاته و یزکیهم د – انا نحن نزلنا الذكر وانا له لحفظون 4. در روایت نبوی «الا و انی اوتیت القرآن و مثله معه» منظور از «مثله» چیست؟الف - علی(ع) ب - صحابه ج-سنّت د – عقل . پیامبر اکرم (ص) در تفسیر آیه «عسی ان یبعثک ربکا مقاما محمودا» عبارت «مقام محمود» را به چه چیزی تفسیر کرده اند؟الف –مقام نبوت ب – مقام شفاعت ج - مقام امامت د – مقام عروج . روایت نبوی «لا میراث للقاتل» تخصیص برکدام آیه است؟الف - یوصیکم الله فی اولاد کم للذکر مثل حظ الانثیین ب - ان الشرک لظلم عظیمج – الذين آمنوا ولم يلبسوا ايمانهم بظلم د – ان اكرمكم عند الله اتقاكم . آیه شریفه «لابثین فیها احقابا» به کدام یک از ویژگی های جهنم اشاره دارد؟الف - آتش سوزان جهنم ب - سوختن مجرمین در جهنمج - شراره های آتش جهنم د - توقف طولانی مجرمین در جهنم ۸. کدام یک از مفسران صحابه می باشد؟الف – عبدالله بن عباس ب – ابن جريح ج - سسعید بن جبیر د - علقمه ۹. ابن عباس در آیه شریفه «انه ظن ان لن یحور» واژه «یحور» را به چه معنایی تفسیر می کند؟الف – مردن ب – عذاب こ外今つ下に د – زنده شدن ۱۰. به چه دلیل مصحف ابن مسعود بدون فاتحه بود؟الف - چون فاتحه را جزء قرآن نمی دانستب - وی فاتحه را القای وحیانی غیر قرآنی می دانستج - به جهت کثرت تکرار آن در نمازهای یومیه، در قرآن نیاورده بودد- وی فاتحه را حدیث قدسی می دانست لذا در قرآن نیاورد ۱۱. اضافات تفسیری در مصحف چه کسی بیشتر رایج بود؟الف - مصحف زید ب – مصحف ابن مسعود ج - مصحف ابی بن کعب د- مصحف عثمانی ***d oth . دانشگاه پیام نور کارشتادسیه 慕a o o * - S. त्रैर्ड مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع) ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱) تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): تستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: تاریخ تفسیر قرآن کریم ۱ رشته تحصیلی / کد درس: علوم قرآنی ۱۲۲۰۰۹۹-- :استفاده از. کتاب «مناهل العرفان فی علوم القرآن» تالیف چه کسی است؟الف - سیوطی ب - زرقانی ج - زرکشی د – ذهبی کدام روایت، تفسیر و بیان برای آیه شریفه «والله علی الناس حج البیت» می باشد؟الف -خذواعنی مناسککم ب - صلوا کما رایتمونی اصلیج - ان للقرآن ظهرا و بطنا د – اللهم فقهه فی الدین و علمه التاويل . بر اساس کدام آیه، تفسیر همه معانی و الفاظ قرآن از سوی پیامبراکرم (ص) صورت گرفته است؟الف - و لقد یسرنا القرآن لذکر فهل من مدکر ب - وانزلنا الیک الذکر التبین للناسج - یتلوا علیهم ایاته و یزکیهم د – انا نحن نزلنا الذكر وانا له لحفظون 4. در روایت نبوی «الا و انی اوتیت القرآن و مثله معه» منظور از «مثله» چیست؟الف - علی(ع) ب - صحابه ج-سنّت د – عقل . پیامبر اکرم (ص) در تفسیر آیه «عسی ان یبعثک ربکا مقاما محمودا» عبارت «مقام محمود» را به چه چیزی تفسیر کرده اند؟الف –مقام نبوت ب – مقام شفاعت ج - مقام امامت د – مقام عروج . روایت نبوی «لا میراث للقاتل» تخصیص برکدام آیه است؟الف - یوصیکم الله فی اولاد کم للذکر مثل حظ الانثیین ب - ان الشرک لظلم عظیمج – الذين آمنوا ولم يلبسوا ايمانهم بظلم د – ان اكرمكم عند الله اتقاكم . آیه شریفه «لابثین فیها احقابا» به کدام یک از ویژگی های جهنم اشاره دارد؟الف - آتش سوزان جهنم ب - سوختن مجرمین در جهنمج - شراره های آتش جهنم د - توقف طولانی مجرمین در جهنم ۸. کدام یک از مفسران صحابه می باشد؟الف – عبدالله بن عباس ب – ابن جريح ج - سسعید بن جبیر د - علقمه ۹. ابن عباس در آیه شریفه «انه ظن ان لن یحور» واژه «یحور» را به چه معنایی تفسیر می کند؟الف – مردن ب – عذاب こ外今つ下に د – زنده شدن ۱۰. به چه دلیل مصحف ابن مسعود بدون فاتحه بود؟الف - چون فاتحه را جزء قرآن نمی دانستب - وی فاتحه را القای وحیانی غیر قرآنی می دانستج - به جهت کثرت تکرار آن در نمازهای یومیه، در قرآن نیاورده بودد- وی فاتحه را حدیث قدسی می دانست لذا در قرآن نیاورد ۱۱. اضافات تفسیری در مصحف چه کسی بیشتر رایج بود؟الف - مصحف زید ب – مصحف ابن مسعود ج - مصحف ابی بن کعب د- مصحف عثمانی ***d oth . دانشگاه پیام نور کارشتادسیه 慕a o o * - S. त्रैर्ड مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع) ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱) تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): تستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: تاریخ تفسیر قرآن کریم ۱رشته تحصیلی / کد درس: علوم قرآنی ۱۲۲۰۰۹۹استفاده از: مجاز است.۱۲. ابی بن کعب واژه «ظلم» را در آیه «و لم یلبسوا ایمانهم بظلم» به چه چیزی تعبیر کرده است؟الف - شرک ب - گناهان کبیره ج - تکبر و خود خواهی د – زياده طلبی ۱۳. منظور از «سبعا من المثانی» در آیه «و لقد اتیناک سبعا من المثانی» چیست؟الف – سوره بقره ب - سنسوره حملج - سوره های طولانی قرآن د- سوره های کوتاه قرآن ۱۶. روایت فضایل سور غالبا منتسب به چه کسی است؟ふ**ーに )الف - عبدالله بن مسعود ب- امام علی (ع ۱۵. کدام گزینه، از ویژگی های تفاسیر صحابه می باشد؟الف - تفسیر شفاهی ب - تفسیر به رایج – تفسير كل قرآن د – اختلاف در مسائل فقهی و كلامی ۱۹. تفسیر مجاهد از واژه «ناظرة» در آیه شریفه «وجوه یومئذ ناضره الی ربها ناظرة » به انتظار داشتن ثواب از طرف خدا، چه نوعالف - عقلی ب - نقلی ج - قرآن به قرآن د - تفسیر به رای ۱۷. طاووس بن کیسان در تفسیر آیه شریفه «اولئک ینادون من مکان بعید»، مکان را به چه چیزی تفسیر کرده است؟الف – جهنم ب – آسمان ltl」ーに د – جاى دور ۱۸. از دید کاه ماه منظور از «من . :* "، ل لله --- - - - - " ، )) حصه - تند ؟ از دیدگا از«من احسن قولا ممن دعا الی الله و صالحا وقال اننی من ا ین» چه کسانی هستندالف - مجاهدین فی سبیل التهاب - اهل مکه و مدینه ج - انصار و مهاجران د – اذان گويان۱۹. سعید بن مسیب واژه «ارم» را در آیه «ارم ذات العماد» و همچنین «سابقون» را در آیه «والسابقون الاولون» به چه چیزی تفسیر کردهاست؟ الف - دمشق - کسانی که به دو قبله نماز خواندند ب - حبشه - انصار و مهاجرین ج - حبشه - کسانی که به دو قبله نماز خواندند د - دمشق - انصار و مهاجرین۲۰. از دیدگاه زید بن اسلم منظور از «فویل للمصلین الذین هم فی صلاتهم ساهون الذین هم یراوون و یمنعون الماعون» چه کسانیهستند؟ الف – كفار ب - اهل کتاب ج - منافقین ۲۱. زید بن اسلم واژه «عربا» را در آیه «عربا اترابا» به چه چیزی تفسیر کرده است؟الف – زنان باكره ب - زنان زشت ج - زنان ساحر• ول ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۲ از ۳ ***d oth . دانشگاه پیام نور کارشتادسیه 慕a o o * - S. त्रैर्ड مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع) ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست. گد سری سؤال: یک (۱) تعداد سؤالات: تستی: ۳۰ تشریحی: -- زمان آزمون (دقیقه): تستی: ۴۵ تشریخی: -- نام درس: تاریخ تفسیر قرآن کریم ۱ رشته تحصیلی / کد درس: علوم قرآنی ۱۲۲۰۰۹۹استفاده از: مجاز است. ۲۲. بر اساس تفسیر قتاده در آیه «مهیمنا علیه» که قرآن کریم را بر سایر کتب آسمانی مهیمن شمرده است، مهیمن به چه معنی است؟الف – ناسخ ب - گواه ج - محکم د – مکمل۲۳. امام باقر(ع)در آیه شریفه «والالاتی یاتین الفاحشة من نسائکم ... حتی یتوفاهن الموت او یجعل الله لهن سبیلا» واژه «سبیلا» را به چه چیزی معنا کرده است؟الف –حدود ب – رجم ーlaeーに د – تازيانه ۲۶. طایفه جارودیه به کدام یک از مفسران تابعین، منسوب است؟الف – علقمه ب - واصل بن عطا ج - حسن بصری ۲۵. کدام گزینه به ویژگی های تفسیر تابعین اشاره دارد؟الف - تفسیر شفاهی ب - تنوع و اختلاف در تفسیرج - سادگی و بی پیرایگی د - به دور از تفسیر به رای ۲۹. امام باقر(ع)«غضب» را در آیه «و من یحلل علیه غضبی فقد هوی» به چه چیزی تفسیر فرموده اند؟الف - خشم ب – عقاب ج - آتش جهنم د – نفرت ۲۷. عبارت «ام الکتاب» در آیه «منه آیات محکمات هن ام الکتاب واخر متشابهات» به کدام گزینه اشاره دارد؟الف - تاویل متشابهات را فقط خدا می داندب - تاویل متشابهات را خدا و راسخون در علم می دانندج - آیات محکم نسبت به آیات متشابه مرجعیت دارندد - قرآن با قرآن قابل تفسیر نیست ۲۸. منظور از تفسیر به رای چیست؟الف - جابجایی الفاظ قرآن کریم ب - قرائت قرآن بر اساس روایات غیر مشهورج - افزودن بر الفاظ قرآن کریم د- تحریف معنوی آیات ۲۹. کدام یک از تفاسیر زیر از تفاسیر روایی شیعه است؟الف - تفسیر المیزان ب - تفسیر تبیان ج - تفسیرقمی ۳۰. طبری «کوثر» را در آیه «انا اعطیناک الکوثر» به چه چیزی معنی کرده است؟الف - فاطمه زهرا (س) ب - خیرکثیر ج - فرزندr)\ra>്ഥ ۱۳۹۰-۹۱ نیمسال اول ***