Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
. . .: کارشناسی و کارشناسی ارشد --- - - - - டிய கள்: مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست7تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۸۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ عنوان درسی : اصول فقه ۴ رشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چندبخشی ) ۱۲۲۰۲۸۲ -، الهیات - فقه ومبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۴۹۰۱- کدام یک از گزینه های ذیل، خارج از مبانی شک می باشد؟ ۱. فقدان دلیل ۲. اجمالی دلیل ۳. تصریح دلیل ۴. تعارضی ادله ۲- در حدیث رفع، ........اقتضا می کند که جمیع آثار مرفوع باشد.1. اصالة العموم ٢. اصالة الاطلاق ۳. اصل احتیاط ۴. اصل برائت۳- مستند عقلی اصل برائت کدام گزینه زیر می باشد ؟۱. وجوب دفع ضرر محتمل ۲. قبح عقاب بلا بیان۳. تقدم اهم بر مهم ۴. ترجیح راجح بر مرجوح ۴- کدام یک از اصولیین زیر بر کبرای قاعده قبح عقاب بلابیان اشکال وارد ساخته است؟۱. شهید صدر ۲. شیخ انصاری ۳. مرحوم آخوند ۴. محقق قمی ۵- کدام یک از اصول ذیل، اختصاصی به باب خاصی دارد؟۱. برائت ۲. احتیاط ۳. استصحاب ۴. طهارت ۶- استدل ............. علی وجوب الاحتیاط فی الشبهات التحریمیه.۱. الاخباری ۲. الاصولی ۰۳ الاخباری و الاصولی ۴. جمیع الفقها ۷- بنا به دیدگاه شیخ انصاری ، اجماع فقها بر لزوم احتیاط در چه مواردی است؟۱. دین - مال - جان ۲. جان - مال و آبرو ۳. جان و مال ۴. جان و آبرو ۸- ان المکلف الملتفت الی الحکم الشرعی تحصل له احدی حالات ثلاث ، این حالات کدامند؟۱. الظن - الشک - الوهم ۲. القطع - الظن - الشک۳. قطعع - الشک - الوهم ۴. الشک - الاحتمال - الوهم - ------------ ۹- ان المیزان فی جریان اصالهٔ التخییر هو عدم امکان۱. الاستصحاب ۲. البراعه ۳. الرد ۴. الاحتیاط ۱۰- کدامیک از گزینه های ذیل در خصوصی تعارض اصل موضوعی با اصل برائت صحیح است؟۱. اصل برائت، حاکم بر اصل موضوعی است. ۲. اصل موضوعی ، حاکم بر اصل برائت و حلیت است.۳. اصل موضوعی، فقط حاکم بر اصل حلایت است نه برائت. ۴. اصل موضوعی، فقط حاکم بر اصل برائت است نه حلیت. ? γ«Υ /Υ ) •ΥΛ Λ نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۱ از ۵ ***. . . کارشناسی و کارشناسی ارشد حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستزمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۸۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک= دانشگاه پیام نور مرکز آزمون و سنجشتعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰عنوان درس : اصول فقه ۴رشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چندبخشی ) ۱۲۲۰۲۸۲ -، الهیات - فقه ومبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۴۹۰۱۱- لاشک فی حسن ............... بشرط ان لا يخل بالنظام عقلا. ۱. الاحتیاط ٢. الطہارہ ۳. الصحت ۴. البراعهٔ۱۲- ملاک اصلی اجرای اصلی تخییر چیست؟۲. عدم امکان موافقت قطعیه۴. امکان مخالفت قطعیه۲. برائت ۳. استصحاب ۴. وجوب موافقت قطعیه۲. غیر محصوره ۳. البدوی ۴. الحکمی۱. امکان موافقت قطعیه۳. عدم امکان موافقت احتمالی۱۳- حکم شبهه محصوره چیست؟۱۴- و رباما یتوهم جواز الترخیصی فی اطراف العلم الاجمالی لکن الروایهٔ ناظرهٔ الی الشبهه..۱. المحصوره۱۵- علم اجمالی در امور تدریجی چه حکمی دارد؟۱. غیر منجز است. ۲. منجز است. ۳. با موارد غیر تدریجی متفاوت است. ۲. معلق به حصول کامل امور تدریجی است.۱۶- هر گاه علم اجمالی به نجاست این آب و غصبی بودن آب دیگری داشته باشیم، تکلیف چیست؟ ۱. تخییر یکی از آن دو به دلیل اجمالی بودن علم ۲. اجتناب از هر دو به دلیل اصل طهارت.Y . اجتناب از هر دو به دلیل استصحاب۲. اجتناب از حرام ، زیرا اشتغال یقینی به تکلیف مستلزم برائت یقینی است.۱۷-فالمشهور بین الاصولیین المتاخرین ................عن الملاقیأ : عدم وجوب الاجتنابf عدم استحباب الاجتنابا. وجوب الاجتناب۳. استحباب الاجتناب۱۸- نسبت نماز با اجزایش چگونه است؟۴. نسبت جزء یه جزء= صفحه ۲ از ۵نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰۱. نسبت مفصل به مجمل۳. نسبت کل به جزءγ«Υ /Υ ) •ΥΛ Λ ? ***. . . = دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۸۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درسی : اصول فقه ۴ رشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چندبخشی ) ۱۲۲۰۲۸۲ -، الهیات - فقه ومبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۴۹۰--------------------- ۱۹- و ربما یقال بوجوب الاتیان بالباقی تمسکا بقاعده ا. الميسور ۲. الحرج ۳. الضرر ۴. الفراغ۲۰- روایت ((ما لایدرک کله لا یترک کله)) دلالت بر قاعده زیر دارد؟ ۱ . لانعاد ۲. میسور ۳. قرعه ۴. فراغ ۲۱- هر گاه در شرطیت یا مانعیت چیزی شک داشته باشیم ، تکلیف چیست؟ ۱. در صورت امکان ، احتیاط ودر غیر آن صورت ، تخییر حاکم است. ۲. مطالقا، تکلیف تمسک به اصاله التخییر است. ۳. مطالقا، تکلیف احتیاط است.۲. باید اصل را بر شرطیت گذاشت.۲۲- کدام یک از موارد زیر در خصوصی اجرای اصلی برائت صحیح نیست؟۱. در شبهات حکمیه فحص از دلایل اجتهادی لازم است. ۲. تعارضی نداشتن با اصل دیگر ۳. بر خلاف منت نبودن ۴. مطالقا عدم لزوم فحص از دلیل در شبهات موضوعیه۲۳- در چه صورتی عمل شخصی بدون فحص از دلیل صحیح است؟ ۱. در صورتی که عمل توصلی باشد ومنطبق با واقع در آید. ۲. در صورتی که عمل توصلی باشد و منطبق با واقع در نیاید. ۳. در صورتی که عمل تعبدی باشد و بدون قصد قربت منطبق با واقع دراید. ۴ . در صورتی که عمل تعبدی باشد هرچند منطبق با واقع در نیاید. ۲۴- کدامیک از موارد ذیل ، از اقسام مرجحات نمی باشد؟ ۱. صفات راوی ۲. شهرت عملی ۳. مخالفت با اهل سنت ۴. شهرت فتوایی ۲۵- (ابقاء ماکان علی ما کان) تعریف اصطلاحی کدام اصلی می باشد؟۱. حلیت ۲. صحت ۳. استصحاب ۴. طهارهٔ۲۶- کدامیک از گزینه های ذیل خارج از ارکان اصلی استصحاب هستند؟۱. یقین سابق ۲. شک لاحق ۰۳ وحدت زمانی متعلق یقین وشک ۴. وحدت ذاتی متعلق یقین و شک? γ«Υ /Υ ) •ΥΛ Λ صفحه ۳ از ۵نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ ***. . .= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۸۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک f عنوان درس : اصول فقهرشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چندبخشی ) ۱۲۲۰۲۸۲ -، الهیات - فقه ومبانی حقوق اسلامی ۱۲۲۰۴۹۰۲۷- کدام یک از گزینه های زیر در خصوصی قاعده یقین و استصحاب صادق می باشد؟ ۱. بین فقها معروف است که استصحاب بر خلاف قاعده یقین حجت نمی باشد. ۲. بین فقها معروف است که استصحاب بر خلاف قاعده یقین حجت است. ۳. جمیع فقها هردو قاعده را حجت می دانند. ۴. جمیع فقها قاعده یقین را حجت می دانند. ۲۸- رکن اصلی تفاوت کدام قاعده با استصحاب، عدم وحدت ذاتی متعلق یقین وشک می باشد؟۱. یقین ۲. شک ساری ۳. مقتضی و مانع ۴. مانع۲۹- در کدام یک از نمونه های زیر ، مستصحب، حکم شرعی تکلیفی است؟۱. استصحاب عدم کر بودن آب ۲. استصحاب وجوب انفاق زوجه ۳. استصحاب زوجیت ۰۴ استصحاب مانعیت۳۰- از دیدگاه شیخ انصاری قوی ترین روایت دال بر استصحاب کدام است؟ ۱. مکاتبه قاسانی ۲. صحیحه زراره ۳. موثقه اسحاق بن عمار ۴. صحیحه عبدالله بن سنان --------- ۳۱- ذهاب بعضهم الی عدم حجیهٔ فی خصوصی الشک فی المقتضی دون ۱. المانع ۲. الرافع ۳. غیره ۴. الاستصحاب ץ"ץ– کدام یک از مطالب ذیل، خارج از محدوده توجیهی تعارض عموم عام با استصحاب مخصصی است؟ ۱. اگر عمل به حکم مخصصی نیاز به تخصیص ثانویه نداشته باشد، استصحاب مخصصی می شود. ۲. اگر زمان قید موضوع باشد، به اصالهٔ العموم عمل می شود. ۳. اگر زمان قید حکم باشد، استصحاب مخصصی می شود. ۴. تخصیص به اکثر قبیح است. ۳۳- در اصول مثبت، کدام یک از آثار زیر استصحاب می شود؟۱. آثار عقلی ۲. آثار طبیعی ۳. آثار تعبدی و شرعی ۴. آثار عرفی۳۴- الاستصحاب متقدم علی .۱. سائرالاصول ۲. قاعدهٔ الید ۳. قاعدهٔ القرعه ٢. قاعدة الصحهγ«Υ /Υ ) •ΥΛ Λ ?نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۴ از ۵ ***