نمونه سوال درس اصول فقه 2 نیمسال دوم 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس اصول فقه 2 نیمسال دوم 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


. . . =انشكاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
so
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۸۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ عنوان درس : اصول فقه ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۰۸۷ ‘......... ا– قائلين به اجتماع امرونهی، نماز گزاردر خانه غصبی را ) ... از جهتی ممتثلی واز جهتی عاصی می دانند Y ممتثا می دانند ۳. عاصی می دانند ۴. قائل به توقف می باشند ۲- ویژگی خصوصیت غیرقابل انفکاک چیست؟
۱. علم تضاد در حکم ۲. تضاد در حکم میان عمل وخصوصیت آن
f
" تضاد درموضوع عدم تضاد در موضوع میان عمل وخصوصیت آن
۳- نظر آیت اله بروجردي درباره ي نماز در خانه غصبي و اجتماع امرونهي چیست؟ ۱. نماز باطل نیست و اجتماع امرونهاي ممکن است آن نماز باطل نیست و اجتماع امرونهي ممکن نیست ۳. نماز باطل است و اجتماع امرونهي ممکن است آن نماز باطل است و اجتماع امرونهي ممکن نیست ۴- بنابر نظریه اجتماع امرونهي، کدام گزینه صحیح نیست؟ ) ... - اگر اجتماع امرونهي را ممکن ندانیم و جانب نهي را مقدم کنیم و مکلف علم به حرمت نداشته باشد، عملش باطل است ۲. اگر اجتماع امرونهي را ممکن ندانیم و جانب نهي را مقدم کنیم اما مکلف تقصیر کرده باشد، عمل باطل است ۲- اگر اجتماع امرونهي را ممکن ندانیم و جانب نهي باجهل قصوري رابرامر مقدم نمائیم، امتثال امرصورت مي گیرد آ: اگر اجتماع امرونهي را ممکن ندانیم و جانب امر را مقدم کنیم، امتثال امرصورت مي گیرد ۵- جایي که نهي تحریمي به خود عبادت تعلق مي گیرد، علت بطلان عبادت چیست؟ ۰نهي حکایت از مبغوض بودن دارد ۲. صحت عبادت زماني است که امري وجود نداشته باشد ۳. اگرنهي به چیزي تعلق بگیرد، امر به آن نیز تعلق مي گیرد
" قصد تقرب يعني عدم امتثال امر
۶- نهی ارشادی در چه مواردی موجب فساد نیست؟ ) ... اگر نهی به فساد منهی عنه باشد ۲. اگرنهای به جزء منهی عنه تعلق بگیرد
۲- اگرنهی به شرط منهی عنه تعلق بگیرد ۲. اگر ارشاد به کم شدن ثواب کند
γ. γ./Υ.Υ, ΥγγΥ
صفحه ۱ از ۸
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰




***
. . .
دانشکاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۸۰ تشریحی : ۰
عنوان درسی : اصول فقه ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۰۸۷
W— اگرنهي دائر ميان نهي مولوي تحریمي ونهي مولوي تنزیهی ونهي ارشادي باشد، برچه موردي دلالت دارد؟
۱. دلالت بر فساد منهی عنه دارد Y دلالت برعدم فساد منهي عنه دارد
.Y . نهي مجمل است .Y . اگر ارشاد به شرط بودن دارد، دلالت ノー فساد مي کند
۸- در کدام گزینه نهاي مولوي تحریمي به مسبب تعلق گرفته است؟
) ... مالک شدن زیادي از راه بیع ربوي ۲. نهی از طلاق دادن با عبارت (تورها شده هستی)
۹- اگر تصرف در ثمن یا مثمن مورد نهي قرار گرفته باشد، نهي به چه مواردي تعلق گرفته است؟
۱. نهی به اثری که بر مسبب مترتب می شود تعلق گرفته است
۳. نهی به مسبب تعلق گرفته است
۱۰- در مورد مفهوم کدام گزینه صحیح است؟ ۱. مفهوم، توصیفي براي معناست که لفظ هم در نظر گرفته مي شود ャ。 مفهوم، وصف معنا است از آن جهت که لفظ، مدلول معنا مي باشد ۳. مفهوم وصف ماهیت معنا بدون در نظر گرفتن لفظ است
f مفهوم ، وصف دلالت است
-
\\— جمله شرطیه بر کدام یک از موارد زیر دلالتی ندارد؟ ۱. بین مقدم و تالی ملازمه وجود دارد " تالي، معلق ومترتب بر مقدم است
۲. شرط علت منحصر به فرد جزاست " مقدم معلق و مترتب برتالي است
فی=۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۷۷۱ نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۲ از ۸

***
. . .
دانشکاه پیام نور کارشناسی
عركة اتهasعقجق. حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
7تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۸۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : اصول فقه ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۰۸۷ ۱۲- کدام گزینه دلیل کسانی است که قائل به عدم تداخل اسباب هستند؟ ۱. جمله شرطیه ظهور در آن دارد که هر شرطي موجب به وجود آمدن جزا مي شود پس اسباب باید باهم تداخل نکننده ャ。 متعلق وجوب یک چیز است پس باید اصل بر عدم تداخل اسباب باشد .Y . - موضوع هر دو وجوب ماهیتی است که اقتضاي وحدت حکم دارد پس قائده عدم تداخل اسباب است f موضوع در هر دو وجوب توان تعداد حکم را ندارد پس قائده عدم تداخل اسباب است ۱۳- در تداخل مسببات جمله شرطیه ظهور در کدام مورد دارد؟ ۱. تداخل ۲. عدم تداخل " . اشتغال يقيني " برائت يقيني f\— مفهوم وصف در کدام مورد جریان ندارد؟ ۱. جایی که وصف عام تراز موضوع باشد ۲. اگر رابطه وصف و موصوف عموم و خصوصی من وجه باشد در صورتیکه افتراق از جانب وصف باشد ۳. اگر رابطه وصف و موصوف عموم و خصوصی مطلق باشد در صورتیکه افتراق از جانب موصوف باشد f جایی که وصف خاصی تر از موصوف باشد ۱۵- کدامیک از موارد زیر جزء دلایل قائلین به حجیت مفهوم وصف نمي باشد؟ ۱. تبادر ۲. تمسلث به اطلاق .Y . لزوم لغويت .Y . عدم صحت سلب ۱۶- در باب مفهوم غایت کدام گزینه صحیح است؟ ۱. امام خمیني معتقد است که غایت داخل در حکم مغیا است ۲. اگر غایت قید حکم باشد، حکم بعد از غایت از مغیا خارج است ۲. غایت داخل در حکم مغیا مي شود f نمي توان براي اثبات خروج غایت از حکم مغیابه تبادراستناد کرد ۱۷- کدام عبارت داراي مفهوم مي باشد؟ ۱. زید موجوداست " : موسي رسول خداست ۳. اگرزیدآمداوراکرام کن ۴. بکر مرده است فی=۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۷۷۱ نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۳ از ۸ تا***
. . .
: کارشناسی مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۴۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۸۰ تشریحی : ۰
عنوان درس : اصول فقه ۲
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی - فقه ومبانی حقوق اسلامی (چند بخشی ) ۱۲۲۰۰۸۷
۱۸- به نظر محقق خراساني علت تفاوت اقسام عام چیست؟ ۱. اختلاف در نحوه تعلق گرفتن حکم به عام ۲. اختلاف در معناي عام " . اختلاف در موضوع عام ۴. اختلاف در تعداد افراد تحت عام ۱۹- عبارت زیر به کدام قسم از اقسام عام اشاره دارد؟ لو اکرم واحدا منهم اطاع و امتثل " ا. عام مجموعي ۲. عام استغراقي ". عام بدلي ۴. هیچکدام ۲۰- تفاوت اطلاق شمولي و بدلي با عام شمولي و بدلي در چیست؟ ۱. عام شمولي وبدلي از طریق دلالت لفظي وضعي برعموم دلالت مي کند ۲. عام شمولي وبدلي از طریق مقدمات حکمت بر عموم دلالت مي کند
" مطلق شمولي وبدلي از طريق دلالت لفظي وضعي برعموم دلالت مي كند
آمطلق شمولي وبدلي از طریق قرینه هاي جانبي برعموم دلالت مي کند ۲۱- اگر مخصصي منفصلي یافت شود که اقوي از عام باشد، کدام گزینه صحیح مي باشد؟ ۱. عام از ابتدا در خصوص ظهور پیدا مي کند
Y عام فقط در عموم ظهور پیدا می کند
r
- پیدا شدن مخصصی با انعقاد ظهور عام در عموم منافات دارد عام ابتدا در عموم و پس از پیدا شدن مخصصی در خصوصی ظهور خواهد یافت ۲۲- آیا استعمال لفظ عام در تعدادی از افراد عام ، باعث مجاز بودن استعمال مي شود؟ ۱. در مخصصی متصل باعث مجازیت مي شود آن در مخصصی منفصل اگر اراده ي جدي و استعمالي مطابق باهم باشند، موجب مجازیت مي شود ۲. در مخصصی منفصل اگر اراده ي جدي واستعمالي مطابق باهم نباشند، موجب مجازیت مي شود آن این مورد از قبیل تعداد دال و مدلول است، پس استعمال مجازي نیست ۲۳- در شبهات مفهومیه، منشاء و سبب شک چیست؟ ۱. احتمال ورود تخصیصي بیشتر نسبت به عام آ: ابهام در مخصصی
۳. احتمال خروج افراد کمتر اگر تخصیص بیشتر باشد ۰۴شک در مرادمخاطب
γ. γ./Υ.Υ, ΥγγΥ صفحه ۴ از ۸
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰
***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :